1
Vraag
2
Reacties
3Toml8

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

draadloos internet versterken

Hallo allemaal,

Nu ik besloten heb om mijn onstabiele internet in mijn slaapkamer boven te fixen, ben ik research gaan doen hoe ik mijn internet stabieler kan maken. Ik gebruik op dit moment alleen een ziggo modem dat aanwezig is in de woonkamer. Tijdens het zoeken was het mij nog niet echt duidelijk of wifiversterkers de enige oplossing is. Is het misschien aan te raden om een router aan te schaffen naast de ziggo modem? En deze wat centraler te plaatsen in de woonkamer? of zullen wifiversterkers het werk doen om beter internet te krijgen in mijn slaapkamer en de rest van het huis? Ziggo biedt namelijk een 3-pack aan wifiversterkers als het goed is. Of kan het misschien zo zijn dat de modem niet goed genoeg is en dat een router deze problemen oplossen?

Bedankt voor jullie input! 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Even een noodzakelijke opmerking wifi versterkers bestaan niet!! Die term is ooit in het leven geroepen. De marketing afdeling mag of moet wat mij betreft de marketing term Booster schrappen.

Nu je vraag.

Een router is mogelijk overkill, een centraal geplaatste bedraad aangesloten accespunt kan zeker schelen.

Voor meerdere ruimtes is de Deco M4 set die je vermoedelijk bedoelt een betaalbare oplossing.

https://community.ziggo.nl/thuisnetwerk-software-101/leidraad-voor-tp-link-deco-69606

Bekijk in context

9 Reacties 9
RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Even een noodzakelijke opmerking wifi versterkers bestaan niet!! Die term is ooit in het leven geroepen. De marketing afdeling mag of moet wat mij betreft de marketing term Booster schrappen.

Nu je vraag.

Een router is mogelijk overkill, een centraal geplaatste bedraad aangesloten accespunt kan zeker schelen.

Voor meerdere ruimtes is de Deco M4 set die je vermoedelijk bedoelt een betaalbare oplossing.

https://community.ziggo.nl/thuisnetwerk-software-101/leidraad-voor-tp-link-deco-69606

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
3Toml8 wrote:

Hallo allemaal,

Nu ik besloten heb om mijn onstabiele internet in mijn slaapkamer boven te fixen, ben ik research gaan doen hoe ik mijn internet stabieler kan maken. Ik gebruik op dit moment alleen een ziggo modem dat aanwezig is in de woonkamer. Tijdens het zoeken was het mij nog niet echt duidelijk of wifiversterkers de enige oplossing is. Is het misschien aan te raden om een router aan te schaffen naast de ziggo modem? En deze wat centraler te plaatsen in de woonkamer? of zullen wifiversterkers het werk doen om beter internet te krijgen in mijn slaapkamer en de rest van het huis? Ziggo biedt namelijk een 3-pack aan wifiversterkers als het goed is. Of kan het misschien zo zijn dat de modem niet goed genoeg is en dat een router deze problemen oplossen?

Bedankt voor jullie input! 

 

ik kan niet in je portemonnee kijken maar ik zeg koop een mesh systeem , modem van Ziggo in Bridge laten zetten of zelf doen in voormalig UPC gebied.  

3 punten in een gemiddeld huis moet voldoen.

https://tweakers.net/productreview/219882/asus-aimesh-ax6100-wifi-system-rt-ax92u-2-pack.html

Ik heb ze op Amazon DE gekocht scheelde aardig wat euri

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@3Toml8 in het verlengde van voorgaande reactie het budget is inderdaad van belang. De M4 is een start mesh set.

kan je naar alle ruimtes een kabel trekken. Hoe is het huis samengesteld betonnen vloeren met laminaatvloer en de aluminium onderlaag of hoofdzakelijk houten vloeren? 

Één kwalitatieve semi professionele acces punt is vaak genoeg voor een kleinere en gemiddelde gezinswoning.

Twee van deze kan ook prima.

Even uitleggen als je niet via wifi belt of continu rondwandelt heeft een mesh set geen meerwaarde tegen over kwalitatieve accespunten.

Verder wil je extra opties of enkel een beter bereik / dekking?

Zet op papier wat je verwacht en wat je maximaal kwijt wil zijn.

 

 

3Toml8
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
RoWi. wrote:

@3Toml8 in het verlengde van voorgaande reactie het budget is inderdaad van belang. De M4 is een start mesh set.

kan je naar alle ruimtes een kabel trekken. Hoe is het huis samengesteld betonnen vloeren met laminaatvloer en de aluminium onderlaag of hoofdzakelijk houten vloeren? 

