Paul94
Ontdekker
  • 2Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

iRobot Roomba server niet bereikbaar

Ik heb afgelopen week een iRobot Roomba E5 gekocht. Het is een robotstofzuiger die te bedienen is met de iRobot Home app. In deze applicatie kan je een schema instellen, schoonmaakgeschiedenis inzien, taken aanmaken etc.

De verbinding met de Wi-Fi op de robotstofzuiger is gelukt. Ik heb deze stappen doorlopen en hij gaf ook aan dat er een verbinding tot stand is gekomen. Ik kan inzien wat de batterij status is van de stofzuiger en een dag tot dag schema instellen. Wanneer ik wil beginnen aan het inrichten van de taken, geeft de app aan dat het niet mogelijk is en ik het later opnieuw moet proberen.

Na wat graven in de applicatie kwam ik erachter dat in de Wi-Fi specificaties staat dat de server niet bereikbaar is. Op forums en op het helpdesk van iRobot kom ik uit op het feit dat ik iets moet aanpassen in mijn FireWall instellingen. Ze zijn zelfs zo vriendelijk om aan te geven welke poorten er dan open gezet moeten worden.

“Raadpleeg voor de beste verbinding uw Internet Service Provider (ISP) of vraag uw routerfabrikant voor hulp om de firewallinstellingen te controleren en ervoor te zorgen dat de volgende poorten zijn geopend”.

Intern netwerkverkeer

• UDP-poort 5353/5678 voor detecteren
  • TCP/HTTPS 443 voor gegevensverkeer
  • TCP/MQTT 8883 voor gegevensverkeer

Uitgaand verkeer naar het internet

• UDP/SNTP-poort 123 voor de tijd
  • TCP/HTTPS 443 (/80) voor gegevensverkeer
  • TCP/MQTT 8883 voor gegevensverkeer

Deze poorten moet ik open zetten maar ik herken geen van de combinaties in benamingen die hier staan tegenover de benamingen die in mijn FireWall settings staan van de router.

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen, anders moet ik helaas de stofzuiger terug sturen.

Met vriendelijke groet,

Paul

1 Geaccepteerde oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Erik S
Community Moderator
Community Moderator
  • 1485Reacties
  • 190Oplossingen
  • 247Likes

Hi @Paul94,

Nee hoor, geen verregaande consequenties als het gaat om je huidige modeminstellingen. Ik zet het voor je om en binnen 24 uren kun je los met portforwarding op je Connectbox. Laat ons weten of het gelukt is! 🙂

Bekijk in context

8 Reacties 8
Gianna
Community Moderator
Community Moderator
  • 2553Reacties
  • 178Oplossingen
  • 343Likes

Goedemiddag @Paul94, welkom op de Community! 

Goed dat je ons hebt gevonden met je vraag. Als ik het goed begrijp moet er voor het optimale gebruik van de Roomba in het modem gebruik gemaakt worden van portforwarding klopt dit? 
Als dit het geval is klopt het inderdaad dat dit momenteel niet mogelijk is gezien DS light actief is op het modem. Ik kan IPv4 only op het modem voor je activeren zodat je deze instellingen kunt instellen. 

Als we dit in orde mogen maken horen we het graag! 

Paul94
topicstarter
Ontdekker
  • 2Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Zitten daar nog consequenties aan vast ten opzichte van mijn huidige instellingen? 

Graag toelichting en als het goed zit, heel graag! 

Erik S
Community Moderator
Community Moderator
  • 1485Reacties
  • 190Oplossingen
  • 247Likes

Hi @Paul94,

Nee hoor, geen verregaande consequenties als het gaat om je huidige modeminstellingen. Ik zet het voor je om en binnen 24 uren kun je los met portforwarding op je Connectbox. Laat ons weten of het gelukt is! 🙂

Bekijk in context

RyVoLa
Ontdekker
  • 3Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hallo Erik,

Ervaar hetzelfde probleem met mijn Roomba 960.

Op mijn vorige router werkte hij als een tierelier.

Heb nu dus de "connectbox" en krijg het apparaat met geen mogelijkheid verbonden.

Ontving van iRobot hetzelfde verhaal m.b.t. de router instellingen. En kan deze evenmin vinden.

Please help me out.  Lees hieronder ook nog een reactie van moderator "Gianna Z" ??

Alvast bedank voor je hulp en groeten, Rick

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 4904Reacties
  • 481Oplossingen
  • 1605Likes

Hi @RyVoLa, welkom op de Ziggo Community!

Je reageert al op een vrij oud topic, vandaar dat een reactie ietsjes langer duurde - is het je al gelukt om de Roomba te verbinden? Zo nee, dan begrijp ik dat je poorten moet openzetten. Mogelijk moeten we je hiervoor naar IPv4 zetten. Mocht je nog hulp nodig hebben, voeg dan je adresgegevens toe aan je profiel (linkje) en laat het ons weten!

RyVoLa
Ontdekker
  • 3Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hoi Alex,

Het lukt mij inderdaad nog steeds niet om de Roomba te verbinden met mijn netwerk.

Zou jouw hulp dan ook bijzonder op prijs stellen 👍

Groet, Rick

Jiri
Community Moderator
Community Moderator
  • 701Reacties
  • 67Oplossingen
  • 157Likes

Dat kan ik mij voorstellen, @RyVoLa Er moet natuurlijk ook weer eens schoongemaakt worden 😉

Ik heb het modem bekeken en zie dat je een IPv4 IPadres hebt. Hier leggen wij uit hoe je kunt forwarden. Dit in combinatie met het boekje van de Roomba moet tot een goed resultaat leiden.

Zo niet, dan horen wij het graag.

RyVoLa
Ontdekker
  • 3Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hoi jiri Z,

Krijg de Roomba helaas nog steeds niet gekoppeld.

In het boekje van de Roomba staan legio data, die ik vervolgens niet in het portforwarding menu zie.

Geen idee wélke gegevens ik wáár in moet vullen 😰 Heb screendumps bijgevoegd.

Graag concretere hulp.

Groet, Rick

Uitgelicht topic