1
Vraag
2
Reacties
{{Code.R}}

Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

extern IP adres is aangepast

Ik zit sinds december bij Ziggo en heb een website draaien op mijn NAS. Bij KPN had ik een statisch extern IP adres en ik dacht dat dit bij Ziggo ook was. Vandaag is plotseling mijn IP adres ineens veranderd waardoor mijn website offline kwam. Het duurde even voor ik doorhad wat er gaande was. Ik lees op dit forum een topic van enkele jaren terug dat dit sporadisch kan gebeuren, eens per paar jaar, dat een IP aangepast wordt. Bij mij is dit nu na ruim een maand. Kan ik dit vaker verwachten? Is het mogelijk dat mijn IP statisch wordt?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Met DDNS kun je inderdaad een CNAME- i.p.v. A-record voor het domein van de website gebruiken, waardoor het IP-adres niet meer handmatig hoeft aangepast te worden.

Bekijk in context

Uitgelicht
{{Code.R}}
topicstarter
Level 2
  • 9Reacties
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Het is gelukt. Ik heb A-record inderdaad verwijderd en CNAME geredirect naar mijn DDNS van Synology. 

Voor PiVPN mijn hardcoded IP aangepast in <<DDNS Hostname>>:51820

 

Werkt als een trein en nooit meer gedoe. 

5 Reacties 5
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Bij Ziggo zijn de IP-adressen inderdaad dynamisch, maar ze kunnen jarenlang ongewijzigd blijven, werkzaamheden aan het CMTS voorbehouden. Uiteraard wordt ook een nieuw IP-adres toegewezen wanneer er van router c.q. MAC-adres wordt gewisseld. Statische IP-adressen zijn alleen bij Zakelijk Internet Pro beschikbaar.

 

Ik maakte van mijn vorige IP-adres gebruik sinds eind 2019 (bij vervanging router in juli '22 gebruikgemaakt van MAC spoofing om het te behouden), in november was dit helaas spontaan gewijzigd, ik was nogal gehecht aan het oude adres. Ik verzorg ook zelf hosting voor mijn websites, dus moest toen de nodige DNS-records en whitelists aanpassen.

Enigma147

Level 7
  • 178Posts
  • 14Oplossingen
  • 155Likes

Kijk eens bij de instellingen van je nas of die een optie heeft voor DDNS (Dynamic DNS) service of dat je daarvoor een app kan installeren. Dan koppelt hij een domeinnaam aan het ip dat je op dat moment gebruikt. Wijzigt je ip wordt dat automatisch ook gekoppeld aan dat domeinnaam. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Met DDNS kun je inderdaad een CNAME- i.p.v. A-record voor het domein van de website gebruiken, waardoor het IP-adres niet meer handmatig hoeft aangepast te worden.

{{Code.R}}
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Ik zal eens kijken hoe dat werkt. Ik heb mijn hostname nu doorverwezen naar mijn externe ip. Via poort 80/443 komt die dan binnen in mijn NAS. Ik zie wel dat ik een DDNS kan aanmaken via bijvoorbeeld Synology of DuckDNS. Ik moet dan alleen even uitzoeken hoe hier dan naartoe kan doorverwijzen. 

Hetzelfde geldt voor mijn PiVPN.  

{{Code.R}}
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Het is gelukt. Ik heb A-record inderdaad verwijderd en CNAME geredirect naar mijn DDNS van Synology. 

Voor PiVPN mijn hardcoded IP aangepast in <<DDNS Hostname>>:51820

 

Werkt als een trein en nooit meer gedoe. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic