Sinds wij een nieuwe modem van Ziggo hebben ontvangen is het niet meer mogelijk de iRobot i7 aan de wifi te koppelen. Bij een ander model modem van Sagemcom is dit een bekend probleem is het connectie niet mogelijk.
Het kan ook een probleem met de firewall zijn maar hier kom ik niet uit.
Heeft iemand nog meer suggesties en ideeën?
(Het wordt wel weer tijd dat het huis wordt gestofzuigd 😜)
Opgelost! Ga naar oplossing.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
er is in het verleden al meerdere keren gezegd dat de giga v1 niet meer leverbaar is, dit waren reacties van moderators. vraag me af wie jou heeft verteld dat de v1 nog te krijgen is, want dan spreken ziggo medewerkers elkaar onderling tegen
Dan denk ik dat er een periode is geweest dat de v1 modems niet op voorraad meer waren en de v2+ net uitgerold, ik kan wegens me NDA niet delen wie dit heeft gezegd, wel een Medewerker, maar kan inderdaad zijn dat er door elkaar heen is gewerkt. @Gio2903 dat geeft niet, ik heb de vraag voorgelegd en we horen het wel van de Medewerker die dit topic oppakt, en ik denk dat ik weet wie. Maar dat gaan we zien in goede zin.
De Arris en Compal kabelmodems hebben zo hun dingen, maar beter dan de Sagemcoms, aan de andere kant het zit ook in de firmware die weer wordt opgelegd door de providers.
En niet vergeten dat de fabrikanten van iot apparaten soms ook maar wat aan klungelen.
Als ik nu een welgemeende advies mag geven gebruik een gewone stofzuiger probleem opgelost. Hier komt zo min mogelijk van dat soort fratsen in huis.
@Garihd dank voor het advies, die oplossing wordt momenteel ook gebruikt 😉 (maar niet fijn als je tijdelijk slecht ter been bent)
De iRobot is niet nieuw, werkte altijd goed tot de al eerder omschreven modem-wissel.
KPN zorgt dat alle wifiversterkers ook bij achter andere modems werkt, en dus ook bij Ziggo.Dat zal vrijwel zeker niet veranderen, het is dus een prima optie om voor 15 euro zo'n experia wifi aan te schaffen🙂
Maar misschien kan een moderator inderdaad nog een Arris TG3492LG-ZG(Connectbox Giga) leveren.Ik ben benieuwd!
De CB Giga moet immers nog steeds teruggestuurd worden, dus wie weet.
@TientjeCool schreef:@Garihd dank voor het advies, die oplossing wordt momenteel ook gebruikt 😉 (maar niet fijn als je tijdelijk slecht ter been bent)
De iRobot is niet nieuw, werkte altijd goed tot de al eerder omschreven modem-wissel.
Dat is inderdaad zeer vervelend er worden ook genoeg gebruikt, gewoon omdat het kan, het huis stofzuigen terwijl je werkt. Neemt niet weg dat het gewoon moet functioneren.
Het niet nieuw zijn kan al meespelen, het wifi wachtwoord wpa2 versus wpa3 kan al voor problemen zorgen.
Het is mij onbekend welk type de sagemcom verwacht. De telefoon zelf of ander wifi apparaten maken deze wel zonder problemen een verbinding?
De Sagemcom staat standaard op WPA2 maar in de webinterface is dat handmatig aan te passen naar WPA3.
@Verwijderd account schreef:De Sagemcom staat standaard op WPA2 maar in de webinterface is dat handmatig aan te passen naar WPA3.
Voor oudere apparaten zal dat op wpa2 moeten staan dus is het goed als dit de standaard optie is.
Ik zag dat de i7 uit ongeveer 2019 stamt dus ook weer niet zo oud te noemen.
Enige optie die ik in het modem kan bedenken is hoe staat IPv6 ingeschakeld op Stateless SLAAC of Statefull
Mijn modem stond geleverd op Stateless SlAAC en die heb ik handmatig naar Statefull (DHCPv6) gezet
Tenzij je iRobot geen IPv6 kan hebben, brengt me nog een vraag, heb je 1 Netwerk naam of gebruik je op allebei de Netwerken 2,4 GHz en de 5GHz andere naam. Maak deze is door kanaal optimalisatie uit te zetten in Draadloos Signaal en dan je Netwerk tot 1 Naam. Kijk of het dan wil lukken.
@Garihd @Verwijderd account @de modem staat op wpa2. WPA3 wel geprobeerd om uit te sluiten dat het dan spontaan wel werkt
Blijkbaar zou de I7 ook met 5 GHz kunnen werken. En de handleiding geeft al aan dat WPA3 niet wordt ondersteund.
Verder moet blijkbaar de iRobot app eerst met het eigen wifi netwerk worden verbonden pas daarna met de robot.
Voor de meelezers de firewall instellingen
https://ondersteuning.irobot.nl/s/article/9025
Kan dat met de Sagemcom?
@Dave Helaas geen IPv6 beschikbaar...wellicht doordat we in voormalig UPC gebied wonen.
Opties met de wifi kanalen en optimalisatie uit, geprobeerd maar ook geen resultaat.
@RoWi. Klopt, maar ook met alleen 5GHz wordt heen contact gemaakt. WPA3 staat niet geselecteerd in de mod
Helder dan blijft bijna alleen de Sagemcom en de firmware over. Wat dan toch jammer is vooral dat er zoals eerder aangegeven geen optie lijkt te zijn dat alleen voor 802.11 b/g/n bij 2,4 GHz of 802.11 n/ac bij 5 GHz kan worden gekozen. Dat moet echter veranderd worden in de firmware.
Even voor de volledigheid zijn de stofzuiger en de app helemaal teruggezet naar de fabrieksinstellingen?
@RoWi. Ja, app meerdere malen opnieuw geïnstalleerd en stofzuiger is ook meerdere malen terug naar fabrieksinstellingen gezet. Stofzuiger is zelfs nog terug geweest naar leverancier om te checken of het probleem daar lag. Maar die werkt goed.
@TientjeCool
Welkom op de Ziggo Community. De rest, bedankt voor alle hulp tot zo ver :-)!
Ik lees dat er al veel acties zijn ondernomen waaronder het modem hetstarten, de app opnieuw installeren en de stofzuiger resetten.
De iRobot is een populair apparaat en we hebben er niet eerder een ticket voor gelogd. Bij ons (mij) is momenteel niets hierover bekend. Is het modem ook al naar de fabrieksinstellingen hersteld en heb je met de standaardinstellingen getest om de iRobot te koppelen? Ik had verwacht dat we wel meer meldingen zouden ontvangen als dit een algemeen firmware issue is i.c.m. dit modem.
Welke exacte melding krijg je tijdens het koppelen? Ziet de iRobot het netwerk helemaal niet of krijg je na het selecteren van het netwerk een bepaalde foutmelding/code?
Weet je ook bij welk type Sagemcom dit een bekend probleem is en heb je daar een bron of extra informatie over?
Ik zal morgen navraag doen (engineers) bij mijn collega's of er iets bij hen bekend is en hoe we je het beste verder kunnen ondersteunen.
@TientjeCool
Ik heb nog wat verder gekeken naar je interne netwerk en ik zie dat je TP-Link Deco M4 van ons afneemt. Mag ik vragen waarom je het wifi-netwerk van het modem in gebruik als je de Deco's in bezit hebt voor je wifi-dekking?
Als je gebruik maakt van de Deco's dan adviseren we om het wifi-netwerk van het modem uit te schakelen. Zit je toevallig op 2 verschillende netwerken waardoor het niet werkt?
Ik zou van te voren zeggen dat je enkel het wifi-netwerk van het nieuwe modem uit zou hoeven te schakelen en alles zou moeten werken als voorheen. We denken graag verder met je mee en zien dan ook je reactie graag tegemoet.
@Serkan die incompatibiliteit van de Sagemcom F@st 5260 router wordt hier genoemd. Niet echt heel veel extra info.
Deze info over de Deco M4 veranderd het een en ander dan is het inderdaad een kwestie van de Wifi van de Sagemcom uitzetten.
Als de Decoset in accespunt mode staat zal het probleem niet in de twee netwerken zitten.
Blijft voor mij wel de vraag waarom blijkbaar niet voor een mode zonder 802.11 ax kan worden gekozen mocht dat het probleem zijn. Dit zag ik langskomen op afbeeldingen in andere topics.
Dank je @Serkan die hadden we even gemist de TP-Link 😉
Daarbij kan ik nog wel hulp aan geven als dit het probleem is.
Als modem wifi uit is zet je zelfde netwerk naar de TP-Link Deco's
Foto 1 Klik op Meer en ga naar Foto 2 Wifi instellingen, voer daar je Wifi netwerk in wat voorheen je modem had en Password en opslaan.
Ga dan op Foto 2 naar Geavanceerd en klik deze aan, dan krijg je Foto 4 te zien en zet het zo neer zoals het op Foto 4 staat,
Dan klik je op Foto 1 op Hoofd Deco die aan modem is verbonden en zeg Herstart dit duurt even
En met de andere Deco's ook.
Je kan nog op Foto 2 Systeem klikken kijken of er een update versie is.
Dan probeer je de iRobot7 te koppelen aan de De Wifi van de Deco's.
Installatie handleiding anders onderstaand zie je topic waar het nog eens rustig is beschreven.
TP-Link Deco M4
Deco M4 installatie in combinatie met Ziggo
Stap 1: Installeer de Deco app via de Google Playstore of de Appstore
Stap 2: Zet uw WiFi netwerk uit van uw Ziggo modem. Hoe dit moet kunt u terug vinden via www.ziggo.nl/wifi-uit, deze blijft na de installatie uitgeschakeld.
Stap 3: Schakel uw Bluetooth en locatie voorziening in op uw smart toestel
Stap 4: Open de Deco app en registreer een TP-Link ID
Stap 5: Gebruik uw TP-Link ID om in te loggen in de Deco app
Stap 6: Sluit Deco 1 aan op de netspanning en de meegeleverde netwerk kabel aan uw Ziggo modem
Stap 7: Druk op “Laten we beginnen” en loop de installatie door (tijdens de installatie moet u voor Soort verbinding “Dynamisch IP” kiezen)
Stap 8: Op het einde van de installatie krijg u de optie “Voeg nog een Deco toe”, sluit Deco 2 dicht aan bij Deco 1 op de netspanning en wacht tot de LED van Deco 2 blauw pulseert. Kies dan voor “Voeg nog een Deco toe” en loop de installatie door
Stap 9: Voer Stap 7 uit op Deco 3 en op het einde van de installatie kiest u “Ik ben voor nu klaar”
Stap 10: Ga in de Deco APP naar “Meer-Geavanceerd-Snelle roaming” en schakel deze in
Stap 11: Ga in de Deco APP naar “Meer-Geavanceerd-Bedrijfsmodus” en kies voor “Access point”, u druk vervolgens op “Oke” waarbij uw Deco opnieuw opgestart wordt
Stap 12: Indien u achteraf nog een Deco wil toevoegen dan kunt in rechts boven in het hoofd scherm van de Deco APP op het "+" icon drukken.
Stap 13: Mocht u de Decos achteraf willen bekabelen dan kan dit op 2 manieren (sluit niet meerdere Decos op uw Ziggo modem-router).
Stap 14: U kunt het volgende FAQ bezichtigen voor tips omtrent het plaatsing van uw Decos: https://www.tp-link.com/nl/support/faq/1446/
Stap 15: Geniet van uw Deco netwerk
Let op! Uw hoofd Deco moet ten alle tijden bekabeld aangesloten blijven aan uw Ziggo modem
Deco M4 Leds uitzetten
https://www.tp-link.com/nl/support/faq/1463/
Als je meer wilt weten over de TP-Link Deco M4 dan kan je ook deze Leidraad lezen.
Leidraad voor TP Link DECO
Ik Krijg helaas het witte vlak er niet uit. Sorry voor de lange leegte die er is.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.