Waal

Level 4
  • 44Posts
  • 0Oplossingen
  • 14Likes

internet op zolder

Beste mensen,

Een vraag die hier al mogelijk vaker is gesteld maar kan niet echt een topic vinden dus maar even een nieuwe aangemaakt.

Mijn dochter is verhuisd naar zolder en ik zou daar graag betere wifi EN bedraad internet willen, nu heb ik pas geleden een utp naar boven laten trekken toen ze de zonnepanelen hebben geinstaleerd ,deze werkt prima via een switch die aan de Ziggo conectbox hangt. 

Mijn vraag is nu, als ik een wifi router hier op aansluit werken dan alle LAN aansluitingen EN de wifi direct en zijn de wifi verbindingen dezelfde als die van de conectbox(oftewel word de wifi van beneden versterkt?) of moet ik daar nog heel veel technische kennis voor hebben om dit goed werkend te krijgen? (ik las iets van DHCP uitzetten op de router? )

groetjes,

Marcel.

 

29 Reacties 29
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Een wifi router is te veel van het goede, je hebt daar geen router nodig, het modem is al een router en 2 routers in een netwerk kan problemen veroorzaken, zie het als 2 kapiteins op 1 schip.

 

Het enige wat je hoeft te doen is een wifi Acces Point met 4 LAN aansluiten op de switch.

Daarvan zijn dan alle 4 de LAN aansluitingen te gebruiken.

 

b.v. zoiets dergelijks: Netgear WAC124

Waal
Topicstarter
Level 4
  • 44Posts
  • 0Oplossingen
  • 14Likes

Ha bert ,dank voor het meedenken en antwoorden , heb je link bekeken en bij dat apparaat zie ik ook router staan in de beschrijving?? Ik heb bijvoorbeeld de 

TP-LINK Archer AX10 - Router 

Op het oog en begrijp dat die ook als acces point ingesteld kan worden maar vraag me af of het ook plug en play is of dat er nog instellingen gedaan moeten worden.

Ik denk ook wel dat die tp link overkill is maarja beetje toekomstbestendig mag wel en hij is zelfs goedkoper 😉

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

"heb je link bekeken en bij dat apparaat zie ik ook router staan in de beschrijving??"

 

Ik zie in de beschrijving geen router staan:

 

"De Netgear WAC124 is een access point voor thuis of op een klein kantoor. Met dit compacte access point zet je eenvoudig een extra wifi punt op. Dankzij Airtime Fairness verdeelt het access point je wifi eerlijk over de verschillende apparaten. Zo houd je ook een stabiele en snelle draadloze verbinding als er veel apparaten verbonden zijn. Dankzij de hoge wifi-snelheid, stream je bovendien moeiteloos 4K films en verplaats je grote bestanden snel naar je netwerkschijf. Je stelt het access point eenvoudig in via de overzichtelijke Netgear app."

 

 

De TP-LINK Archer AX10 - Router moet je dan wel in bridge zetten of de DHCP server en de firewall uitzetten.

Ik weet niet hoe die nu ingesteld is en/of wat de standaard instellingen is van de TP-LINK Archer AX10 - Router.

 

Ik weet zo niet wat de stappen zijn die je dan uit moet voeren, ik ken de TP-LINK Archer AX10 - Router niet goed genoeg.

Dat wordt dan even zoeken in de gebruiksaanwijzing en/of op het internet.

Waal
Topicstarter
Level 4
  • 44Posts
  • 0Oplossingen
  • 14Likes

Ja ik zag dit in een review van bol staan: "Het was even zoeken hoe het apparaat omschakelt van router naar wireless access point, maar sindsdien werkt het uitstekend met een goed bereik"

 

vandaar de verwarring denk ik 😉

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

ook zou je de switch kunnen vervangen voor een acces point  de door @Bert  genoemde acces point heeft 4 Lan poorten

BertM3

Level 9
  • 267Posts
  • 10Oplossingen
  • 103Likes

Je kan het op meerdere manieren doen.

 

Ik neem aan dat die UTP kabel op begane grond in de switch zit? Anders had je al een bedrade aansluiting op zolder.

 

Bij de meeste routers werken de LAN poorten apart dmv een switch chip, dus zelfs als je geen WAN aansluit dan werkt hij gewoon als switch.

 

Je kan dus een oude router gebruiken.

 

Of ze hebben een aparte acces point mode, dan word get gewoon een acces point. Je plugt de kabel van beneden in de WAN poort, dan een kabeltje naar je zonnepanelen en heb je nog 3 poorten over.

 

Of als er geen acces point mode op zit. Je zet DHCP uit, plugt kabel van beneden op op LAN1 en dan heb je in principe WiFi. De overige lan poorten kan je dan voor verbindingen gebruiken.

 

Andere optie is daar een acces point. Dat kan een acces point zijn met meerdere LAN poorten. Maar je kan ook gewoon een goedkope unmanaged switch gebruiken en daar een acces point aan zetten. Bij een acces point zou ik meteen WiFi 6 / 6E nemen.

 

mogelijkheden zat eigenlijk omdat je al UTP boven hebt 🙂

Waal
Topicstarter
Level 4
  • 44Posts
  • 0Oplossingen
  • 14Likes

Dank voor jullie reacties beide.

@anoniemforum  dat zal niet gaan want de switch ligt dus beneden in de meterkast naast de connectbox....alle vier de aansluitingen waren al bezet dus deze gekocht speciaal voor de zonnepanelen.

 

@BertM3  De situatie is idd zoals jij hem schetst 1 UTP kabel uit de switch ligt nu Vrij boven, de andere gaat naar de zonnepanelen maar de vrije kabel wil ik dus gebruiken om zowel wifi als bedraad(meerdere verbindingen) te krijgen boven. Zoals ik het nu zie lijkt de goedkoopste en makkelijkst oplossing toch de router van TP link en dan deze als AP in te stellen?  Want als ik je goed begrijp hoef je alleen de router in Acces point mode te zetten en dan zou zowel wifi als de 3 overgebleven LAN verbindingen het moeten doen?

Laatste waar ik benieuwd naar ben is dan of die WIFI dezelfde is als beneden of dat ik steeds naar een andere wifi moet als ik op zolder ben?

BertM3

Level 9
  • 267Posts
  • 10Oplossingen
  • 103Likes

Op zich wel alleen even kijken of die TP link ook een accespoint mode heeft. Van de Netgear routers weet ik dat die dat hebben maar van TP link niet. Het is wel een beetje zonde van een dure router op die manier maar het kan wel.

 

SSID dan op hetzelfde zetten als die van je Connectbox alleen andere kanalen kiezen.

 

Accespoint kan ook, dat is eigenlijk hetzelfde natuurlijk 🙂

 

Of evt een mesh systeem opzetten dat is het mooiste. Ik gebruik nu ook een spare router in acces point mode alleen gaat het overswitchen niet altijd even netjes vind ik. Maar is ook omdat ze voor het mooie te dicht bij elkaar staan.

Waal
Topicstarter
Level 4
  • 44Posts
  • 0Oplossingen
  • 14Likes

"SSID dan op hetzelfde zetten als die van je Connectbox alleen andere kanalen kiezen" En hoe gaat dat in Jip en Janneke taal ? 😉

Ik heb ergens nog een oude (volgens mij technicolor toen ook van upc) modem gevonden, die had ik al een keer snel geprobeerd op de aansluiting ,de wifi werd wel gevonden maar kon niet verbinden, of iig geen internet, zou ik die ook kunnen gebruiken voor nu? Of kan die de moderne techniek en snelheid niet aan?

Ik zie je zeggen zonde van de dure router maar als ik een switch en AP los koop kom ik toch ook rond de 50 euro?

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes
Waal
Topicstarter
Level 4
  • 44Posts
  • 0Oplossingen
  • 14Likes

Oke mensen. Gisteren toch maar de tp link besteld en zojuist binnen en gelijk aangesloten, gewoon de utp kabel van de switch beneden in een van de lan poorten van de tp link,mijn laptop bedraad aangesloten en ging gelijk naar de instellingen pagina ,alles gelaten zoals het was (dus ook DHCP niet uitgeschakeld) en was erg benieuwd maar tot nu toe werkt alles!? Misschien dat de tp link automatisch alles instelt? Enige nadeel nu is dat ik dus op zolder de wifi van de tp link moet aanmelden om daar de maximale snelheid te hebben.De snelheden zijn tot nu toe lekker hoog, bedraad 300 mb/s zelfde als beneden en dat terwijl die nog via een switch en router loopt en wifi 5ghz 100 mb/s en dat haal ik beneden op de ziggo niet eens.

 

Vraag is dus nog hoe krijg ik het voor elkaar dat deze wifi dezelfde is als die van ziggo (dus het signaal van beneden versterkt ) of dat al mijn apparaten automatisch overschakelen naar het beste signaal?(eigenlijk wil ik niet teveel in de router friemelen omdat het nu werkt.

Nu afwachten hoe stabiel e.e.a. blijft.

BertM3

Level 9
  • 267Posts
  • 10Oplossingen
  • 103Likes

In die setup zou ik wel je DHCP afzetten. Nu hebben al je devices nog een lease maar als die afloopt dan heb je ineens 2 DHCP servers op je netwerk en dan heb je wel kans dat je in de problemen komt.

 

Die setup die je nu hebt zou verder gewoon moeten werken. Als er een acces point mode op zit dan moet je de kabel van je switch meestal op de WAN poort aansluiten. Zoals je hem nu hebt dan draai je router mode. Dat is op zich prima omdat je inkomende signaal op LAN1 zit dus er word geen WAN gebruikt.

 

Als je op de TP link router de naam van je wifi hetzelfde maakt als de naam van je Ziggo netwerk, en ook het password hetzelfde dan zouden je clients gewoon moeten switchen tussen die 2. Beveiligingsmethode moet ook hetzelfde zijn. Voor betere dekking kan je nog zorgen dat ze niet op hetzelfde kanaal zitten zowel op 2,4Ghz als 5Ghz.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

bij allebei de zelfde SSID en password instellen

Waal
Topicstarter
Level 4
  • 44Posts
  • 0Oplossingen
  • 14Likes

Apparaten die een lease hebben?? dat is dan weer abracadabra voor mij hahaha, ik zal dat DHCP nog uitzetten straks of morgen, kijken wat er dan gebeurd.

Die WIFI is aan de ene kant wel handig dat ze verschillend zijn dan kan je wat makkelijker zien op welke je zit ,nu switcht het apparaat wat erop zit ook niet zutomatisch naar beneden als ik daarnaar toe loop geloof ik dus zal die dat toch ook niet doen als beide dezelfde naam hebben lijkt mij??

 

EDIT net even met mijn telefoon gecheckt en die switcht nu al van wifi netwerk dus dat is al mooi genoeg

Waal
Topicstarter
Level 4
  • 44Posts
  • 0Oplossingen
  • 14Likes

Nog even een update, DHCP gisteren uitgezet en toen blinde paniek 😂 toen bleek dat de bedrade aansluiting geen internet meer gaf. Toen zag ik dus dat de utp kabel van beneden in de WAN aansluiting zat van de router, die dus omgezet naar een lan aansluiting en opnieuw opgestart en toen deden zowel wifi als bedraad het weer, echter kom ik nu niet meer in de router om daar instellingen te veranderen.....een rondje google leert mij dat er dus weer iets met een ip toewijzen moet gebeuren?😥 Router terug naar fabrieksinstellingen en opnieuw beginnen....maar denk dat ik het voor nu zo maar even laat....zolang het werkt vind ik het prima...ooh ja als ik bedraad de laptop aansluit zie ik bij de aansluiting dat ik met dezelfde ziggo aansluiting verbonden ben als beneden.

BertM3

Level 9
  • 267Posts
  • 10Oplossingen
  • 103Likes

Als je UTP kabel in de WAN poort van de router gestoken hebt dan word de zolder dus zijn eigen netwerk.

 

Daarmee kan je weer tegen problemen aanlopen als je bijvoorbeeld files wil delen van beneden naar boven. Als ik mijn routers op die manier aansluit dan kan de acces point router wel bij de PC's die op het hoofdnetwerk zitten, alleen blockt de accespoint router connecties van het hoofdnetwerk door zijn firewall omdat die denkt dat het een connectie van buitenaf is.

 

Als je de kabel van beneden dus aansluit op LAN1 dan heb je dat probleem niet. Maar dat is aangenomen dat er in de router een switch chip zit, maar dat is bij alle meerpoorts consumenten routers wel het geval.

 

De reden dat je internet weg viel toen je DHCP uitzette was omdat je kabel in de wan poort zat, dan kunnen je bedrade devices dus niet bij de DHCP server van de connect box.

 

Dus correcte methode is kabel van je switch naar LAN1 en DHCP uit.

 

Wat je eigenlijk dan ook nog moet doen is het IP adres gelijk zetten aan de ziggo range.

 

Connect box default is geloof ik 192.168.178.1 ? 

 

Dan moet je die TP link router iets als 192.168.178.254 oid geven, laaste getal anders. 

 

Waarschijnlijk heeft je laptop nu een IP in de 192.168.178.x range en je TP link router zal iets als 192.168.1.1 standaard hebben. Dan zitten ze dus op een ander subnet en daarom kom je niet in de interface.

 

Wat je ook nog kunt doen is je laptop even een vast IP geven in de range van die TP link router bijvoorbeeld 192.168.1.10 en daarmee inloggen.

Waal
Topicstarter
Level 4
  • 44Posts
  • 0Oplossingen
  • 14Likes

@BertM3  nogmaals dank voor de verduidelijking, ja dat laatste stuk over dat IP gedoe moet ik me echt even rustig in verdiepen, via 192.168.0.1 zou ik in het modem moeten komen, dus als ik de laptop datzelfde vaste ip mee geef dan zou ik er weer in moeten kunnen? Ik dacht als ik de tp link geen vast adres meegeef dat dit beter was, maar als ik het goed begrijp is het beter die dus wel een vast ip mee te geven?

BertM3

Level 9
  • 267Posts
  • 10Oplossingen
  • 103Likes

Je TP link heeft een vast adres als het goed is, die 192.168.0.1

 

Als je dan je laptop een vast adres geeft in die range bijvoorbeeld 192.168.0.2 of 192.168.0.10 dan zou je weer in de interface van de TP link moeten kunnen komen.

 

Dan het interne IP adres van de TP link veranderen naar iets als 192.168.178.254 bijvoorbeeld. Dan kan je via je netwerk via 192.168.178.254 op de interface komen.

 

Dan krijg je dus:

-Kabel in LAN1

-DHCP uit

-IP adres TP link router 192.168.178.254

 

Dan zou alles moeten werken. 

Waal
Topicstarter
Level 4
  • 44Posts
  • 0Oplossingen
  • 14Likes

@BertM3  nogmaals dank voor de hulp, nog maar een vraagje dan 😊 hoe ga ik de IP van mijn laptop wijzigen?

Uitgelicht topic