Priesje123

Level 4
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

internet vreselijk instabiel na vervangen modem en AOP

paar weken geleden is ons modem (verplicht) vervangen. hierover ook een topic gestart met als onderwerp: Gratis nieuw modem brief.

 

Voor deze brief met een oud bedraad only Ubee modem weinig tot geen problemen. na het nieuwe modem (witte connectbox) en vervangen AOP continue problemen met de internet verbinding. moet vrijwel elke dag het modem herstarten of soms meerdere keren per dag. Na de storing van een ruim een week geleden is het nog erger geworden.

 

heb te maken met hoge latency en jitter (ruim 200ms). AOP is door ziggo monteur vervangen incl. splitter (025). na splitter direct kabel het modem in. Dus wordt niet versterkt. wat kunnen we hieraan doen? was hier al bang voor bij het ontvangen van de brief en het krijgen van de Puma 6 hel chip.

21 Reacties 21
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21924Likes

Om je binnenkomend en uitgaand signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters, versterkers en het modem op de foto?

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5180Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Hoi @Priesje123,

Jammer dat je deze problemen ervaart! De aansluiting klinkt als prima, maar laten we het toch even samen bekijken. Wil je de info die @Bert gevraagd heeft hier delen?

Priesje123
Topicstarter
Level 4
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Zal ik zondag/ maandag proberen te posten. Aansluiting (aop) splitter en modem zijn door installateur geplaatst. Lijkt me toch in orde dan (en hebben 13jr tot nieuwe modem gewerkt). Modem zal ik uitlezen en screenshots plaatsen (wederom). 

Priesje123
Topicstarter
Level 4
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Ik lees op internet en dit fora veel vergelijkbare cases. Lijkt me dan toch structureel ziggo probleem. Enige vervangen component is het modem. Daarna de rest. Lijkt me makkelijk plinten in dat geval. Waarom krijgt de een wel direct een Ubee bij problemen en de ander niet? 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21924Likes

@Priesje123 Het kan ook zijn dat er storing van buiten komt, dat lost een nieuw modem niet op.

Mocht er geen andere oorzaak zijn, dan is een ander modem mogelijk een optie.

 

"Waarom krijgt de een wel direct een Ubee bij problemen en de ander niet? "

Achterliggend kan Ziggo meer informatie hebben en/of zien van een klant, om die beslissing te nemen, op dit forum zie je alleen de contacten die hier geplaatst worden.

Priesje123
Topicstarter
Level 4
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Hierbij de diverse screenshots van up/download waarden en error logboek.

Priesje123
Topicstarter
Level 4
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

en foto vd meterkast

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Er is ruis aanwezig, (post RS).  Ook is er uitval van één of meer kanalen downstream (RCS).De MDD melding geeft aan dat er tijdelijk geen dataverkeer mogelijk is, terwijl de SYNC melding een herstart en opnieuw aanmelden van het modem inluidt.

In de tellers staan een aantal T3 errors.

Het signaal downstream is aan de hoge kant.

Ook de upstream heeft het moeilijk, gezien de afwijkende frequentie op kanaal 1.

Bovenstaande wordt vaak veroorzaakt door ruis.

Ik heb het moderatie-team gevraagd om de verbinding te controleren.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19176Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7277Likes

Goedemiddag @Priesje123,

Hartelijk dank voor het delen van de foto's waarop de aansluiting te zien is. Ik heb even een blik geworpen op het signaal en ook ik zie de nodige ruis terug op de verbinding. Door deze ruis gaan er datapakketten verloren (packetloss) wat jij vervolgens opmerkt als instabiliteit of uitval. Het lijkt mij verstandig als er een monteur langskomt om de oorzaak v.d. ruis te achterhalen. Ik heb een afspraak met een netwerkmonteur ingepland op vrijdag 3 juni 2022 tussen 12 en 18 uur. Mocht het op deze datum niet schikken dan is de afspraak te wijzigen via Mijn Ziggo > Mijn Gegevens > Mijn Monteursafspraken. 

Uiteraard kan ik na het monteursbezoek ook een andere modem *(Ubee1318ZG) voor je regelen. Het is alleen van belang dat nu eerst het probleem met het signaal wordt opgelost. Laat je onder dit topic weten wat jouw  bevindingen zijn na het monteursbezoek?

Priesje123
Topicstarter
Level 4
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Dank voor het controleren van de logs etc. ik had het er niet uitgehaald 😉 blijft vreemd dat dit zich blijkbaar voorheen niet voordeed of in ieder geval niet merkbaar met een ouder modem. Ik heb de afspraak verzet en wacht het rustig af.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21924Likes

@Priesje123 "blijft vreemd dat dit zich blijkbaar voorheen niet voordeed of in ieder geval niet merkbaar met een ouder modem."

Een ouder modem zit op veel minder kanalen, meer kanalen kan een hogere snelheid geven en meer uitwijkmogelijkheden als er een paar kanalen uitvallen, dus een zekerder stabieler internet.

 

Maar meer kanalen betekent ook meer mogelijke ruis op je modem, die je eerder niet ervaarde als nu op die nieuwe kanalen ruis zit.

Maar daar is de monteur voor, om de oorzaak daarvan te vinden en op te lossen.

Madelon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 996Posts
  • 122Oplossingen
  • 418Likes

@Priesje123 hoe is de afspraak verlopen? 😄 

Priesje123
Topicstarter
Level 4
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

De afspraak is morgen.

Priesje123
Topicstarter
Level 4
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

@Madelon @Bert @Paul @de monteur is zojuist geweest en heeft alles doorgemeten. OAP vervangen door een nieuwe met randaarde. Splitter is hetzelfde. Zonder splitter doet een kanaal iets van 16+ (Geen idee meer wat) en dat mag Max 12 zijn) met splitter nog steeds te hoog. Hierdoor correcties en wordt het modem gek… in de wijkkast (toevallig recht voor de deur) gecontroleerd en daar zitten wij al op de laatste aansluiting (nr 12). Maw er moet op afstand iets aangepast worden mbt signaal. Alle andere waarden zijn goed. We wachten het af. Monteur ging een ticket aanmaken.

Priesje123
Topicstarter
Level 4
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Wel bijzonder dat dit alleen optreed of merkbaar is bij zware belasting. Denk aan meerdere streams, teams, gamen etc

Eddie the Eagle

Level 9
  • 333Posts
  • 5Oplossingen
  • 90Likes

In je opening post heb je het het echter ook over een hoge ping & jitter. Dat zijn geen typische kenmerken die met de Connect Box te maken hebben, haperende real time audio & video wel. Toen ik die Connect Box nog had, waren mijn ping & download gewoon prima. Teams/Zoom/Gaming was een drama.

 

Het lijkt er dus op dat er ook iets met je signaal niet in orde is en dan is het de juiste volgorde om eerst daar naar te kijken en dat op te lossen voor je verder gaat kijken. Bij mij heb ik het ook zo gedaan; eerst het signaal en de bijbehorende bekabeling, AOP, POA aanpakken.

Priesje123
Topicstarter
Level 4
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Ben benieuwd hoe de waarden nu zijn. Ik merk sporadisch nog hoge ping etc. de overige speedtest waarden blijven allemaal rond de 18/35ms latency. ik haal overigens sinds het vorige monteur bezoek vrijwel nooit de snelheden van 300/30.  teams of wifi bellen gesprekken blijven uitvallen. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21924Likes

Ik zie nog heel veel niet te repareren pakketten, Fouten na RS en dat vertraagt, omdat er nieuwe aangevraagd worden.

Priesje123
Topicstarter
Level 4
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Dank Bert, had al zo een idee. Vermoedelijk dus nog geen aanpassing gedaan door ziggo op de aantal dbs waarmee het signaal binnenkomt

Uitgelicht topic