mikon

Level 3
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

ik kan geen verbinding meer maken met mijn huisalarm

Ik kan sinds enige tijd geen verbinding meer maken met mijn huisalarm. Dit is me eerder overkomen en het is me toe gelukt om middels portforwarding  het  weer te herstellen. 

Ik dacht me nog te kunnen herinneren, hoe ik dat hersteld heb, maar of mijn geheugen laat me in de steek, of de instellingen zijn veranderd. Als ik nu inlog in mijn router en kijk naar de ip adressen bij poort forwarding dan zie ik allemaal ip adressen die beginnen met 192.168 en ook als ik een nieuwe regel wil toevoegen, om mijn alarm weer toe toevoegen, kan ik niet mijn  eigen ip adres invullen, maar alleen een 192.168 etc ip nummer. 

Als ik naar whatismyipadress.com ga dan ziet hij wel een ipv4 met mijn ip adres, maar kan geen IPv6 detecteren, geen idee wat dat betekent en of dat van belang is,  maar dat staat er  en ik meld het voor de volledigheid in ieder geval. Iemand een idee wat ik fout doe?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

@mikon Is het inmiddels helemaal opgelost? Ik hoop het wel! Zo ja, wil je dan de oplossing met ons delen? Dan kunnen andere forum leden er misschien op de lange termijn ook wat mee 🙂 

 

Bekijk in context

23 Reacties 23
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Een port forward werkt alleen met interne IP adres 192.168.178.XXX

 

Port forwarding: Alles over port forwarding bij Ziggo - Ziggo Community

 

Geen IPv6 adres is prima, je mist niets behalve een aantal problemen die zich mogelijk voordoen als je ook IPv6 hebt.

IPv6 is pas zinvol als je het heel specifiek voor bepaalde verbindingen met je werk nodig hebt en over een aantal jaren als alles overgaat op IPv6 en dan krijg je dat vanzelf.

Nu is nog maar 1/3 van de internet wereld op IPv6 aangesloten, dus dat gaat nog wel een aantal jaren duren.

mikon
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

OK, dank je voor je antwoord, duidelijk. Dan ligt het daar in ieder geval niet aan

Dan moet ik nog even verder in mijn geheugen graven hoe ik het destijds ook al weer verholpen heb.

 

Of er moet nog iemand anders binnen het forum zijn, die na het lezen van mijn vraag me verder kan helpen..

 

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

Hi @mikon! Welkom op de Ziggo Community! 🙂 

Jammer dat je geheugen je in de steek laat! Hopelijk lukt het nog om te achterhalen hoe je dit had gefikst. Misschien dat @Bert nog meer tips heeft. Of iemand anders met veel verstand van port forwarden. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Geen idee hoe huisalarmen verbinden.

Welk huisalarm heb je?

Mogelijk / hopelijk komt er iemand langs die hier meer van weet.

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@mikon 

Vertel eens wat je bedoelt met "eigen IP-adres".

mikon
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Wat ik bedoel met mijn eigen ip adres, is het ip adres van mijn computer, dus het ip adres dat verschijnt in https://www.watismijnipadres.nl/ 

mikon
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

"Het is van Honeywell, maar meer dan dat weet ik ook niet, de app die ik daar voor gebruik heet GXRemote controle

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

 

mikon  schreef:

Wat ik bedoel met mijn eigen ip adres, is het ip adres van mijn computer, dus het ip adres dat verschijnt in https://www.watismijnipadres.nl/


@mikon 

Ik had al zo'n donker bruin vermoeden dat je dat bedoelde.

 

Het IP-adres dat je in je internet browser te zien krijgt als je  https://www.watismijnipadres.nl/ aanroept, is het externe IP-adres dat jouw Ziggo-modem-router van Ziggo toebedeeld heeft gekregen. Dit IP-adres moet je niet (en kan niet) invullen bij portforward. Op dit adres is jouw router van buitenaf aan te roepen.

 

Een portforward-regelzorgt dat de aanroep wordt doorverwezen naar naar een apparaat binnen jouw thuisnetwerk (dus in jouw geval naar het huisalarm).

 

Bij de portforward-regel moet je dus het (interne) IP-adres vermelden van het huisalarm. Echter voordat je dat doet is het wel handig als je er voor zorgt dat het huisalarm altijd hetzelfde (interne) IP-adres blijft gebruiken (uit de 192.168.178.xx -reeks). Je moet dus zorgen dat het huisalarm een z.g. statisch IP-adres gebruikt (i.p.v. een z.g. dynamisch IP-adres, dat kan wisselen).

 

Statisch IP-adres toewijzing kan op twee manieren. Welke methode heb je destijds gebruik? Heb je een IP-adres (plus subnetmask) vastgelegd in het huisalarm of had je in de Ziggo-modem-router (bij de DHCP-

instellingen) een z.g. statische DHCP-reserving vastgelegd? In ieder geval, is dat statische IP-adres het IP-adres dat je invult als intern IP-adres bij de port forwarding.

 

***EDIT***

Het externe IP-adres dat met bij een portforward-regel kan invullen werkt als een soort toegangsfilter. Je vult nier niet je eigen externe IP-adres in, maar het externe IP-adres dat degene zal gebruiken die het apparaat (hier dus het huisalarm) mag benaderen (vanaf een externe locatie. Is het de bedoeling dat het huisalarm vanaf meerdere  plekken (externe IP-adressen) benaderbaar met zijn, dan vul je hier niets in. (Je laat dit vakje op de standaard 0.0.0.0 staan.)

mikon
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Dank je DennyW,

Het wordt me langzaam maar zeker duidelijker. Ik denk dat ik toen het IP adres heb vastgelegd bij de DHCP instelling. 

Als ik het goed begrijp moet ik daar het alarm dus een IP adres toekennen.  Als ik bij de poortforwarding kijk zie ik dat ik dat gedaan heb. Ik zie hem alleen niet terug in de DHCP. Ik neem aan dat ik hem daar dan opnieuw moet invoeren. Wat zou ik dan bij de MAC moeten invullen? Heb je enig idee?

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@mikon 

Het toekennen van een statische DHCP-reservering is inderdaad op basis van het MAC-adres. Het toe te wijzen IP-adres moet dan wel liggen binnen de "normale" DHCP-pool (range). Het apparaat dat dan een steeds hetzelfde IP-adres moet verkrijgen, verkrijgt dit als dit (b.v. bij opstarten), over het netwerk, een DHCP-verzoek doet. Derhalve moet dit device / huisalarm, bij diens netwerk-instellingen, dusdanig geconfigureerd zijn dat het op "automatisch (via DHCP) een IP-adres verkrijgen" is ingesteld.

 

Een andere (niet meer geadviseerde) methode is, om in een device zelf, een IP-adres (plus subnet, gateway-IP-adres en (vaak optioneel, edoch soms verplicht) ook de DNS-server(s)) in te voeren. Dit blijft er dan altijd in staan (tot dat je dit verwijderd, maar dan moet je er wel even in in kunnen komen of een fabrieks-reset kunnen geven). Zo'n statisch IP-adres moet dan buiten de DHCP-pool liggen (naar wel behoren tot het subnet). Dit laatste is vooral om dubbel gebruik (conflicten) van een IP-adres te vermijden.

 

Statisch IP-adres-reservering verdient veelal de voorkeur. Na configuratie, sluit je het device even af en laat de modem-router herstarten. Vervolgens start je het huisalarm. Je krijgt dan geen doublures en kan meteen controleren of het naar verwachting werkt.

 

 

mikon
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Beste DennyW,

Dank je voor je antwoord. Het klinkt voor mij nog een beetje als abrakadabra. Dit stuk: "Het toekennen van een statische DHCP-reservering is inderdaad op basis van het MAC-adres. Het toe te wijzen IP-adres moet dan wel liggen binnen de "normale" DHCP-pool (range). Het apparaat dat dan een steeds hetzelfde IP-adres moet verkrijgen, verkrijgt dit als dit (b.v. bij opstarten), over het netwerk, een DHCP-verzoek doet", snap ik al niet.  Ik zal overigens ook nog een keer contact opnemen met het bedrijf dat het alarm geïnstalleerd heeft, hoewel die tot nu toe niet erg scheutig zijn met hun reacties

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@mikon 

Standaard zal de DCHP-range zo iets zijn als 192.168.178.10 t.e.m. 192.168.178.254

Je mag zelf weten welk IP-adres je uit deze range wil laten toekennen aan het alarm. Je zou b.v. kunnen kiezen voor: 192.168.178.200 dit vastleggen bij de DHCP-reservering en dus koppelen aan het MAC-adres van het alarm.

Dit IP-adres gebruik je dan (ook) in de portforward-regel als het interne IP-adres. (Na saven, het hele circus laten herstarten.)

Het alarm zou daarna, via internet / van buitenaf, bereikbaar moeten zijn op het externe IP-adres van de Ziggo-modem-router.

 

mikon
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Dit is al veel begrijpelijker voor me, dank je! Alleen hoe kom ik er achter wat het MAC adres is van het alarm? Enig idee?

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

Een terechte vraag @mikon, ik weet welhaast zeker dat @DennyW daar het antwoord wel op weet! 🙂

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@mikon Volg de stappen op deze pagina's en je komt in de plaatjes de plaats tegen waar je de MAC adressen kunt vinden: Port forwarding: Alles over port forwarding bij Ziggo - Ziggo Community

mikon
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Dank je wel Bert, ik ga er naar kijken

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Dag @mikon! Inmiddels zijn we weer enkele dagen verder en we zijn erg benieuwd hoe het er momenteel voor staat. Is het allemaal gelukt of heb je nog ergens hulp bij nodig? We horen het graag 🙂

mikon
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Ha Erik,

 

Ik snap de stappen van Erik, maar waar ik nu tegen aanloop, is dat ik het alarmsysteem niet herken tussen de  verbonden apparaten. Waardoor ik dat ip adres met MAC adres dus ook nier kan reserveren. Ik weet niet of dat komt, omdat het apparaat nu ook daadwerkelijk niet verbonden is of omdat ik het niet herken (sommige hebben als apparaatnaam unknown). Ik wacht nu op een telefoontje van de technische dienst die het allemaal destijds geïnstalleerd hebben, maar zoals eerder gezegd, zijn ze niet zo snel in hun reacties.  

Iemand van de community nog een idee?

 

mikon
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Ik bedoel natuurlijk de stappen van Bert

Uitgelicht topic