1
Vraag
2
Reacties
Anika

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

internet slomer door wifi en kabel tegelijk gebruiken?

 Mijn moeder en ik willen beide thuiswerken, zij via wifi en ik via kabel (allebei een laptop). Heeft het invloed op de snelheid van haar wifi als ik via de kabel op het internet zit? Wij gebruiken beide zware programmas voor ons werk.

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
Anika wrote:

We hebben 50mbps.... stel ik verhoog dit naar 250mbps, is het dan zeker dat we geen last hebben van elkaar of is het dan nog steeds mogelijk?

 

50Mbps is voor 2 thuiswerkers niet heel erg veel, maar het is natuurlijk wel afhankelijk welke programma's u beiden gebruikt. Wat email en browsen is geen probleem, maar zodra u samen wat verkeer naar het internet wil sturen, gaat het direct fout.

Maar zoals gemeld, zegt ‘zware’ programma's niets over data/internet gebruik.

250 Mbps is beter geschikt, als u met 2 personen thuis wil werken en b.v. aan video overleg ( Skype, Zoom, Ms Teams, … ) wilt meedoen. Dat zal met uw huidige abonnement ( met 50Mbps download en 5 Mbps upload ) niet lukken.

Bekijk in context

4 Reacties 4
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Hallo,

Uw eerste topic, dus : dit is een openbaar Ziggo forum, waar Ziggo klanten elkaar proberen te helpen. Tevens komen Ziggo moderators/medewerkers ( zij hebben “_Ziggo” achter hun naam staan ) om de zoveel tijd langs in ieder topic. Zij hebben t.o.v. de helpdesk meer kennis, meer mogelijkheden, meer rechten en kunnen 'dieper' het Ziggo-systeem inkijken.


Een wifi verbinding heeft bijna altijd een kleinere data doorvoer, dan een bekabelde aansluiting.
Een bekabelde aansluiting heeft tegenwoordig een snelheid van 1Gbps, terwijl die van wifi afhankelijk is van welke frequentieband ( 2,4GHz of 5Ghz ) wordt gebruikt en wat de maximale shelheid is die zowel de zender en de ontvanger aankunnen.
Heeft u b.v. Ziggo's ConnectBox en gaat uw wifi verbinding via de 2,4Ghz band, dan is 150Mbps al een behoorlijke uitdaging. Heeft uw laptop ook 5Ghz wifi, dan zijn veel hogere snelheden mogelijk.


Het data/internet verkeer van u beiden gaat via dezelfde verbinding richting Ziggo en daar het internet op. Of het door u beider gebruik trager wordt, hangt o.a. af van welk internet abonnement u hebt. Is dat een 50Mbps internet verbinding, dan zal meerdere gebruikers gelijktijdig snel merkbaar zijn. Bij een 250Mbps verbinding zal u minder ‘last’ hebben van elkaar, terwijl bij een hoger abonnement uw wel heel zware downloads moeten doen om elkaar 'dwars’ te zitten.

Overigens zegt  ":... gebruiken beide zware programmas voor ons werk….”  niets over het data/internet gebruik, maar meer over de benodigde processor capaciteit van uw laptops.

Anika
Topicstarter
Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

We hebben 50mbps.... stel ik verhoog dit naar 250mbps, is het dan zeker dat we geen last hebben van elkaar of is het dan nog steeds mogelijk?


Niet van toepassing

Als je werkt via VPN verbinding heb je een hogere upload nodig. Bij internet start heb je maar 5mbps upload.

Bij internet compleet 25 mbps aan upload. 

Welk modem heb je?

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
Anika wrote:

We hebben 50mbps.... stel ik verhoog dit naar 250mbps, is het dan zeker dat we geen last hebben van elkaar of is het dan nog steeds mogelijk?

 

50Mbps is voor 2 thuiswerkers niet heel erg veel, maar het is natuurlijk wel afhankelijk welke programma's u beiden gebruikt. Wat email en browsen is geen probleem, maar zodra u samen wat verkeer naar het internet wil sturen, gaat het direct fout.

Maar zoals gemeld, zegt ‘zware’ programma's niets over data/internet gebruik.

250 Mbps is beter geschikt, als u met 2 personen thuis wil werken en b.v. aan video overleg ( Skype, Zoom, Ms Teams, … ) wilt meedoen. Dat zal met uw huidige abonnement ( met 50Mbps download en 5 Mbps upload ) niet lukken.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic