TuLiPs

Level 5
  • 43Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

haperend en traag internet

Hallo iedereen

Sinds een paar dagen (misschien een week) is mijn internetverbinding traag (stroperig laden  van websites) en hapert soms. Ik heb een ConnectBox (volgens mij een Compal) en er is niets aan of in de ConnectBox veranderd. Geen instellingen gewijzigd of veranderingen in de aansluiting. Ik heb heb het Internet startpakket 100/20 Mbts. Die 20 upload haalt hij volgens speedtest.net precies maar de download blijft hangen op 80 - 85 Mbts, soms net 90. Ik heb als bijlage een print van de netwerk historie bijgevoegd. Iemand een idee of aanwijzing wat er mis kan zijn.

Greetz

Harm

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31061Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Er is gisteren nog een tweede reset geweest om 14:58, i.v.m. signaalproblemen (lijkt een algehele onderbreking van het signaal) tussen 14:56 en 14:57. Daarna zie ik echter geen bijzonderheden meer. De instraling valt ook behoorlijk mee, ondanks het verouderde AOP en de verouderde TV-kabel. Wat is de reden voor de reset (power cycle) om 9:20?

 

De ESX-02 is ook een prima splitter, maar is ontworpen voor montage in de meterkast. Je hoeft niets aan de huidige installatie te veranderen.

Bekijk in context

TuLiPs
Topicstarter
Level 5
  • 43Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

Eind middag Ziggo monteur aan de deur. Hij heeft met wat moeite de nieuwe AOP aan de muur geschroefd (groene kabel was voor het mooie te kort) en aansluiting doorgemeten. Signaal (sterkte) was voldoende/goed. Ga komende tijd monitoren hoe de verbinding zich houdt. Zal hier t.z.t. terugkoppeling van geven.

Bekijk in context

18 Reacties 18
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31061Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

De log vertoont MDD timeouts, m.a.w. kortstondige uitval van downstream-kanalen.

 

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Zou je tevens de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen?

TuLiPs
Topicstarter
Level 5
  • 43Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

Tuurlijk, download - upload, foto AOP

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31061Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

In de downstream is op enkele kanalen is een hoge CER (RS errors) aanwezig door instraling van 4G en 5G.

 

De aansluitwijze modem op versterker is niet meer de juiste. Modem en TV/decoder dienen via een splitter op het AOP te worden aangesloten, de verouderde opdrukversterker (BDA-02) kan komen te vervallen.

 

Een splitter (POA-01-B) en bijpassende IEC/F-kabel voor het modem worden kosteloos toegestuurd. De TV-kabel is verouderd en moet vervangen worden, wat is hiervan de lengte? Een IEC/IEC-kabel van 1,5/3/5 meter kan tevens worden toegestuurd, voor 7,5/10 meter kun je bij Ziggo Randapparatuur terecht.

 

Tenslotte is het AOP (vermoedelijk een GUT 14D) verouderd en dient idealiter te worden vervangen door een btv 01-SET, hiervoor is een monteursafspraak noodzakelijk.

 

Je kunt alles in een keer laten aanpakken door een monteur of het eerst met nieuw aansluitmateriaal proberen.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) komt binnen 1-2 dagen langs in dit topic.

TuLiPs
Topicstarter
Level 5
  • 43Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

Thanx voor de uitleg. De versterker heb in het verleden er tussen gezet omdat er een coax kabel van 10 m achter zit en ik zonder versterker geen goed signaal op mijn Mediabox kreeg. Wat de AOP betreft (idd een GUT 14D), die is er een jaar of 10 geleden door een monteur van Ziggo geplaatst. Gemeten signaal was toe voldoende/goed. Signaal op mijn Mediabox Next is nu ook goed. Ik weet niet of het signaal voldoende/goed blijft met alleen een POA-01-B splitter. Ik wacht de moderator af.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31061Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Ik had al even wat rekenwerk gedaan. Het signaal op het AOP is inderdaad niet bijzonder sterk. Met de huidige 4 dB versterking is het vermogen 6~2 dBmV, dat betekent een vermogen van 2 tot -2 dBmV op het AOP. Dat voldoet nog aan de eis (-3,5 dBmV), maar het scheelt weinig. Met splitter (4 dB demping) komt het vermogen op het modem op -2 tot -6 dBmV en dat is aan de lage kant (acceptabel minimum is -8 dBmV). Het kan inderdaad nodig blijven om een versterker te gebruiken voor de Mediabox Next, maar een nieuwe/betere kabel zorgt daarentegen voor minder demping. Dit kan een monteur voor je uitzoeken. Mocht een versterker nodig blijven, dan kan de monteur voor 37,50 euro een nieuw type (FRA-752X) plaatsen.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

"Mocht een versterker nodig blijven, dan kan de monteur voor 37,50 euro een nieuw type (FRA-752X) plaatsen."

+ 15 euro installatie kosten van 15 euro per kwartier.

TuLiPs
Topicstarter
Level 5
  • 43Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

Heb inmiddels via de telefonische helpdesk (1200) een splitter (POA-01-B) en een IEC/F-kabel gevraagd, ga ik daar alvast mee aan de slag. Kan indien nodig daarna nog een monteurs afspraak maken voor een nieuw AOP.

TuLiPs
Topicstarter
Level 5
  • 43Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

Hallo allemaal

Inmiddels via tantepost de splitter POA-01-B en IEC/F-kabel ontvangen. De versterker uit de AOP gehaald en vervangen door de splitter. IEC/F kabel op poort out1 van de splitter ingeplugd (en uiteraard op de ConnectBox) en de antenne op de out2. Het signaal op Mediabox Next bekeken en die was goed even als de internet snelheid (dus zonder versterker). Wat betreft de ConnectBox, daar heb ik in deze koste tijd nog geen zicht op. Ik heb wel van de diverse items van de netwerkstatus schermafdrukken gemaakt en bijgevoegd. Misschien dat de techneuten/deskundigen daaruit zaken kunnen filteren omtrent de huidige aansluiting.

Alvast veel dank voor jullie tijd en adviezen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Het downstream-vermogen is beduidend hoger dan ik had verwacht volgens mijn eerdere berekening. Het lijkt erop dat er eerder minder dan 4 dB versterking was, ondanks dat dit wel wordt aangegeven door de datasheet. In de upstream is het zendvermogen wel zoals verwacht ~5 dB toegenomen. Al met al zijn de waarden duidelijk verbeterd.

 

Ik adviseer alsnog om de TV-kabel te vervangen i.v.m. de eerder aanwezige instraling. Deze zie ik momenteel niet terug, maar het modem is pas sinds kort online (12:41).

TuLiPs
Topicstarter
Level 5
  • 43Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

Gevoelsmatig het idee dat de internet verbinding wat beter is (misschien zelfs wel goed). Heb van Ziggo ook nog een andere splitter ontvangen, een Technetix ESX-02. Maar heb een lopen Googlen en de andere splitter (POA-01-B) lijkt mij technisch beter dus die laat ik maar zitten. Heb ook nu, na een volle dag met de nieuwe aansluiting, nog wat printjes gemaakt van de diverse overzichten in de ConnectBox en die zitten er bij als bijlage. Misschien dat de kenners/techneuten hieruit conclusies kunnen trekken. Een ander AOP houd ik nog even in gedachten. Voorlopig ben ik tevreden.  👍😃

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Er is gisteren nog een tweede reset geweest om 14:58, i.v.m. signaalproblemen (lijkt een algehele onderbreking van het signaal) tussen 14:56 en 14:57. Daarna zie ik echter geen bijzonderheden meer. De instraling valt ook behoorlijk mee, ondanks het verouderde AOP en de verouderde TV-kabel. Wat is de reden voor de reset (power cycle) om 9:20?

 

De ESX-02 is ook een prima splitter, maar is ontworpen voor montage in de meterkast. Je hoeft niets aan de huidige installatie te veranderen.

TuLiPs
Topicstarter
Level 5
  • 43Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

Wat er gisteren rond 14.58 u gebeurt is weet ik niet meer, wel vanmorgen rond 9.20 u. Potje koffie zetten, klets, de stoppen vliegen er uit. Koffiezetapparaat naar z'n grootje. Dus alles even stroomloos. Gelukkig nog een ander koffiezetapparaat, 's-morgens geen koffie, moet je toch niet aan denken. Alles overziend laat ik de huidige AOP nog even voor wat het is, zal wel een nieuwe coax kopen voor naar de Mediabox.

Veel dank voor adviezen en meedenken.

TuLiPs
Topicstarter
Level 5
  • 43Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

Kom toch nog ff terug op dit topic. Ik heb zoals eerder aangegeven een andere splitter in gebruik genomen (POA-01-B), een nieuwe IEC/F kabel en een nieuwe coaxkabel (op de mediabox). De versterker is er ook tussen uit. Blijf nu toch wel met wat dingetjes zitten. Ik heb een 100/20 Mbps abo maar kom (volgens speedtest.net) krap aan de 80 Mbps download maar wel aan de 20 Mbps upload. Ook geef de modem in de diverse overzichten (downstream/upstream en netwerk historie) aan dat er frequent T3 time outs zijn (in de upload?). Ook in de netwerk historie komen de laatste 2 weken regelmatig meldingen voor met de titel error en critical. Hierbij de kanttekening dat ik in de periode 5 t/m 12 september niet thuis was (vakantie) en dus ook niet via de huisaansluiting online ben geweest. Kan vorenstaande verband houden met de nog aanwezige oude AOP (GUT 14D) en zou het zinvol/raadzaam zijn op een nieuwe (01-SET) te laten monteren.

Graag jullie waardevol advies.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Op downstream-kanaal 19 is nog wat instraling van 5G zichtbaar, gezien de iets lagere MER-waarde en sneller oplopende RS errors. De T3 timeouts komen inderdaad vrij regelmatig voor, maar in de afgelopen weken (gelet op de historie) viel het behoorlijk mee. Op 5-9 en 8-9 waren er MDD timeouts welke vermoedelijk met de instraling verband houden. De DHCP renew warnings kun je negeren.

 

Het laten vervangen van de GUT 14D door een btv 01-SET is inderdaad aanbevolen.

TuLiPs
Topicstarter
Level 5
  • 43Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

@tobiastheebe Thanx voor je reactie/advies.

Ik ga even in de wacht tot een moderator op de draad komt, kan er gekeken worden hoe e.e.a. op te lossen.

Greetz

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

Goedemiddag @TuLiPs, ik zie dat er vanmiddag een monteur langskomt! Laat je weten hoe het gegaan is? We horen het graag! 

TuLiPs
Topicstarter
Level 5
  • 43Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

Eind middag Ziggo monteur aan de deur. Hij heeft met wat moeite de nieuwe AOP aan de muur geschroefd (groene kabel was voor het mooie te kort) en aansluiting doorgemeten. Signaal (sterkte) was voldoende/goed. Ga komende tijd monitoren hoe de verbinding zich houdt. Zal hier t.z.t. terugkoppeling van geven.

TuLiPs
Topicstarter
Level 5
  • 43Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

Nu een week online met het nieuwe AOP en het is er niet slechter op geworden. Het aantal timeouts en errors is een stuk lager en de snelheid is ook beter, nu 92+ Mbps download en 20+ Mbps upload (abo = 100/20). Ook is het internet naar mijn beleving stabiel(er). Zoals het nu is kan ik er mee leven en ben ik tevreden. Hopelijk blijft het zo. Iedereen bedankt voor meedenken en suggesties.

Uitgelicht topic