Veentje64

Level 4
  • 27Posts
  • 2Oplossingen
  • 7Likes

haperende internetverbinding

Al gedurende langere tijd heb ik te maken met haperingen in de internet verbinding. Ik heb een connect box en heb laptops zowel bedraad als draadloos werken en met regelmaat is de evrbinding even weg en wordt dan weer hersteld.  ook op de telefoons krijg je dan ineens weer een melding internetverbinding hersteld.

Zakelijk gezien is het een drama omdat ik dan met een VPN verbinging connectie heb met de zaake en dan met regelmaat meldingen krijg. connection lost,  connection hersteld,  connection lost etc 

 

herkent iemand dit en weet iemand hier een oplossing voor?

 

alvast dank!

 

Jan

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Veentje64
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 2Oplossingen
  • 7Likes

Beste Jacob (en anderen),

 

Na het testen op zowel bekabeld als wifi lijkt het er op dat de haperingen in de VPN verbinding  zich alleen voordoen op de bekabelde omgeving, ondanks dat ik 2 verschillende aansluitingen/kabels heb geprobeerd en dus ook verschillende poorten.  Met wifi heb ik die onderbrekingen (nog) niet gehad en ook bellen over de vpn leverde geen problemen op.  Dus als ik vpn opstart dan gaat dan vanaf nu maar over de wifi.  Mocht dit toch nog problemen geven dan laat ik dat weten maar vooralsnog lijkt het dus aan de combi van bekabeld en vpn te liggen.  Dus dit topic kan (voorlopig) gesloten worden.  Ik wil iedereen bedanken voor hun tijd en hulp met ideeën.

Bekijk in context

44 Reacties 44
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

Om je binnenkomend en uitgaand signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters, versterkers en het modem op de foto?

Veentje64
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 2Oplossingen
  • 7Likes

Dank voor je snelle reactie Bert

 

toen ik de eerste  overzichten wilde nemen kreeg ik geen info te zien behalve een error bij status.  na het opnieuw inloggen in de CB kreeg ik andere info die ik heb opgeslagen met de extensie 2 erbij zodat je de verschillen kunt zien.  De CB staat in de meterkast en is rechtstreeks aangesloten op de invoer van ziggo ( zal zo even een foto nemen) op de poorten van de CB zitten mijn bekabelde pc aansluiting, 1 aansluiting voor de connectie met mijn smart TV en een aansluiting voor de NAS en een aansluiting naar een 4 poorts hubje.  Voor jouw beeld, ook toen ik alles had losgekoppeld en alleen de bekabelde pc gekoppeld had em na opnieuw opstarten met een minimale pauze van zowel 30 seconden als ook een x met minimaal 10 minuten bleef het fenomeen zich voordoen.

 

elrobbo

Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Staat wifi hotspots aan? Want ik begin te vermoeden dat mijn connectie af en toe naar een wifi hotspot jumped.

Helaas kun je het niet meer uitzetten, want deze optie is al een tijdje "in storing".

S4R

Level 16
  • 2032Posts
  • 71Oplossingen
  • 1270Likes

Verdenk dat de AOP de culprit is.

Veentje64
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 2Oplossingen
  • 7Likes

Hi S4R

 

zou je dit wat verder kunnen uitleggen?

S4R

Level 16
  • 2032Posts
  • 71Oplossingen
  • 1270Likes

@Veentje64  als je een foto kan plaatsen van de AOP (daar waar de groene kabel binnenkomt en aan zit), dan weten meer of weten het zeker dat de AOP vervangen dient te worden.

 

En de culprit is een mooi woord voor de dader 🙂

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

De signaal ruis verhouding zit maar net boven het minimum, dus ergens moet iets niet goed gaan.

Veentje64
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 2Oplossingen
  • 7Likes

Hi

 

hierbij de foto's van de kabel. Hopelijk de dader 😉image0.jpegimage4.jpegimage2.jpeg

Veentje64
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 2Oplossingen
  • 7Likes

Hi Bert

 

wat hier aan te doen?  is het bv een optie dat er een soort van meting op de lijn plaats vind?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

@Veentje64 De meting heb je zelf al gedaan en hetzelfde ziet Ziggo ook.

