haroldwe

Level 3
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

hoge down- en upload snelheid maar slechte verbinding met teams en cloud service. Wie kan helpen?

Beste Community,

Ik ben het spoor bijster. We zijn onlangs overgestapt op een Gigabit abonnement. Ik haal op WiFi makkelijk 500 down en 50 up. Bekabeld vliegt het naar de ruim 900 down. Alles hoezee zou je denken.

 

Helaas heeft vooral mijn vriendin vreselijk veel last van vastlopende teams gesprekken, voip calls en remote cloud sesssies.

 

Binnen is volgens mij alles vernieuwd uit het laatste installatiepakket. Zou iemand een blik op de logs kunnen werpen of daar iets opvalt? Ik heb geen idee waar ik op moet letten en snap er echt helemaalniets meer van. Hulp wordt zeer gewaardeerd.

 

Als er meer of andere gegevens nodig zijn dan zet ik die er graag bij.

 

Dank!

 

Harold

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

Goedemiddag @haroldwe en een warm welkom op de Community, 

Ontzettend balen dat de verbinding op dit moment niet helemaal werkt zoals het hoort! Zo te zien is @tobiastheebe al flink met je aan het analyseren geslagen om een en ander met je uit te sluiten. Ik heb zojuist ook even een blik geworpen op de verbinding en ik zie op zowel de up als downstream ruis terug. Deze ruis zorgt vermoedelijk voor de slechte verbinding. Om dit probleem op te lossen moet er een monteur langskomen. Ik heb een afspraak ingepland op maandag 18 oktober 2021 tussen 8 uur en 13 uur. Mocht het dan niet schikken dan is de afspraak te wijzigen via Mijn Ziggo > Mijn Gegevens > Mijn Monteursafspraken. Laat je weten wat je bevindingen zijn na het monteursbezoek?

Bekijk in context

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@haroldwe Hartelijk dank voor je terugkoppeling! De schommelingen in draadloze snelheid kan ontstaan door uiteenlopende factoren. Mogelijk dat er andere draadloze signalen in de omgeving het wifi signaal verstoren. Dit zou de schommelingen verklaren. Je kan nog eens kijken naar de eerder gegeven tips om de wifi te verbeteren. En mocht de wifi nog niet consistent zijn, dan kan een Wifibooster (TP Link Deco, WifiPods) of een eigen router of accespoint uitkomst bieden. Dat je bekabeld rond de 950 uitkomt klinkt verder prima. Ook als ik de verbinding tussen het modem en ons netwerk bekijk zie ik daar geen afwijkingen terug. We zijn blij dat het online vergaderen nu ook weer goed gaat zonder haperingen of uitval. We horen het graag als wij je nog ergens mee kunnen helpen. 

Bekijk in context

46 Reacties 46
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Er is veel ruis aanwezig op het signaal door instraling van 4G/5G en mogelijk een (gedeeltelijk) verouderde coaxinstallatie. Een aantal SC-QAM-kanalen en het OFDM-kanaal tonen grote hoeveelheden (un)correctable RS errors, ofwel beschadigde data. Verder is er een grote hoeveelheid T3 timeouts zichtbaar die het gevolg is van de ruis. Tenslotte is het vermogen op de downstream aan de hoge kant.

 

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

haroldwe
Topicstarter
Level 3
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Hoi Tobias,

Dank voor je snelle reactie. Zie foto's van de crime scene bijgevoegd.

 

Groet,

Harold

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Op het AOP is een groene buitenkabel afgemonteerd, maar in de kabelgoot is de toevoerkabel wit en uit de vloer komt weer groene kabel, hoe zit dat precies? Of is de kabel gedeeltelijk wit geschilderd? Is het AOP door een Ziggo-monteur geplaatst?

 

Ik zie verder dat de TV-kabel scheef op de splitter staat, dat komt waarschijnlijk omdat de verloopstekker IEC/F is ingedeukt.

 

Zou je het modem eens direct op het AOP willen aansluiten, dus zonder de splitter? Daarna het modem opnieuw opstarten en na enkele uren opnieuw de DS/US-gegevens plaatsen.

haroldwe
Topicstarter
Level 3
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Hoi Tobias,

De groende kabel is inderdaad deels geschilderd. De TV stekker is zelfs kapot. We kijken toch bijna nooit TV.

 

Ik zal de splitter er tussenuit halen, rebooten en morgenmiddag weer de logs posten.

 

Voor zover ik weet is de groene kabel ongeveer 10 jaar geleden vernieuwd en inderdaad door een ziggo monteur aangesloten.

 

Wederom dank!

Harold

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Graag gedaan! Prima om morgen opnieuw de gegevens te plaatsen, misschien kun je in de tussentijd ook de stabiliteit van de internetverbinding testen.

 

Afhankelijk van of de ruis/instraling nog steeds zichtbaar is wanneer het modem direct op het AOP aangesloten is, kunnen we de juiste vervolgstappen bepalen.

haroldwe
Topicstarter
Level 3
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Hallo Tobias,

Hierbij de nieuwste data logs. Bijzonder dat er nu wel iets in het networklog staat.

Snelheid kwam de eerste uren niet boven de 225mb uit. Nu via wifi weer vanouds 500/50.

 

Ik ben benieuwd naar je conclusies 🙂

 

Groet,

Harold

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Er is nog steeds teveel ruis aanwezig, eigenlijk zie ik geen verbetering. Had je het modem ook opnieuw opgestart nadat je het direct op het AOP had aangesloten?

 

De Connect Box Giga heeft een bug waardoor de log pas na opnieuw opstarten van het modem wordt gevuld met recente meldingen.

haroldwe
Topicstarter
Level 3
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Hoi Tobias,

 

Modem uitgezet en 5 minuten uitgelaten. Daarna pas weer ingeschakeld. 

 

Weet je nog een andere manier waarop ik kan testen waar de stroing vandaan komt?

Groet,

Harold

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

In dit geval is Ziggo aan zet, gezien de ruis blijkbaar van het traject tussen AOP en EV of 'verderop' in het wijknet afkomstig is.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan verder onderzoek verrichten en komt binnen 1-2 dagen langs in dit topic.

Zou je jouw adresgegevens willen invullen op deze pagina? Deze gegevens zijn alleen voor moderators zichtbaar.

 

 

T.a.v. moderator: ik heb nogmaals naar de foto van het AOP gekeken en zie dat er wat vlechtwerk onder de klep uitsteekt. Daardoor heb ik zo mijn twijfels of de buitenkabel wel correct afgemonteerd is. Wellicht verstandig om hiervoor een monteur te sturen?

 

20211014-01.jpg

haroldwe
Topicstarter
Level 3
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Dank je wel Tobias! Ik wacht even af op de reactie van de moderator. 

En ik zal uiteraard een reactie geven als de issues zijn opgelost.

 

Groet,

Harold

 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

Goedemiddag @haroldwe en een warm welkom op de Community, 

Ontzettend balen dat de verbinding op dit moment niet helemaal werkt zoals het hoort! Zo te zien is @tobiastheebe al flink met je aan het analyseren geslagen om een en ander met je uit te sluiten. Ik heb zojuist ook even een blik geworpen op de verbinding en ik zie op zowel de up als downstream ruis terug. Deze ruis zorgt vermoedelijk voor de slechte verbinding. Om dit probleem op te lossen moet er een monteur langskomen. Ik heb een afspraak ingepland op maandag 18 oktober 2021 tussen 8 uur en 13 uur. Mocht het dan niet schikken dan is de afspraak te wijzigen via Mijn Ziggo > Mijn Gegevens > Mijn Monteursafspraken. Laat je weten wat je bevindingen zijn na het monteursbezoek?

haroldwe
Topicstarter
Level 3
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Dankjewel Paul.

We hebben de afspraak bevestiging ontvangen. Ik zal dinsdag e.e.a. testen en uitproberen en woensdag weer een paar logs laten zien.

Goed weekend allen 🙂

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@haroldwe Top! We wachten het monteursbezoek dan even af en kijken uit naar jouw bevindingen. Jij ook alvast een prettig weekend! 😉 

haroldwe
Topicstarter
Level 3
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Hallo @tobiastheebe en @Paul ,

De monteur is maandag geweest en heeft iets gemeten en aangepast. Wat exact weet ik niet want ik was zelf niet thuis. Volgens hem hoef ik verder zelf niets meer te controleren want de verbinding wordt een poosje gemonitord. De kabel en aansluiting in huis waren in orde en de tv plug is vervangen. Hij heeft zijn meetgegevens gedeeld, zie bijlagen. Het vermogen is nu lager.

 

Wifi lijkt wat trager geworden maar voip en cloud lijkt stabieler. Ik kom op dit moment niet meer in het modem omdat mijn wachtwoord niet meer klopt (mijn fout, verkeerd knippen/plakken). Volgens mij is de modem terug gezet naar de fabrieksinstellingen want ik kreeg de welkomstpagina die ik ook bij de eerste installatie kreeg.

 

Maar nu eerst even een paar dagen er tussenuit. Na mijn vakantie meld ik me weer met eindresultaat. Tot zover dank heren!

 

Groet,

Harold

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @haroldwe,

 

Ook vanaf hier ziet dat het er op het eerste gezicht goed uit. We zijn erg benieuwd naar je verdere bevindingen, je topic zal uiteraard nog even openblijven daarvoor. Fijne vakantie voor nu!

haroldwe
Topicstarter
Level 3
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Hallo @tobiastheebe@Paul en @Alex ,

Het heeft even geduurd, vanwege de vakantie, maar hierbij de update 🙂

 

Om te beginnen: Er hebben zich veel minder verstoringen voorgedaan dus de ergste problemen zijn opgelost! *ontkurktchampagne* Waarvoor dank 🙂

 

De topsnelheid wifi ligt iets lager dan voorheen, tussen 400-500mb, maar is veel stabieler! Heel af en toe hapert er nog iets maar dat kan overal aan liggen dus daar doen we niet moeilijk over. Voor de volledigheid heb ik voor jullie de laatste statistieken bijgevoegd.

 

Dank voor alle hulp en aanwijzingen!

Groet, Harold

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Er is nog steeds vrij veel ruis aanwezig op het signaal ((un)correctable codewords en daardoor T3 timeouts), waarschijnlijk zorgt dit voor de lage(re) snelheden. In de log worden na het monteursbezoek van 18-10 geen problemen te zien. De ruis was ook zichtbaar toen het modem direct op het AOP aangesloten was dus lijkt afkomstig van buitenshuis.

 

In elk geval fijn om te lezen dat de stabiliteit van de internetverbinding merkbaar verbeterd is.

haroldwe
Topicstarter
Level 3
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Dank weer voor je opmerkzaamheid Tobias!

 

Zou het kunnen komen omdat de groene kabel van ziggo ongeveer 3 meter onbeschermd in de buitenlucht hangt en daardoor als antenne fungeert? We wonen op een woonark en ergens moet de kabel van de wal naar de boot. Zou het helpen als ik hier een flexibelen buis of tuinslang omheen doe?

Harold

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De buitenkabel zou buitenshuis volledig onzichtbaar en beschermd moeten zijn. Mogelijk zijn er nu een of meerdere zwakke plekken in de kabel aanwezig. Ik verwacht niet dat het gaat helpen om nu/achteraf bescherming toe te voegen. Er zou een netwerkmonteur moeten komen met apparatuur om de kabel te pulsen, verder zouden kabel en stekker bij de EV (eindversterker) op de wal nagekeken moeten worden.

Uitgelicht topic