Één kwalitatieve semi professionele acces punt is vaak genoeg voor een kleinere en gemiddelde gezinswoning.

Twee van deze kan ook prima.

Even uitleggen als je niet via wifi belt of continu rondwandelt heeft een mesh set geen meerwaarde tegen over kwalitatieve accespunten.

Verder wil je extra opties of enkel een beter bereik / dekking?

Zet op papier wat je verwacht en wat je maximaal kwijt wil zijn.

 

 

@RoWi. Bedankt voor je input. Dit onderwerp is voor mij toch een beetje lastig te begrijpen en waar ik me meer moet in verdiepen, maar het is in ieder geval duidelijk dat ik geen router nodig heb. Ik kan helaas niet een kabel naar alle ruimtes trekken, dus ik zoek echt iets om mijn wifibereik te vergroten/verbeteren. Dit zoek ik in de vorm van een wifi repeater of is dit niet mogelijk? Wat ik daarmee bedoel is dus zonder dat er een kabel wordt getrokken naar mijn kamer. 
Ik heb dus maar een accespoint en dat is dus de woonkamer op dit moment als ik het goed heb. Ook heb ik een repeater boven, maar die helpt nog niet genoeg. Geldt een repeater ook ook als een accespoint? Ik kan deze namelijk verbinden met bijvoorbeeld de laptop dmv een internetkabel.  
Ik zoek overigens wel een device dat mijn instabiele internet verhelpt. Het is vooral niet fijn tijdens een videogesprek of gamesessie. Het is niet dat niet niet mogelijk is op dit moment, maar het is vooral om de zoveel tijd dat er een onderbreking is.

Dus is een mesh systeem of toch iets anders hiervoor aangeraden?
Ziggo biedt zelf twee soorten "versterkers” die M4 set en een losse smart wifibooster wifi6. 

Er veel hier heel veel informatie over te vinden en het is nog enigszins onduidelijk voor mij, dus corrigeer me als ik het fout heb.

Nogmaals bedankt! Ik waardeer het enorm!

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

De M4 of de andere set is in mijn ogen een prima keuze.

Een repeater herhaald het signaal daardoor halveert de maximaal haalbare snelheid.

Van de M4 moet 1 bedraad, de master de overigen mogen draadloos. Afhankelijk van de afstanden loop je kans op halvering of meer van maximale de snelheid. Dan zijn het ook repeaters. 

Dit komt in de eerdere gelinkte leidraad aanbod.

Ga zoeken op de termen voor de verschillen tussen repeaters mesh en accespunten.

Voor het aansluit gemak en redelijk goede ervaringen is de M4 niet verkeerd.

Opmerking wifi blijft afhankelijk van diverse invloeden, wat bij de een goed werkt kan bij de ander totaal niet werken.

PS mischien is het nuttig een hogere snelheid af te nemen 50Mb kan krap zijn zeker als dit halveert.

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5736Posts
  • 596Oplossingen
  • 3325Likes

Hey @3Toml8,

Van harte welkom op onze Community! Tof dat je hier een kijkje neemt en je vraag stelt. Aan ervaringen en tips geen gebrek van de Experts! We horen het graag van je als je een keus hebt gemaakt 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@3Toml8 iets minder lelijk om te zien dan de Asus is dit systeem

Mocht je nog geen keuze hebben gemaakt.

En hier een nuttige(in mijn ogen) test van multiroom/mesh systemen

 

3Toml8
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
RoWi. wrote:

@3Toml8 iets minder lelijk om te zien dan de Asus is dit systeem

Mocht je nog geen keuze hebben gemaakt.

En hier een nuttige(in mijn ogen) test van multiroom/mesh systemen

 

Bedankt voor je reactie, ik heb een order geplaatst voor de M4. Ik denk dat dit de problemen grotendeels gaat verhelpen hierboven. Nogmaals bedankt voor je expertise! 

3Toml8
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Mariska Ziggo wrote:

Hey @3Toml8,

Van harte welkom op onze Community! Tof dat je hier een kijkje neemt en je vraag stelt. Aan ervaringen en tips geen gebrek van de Experts! We horen het graag van je als je een keus hebt gemaakt 

Bedankt! De M4 lijkt mij een prima oplossing voor dit probleem.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic