Beste allen!
Allereerst een hele goede Zondagmiddag!
Ik heb nu sinds enkele maanden en Giganet Router en daarachter hangt een Deco M4, vervolgens zijn mijn andere Deco accesspoints ook via ethernet verbonden.
Nu ervaar ik zo nu en dan een verbindingsprobleem van zo ongeveer 1 minuut. Het Internet valt dan weg en mijn Smart Home apparatuur reageren even niet.
Ik maak gebruik van Google Home en Homekit.
Dus mijn bereik en stabiliteit zijn belangrijk.
Om eerlijk te zijn was ik van plan om mijn Ziggo Router te vervangen door een Unifi met accesspoints op ieder verdieping.
Nu begrijp ik de basis van dit allemaal wel redelijk. Alleen vraag ik mijn af wat er met de Coax gebeurd? Normaal gesproken verbind je de Ziggo Router met de Coax. Maar als ik de router vervang heb ik deze optie niet meer?
Dus een leek vroeg zich een aantal dingen af.
1- Hoe lossen de Coax ‘probleem’ op? Kan ik de Mediabox direct aansluiten op de Coax die uit de muur komt?
2- Zal de Unifi Router mijn Internet stabiliseren?
graag hoor ik van jullie!
Opgelost! Ga naar oplossing.
Het gaat mij erom dat de Coax en Internet wel in de meterkast staan. Ik begreep dat dat wel een service is die Ziggo aanbied met verhuizen.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Bij gebruik van een eigen router wordt aanbevolen om ofwel het modem in bridge mode te (laten) zetten of de de eigen router in AP mode zetten. De modemrouter in het geheel vervangen kan alleen met een FRITZ!Box.
Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?
Zou je tevens de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen? Instructies zijn hier te vinden.
Ik kan wel mijn huidige setup plaatsen. Alleen ga ik verhuizen en vraag ik deze vraag alvast van te voren zodat ik met het 1 en ander kan rekening houden.
De router zit in de meterkast, vanaf daar zijn er verschillende UTP kabels getrokken naar de Woonkamer, Eerste etage en Zolder.
Ziggo Router (bridge modus) —-> Unifi Router —-> UTP in muren —-> Acces Points ——> switch —-> apparatuur.
klopt dit rijtje zo ongeveer?
overigens heeft de aannemers een Coax kabel getrokken naar de Cinewall, de hoofdaansluiting blijft dus in de Meterkast en er komt een inbouw Coax waar ik mijn Mediabox aansluit.
Nog 1 laatste vraag. Ik heb Gigabit maar momenteel worden op veel plekken Cat6 gelegd. Is dat voldoende om mijn snelheid te halen of raden jullie 6A aan?
Cat 5e is voldoende voor Gigabit.
Ziggo Router (bridge modus) —-> Unifi Router —-> UTP in muren —-> Acces Points ——> switch —-> apparatuur.
De switch dient direct op de router te worden aangesloten, vanaf de switch verder naar AP's en bekabelde apparatuur.
Cat 6 haalt 10Gbit tot 55 meter volgens officiele spec. Dus voor gigabit zit je met 5E of 6 prima. Ik zou zelf minimaal 6 aanleggen. 6A is dan weer niet nodig, het is lastiger te bewerken en het enige voordeel is dat je 10Gbit tot 100 meter halen kan.
Hoi @familie.bayrak,
Leuk dat we mee mogen verhuizen en een goede voorbereiding is het halve werkt. Zijn jouw vragen omtrent de aansluiting beantwoord? Of kunnen we nog ergens in meedenken?
Bedankt voor al jullie reacties. Voor nu is het mij duidelijk. De router komt in de meterkast, is het handig om Ziggo nog te bellen om te kijken of de bedrading vanuit de straat richting mijn huis klopt? Want de vorige eigenaar was daar 30 jaar zeker woonachtig en heeft nooit wat met de Coax en Internet gedaan.
@familie.bayrak schreef:Bedankt voor al jullie reacties. Voor nu is het mij duidelijk. De router komt in de meterkast, is het handig om Ziggo nog te bellen om te kijken of de bedrading vanuit de straat richting mijn huis klopt? Want de vorige eigenaar was daar 30 jaar zeker woonachtig en heeft nooit wat met de Coax en Internet gedaan.
Ziggo gaat niet preventief de buitenbekabeling controleren. 30 jaar oude buitenkabel voldoet over het algemeen nog prima.
.
Het gaat mij erom dat de Coax en Internet wel in de meterkast staan. Ik begreep dat dat wel een service is die Ziggo aanbied met verhuizen.
Je kunt bij een verhuizing zeker gebruik maken van de gratis installatiemonteur. Die richt zich op de hoofdaansluiting en aansluiten van je modem en TV/mediabox. Zoals @Steefb terecht opmerkt wordt niet preventief de aansluiting naar je woning gecontroleerd. Ervaar je later toch problemen, dan gaan we je daar natuurlijk zeker bij helpen!
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.