1
Vraag
2
Reacties
HanPos

Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

foutmelding bij verzenden email aan een @upcmail.nl adres

Als ik mail verstuur aan ** Emailadres verwijderd door moderator ** dan krijg ik volgende foutmelding retour

 

Hi. This is the qmail-send program at dh29288.eatserver.nl.

I'm afraid I wasn't able to deliver your message to the following addresses.

This is a permanent error; I've given up. Sorry it didn't work out.

 

** Emailadres verwijderd door moderator ** :

212.54.42.8 failed after I sent the message.

Remote host said: 554 5.2.0 MXIN603 DMARC validation failed. ;id=OJVgmtTkQ30pnOJVgmAUqn;sid=OJVgmtTkQ30pn;mta=mx10.tb;dt=2021-09-09T14:50:38+02:00;ipsrc=195.20.9.47;

 

Wat is er verkeerd met de instellingen?

De andere mailadressen die aan dit adres hangen accepteren de mail zonder sputteren

 

Groet Hans Postema

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Ik ben even rond gaan snuffelen of ik iets kon vinden voor die domeinnaam.

Wat opvalt is dat er teveel SPF lookups zijn. Dat hoort eigenlijk niet. Helaas kan ik het DKIM record niet vinden omdat ik geen selector wist, dat is veelal x of default maar dat was het beiden niet want daar is geen DKIM record op te vinden.

 

Dan gekeken naar het DMARC record:

"v=DMARC1; p=reject; fo=1;"

waarbij ik me afvraag waarom er gebruik wordt gemaakt van een fo=1 zonder een rapport email adres. Normaliter met een fo=1 verwacht je een rua en/of ruf mail adres. Dus dat klopt ook al niet helemaal, maar kan theoretisch geen oorzaak zijn van de blokkade als er ergens iets mis gaat.

 

En dat kan wel eens gebeuren met forward adressen. U stuurt namelijk vanaf je upcmail adres. Maar de mailserver is niet van eerstelijnplus maar van spamservice.nl.

 

Ik kan er zo vlug niet achter komen, dan zou men moeten gaan kijken in de logfiles bij spamservice. Aangezien dat de mailserver is die feitelijk wordt gebruikt.

 

Mijn tip is eigenlijk om sowieso nooit via Ziggo te versturen als men een eigen domein heeft maar om gebruik te maken van de eigen domeinnaam v.w.b. de smtp server.

Dus als u nu smtp.ziggo.nl voor eerstelijnplus.nl gebruikt, zou ik kijken of u niet via smtp.eerstelijnplus.nl of mail.eerstelijnplus.nl kunt versturen. Er zullen vast instellingen voor bekend zijn bij de hoster.

Dan werkt het voor de mailservers wat directer en dat kan in het voordeel van SPF/DKIM/DMARC werken bij gebruik van forwards.

Waarom het bij dat andere mail adres van hetzelfde domein wel goed gaat is me op dit moment ook onduidelijk, als de smtp instellingen daarvan hetzelfde zijn.

 

Ik denk dat u dan de vraag het beste bij uw hosting leverancier of spamservice kunt neerleggen aangezien van die mailserver gebruik wordt gemaakt.

Of bij uw hoster navragen of uw Ziggo ip niet beter in de SPF kan worden opgenomen.

Bekijk in context

HanPos
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Hartelijk dank voor het meedenken en het uitgebreide antwoord.

Ik heb deze vraag ook al bij de helpdesk van deheeg.nl neergelegd, maar die zijn er ook nog niet uit.

vooral het verschil tussen beide mailadressen is opmerkelijk.

Voor nu zal ik mijn mail via het eigen domein sturen.

nogmaals hartelijk dank voor het meedenken!

Bekijk in context

12 Reacties 12
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@HanPos Plaats privé emailadressen niet op een open forum, of je moet graag veel spam willen ontvangen in de toekomst.

 

Je kunt de mailadressen verwijderen door op het pijltje te klikken, rechts boven in je bericht en op Reactie bewerken.

 

Is het wel een juist emailadres?

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Dmarc validation failed.

 

Nogal technisch, maar vermeidelijk is er iets mis met SPF en DKIM voor het verzendende domein. 
Om wel domein gaat dat? En via wele server verstuur je de mail?

HanPos
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

dank, terechte opmerking.

ja, het is het juiste emailadres.

HanPos
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

verzonden via een eigen domein dat gehost wordt bij deheeg.nl

verder nooit problemen hiermee, andere mailadressen ontvangen de mail zonder enig probleem of foutmelding.

alleen als ik het naar mijn eigen mailadres stuur krijg ik deze melding

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Niet alle mailproviders weigeren de mail als DMARC faalt, dat is een setting. Probeer via een adres waar de mail wel aankomt eens in de headers van de mail te kijken, hoe het zit met SPF, DKIM en DMARC.

Je moet iets zien als:

Authentication-Results: mail.*.*; dmarc=pass (p=quarantine dis=none) header.from=mijn.overheid.nl
Authentication-Results: mail.*.*; spf=pass smtp.mailfrom=noreply@mijn.overheid.nl
Authentication-Results: mail.*.*;
	dkim=pass (1024-bit key; secure) header.d=mijn.overheid.nl header.i=@mijn.overheid.nl header.a=rsa-sha256 header.s=mail header.b=T5+v3nMN;
	dkim-atps=neutral

 (Dit is een voorbeeld van een mail van mijn overheid, waar het correct is ingesteld. Mijn mailserver checkt op dmarc, spf en dkim en geeft overal een pass)

HanPos
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

voordat ik al te ingewikkeld ga doen, kan ik hier dan vervolgens iets mee aanpassen bij mijn ziggo mail?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@HanPos  schreef:

voordat ik al te ingewikkeld ga doen, kan ik hier dan vervolgens iets mee aanpassen bij mijn ziggo mail?


Nee, er zal iets aangepast moeten worden in de verzendende mailserver instellingen.

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Ik ben er even naar gaan kijken. Maar het verbaast me dat de mail vanwege DMARC geweigerd wordt.

Tenminste als het om deheeg.nl gaat.

 

Maar ik lees nu dat het om een domein gaat wat bij deheeg.nl gehost is.

Als we de domeinnaam (dus niet het hele email adres) weten kunnen we verder kijken naar SPF en DMARC instellingen.

HanPos
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Het domeinnaam is ...@eerstelijnplus.nl

ik verstuur een mail vanaf mijn prive ...@upcmail.nl naar een forwardadres ...1@eerstelijnplus.nl en dit mailadres stuurt het naar verschillende mailadressen (die het allemaal ontvangen en ook naar mijn prive ...@upcmail.nl.

 

het gekke is dat ik 2 van dit soort forwarders heb ...1@eerstelijnplus.nl en ...2@eerstelijnplus.nl

De ene werkt wel en de andere werkt niet. allemaal via de zelfde server en dezelfde instellingen.

 

Als u het weet mag u het zeggen

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Ik ben even rond gaan snuffelen of ik iets kon vinden voor die domeinnaam.

Wat opvalt is dat er teveel SPF lookups zijn. Dat hoort eigenlijk niet. Helaas kan ik het DKIM record niet vinden omdat ik geen selector wist, dat is veelal x of default maar dat was het beiden niet want daar is geen DKIM record op te vinden.

 

Dan gekeken naar het DMARC record:

"v=DMARC1; p=reject; fo=1;"

waarbij ik me afvraag waarom er gebruik wordt gemaakt van een fo=1 zonder een rapport email adres. Normaliter met een fo=1 verwacht je een rua en/of ruf mail adres. Dus dat klopt ook al niet helemaal, maar kan theoretisch geen oorzaak zijn van de blokkade als er ergens iets mis gaat.

 

En dat kan wel eens gebeuren met forward adressen. U stuurt namelijk vanaf je upcmail adres. Maar de mailserver is niet van eerstelijnplus maar van spamservice.nl.

 

Ik kan er zo vlug niet achter komen, dan zou men moeten gaan kijken in de logfiles bij spamservice. Aangezien dat de mailserver is die feitelijk wordt gebruikt.

 

Mijn tip is eigenlijk om sowieso nooit via Ziggo te versturen als men een eigen domein heeft maar om gebruik te maken van de eigen domeinnaam v.w.b. de smtp server.

Dus als u nu smtp.ziggo.nl voor eerstelijnplus.nl gebruikt, zou ik kijken of u niet via smtp.eerstelijnplus.nl of mail.eerstelijnplus.nl kunt versturen. Er zullen vast instellingen voor bekend zijn bij de hoster.

Dan werkt het voor de mailservers wat directer en dat kan in het voordeel van SPF/DKIM/DMARC werken bij gebruik van forwards.

Waarom het bij dat andere mail adres van hetzelfde domein wel goed gaat is me op dit moment ook onduidelijk, als de smtp instellingen daarvan hetzelfde zijn.

 

Ik denk dat u dan de vraag het beste bij uw hosting leverancier of spamservice kunt neerleggen aangezien van die mailserver gebruik wordt gemaakt.

Of bij uw hoster navragen of uw Ziggo ip niet beter in de SPF kan worden opgenomen.

HanPos
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Hartelijk dank voor het meedenken en het uitgebreide antwoord.

Ik heb deze vraag ook al bij de helpdesk van deheeg.nl neergelegd, maar die zijn er ook nog niet uit.

vooral het verschil tussen beide mailadressen is opmerkelijk.

Voor nu zal ik mijn mail via het eigen domein sturen.

nogmaals hartelijk dank voor het meedenken!

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Hopelijk werkt het via het eigen domein beter.

V.w.b. het meedenken uiteraard graag gedaan!

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic