1
Vraag
2
Reageer en help mee
Alex0101

Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

internetverbinding valt af en toe weg

Goedendag,

 

Sinds wij de nieuwe witte Smartwifi modem hebben geïnstalleerd om de horizon box als modem te vervangen, valt de internetverbinding af en toe weg.

Dit is vooral te merken met live tv kijken met b.v. viaplay en tijdens het scrollen in social media apps.

Het is dan te merken dat de apps gaan bufferen en na een aantal seconden weer verder gaan of zelfs stoppen.

Met de horizon box hadden we deze problemen nooit.

 

Kunnen jullie zien of er iets niet goed is met onze aansluiting of dat er iets bijzonders te zien valt in de data van onze modem.

Wat ons opvalt aan de data is dat er geregeld t3 time outs zijn precies op het tijdstip dat wij haperingen ervaren, maar we ervaren ook op andere momenten dit probleem.

Soms is dit een uur niet en andere keren is het 3x in een kwartier.

 

Hieronder vinden jullie de up-/downstream waarden, netwerk historie en bijgevoegd foto's van de aansluitingen.

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer

1666000000137256qam12
2594000000137256qam3
3634000000037256qam8
4642000000037256qam9
5658000000137256qam11
6578000000137256qam1
7682000000237256qam14
8690000000137256qam15
9698000000136256qam16
10706000000137256qam17
11714000000136256qam18
12722000000036256qam19
13730000000036256qam20
14746000000036256qam22
15754000000036256qam23
16762000000036256qam24
17770000000036256qam25
18778000000036256qam26
19786000000035256qam27
20794000000-135256qam28
21802000000-135256qam29
22810000000-135256qam30
23818000000-135256qam31
24826000000035256qam32

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors

1Goed (Locked)37.35664430804143470
2Goed (Locked)37.63659154997366433
3Goed (Locked)37.35659154955760814
4Goed (Locked)37.63659154953897936
5Goed (Locked)37.35659154955539568
6Goed (Locked)37.63659154994414313
7Goed (Locked)37.35659154954976356
8Goed (Locked)37.35659154954683564
9Goed (Locked)36.61059154956612553
10Goed (Locked)37.63659154952440494
11Goed (Locked)36.61059154952241629
12Goed (Locked)36.610591550009181225
13Goed (Locked)36.610591550008501167
14Goed (Locked)36.387591549488471908
15Goed (Locked)36.387591549917232828
16Goed (Locked)36.610591549535882953
17Goed (Locked)36.387591549918542972
18Goed (Locked)36.387591549976932889
19Goed (Locked)35.780644277304827201
20Goed (Locked)35.595644277307409255
21Goed (Locked)35.5956442772652211929
22Goed (Locked)35.780644277312437656

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer

138400000455.12064qam4
258800000475.12064qam1
345200000465.12064qam3
452000000465.12064qam2

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts

12.000460
22.000450
32.000410
42.000410

 

Netwerk historie

Tijd Prioriteit Omschrijving

16-09-2023 17:25:37noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=52.28.81.204 MAC=00:17:10:91:D5:93;CM-MAC=68:02:b8:7f:9b:e7;CMTS-MAC=00:17:10:91:d5:93;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
16-09-2023 17:20:16noticeGUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.185];CM-MAC=68:02:b8:7f:9b:e7;CMTS-MAC=00:17:10:91:d5:93;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
16-09-2023 17:14:40noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=157.240.247.34 MAC=00:17:10:91:D5:93;CM-MAC=68:02:b8:7f:9b:e7;CMTS-MAC=00:17:10:91:d5:93;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
16-09-2023 17:10:53criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=68:02:b8:7f:9b:e7;CMTS-MAC=00:17:10:91:d5:93;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
16-09-2023 17:08:37noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=23.51.78.34 MAC=00:17:10:91:D5:93;CM-MAC=68:02:b8:7f:9b:e7;CMTS-MAC=00:17:10:91:d5:93;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
16-09-2023 15:38:30criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=68:02:b8:7f:9b:e7;CMTS-MAC=00:17:10:91:d5:93;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
16-09-2023 15:37:41noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=18.239.69.47 MAC=00:17:10:91:D5:93;CM-MAC=68:02:b8:7f:9b:e7;CMTS-MAC=00:17:10:91:d5:93;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
16-09-2023 08:39:46criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=68:02:b8:7f:9b:e7;CMTS-MAC=00:17:10:91:d5:93;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
16-09-2023 08:37:35noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=149.154.167.92 MAC=00:17:10:91:D5:93;CM-MAC=68:02:b8:7f:9b:e7;CMTS-MAC=00:17:10:91:d5:93;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
16-09-2023 07:41:47criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=68:02:b8:7f:9b:e7;CMTS-MAC=00:17:10:91:d5:93;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
16-09-2023 07:41:43noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=23.51.78.34 MAC=00:17:10:91:D5:93;CM-MAC=68:02:b8:7f:9b:e7;CMTS-MAC=00:17:10:91:d5:93;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
16-09-2023 07:26:20criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=68:02:b8:7f:9b:e7;CMTS-MAC=00:17:10:91:d5:93;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
16-09-2023 07:26:20noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=142.251.36.4 MAC=00:17:10:91:D5:93;CM-MAC=68:02:b8:7f:9b:e7;CMTS-MAC=00:17:10:91:d5:93;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
16-09-2023 05:47:07criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=68:02:b8:7f:9b:e7;CMTS-MAC=00:17:10:91:d5:93;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
16-09-2023 05:46:57noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=157.240.247.34 MAC=00:17:10:91:D5:93;CM-MAC=68:02:b8:7f:9b:e7;CMTS-MAC=00:17:10:91:d5:93;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
15-09-2023 23:55:34criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=68:02:b8:7f:9b:e7;CMTS-MAC=00:17:10:91:d5:93;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
15-09-2023 23:49:53noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=216.58.214.10 MAC=00:17:10:91:D5:93;CM-MAC=68:02:b8:7f:9b:e7;CMTS-MAC=00:17:10:91:d5:93;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
15-09-2023 23:09:53criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=68:02:b8:7f:9b:e7;CMTS-MAC=00:17:10:91:d5:93;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
15-09-2023 23:08:50noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=157.240.247.34 MAC=00:17:10:91:D5:93;CM-MAC=68:02:b8:7f:9b:e7;CMTS-MAC=00:17:10:91:d5:93;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
15-09-2023 20:24:56errorDHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=68:02:b8:7f:9b:e7;CMTS-MAC=00:17:10:91:d5:93;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
26-08-2023 08:44:58warning[68:02:B8:8D:C2:76][DFS] Radar signal detected, DFS sequence applied, channel changed from 100 to 40
41 Reacties 41
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 24530Posts
  • 1688Oplossingen
  • 12080Likes

Kun je alle opties behalve 'Firewall beveiliging' uitschakelen voor zowel IPv4 als IPv6 op de pagina Geavanceerde instellingen → Beveiliging → Firewall?

 

Het modem is 25 dagen online en in deze periode zijn 173 T3 timeouts voorgekomen, dus gemiddeld 7 per dag, dat is vrij veel. De Rx + Tx power zijn goed tot zeer goed. De MER is echter aan de lage kant en de 'Pre RS Errors' = unerrored codewords lopen niet gelijkmatig op.

 

Een monteursafspraak is wenselijk. Het AOP (vermoedelijk een TRIS-102/1002) en de eerste splitter in de meterkast en de einddoos in de woonkamer (ESN 85) zijn verouderd en aan vervanging toe. Als nieuw AOP dient een TRISZ-DG300 geplaatst te worden, met een POA-254 als splitter en nieuwe kabels (resp. F/F rood/rood en IEC/F groen/rood) naar het modem en een nieuwe tweede (TV-)splitter (ESX-02 of vergelijkbaar). Het modem dient te worden verplaatst naar de meterkast. In de woonkamer dient een btv 01-SET te worden geplaatst als nieuwe einddoos, de TV/decoder kan hier vervolgens direct op aangesloten worden. De radiokabel kan tenslotte komen te vervallen, analoge FM-radio wordt al ~2 jaar niet meer doorgegeven.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan een monteursafspraak inplannen en komt binnenkort langs in dit topic.

 

Is de tweede uitgaande kabel (waarschijnlijk naar een slaapkamer) in de meterkast nog in gebruik? Zo nee, dan kan de kabel naar de woonkamer direct op het AOP worden aangesloten en kan de eerste splitter omzeild worden. De monteur kan in dit geval het AOP verplaatsen naar de woonkamer (de eerder genoemde btv 01-SET is zowel als AOP als einddoos geschikt), zodat het modem niet verplaatst hoeft te worden.

Alex0101
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Hoi Tobias,

 

Dank je wel voor je reactie.

De firewall instellingen (ik heb alleen IPv4) had ik vorig weekend al aangepast naar aanleiding van een ander topic.

Dit heeft niks geholpen.

Dat de radio niet meer werkt weet ik, heb alleen de kabel nog niet weg gehaald.

We wachten een reactie af van een Ziggo medewerker.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 24530Posts
  • 1688Oplossingen
  • 12080Likes

Ik had aan mijn vorige reactie later nog een vraag toegevoegd.

Alex0101
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

De 2e kabel is inderdaad voor de slaapkamer en word nog gebruikt.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 24530Posts
  • 1688Oplossingen
  • 12080Likes

In dat geval blijf ik bij mijn eerdere advies. Ook in de slaapkamer zou nog een nieuwe einddoos geplaatst moeten worden en eventueel een nieuwe kabel naar de daar aanwezige TV/decoder.

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8060Posts
  • 951Oplossingen
  • 3477Likes

Hi @Alex0101,

 

Wat zuur dat je nog niet optimaal kunt genieten van je nieuwe apparatuur op deze manier. Ik zie dat @tobiastheebe je al goed op weg heeft geholpen. Ik heb zojuist een monteur ingepland voor aanstaande vrijdagochtend tussen 08:00 en 13:00 om de verouderde aansluitingen te vervangen. Er is ook een bevestiging per mail onderweg. Mocht deze datum/tijd niet uitkomen, dan kun je de afspraak wijzigen via Mijn Ziggo (waar hij binnen 24 uur zichtbaar wordt).

Alex0101
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Hoi Alex,

 

Bedankt voor het inplannen van een afspraak om de oude aansluitingen te vervangen.

Is dit kostenloos?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 24530Posts
  • 1688Oplossingen
  • 12080Likes

Het vervangen van het AOP is kosteloos. Aan het vervangen van de contactdozen in de woon- en slaapkamer zijn wel kosten verbonden (6,75 euro per contactdoos). Op deze pagina vind je een volledig overzicht.

Alex0101
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Monteur is vanochtend langs geweest omdat vrijdag niet uitkwam.

Signaal in de woonkamer was slecht volgens hem.

Hij heeft de AOP, splitter en contactdoos vervangen.

Daarna was het signaal goed volgens hem.

Nu afwachten of alles goed blijft werken.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 24530Posts
  • 1688Oplossingen
  • 12080Likes

Het signaal was qua kwaliteit zeker niet optimaal, maar slecht kan ik het ook niet noemen. Ik neem aan dat de splitter in de meterkast is vervangen? Ik kijk uit naar je ervaringen. Eventueel kun je nog eens de downstream/upstream-waarden plaatsen.

Alex0101
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Wij merken helaas nog steeds dat er haperingen voorkomen evenals de t3 time outs.

Hierbij de up/downstream waarden.

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer

1666000000437256qam12
2586000000438256qam2
3594000000438256qam3
4602000000338256qam4
5618000000438256qam6
6634000000337256qam8
7642000000337256qam9
8578000000438256qam1
9690000000437256qam15
10698000000437256qam16
11706000000437256qam17
12714000000337256qam18
13722000000337256qam19
14730000000337256qam20
15738000000337256qam21
16746000000337256qam22
17762000000237256qam24
18770000000236256qam25
19786000000236256qam27
20794000000136256qam28
21802000000136256qam29
22810000000236256qam30
23818000000236256qam31
24826000000336256qam32

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors

1Goed (Locked)37.63625354902797
2Goed (Locked)38.605253248083319
3Goed (Locked)38.983253249107322
4Goed (Locked)38.605253248307120
5Goed (Locked)38.60525324916478
6Goed (Locked)37.356253248556911
7Goed (Locked)37.636253249058115
8Goed (Locked)38.983253249209420
9Goed (Locked)37.636253249296821
10Goed (Locked)37.63625324887109
11Goed (Locked)37.356253249334015
12Goed (Locked)37.636253249519115
13Goed (Locked)37.356253248537616
14Goed (Locked)37.356253249345015
15Goed (Locked)37.356253249500511
16Goed (Locked)37.356253249616918
17Goed (Locked)37.356253249359727
18Goed (Locked)36.610253249718620
19Goed (Locked)36.610253248578536
20Goed (Locked)36.610253247835051
21Goed (Locked)36.387253247897144
22Goed (Locked)36.610253249718329
23Goed (Locked)36.387253249770832
24Goed (Locked)36.387253248552519

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer

138400000435.12064qam4
258800000445.12064qam1
345200000435.12064qam3
452000000445.12064qam2

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts

12.00020
22.00020
32.00000
42.00000

 

Netwerk historie

Tijd Prioriteit Omschrijving

19-09-2023 16:51:21noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=3.120.212.206 MAC=00:17:10:91:D5:93;CM-MAC=68:02:b8:7f:9b:e7;CMTS-MAC=00:17:10:91:d5:93;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
19-09-2023 16:45:23noticeGUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.192];CM-MAC=68:02:b8:7f:9b:e7;CMTS-MAC=00:17:10:91:d5:93;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
19-09-2023 16:44:32noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=185.89.210.153 MAC=00:17:10:91:D5:93;CM-MAC=68:02:b8:7f:9b:e7;CMTS-MAC=00:17:10:91:d5:93;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
19-09-2023 15:59:59criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=68:02:b8:7f:9b:e7;CMTS-MAC=00:17:10:91:d5:93;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
19-09-2023 15:59:15noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=62.122.213.148 MAC=00:17:10:91:D5:93;CM-MAC=68:02:b8:7f:9b:e7;CMTS-MAC=00:17:10:91:d5:93;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
19-09-2023 15:34:00criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=68:02:b8:7f:9b:e7;CMTS-MAC=00:17:10:91:d5:93;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
19-09-2023 15:32:07noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=46.234.99.81 MAC=00:17:10:91:D5:93;CM-MAC=68:02:b8:7f:9b:e7;CMTS-MAC=00:17:10:91:d5:93;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
19-09-2023 14:50:39criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=68:02:b8:7f:9b:e7;CMTS-MAC=00:17:10:91:d5:93;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
19-09-2023 14:50:09noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=157.240.247.17 MAC=00:17:10:91:D5:93;CM-MAC=68:02:b8:7f:9b:e7;CMTS-MAC=00:17:10:91:d5:93;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
19-09-2023 06:39:56noticeGUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.192];CM-MAC=68:02:b8:7f:9b:e7;CMTS-MAC=00:17:10:91:d5:93;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
19-09-2023 06:38:59noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=157.240.247.38 MAC=00:17:10:91:D5:93;CM-MAC=68:02:b8:7f:9b:e7;CMTS-MAC=00:17:10:91:d5:93;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-09-2023 21:47:55criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=68:02:b8:7f:9b:e7;CMTS-MAC=00:17:10:91:d5:93;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-09-2023 21:46:33noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=13.36.106.74 MAC=00:17:10:91:D5:93;CM-MAC=68:02:b8:7f:9b:e7;CMTS-MAC=00:17:10:91:d5:93;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 24530Posts
  • 1688Oplossingen
  • 12080Likes

De T3 timeouts komen inderdaad nog vrij regelmatig voor. Het signaal is wel in het geheel (Rx + Tx power en MER) verbeterd.

 

Kun je enkele nieuwe foto's van de coaxinstallatie (zowel meterkast als woonkamer) plaatsen?

Alex0101
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Hierbij de nieuwe situatie

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 24530Posts
  • 1688Oplossingen
  • 12080Likes

Dat ziet er goed uit, al had de monteur nog wel een nieuwe F connector op de zwarte kabel naar de woon- of slaapkamer geplaatst mogen hebben.

 

Als volgende stap zou ik het modem m.b.v. de splitter (POA-01-B) tijdelijk direct op het AOP aansluiten (dus de zwarte kabel tijdelijk ontkoppelen) en controleren of je dan nog steeds uitval ervaart.

Alex0101
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Als ik je goed begrijp, bedoel je dan de kabel voor de tv los halen, splitter weghalen en de modem direct op het coax punt in de woonkamer aansluiten?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 24530Posts
  • 1688Oplossingen
  • 12080Likes

Nee, ik bedoelde het modem met de tweede splitter (POA-01-B) op het AOP in de meterkast aansluiten. Het modem kan in principe ook direct op het AOP worden aangesloten met de zwarte kabel waarop nu de eerste splitter (ESX-02) is aangesloten, maar dan wordt de Rx power (downstream) te hoog.

Alex0101
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Is dit om uit te sluiten dat de kabel naar de woonkamer niet goed is of storing geeft?

Want ik heb wel de ethernet aansluiting van de modem nodig in de woonkamer voor randapparatuur en voor naar boven.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 24530Posts
  • 1688Oplossingen
  • 12080Likes

Dit sluit zowel de woonkamer als de slaapkamer uit en is bedoeld als test.

Alex0101
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Heb het modem zojuist aangesloten in de meterkast via de POA-01-B splitter.

Wij zullen het weer een dag aankijken.

 

Wat mij trouwens ook opviel is dat de horizonbox die wij gebruiken om tv te kijken nog wel het 5ghz wifi signaal uitzendt, is dit normaal of kan dit ook storingen veroorzaken?

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic