Is het mogelijk bij Ziggo om je eigen domein e-mailaccounts toe te voegen? (zoals bij KPN Webmail sinds 2021: KPN Webmail Update 2021: externe en eigen domein e-mailaccounts toevoegen | KPN Community).
Ik overweeg over te stappen van KPN naar Ziggo internet, maar wil wel graag mijn emailadressen met eigen domeinnaam blijven gebruiken zonder daar een mailserver voor te moeten optuigen. Bij mijn huidige provider is dat mogelijk (zie link boven), maar kan deze optie niet vinden bij Ziggo.
Ik was vandaag in de Ziggo winkel, maar daar wist men er te weinig van en konden geen antwoord geven.
Wie kan mij helpen?
Opgelost! Ga naar oplossing.
Bij Ziggo kunnen alleen e-mailadressen binnen het domein ziggo.nl aangemaakt worden, een eigen domein wordt niet ondersteund. Bij Ziggo Zakelijk lijkt het wel mogelijk om een eigen domein te gebruiken (link), maar ik kan hier vooralsnog verder geen informatie over vinden.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Bij Ziggo kunnen alleen e-mailadressen binnen het domein ziggo.nl aangemaakt worden, een eigen domein wordt niet ondersteund. Bij Ziggo Zakelijk lijkt het wel mogelijk om een eigen domein te gebruiken (link), maar ik kan hier vooralsnog verder geen informatie over vinden.
Dat zou een tegenvaller zijn, deze (in mijn ogen niet al te lastige) service verwacht ik toch eigenlijk wel van Ziggo.
Een eigen maildomein is m.i. geen gebruikelijke service voor een internetprovider (i.i.g. niet voor particuliere klanten) en meer besteed aan een hostingprovider. E-mail is bij Ziggo een secundaire dienst en hier wordt dan ook alleen basale ondersteuning op gegeven.
Oke, ik overweeg dan toch maar niet over te stappen nar Ziggo.
Ik zie het probleem niet. Normaliter als je een eigen domein hebt, dan heb je over het algemeen ook een hostingpakket voor je website, daar zit vrijwel ook altijd e-mail ruimte bij.
Het is een aparte functionaliteit wat KPN daar sinds relatief kort aan het bieden is, maar wel beperkt, want je kunt dus niet je eigen DKIM record gebruiken. En als je DMARC wilt gebruiken kan het flink fout gaan.
Dit lees ik op jouw link daarover:
"Door via ons te versturen zal het DKIM signature altijd een d=kpnmail.nl hebben waardoor deze in de ogen van DMARC altijd faalt als je From: domein wjb4all.nl is. SPF klopt wel, daar er geen forwards aanwezig zijn (of andere rare constructies) en dus krijg je een DMARC pass."
Oftewel... zo gauw er bijvoorbeeld een forward komt heb je wel een probleem als je DMARC zou gaan gebruiken.
Dit betekent dat je jouw domeinnaam niet voor mass-mailing naar Gmail kunt gaan gebruiken want die vereisten een werkende DMARC voor mass mailing per 1 febuari dacht ik. Denk daar aan als je eigen domein voor een vereniging is of zoiets.
DKIM gaat de mist in en de boel wordt doorgelaten omdat de SPF goed is. Wat mij betreft een bagger constructie die eigenlijk niet aan de DMARC regels voldoet.
Ik noem dat geen "service" maar een vals gevoel van veiligheid voorhouden en niet klagen als dit in de nabije toekomst gaat zorgen dat mail in spambakken gaat verdwijnen, met name bij de grote jongens als Microsoft (lees: hotmail/outlook.com/live) en Gmail.
Dus prima zaak dat Ziggo deze ongein niet aanbiedt.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.