1
Vraag
2
Reacties
Pieter1961

Level 4
  • 28Posts
  • 2Oplossingen
  • 16Likes

internetverbinding instabiel

Sinds 2-3 maanden is de internetverbinding erg instabiel. Dan weer even verbinding en dan weer niet. Mijn Ubee EVW312B modem/router staat, op mijn vraag, in alleen modem-stand omdat wifi erg slecht was hier. Ik had de TP-link deco P9 wat aanvankelijk een redelijk stabiele verbinding gaf zowel bekabeld als wifi. maar om een nog onduidelijke reden is zowel bekabeld als wifi de verbinding erg instabiel geworden. Het hapert regelmatig waardoor bv bij Teams het beeld bevriest of bij het werken met documenten in de cloud dit even niet mogelijk is. Ik heb aanvankelijk de schuld bij de TP-link gelegd en heb Netgear Orbi's aangeschaft maar het probleem is nog steeds niet opgelost. Als ik verbinding heb dan is de snelheid wat die hoort te zijn maar het is dus erg instabiel. Ik denk nu dat het probleem dus in de Ubee modem zit. Hoe kan ik weer zorgen dat ik een stabiel internet krijg? Al was het maar om de vrede in huis (met internet-afhankelijke kinderen) te bewaren.

 

Pieter-Jan

51 Reacties 51
Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@Pieter1961 Top, fijn dat je nu al een stap verder gekomen bent. We zijn erg benieuwd naar het antwoord op de vraag die je op het Netgear forum gesteld hebt. We wachten jouw berichtgeving even af. Mogelijk dat andere gebruikers op het forum hier dan ook iets aan hebben. 😉

Pieter1961
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 2Oplossingen
  • 16Likes

Beste Paul, ik heb op het netgear forum nog geen antwoord op mijn vraag gekregen. Wel las ik dat het soms nodig kan zijn om de modem een static IP aan jouw router te laten toewijzen. Deze staat nu op dynamisch ingesteld maar ik weet niet in hoeverre dat ook voor de Ziggo modems geldt zoals de Ubee? Hebben jullie daar ervaring mee? Alvast mijn dank.

 

Pieter-Jan

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Routers, access points, printers en andere apparatuur waar ik met regelmaat verbinding mee wil maken, geef ik altijd een vast IP adres.

Meestal zet ik dat IP adres in het apparaat zelf, buiten wat de DHCP server automatisch uitdeelt.

192.168.178.1 is het modem, de DHCP server begint bij 192.168.178.10.

Dus de IP adressen van 192.168.178.2 tot en met 192.168.178.9 zijn vrij en zet ik in de apparaten die ik vaak moet benaderen.

Als ik een nieuw modem krijg, hoef ik niets te veranderen of opnieuw in te stellen, want de apparaten hebben al hun eigen IP adres en altijd onder dat IP adres te bereiken.

Pieter1961
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 2Oplossingen
  • 16Likes

Beste Bert,

 

Dank voor jouw snelle reply. Ik heb nu de belangrijkste apparaten zoals printer, NAS, etc allemaal via adresreservering een "vast" IP adres gegeven bij de router. Maar het valt inderdaad te overwegen dit bij de apparaten in te gaan stellen.

Wat ik niet helemaal uit jouw antwoord begrijp is welk adres jij de router geeft. De modem heeft inderdaad 192.168.178.1 maar geef ik dan de router een vast ip-adres in die range, bijvoorbeeld 192.168.178.2? Of geef ik aan dat hij via de modem een dynamisch IP krijgt? Alvast dank.

 

Pieter-Jan

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Ik zou de router 192.168.178.2 geven, het modem is 1 en de router 2.

Een beetje structuur in een netwerk, onthoudt makkelijker en een eigen IP adres is altijd bereikbaar, ook als de DHCP server van het modem uit zou vallen.

Pieter1961
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 2Oplossingen
  • 16Likes

Dank Bert voor jouw advies. Ik ga dit eens proberen en kijken of het de stabiliteit verder verbetert. Ik laat het hier nog even weten.

 

Pieter-Jan

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3330Likes

@Pieter1961 We zijn benieuwd naar een vervolg! Is het gelukt met alle tips en merk je verschil wat betreft de stabiliteit? 

Pieter1961
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 2Oplossingen
  • 16Likes

Via het Nederlandse netgearforum ben ik niet wijzer geworden. Via de Amerikaanse werd me eerst geadviseerd om te zorgen dat de netwerkkabel wel goed genoeg is (minimaal cat 6). Het blijkt dat netgear cat 5e kabels bij hun router levert. Ik heb deze nu vervangen door cat 7 kabels die ik heb liggen. Daarnaast wordt geadviseerd om de modem toch als router te laten functioneren en de Orbi als AP en WIFI-punt. Nu heb ik mijn modem in bridge modus staan dus ik denk dat de router uitgeschakeld staat. Maar weet dit niet zeker. Via poort 1 van de modem krijg ik wel gewoon internetels ik daar een laptop aanhang maar weet niet of deze ook diverse laptops/desktops etc aankan in deze modus of dat ik Ziggo moet vragen de bridgemodus uit te schaken en de Ubee UBC1318ZG als modem/router te gebruiken en de Orbi als wifi punt. Gaat dat lukken? Of niet omdat deze modem geen wifi-modem is? Alvast dank.

Groeten,

 

Pieter-Jan

Pieter1961
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 2Oplossingen
  • 16Likes

Weet toevallig iemand of de Ubee UBC1318ZG die in bridge-modus staat wel of niet functioneert als modem/router? Ik weet dat deze geen Wifi heeft maar wil dat dus via de Orbi laten lopen. Maar meer als aanvulling op boven wil ik graag weten of ik Ziggo moet vragen om de bridge-modus wel/niet te laten verwijderen. Alvast mijn dank.

 

Pieter-Jan

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Pieter1961 Een modem in bridge is alleen een kaal modem die verder helemaal niets doet, dus ook geen router functies, waar alleen de 1e UTP uitgang van werkt en waar een router achter moet hangen die verder alles moet regelen, zoals de DHCP server en firewall en port forward enz. enz. enz.

 

Dus of de router in bridge en de Orbi als router.

Of het modem ook als router en de Orbi in bridge alleen werkend als access point.

Aan jou de keuze wat je wil.

Pieter1961
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 2Oplossingen
  • 16Likes

Dank je Bert. Het is mij nu duidelijk. Helaas nog niet de oplossing van mijn probleem. Maar kan proberen om via Ziggo de modem uit de bridge-modus te halen en dan de Orbi in acces-point modus te zetten. Ik laat wel even hier weten of het gewerkt heeft.

 

Pieter-Jan

Pieter1961
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 2Oplossingen
  • 16Likes

Het probleem is uiteindelijk opgelost. Na veel trial and error pogingen bleek het uiteindelijk de Apple Time capsule te zijn. Ik had deze op het netwerk aangesloten als een backup schijf van mijn MacBook. Echter om onduidelijke redenen blijft hij continue storingen geven welke steeds erger werden. Het netwerk is nu heerlijk stabiel en functioneert zoals het moet zijn.

 

Alle forumleden dank voor het meedenken aan dit probleem.

 

Pieter-Jan

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic