Vraag
Reacties
glvanrij
Level 1

geen email met vpn

sinds enkele weken geen email ontvangst of zenden meer mogelijk als de vpn aanstaat. email client:Thunderbird,

VPN:Northvpn, PC:win11

email werkt prima ZONDER vpn. Het is licht stuitend dat ik de vpn moet pauzeren om mijn mail te kunnen lezen.

De combinatie Iphone8 met vpn en email client van Apple werkt wat betreft de email prima.

Iemand enig idee hoe ik met vpn kan mailen ?

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
17 Reacties 17
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Met split tunneling zou je een uitzondering voor Thunderbird kunnen maken zodat mailverkeer niet meer via de VPN-tunnel loopt.

Overigens ben ik van mening dat VPN overbodig is voor normaal thuisgebruik, het levert nogal eens onverwachte problemen op. Ook Ziggo GO is niet via VPN te gebruiken.

Enigma147
Level 9

Ben je met een buitenlandse server verbonden? Dan is het een goede kans dat daar het probleem ligt. 

Ik ben het trouwens eens met Tobias, voor normaal thuisgebruik doet een VPN meer kwaad dan goed en geeft het een niet reëel gevoel van veiligheid, tenzij je het nodig hebt voor het veiliger gebruik van Torrents of regiorestricties probeert te omzeilen. 

brokling
Level 9

@glvanrij 

Ik heb hetzelfde probleem maar er zijn twee soorten meningen op dit forum over VPN gebruik.

Als je VPN gebruikt wordt je in een hoekje gedrukt van jij zal wel slecht zijn het lijkt wel politiek als je niet links bent dan ben je een racist.

Er zitten volgens mij nog vele gradaties tussen.

Ziggo heeft de policy zodra je een VPN server gebruikt wordt je geblokkeerd en voor de streaming diensten kan ik me daar wel wat bij voorstellen maar voor een mail server heb ik mijn bedenkingen elke grote mailserver heeft deze policy niet.

Er is over dit onderwerp al heel wat geschreven op dit forum maar ZIGGO hanteerd deze regels.

Ik zelf pauzeer de vpn verbinding (als test een "double hop" maar dat terzijde) als ik de ziggo mail wil gebruiken.

Enigma147
Level 9

@brokling  

Wat VPN's betreft komt vaak neer op één ding: Kennis. Mensen die weten hoe een VPN werkt en wat het voor jou kan doen tegenover gebruikers die de claims geloven en/of er een bijna religieuze band mee hebben. 

Heb ik ooit een VPN dienst als Surfshark of NordVPN gebruikt? Nee, omdat ik weet dat ik het niet nodig heb. 

Maak ik gebruik van VPN? Ja, regelmatig.  Ik maakte vanmiddag nog gebruik van een paar van mijn computers thuis via een VPN (Tailscale) verbinding.
Wil ik onderweg gebruik maken van een gratis WiFi, dan stuur ik het wel via mijn eigen computer thuis via VPN (Tailscale) het internet op.    

Ik heb in mijn 25+ jaar lange carrière in de ICT onder andere security policy's en Data Access Protocols van en voor bedrijven beoordeeld/aangepast/opgesteld/geïmplementeerd en weet daarom "Vrij aardig"😉 wat een VPN wel en niet kan. 

Ik heb geen Netflix of andere streamingsdienst waarbij ik er voordeel uit kan halen om een server uit een ander land te kunnen gebruiken of gebruik ik torrents of andere mogelijk illegale toepassingen waarbij mij verbergen aantrekkelijk kan zijn. (Of een VPN daar altijd extra veiligheid oplevert kan nog een leuke discussie opleveren, maar dat terzijde.)  

PrikkelBaar
Level 3

@Enigma147  schreef:

...Wat VPN's betreft komt vaak neer op één ding: Kennis. Mensen die weten hoe een VPN werkt en wat het voor jou kan doen tegenover gebruikers die de claims geloven en/of er een bijna religieuze band mee hebben. 

...

Tja, zo kan ik nog wel 2 tegenpolen benoemen : Window gebruikers en Apple gebruikers, want ook daarvoor geld dat zij er soms "bijna religieuze band mee hebben". Toch is de ene kant beslist niet dommer dan de ander kant.

Maar als een Iphone en Apple client wel goed werken, waarom zou Ziggo dat dan niet doen/willen ? Blijkbaar kijkt Apple ( met +/- 1 miljard klanten wereldwijd ) daar toch anders tegenaan, dus zo vreemd is @glvanrij idee of vraag blijkbaar niet.

@glvanrij  schreef:

...

De combinatie Iphone8 met vpn en email client van Apple werkt wat betreft de email prima.

...

Jaren geleden waren virussen ondenkbaar, heel veel Windows klanten weten ondertussen beter. Terwijl heel veel Apple gebruikers, nog steeds denken dat hun product immuun is en een virus op Linux onvoorstelbaar is of lijkt.

Hoe vaak horen we achteraf niet, dat e.e.a. toch niet zo veilig was als 'we' dachten ?

Een vpn kan handig en veilig zijn, maar is soms beter geschikt voor het ene dan voor het andere. Echter actief bezig zijn met internet veiligheid is beslist niet slecht en als iemand daarvoor een vpn wil gebruiken, dan is daar niets mis mee ! Voor een paar euro ( ! ) per maand, heb je een goede vpn dienst en vind je internet veiligheid belangrijk, dat is dat m.i. een prima investering al helpt het maar een héél klein beetje !

Zeggen of schrijven dat "claims geloven en/of er een bijna religieuze band mee hebben" lijkt mij toch meer op moddergooien à la Windows versus Apple.

Leg dan uit, waarom een vpn niet echt veel helpt bij email, i.p.v.een vpn gebruiker af te doen als ....

0 Kudos
PrikkelBaar
Level 3

@Enigma147  schreef:

Mensen die weten hoe een VPN werkt en wat het voor jou kan doen tegenover gebruikers die de claims geloven en/of er een bijna religieuze band mee hebben. 

I.p.v. een grote groep mensen af te doen met "die de claims geloven en/of er een bijna religieuze band mee hebben", zou u natuurlijk ook hier kunnen uitleggen, waarom dat dan zo is ! Dat is misschien wat meer werk, maar veel vriendelijker tegen over al die mensen waarvan u zegt dat "die de claims geloven en/of er een bijna religieuze band mee hebben."

Dat een vpn m.b.t. email niet veel helpt, dat ben ik met u eens, want het grootste lek is vaak niet de verbinding. 

Maar voor die paar euro per maand ( wat een vpn kost ), kan het m.i. beslist ook geen kwaad. En als het bij Apple wel werkt, waarom zou het dan bij Ziggo niet werken ? Wat denk Ziggo beter te weten dan Apple ?

Ps. i.v.m. de melding "Uw bericht wordt bewerkt nadat de moderator daar toestemming voor heeft gegeven" melding? " op mijn vorige log, maar deze nieuwe reactie geschreven !

efok
Level 17

Je moet je afvragen wat je met die paar euro denkt te bereiken en of dat dan wel zo is. 

Dat het “beslist geen kwaad kan” is ook maar de vraag. Je legt al je internetverkeer in handen van een derde partij. Wat doen ze met die data? Verkopen voor profiling? 

En een VPN kan andere functionaliteit onderuit halen zoals je hebt gemerkt.

Neem afscheid van die VPN en koop maar iets lekkers voor die paar euro. Werkt je mail ook weer 😀.

0 Kudos
Enigma147
Level 9

@PrikkelBaar 

Ik heb dat zeker overwogen, om een uitleg te geven waarom een VPN voornamelijk schijnveiligheid biedt. Maar ik vond het hier niet de plaats voor. 

Maar heel in het kort. Een VPN-dienst als Surfshark versleuteld je data extra voor een gedeelte van de weg die het aflegt en zet het vanaf daar op het internet en doet alsof hij de gebruiker is. 

1. Dus in plaats van dat ziggo kan zien naar welke websites je gaat ziet de VPN provider dat. En je moet maar hopen dat die niet logt en of jouw info doorverkoopt.  

2. 99 procent van al je dataverkeer dat jouw computer verlaat is al encrypted. Zelfs het simpele WhatsApp ligt bij overheden soms onder vuur omdat het end to end encryptie biedt. Een VPN helpt daarbij niet. 

3. Tracking gebeurt niet onderweg, omdat de informatie al versleuteld is. Het is veel simpeler om te tracken via andere methodes, denk aan cookies, of computer fingerprinting (Het herkennen van computers aan de gegevens die browsers meezenden of opgevraagd kunnen worden)  Daar helpt een VPN totaal niet bij, want die info gaat lekker over de vpn mee. 

4. Een VPN helpt niet tegen hackers. Hackers gebruiken bijvoorbeeld geïnfecteerde bestanden om jou te besmetten. Ze kraken een populaire app, stoppen er een virus/malware in en uploaden het op nieuwsgroepen of torrents en wachten tot een nietsvermoedende gebruiker het installeert . Dat is maar één van de vele methodes die ze hebben om jouw computer te ownen. Of ze gebruiken de bankfraude beltruuk. Helpt een vpn daarbij? Nope. 

En zo kan ik nog wel even doorgaan. 

Karel.
Level 17

Een VPN kan wel handig zijn als je gebruik maakt van een onbekend wifi netwerk waarvan je niet weet wie het beheert. Als je gebruik maakt van mobiele telefonie netwerken zoals 4G/5G, zeker van je standaard/eigen provider is een VPN ook niet nodig. Daar heb je zowiezo al client isolation en alleen maar verbinding naar het internet.

Bedenk ook als je direct via je internet/telefoon provider het internet opgaat, val je onder de Nederlandse en Europese privacy regels. Als je via een VPN provider het internet op gaat val je onder de privacy regels van het land waarin de VPN server staat en dat kan veel slechter uitpakken voor je privacy dan gewoon hier in Europa/Nederland. Kortom gebruik VPN heel selectief en beperkt. Kan je ook nog eens wat batterij gebruik van je smartphone schelen.

PrikkelBaar
Level 3

@Enigma147  schreef:

@PrikkelBaar 

Ik heb dat zeker overwogen, om een uitleg te geven waarom een VPN voornamelijk schijnveiligheid biedt. Maar ik vond het hier niet de plaats voor. 

Maar heel in het kort. Een VPN-dienst als Surfshark versleuteld je data extra voor een gedeelte van de weg die het aflegt en zet het vanaf daar op het internet en doet alsof hij de gebruiker is. 

1. Dus in plaats van dat ziggo kan zien naar welke websites je gaat ziet de VPN provider dat. En je moet maar hopen dat die niet logt en of jouw info doorverkoopt.  

2. 99 procent van al je dataverkeer dat jouw computer verlaat is al encrypted. Zelfs het simpele WhatsApp ligt bij overheden soms onder vuur omdat het end to end encryptie biedt. Een VPN helpt daarbij niet. 

3. Tracking gebeurt niet onderweg, omdat de informatie al versleuteld is. Het is veel simpeler om te tracken via andere methodes, denk aan cookies, of computer fingerprinting (Het herkennen van computers aan de gegevens die browsers meezenden of opgevraagd kunnen worden)  Daar helpt een VPN totaal niet bij, want die info gaat lekker over de vpn mee. 

4. Een VPN helpt niet tegen hackers. Hackers gebruiken bijvoorbeeld geïnfecteerde bestanden om jou te besmetten. Ze kraken een populaire app, stoppen er een virus/malware in en uploaden het op nieuwsgroepen of torrents en wachten tot een nietsvermoedende gebruiker het installeert . Dat is maar één van de vele methodes die ze hebben om jouw computer te ownen. Of ze gebruiken de bankfraude beltruuk. Helpt een vpn daarbij? Nope. 

En zo kan ik nog wel even doorgaan. 

👍

Ja, dat alles is mij niet onbekend 😉. U en ik zitten op dezelfde lijn !

Maar misschien hebt u @glvanrij ervan overtuigt, dat een vpn voor mail niet heel veel toevoegt en men deze dán net zo goed daarvoor uit kan zetten.

0 Kudos
glvanrij
Level 1
Topicstarter

a) Ik ben sinds 1965 !! informaticus, dus niet geheel dom

b) ik gebruik de vpn omdat dan poortscanning niet mogelijk is.

c) vpn ism een behoorlijk antivirusprogramma heeft ervoor gezorgd dat ik nog nooit door een virus ben in de afgelopen 60 jaar.

d) een vpn is op een camping of een hotel een absolute must.

Het idee dat Nordvpn je data verzamelt is niet reeel, als ze dat zouden doen zou dat het einde van hun klantenbestand betekenen.

Enkele weken geleden werkte mijn mail nog keurig met de vpn aan, er is kennelijk iets bij Ziggo veranderd waardoor het nu iet meer werkt.

Ik vind de onwil van Ziggo om een vpn toe te staan stuitend, een volledig gebrek aan klantvriendelijkheid.

En neen, ik gebruik geen al of niet legale streamingdiensten.

PrikkelBaar
Level 3

@glvanrij  schreef:

c) vpn ism een behoorlijk antivirusprogramma heeft ervoor gezorgd dat ik nog nooit door een virus ben in de afgelopen 60 jaar.

Het idee dat Nordvpn je data verzamelt is niet reeel, als ze dat zouden doen zou dat het einde van hun klantenbestand betekenen.

Enkele weken geleden werkte mijn mail nog keurig met de vpn aan, er is kennelijk iets bij Ziggo veranderd waardoor het nu iet meer werkt.

Ik vind de onwil van Ziggo om een vpn toe te staan stuitend, een volledig gebrek aan klantvriendelijkheid.

Ook dat klinkt aannemelijk 😉.

Misschien is een standpunt in het midden, "dat een vpn voor mail niet heel veel toevoegt" wel de juiste 😇.

Zou Ziggo onlangs het IP nummer van de betreffende NordVPN-server in hun blacklist hebben gezet ? Ziggo heeft natuurlijk zorg te dragen, dat content voor de nederlandse markt, alleen in nederland te zien is, wat een reden is om VPN verbindingen te weigeren. Aangezien het zo niet te achterhalen is, waar de klant fysiek is.

Natuurlijk is email wat anders, maar díé VPN check zal bij Ziggo aan de voorkant zitten en zo ook voor de mailservers gelden.

0 Kudos
Enigma147
Level 9

@glvanrij  schreef:

B) Poortscannen is nog steeds mogelijk, ook met een vpn. Waarom zou dat niet meer kunnen? 

Ik ben juist van openVPN afgestapt naar tailscale omdat ik dan totaal geen open poorten meer hoef te hebben op mijn firewall. 

C) Zonder een VPN dienst was dat ook gelukt. 

D) Mee eens. Maar als je dan toch informaticus bent waarom draai je dan niet een eigen VPN server? 

Leuk dat jij NordVpn vertrouwd, maar als zij wettelijk verplicht worden om mee te werken zullen ze wel moeten. Er zijn al te veel voorbeelden geweest waarbij claims van VPN bedrijven niet bleken te kloppen. Als ik zie hoe het nu gaat in Amerika vraag ik mij ten zeerste af of die, al dan niet via Homeland Security wetgeving al aan VPN providers opdracht hebben gegeven of kunnen geven voor logging. 

Dat jouw mail met VPN plotseling niet meer werkt kan ook door jouw VPN komen. Als jouw VPN eerst stond ingesteld op een VPN server in Nederland en nu via een server in China (om maar wat te noemen) gaat kan dat het al verklaren.

Maar ik ken sowieso weinig informatici die afhankelijk willen zijn van hun internetprovider voor hun email. De meesten die ik ken hebben een eigen domein en of gebruiken een onafhankelijke, betaalde, email dienst als Proton.  Want dat scheelt heel veel rompslomp als e van internet provider willen wisselen.  

anoniemforum
Level 19
T.E.A.M.

in sommige routers kun je ook instellen dat poortscannen niet is toegestaan 

0 Kudos
brokling
Level 9

@PrikkelBaar  @glvanrij  @Enigma147  @Karel.  @efok 

De discusie over het wel of geen nut van VPN en alle redenen om het wel of niet te gebruiken is aan ieder zelf om te bepalen.

Het zelfde als de discusie van een mac windows of linux systeem waar een ieder de ander probeert te overtuigen van zijn gelijk met allerlei argumenten.

Maar het probleem is dat ZIGGO een VPN  policy heeft en het voor de mail server niet toestaat.

Wat mij betreft jammer want alle grote mailservers hebben deze policy niet maar het is wat het is en je kan bij VPN gebruik zoals @tobiastheebe  al aangaf "split tunneling" gebruiken.

Deze discusie is al meerdere keren geweest en er is vanuit ZIGGO nooit een antwoord op gegeven waarom ook voor de mailserver voor de ZIGGO streaming diensten kan ik het wel begrijpen.

0 Kudos
PrikkelBaar
Level 3

@brokling  schreef:

...

Deze discusie is al meerdere keren geweest en er is vanuit ZIGGO nooit een antwoord op gegeven waarom ook voor de mailserver.......

Maar, had u een antwoord van Ziggo verwacht dan ? Het zal waarschijnlijk iets in de trant van 'by design' zijn, maar dan in andere woorden 😉.

PrikkelBaar
Level 3

@anoniemforum  schreef:

in sommige routers kun je ook instellen dat poortscannen niet is toegestaan 

Als men werkelijk wil, dan scan je de poorten toch niet achter elkaar, maar gedurende een iets langere periode. Een scan op zich is niet erg alleen maar als deze een 'onbewaakte' poort vind.

0 Kudos