edebee

Level 9
  • 301Posts
  • 0Oplossingen
  • 141Likes

imap mail backup of overzetten

Na een paar dagen google gebruikt te hebben voor info kom ik er niet echt uit.

Ik heb de volgende vraag, binnenkort komt hier glasvezel en nu zitten we erover te denken om dan naar glasvezel over te stappen ivm de hogere upload.

Nu heb ik dus al mijn emails van ziggo op imap staan( ik weet is niet slim om email adres van je provider te gebruiken maar we zitten al reeds ruim 15 jaar bij ziggo/upc), hoe kan ik van deze emails een backup maken of kan ik op de een of andere manier , mochten we overstappen, mijn mails van ziggo syncen naar een kpn mail adres of ander mail adres ?

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Welk mailprogramma heb je nu in gebruik? @edebee 

Een backup kan met veel mailprogramma's, alleen werken ze allemaal verschillend.

Mail bij een provider laten staan heeft een risico, providers hebben vaak in hun voorwaarden staan dat zijn data en mail mogen verwijderen, zonder te vragen, die ouder is dan 12 maanden als dit nodig is voor een stabiel netwerk.
Daarnaast als er iets fout gaat in een mail server van een provider, hebben zij over het algemeen geen persoonlijke backup om terug te zetten.

Daarom gebruik ik een email programma met POP en laat een kopie achter op de server om de mail ook via andere apparaten te kunnen lezen.
Het opgeslagen mail bestand, bij Outlook heet dit .pst zet ik met regelmaat op een losse harde schijf.
Op die manier heb ik alle mail nog vanaf 1997 tot vandaag, veel oude afspraken, mails met uitleg enz. en eigen bedrijfsmail met info, vandaar.

Maar je kunt vaak ook een eigen backup maken van IMAP door te Exporteren, maar dat is programma afhankelijk.

Bekijk in context

16 Reacties 16
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Welk mailprogramma heb je nu in gebruik? @edebee 

Een backup kan met veel mailprogramma's, alleen werken ze allemaal verschillend.

Mail bij een provider laten staan heeft een risico, providers hebben vaak in hun voorwaarden staan dat zijn data en mail mogen verwijderen, zonder te vragen, die ouder is dan 12 maanden als dit nodig is voor een stabiel netwerk.
Daarnaast als er iets fout gaat in een mail server van een provider, hebben zij over het algemeen geen persoonlijke backup om terug te zetten.

Daarom gebruik ik een email programma met POP en laat een kopie achter op de server om de mail ook via andere apparaten te kunnen lezen.
Het opgeslagen mail bestand, bij Outlook heet dit .pst zet ik met regelmaat op een losse harde schijf.
Op die manier heb ik alle mail nog vanaf 1997 tot vandaag, veel oude afspraken, mails met uitleg enz. en eigen bedrijfsmail met info, vandaar.

Maar je kunt vaak ook een eigen backup maken van IMAP door te Exporteren, maar dat is programma afhankelijk.

bburgg

Level 14
  • 915Posts
  • 99Oplossingen
  • 225Likes

Volgens mij blijft je Ziggo e-mail adres nog een tijdje bestaan. Het gemakkelijkste is om in je e-mailprogramma het nieuwe e-mail adres (maak niet weer niet de fout om e-mail van je provider te gebruiken. Kies dan liever voor Gmail of Outlook.com) als IMAP-account op te nemen. Veplaats/sleep dan alle e-mail van Ziggo naar het nieuwe account. 

Je kan ook in Ziggo webmail je e-mails exporteren naar schijf, maar dat moet wel map voor map. Ga naar een map toe. Selecteer alle e-mails. Kies bij de extra opties: Opslaan als bestand. Je e-mails worden nu als .elm-bestanden in een .ZIP file geplaatst. .eml bestanden kun je vaak weer inlezen in een andere mailprogramma, maar zijn ook eenvoudig in een teksteditor te bekijken.

edebee
Topicstarter
Level 9
  • 301Posts
  • 0Oplossingen
  • 141Likes
bburgg wrote:

Volgens mij blijft je Ziggo e-mail adres nog een tijdje bestaan. Het gemakkelijkste is om in je e-mailprogramma het nieuwe e-mail adres (maak niet weer niet de fout om e-mail van je provider te gebruiken. Kies dan liever voor Gmail of Outlook.com) als IMAP-account op te nemen. Veplaats/sleep dan alle e-mail van Ziggo naar het nieuwe account. 

Je kan ook in Ziggo webmail je e-mails exporteren naar schijf, maar dat moet wel map voor map. Ga naar een map toe. Selecteer alle e-mails. Kies bij de extra opties: Opslaan als bestand. Je e-mails worden nu als .elm-bestanden in een .ZIP file geplaatst. .eml bestanden kun je vaak weer inlezen in een andere mailprogramma, maar zijn ook eenvoudig in een teksteditor te bekijken.

Dat zou handig zijn als het ziggo account nog even blijft bestaan, ga ondertussen eens rondkijken voor een gmail of outlook account.

Bedankt

edebee
Topicstarter
Level 9
  • 301Posts
  • 0Oplossingen
  • 141Likes
Be rt wrote:

Welk mailprogramma heb je nu in gebruik? @edebee 

Een backup kan met veel mailprogramma's, alleen werken ze allemaal verschillend.

 

@Be rt 

Nu gebruik ik de standaard mail programma’s van apple op de iphone,ipad en imac.

Handige van de imap is dat de mails overal zichtbaar zijn en ik ook op alle apparaten de bakken inkomend en verzonden kan benaderen met de laatste info, als ik dan overstap naar pop3 is die mogelijkheid weer weg helaas.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@edebee Die mogelijkheid is niet weg als je in de instellingen aangeeft dar er een kopie op de server achter moet blijven, maar daar weet ik te weinig van met Apple.

Mogelijk kan iemand anders je helpen of @EnergieBoy zodra hij online is.

EnergieBoy

Level 19
  • 11406Posts
  • 577Oplossingen
  • 1873Likes

Ik zou niet gaan zoeken maar gewoon een iCloud account aanmaken met daar een mail bij en dan doen wat edebee je al heeft geschreven. (Imap gebruiken en in je mail er bij zetten en slepen en klaar)

Je Ziggo mail slepen naar je nieuwe iCloud mail en je bent klaar. Je weet nooit hoe lang Ziggo je mail blijft behouden, dus zorg wel dat je dit al klaar hebt voor je over stapt. 

Daarnaast wel brutaal om hier te vragen, nu je weggaat bij Ziggo ?

edebee
Topicstarter
Level 9
  • 301Posts
  • 0Oplossingen
  • 141Likes

@EnergieBoy 

  Ik ben nog niet weg, wie weet heeft ziggo wel tegen het einde van het jaar ook een betaalbaar abo met een redelijke upload ?, 

Ben al erg lang bij ziggo dus stelde de vraag maar hier omdat op het forum toch wel de meeste kennis zit, upload was voorheen niet zo een groot probleem maar nu met 2 thuiswerkende mensen en wat kids merk ik dat mijn complete abo dan toch wat te licht is m.b.t  de upload helaas. Overstappen naar max zou kunnen maar voor dat bedrag heb je al mooie glasvezel abo”s met nig meer upload.

EnergieBoy

Level 19
  • 11406Posts
  • 577Oplossingen
  • 1873Likes

Haha, geen probleem. Blijf maar ?
En ik bedoelde bbrugg z’n verhaal 🙂

Hanton

Level 3
  • 37Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

En waar vind ik dan die extra, opties ?

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Hey @Hanton

Deze vind je onder het hamburgermenu

Hanton

Level 3
  • 37Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

OK, ik krijg dan een zip file met alle mailtjes in die map, kan ik die ook weer terugzetten in een ander mailprogramma, bijvoorbeeld in Windows mail ?

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

@Hanton dat zou zeker moeten kunnen. Hoe dit per mail programma werkt durf ik je niet te zeggen. In dit geval wil ik je vragen om even een zoek actie op Google uit te zetten met Importeren mail + het mail programma. Ik verwacht dat je daarmee moet lukken 🙂

Hanton

Level 3
  • 37Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Prima, ga ik doen, maar Ziggo beweert nu weer dat mijn mailbox gehackt is, dat er iemand continue spam vanuit mijn mailbox heeft zitten verzenden, kan dat nauwelijks geloven, want ik gebruik bijna altijd smartphone en tablet, de laptop gebruik ik enkel voor video en foto bewerking en op alles staat Avast security en de laatste mail van Ziggo ging nog steeds over een overvolle mailbox....

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Helemaal goed!
Wat raar dat je nu ineens de melding krijgt dat de mail is gehackt. 

Wil je eerst op alle apparaten een virusscan laten lopen? Zodra je dat gedaan hebt, mag je zowel het wachtwoord van mijn Ziggo als het wachtwoord van jouw e-mailadres ( te vinden in Mijn Ziggo) aanpassen. 
Zodra je beide aangepast hebt, gaat de blokkade er binnen een uur af. 

Hanton

Level 3
  • 37Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Dat snap ik allemaal, wel veel werk voor iets, wat misschien helemaal overbodig is, alle accounts nalopen en het ww aanpassen ....

 

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

@Hanton het is voor je eigen veiligheid en voor die van anderen 😉 Leuker kan ik het ook niet maken helaas.

Uitgelicht topic