Wat is de mogelijke oorzaak?

 

Kun je een foto plaatsen hoe de 1e stekkerdoos eruit ziet met die POA 01-UPC erop en wat er op aangesloten is?

 

Haal het witte kapje van die POA 01-UPC, die heeft een ontwerpfout waardoor de splitter te diep in het witte kapje kan en daardoor niet die genoeg in de wandcontactdoos.

 

Veentje64
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 2Oplossingen
  • 7Likes

Hi Bert,

 

Ik heb het kapje verwijderd, de splitter zat inderdaad, net als in het filmpje aardig ver in het platic kapje. Heb het nu zonder kapje weer aangesloten en we gaan kijken of dit helpt.

 

Zie de foto van de aansluiting nog incl. kapje

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

De IEC/F-kabel naar het modem is in een hoek van 90 graden geknikt en daardoor beschadigd. Het modem moet zo worden geplaatst dat de kabel van 1,5 meter deze gemakkelijk kan bereiken vanaf de splitter, dus bij voorkeur binnen een straal van een meter. De kabel zelf zal vervangen moeten worden.

 

De POA-254 is tegenwoordig de standaard toegestuurde splitter, deze maakt gebruik van een ander type kabel naar het modem (F/F). Een nieuwe splitter + kabel kunnen kosteloos worden toegestuurd.

 

20230205-01.jpg

Veentje64
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 2Oplossingen
  • 7Likes

Dank voor je reactie Thobiastheebe,

 

Hoe zorg ik er voor dat ik de nieuwe splitter en kabel krijg?

En de afstand verkleinen is bijna onmogelijk gezien de ruimte in de meterkast.  als de kabel wat langer was zou dat ideaal zijn.

Is het trouwens een probleem om de splitter te draaien zodat de kabels dan aan de zijkant komen en er geen knik in komt?

 

ZIe je reactie graag tegemoet

 

gr

Jan

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Ik heb de moderators gevraagd of een POA-254 + F/F-kabel toegestuurd kunnen worden.

 

Als je de splitter plaatst zonder kapje of de laatste niet op het AOP vastschroeft, dan kun je de splitter inderdaad 90 graden draaien.

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@Veentje64 welkom hier, goed dat je de kuren aankaart. Als er haperingen in de verbinding zijn, dan is dat altijd irritant. Sorry daarvoor.

Goed dat je zelf al zoveel informatie heb gedeelt, met de foto's. Altijd handig. De tips die zijn gegeven gaan ook vrijwel zeker helpen. De gevraagde spullen (kabel, splitter) zijn dan ook onderweg. Dit is kosteloos.

Laat je ons weten of je na het gebruik hiervan verbetering merkt? 

Veentje64
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 2Oplossingen
  • 7Likes

Goedemiddag Jacob,

 

Ik zag al de bevestiging in de mail dat de spullen verstuurd gaan worden.  Dank voor je snelle reactie en actie

 

Uiteraard zal ik een terugkoppeling geven zodra ik het geïnstalleerd heb

Veentje64
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 2Oplossingen
  • 7Likes

Dank voor je hulp tobiastheebe!

Veentje64
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 2Oplossingen
  • 7Likes

Goedemiddag Jacob.

De splitter en kabel vanmiddag ontvangen en geïnstalleerd. hierna ook voor de zekerheid de connectbox spanningsloos gemaakt en na een poos weer ingeschakeld.  ik ga nu monitoren of ik nog steeds haperingen ervaar.  Wat me wel opvalt is dat ik ,na het aanbrengen van de nieuwe splitter, als ik een speedtest doe dat ik dan een ping heb van 15 of 16.  dit is een bekabelde test.  kan dit ook een oorzaak zijn van een verminderde verbinding?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Een ping van 15~16 ms is goed.

 

Kun je de firewall-instellingen van het modem zo aanpassen dat alleen de optie 'Firewall beveiliging' is ingeschakeld voor IPv4 en (indien beschikbaar) IPv6? Zie de pagina Geavanceerde instellingen, Beveiliging, Firewall.

Uitgelicht topic