Hallo,
De afgelopen week was het internet bij ons merkbaar instabiel. Sinds gisteren geeft het modem (Gigabox) selectief internet. het wifi-signaal staat aan, ook de led-ring op de modem brandt als normaal. Ik kan geen webpagina's meer openen, ook geen berichten lezen via bv de nos of nu.nl app. Thuiswerken is niet mogelijk.
De app van de locale krant doet het wel, net als streamingsdiensten, Instagram en FB. Whatss-app geeft zo af en toe berichten door.
Op de nextbox kan ik normaal TV kijken, ook de opnames, maar hier is bv Netflix niet te bereiken.
Ook mijn deco's geven geen signaal meer en staan op rood.
Ook wanneer ik mijn laptop bekabeld aansluit dan is er geen verbinding en kunnen webpagina' s niet worden geopend.
Ik heb uiteraard alle stappenplannen doorlopen, het modem meerdere malen gereset.
Ik wilde de setting van mijn modem bekijken maar kan deze niet bereiken, de link geeft geen respons.
Gisteren gebeld met Ziggo, niet erg veel wijzer van geworden. Er is een afspraak gemaakt voor een monteur maar het lijkt me niet aan het signaal te liggen. Ik heb eerder het idee dat het probleem in het modem zit.
Iemand die dit probleem herkent en aanwijzingen heeft richting de oplossing?
Alvast veel dank! Hopelijk kan ik maandag weer gewoon aan het werk.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?
Zou je tevens de downstream/upstream/log-gegevens van het modem willen plaatsen volgens deze instructies?
Dank voor je reactie. Ik heb een foto van de splitter toegevoegd. Verder is alleen nu de Giga modem aangesloten, geen signaal versterkers oid. Ik kan me niet voorstellen dat daar het probleem zit, dit modem is ca 3 maanden geleden aangesloten door een Ziggo monteur. De splitter is toen ook vernieuwd.
Ik kan geen downstream/upstream/log-gegevens plaatsen. Als ik het modem wil benaderen dan krijg ik deze pagina te zien (zie foto). Ik kom er niet in.
De installatie ziet er prima uit. Misschien gaat er iets mis met de DHCP-server (welke de IP-adressen verspreidt binnen het LAN). Dit zou verklaren waarom je ook de webinterface van het modem niet kunt bereiken.
Kun je de Terminal starten op macOS, ifconfig uitvoeren (ENTER) en hiervan een foto/screenshot plaatsen?
Dank, als ik dit uitvoer dan krijg ik het volgende te zien (zie foto)
Ik zie dat de iMac (?) met een van de Deco AP's is verbonden (192.168.68.108/24) en dat de Deco AP's in router mode geconfigureerd zijn. Indien het modem niet in bridge mode staat, dan is AP mode aanbevolen.
Kun je de computer tijdelijk direct met het SmartWifi modem verbinden via ofwel ethernet of Wi-Fi en vervolgens de internetverbinding controleren?
Ik weet even niet hoe ik dat moet doen. Ik weet dat de deco's AP verbonden zijn,. Het lukt me in de app niet om dit aan te passen omdat ik steeds de melding krijg dat de deco's niet vindbaar zijn. Op alle deco's wordt aangegeven dat er geen internet is (zie foto's)
Dit impliceert dat de verbinding tussen het SmartWifi modem en de Deco-router ('Meterkast') is uitgevallen. Instellingen wijzigen is momenteel dan inderdaad niet mogelijk.
Kun je jouw laptop aansluiten op de kabel waarop nu de Deco-router is aangesloten en vervolgens de (internet)verbinding testen?
Helaas geen respons (zie foto)
Hoe ziet ifconfig er nu uit? Kun je nu wel het modem bereiken (op 192.168.178.1)?
Bij deze
De MacBook is nu weer via een van de Deco AP's verbonden. Het is nodig om deze even buiten beschouwing te laten en de laptop direct met het SmartWifi modem te verbinden, via ofwel ethernet (bekabeld) of Wi-Fi en vervolgens ifconfig uit te voeren.
Dank voor je hulp zover. Ik snap niet dat de deco's erin blijven staan want ze zijn niet verbonden. Ik moet nu echter weg. Ben over een paar uur terug, dan reageer ik graag weer verder. Ik merk wel of je dan nog tijd hebt. Maar voor nu veel dank voor het meedenken.
De Deco AP's zijn inderdaad niet verbonden met het SmartWifi modem en hebben daardoor geen internetverbinding, maar de laptop kan alsnog ermee verbonden worden.
Om de AP's uit te sluiten, moet de laptop direct met het SmartWifi modem verbonden worden, ik ben benieuwd hoe ifconfig er dan uit ziet. Achter en0 zou dan een IP-adres in 192.168.178.0/24 vermeld moeten worden, indien het modem niet in bridge mode staat.
Ik help je vanavond graag weer verder.
Goedemiddag @Maaikes!
Wat jammer dat je geen webpagina's meer kunt openen. Goed dat je ons hier een berichtje stuurt en dat @tobiastheebe je heeft geholpen! Heb je het laatste berichtje van hem al gelezen en kun je nog verder informatie geven of de stappen volgen.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.