Vraag
Reacties
Kermit
Level 12

download.vmware.com traagbij Ziggo via VPN en KPN niet

Mark van Ziggo kan jij hier weer verder mee, het is de laatste weken weer erg slecht. Voor alle historie, zie het oude tickets.

https://community.ziggo.nl/community-archief-226/traag-pad-naar-download2-vmware-com-via-vpn-wel-sne...

@Mark Ziggo 

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
30 Reacties 30
Kermit
Level 12
Topicstarter

Ha Mark 

vorige keer hebben we gekeken naar DNS in relatie tot het pad met packetloss. Het is echter zo dat ik deze software gebruik voor mijn werk. En als ik via mijn werk een VPN opzet dan dwingen zij een bepaalde set DNS servers af.

Een feit is dat dit pad, via seabone.net Amsterdam packetloss heeft naar de Ziggo core, ik zou graag daarop focussen. Zouden we per mail met de Akamai engineer kunnen schakelen, waar de vorige keer de case voor geopend was?

Dave
Level 20
T.E.A.M.

Ik zal Mark even berichten voor je 

0 Kudos
Kermit
Level 12
Topicstarter

@Dave- tnx! Een PB was bijna nooit mogelijk, maar een tag ook niet meer begrijp ik? 

Zou je willen delen hoe e.a. verloopt tegenwoordig in een paar regels?  tnx

Dave
Level 20
T.E.A.M.

Een PB ligt aan de persoon zelf hoe hij deze hebt ingesteld en als ie je niet volgt dan kan je ook niks sturen.

Een Tag wat je met mijn naam doet wel, zo reageer ik weer op jou die werkt wel, maar door drukte bij Ziggo misschien wel de community gezien, kan het zijn dat ie later reageert of door drukte dat het langer duurt.

Ik als Super Expert sta in contact met de moderators, meer dan dat kan ik niet doen dan hem berichten.

Nu even afwachten   

0 Kudos
Kermit
Level 12
Topicstarter

In smokeping zie je perfect wanneer het defect is (blauw= packetloss) en groen is (OK). Bijzonder genoeg lijkt het overdag (tijdens werktijden) vaker defect dan savonds.

0 Kudos
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
wopper wrote:

vorige keer hebben we gekeken naar DNS in relatie tot het pad met packetloss. Het is echter zo dat ik deze software gebruik voor mijn werk. En als ik via mijn werk een VPN opzet dan dwingen zij een bepaalde set DNS servers af.

Een feit is dat dit pad, via seabone.net Amsterdam packetloss heeft naar de Ziggo core, ik zou graag daarop focussen. Zouden we per mail met de Akamai engineer kunnen schakelen, waar de vorige keer de case voor geopend was?

Hi wopper, sorry dat ik hier nu pas aan toekom. Het is momenteel ontzettend druk.

Vorige keer was er geen packetloss onderweg, alleen op de eindbestemming (in het geval van de route via Seabone Amsterdam). Nu zeg je dat er packetloss optreedt tussen Ziggo en Seabone en dat is nieuw. Kun je opnieuw voorbeelden geven van de probleemroute om deze te kunnen analyseren?

0 Kudos
Kermit
Level 12
Topicstarter

Hoi @Mark Ziggo 

Ik zal mijn beeld schetsen van de vorige keer. 

• Jullie engineer gaf aan packetloss op de eindbestemming/serverfarm 
  • Ik heb seabone en akamai gemaild, 0 reactie.
  • Toen aangegeven bij KPN is het perfect, we betalen Ziggo voor werkend internet, niet alleen voor een modem in de meterkast.
  • Jij maakte toen de stap om echt toegevoegde waarde te leveren, en toen kwam er een Akamai ticket welke geïnitieerd was vanuit Ziggo. 
  • In dat ticket ging het toen over DNS, en toewijzingen van de juiste akamai clusters welke horen bij een bepaalde ISP domein. Ongelukkig genoeg zaten we toen net in een "groene/werkende” periode waardoor e.a gerepareerd leek.
  • Verkeer lijkt inderdaad corrupt te raken in het Akamai gedeelte, als klant kom ik daar via mijn ISP Ziggo. Waardoor ik van mening ben dat jullie hier iets voor moeten ondernemen, hoe complext deze casus ook is.

next step: weer met Akamai in gesprek via Ziggo, om e.a. te laten onderzoeken. Mag van mij ook op de mail 1op1 met iemand van jullie op CC.

0 Kudos
Kermit
Level 12
Topicstarter

Niet om te narren maar wel om reflectie te bieden. Hieronder de lijn via KPN naar hetzelfde cluster IP van akamai.

0 Kudos
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator

Zonder de route kan ik niets, ik kan nu immers niet eens zien welke eindbestemming je nu pingt. Kun je daar een recent voorbeeld van geven op het moment dat er problemen zijn waarin de hele route zichtbaar is?

0 Kudos
Kermit
Level 12
Topicstarter

dit is de trace wanneer het stuk is

efok
Level 17
wopper wrote:

dit is de trace wanneer het stuk is

@woppermijn trace: die gaat niet via seabone, maar ik heb ook een ander IP voor de eindhost dan jij.. met excuses voor de opmaak

mtr -wrb download2.vmware.com
Start: 2020-09-09T12:18:33+0200
HOST: eelco-desktop Loss% Snt Last Avg Best Wrst StDev
1.|-- router (192.168.2.250) 0.0% 10 0.4 0.4 0.3 0.4 0.0
2.|-- 10.255.166.1 0.0% 10 5.9 6.1 5.6 6.7 0.4
3.|-- 213.51.192.189 0.0% 10 9.4 10.0 8.2 16.5 2.4
4.|-- asd-tr0021-cr101-be150-10.core.as9143.net (213.51.158.22) 0.0% 10 12.1 12.9 11.4 14.7 0.9
5.|-- nl-srk03a-ri1-ae51-0.aorta.net (213.51.64.198) 0.0% 10 13.3 12.4 11.3 13.7 0.8
6.|-- 213.46.182.138 0.0% 10 16.9 53.1 13.1 289.4 87.0
7.|-- a2-17-212-33.deploy.static.akamaitechnologies.com (2.17.212.33) 0.0% 10 12.6 12.2 11.2 13.5 0.7

Edit: Ik krijg wisselende IPs terug voor download2.vmware.com, en jij ook zie ik nu. Ik zie bv 104.108.178.98, die wordt gerouteerd via Duitsland Aorta. Het hangt inderdaad sterk af van welke je terug krijgt wat de routering wordt. Niet wegnemend dat je volledig gelijk hebt hierover aan de bel te trekken, zou ik denk even een host met goede routering in mijn Hosts file kloppen

0 Kudos
Kermit
Level 12
Topicstarter

Klopt Akamai is een content delivery network (CDN) en die kunnen vanaf meerdere plaatsen op het internet content aanbieden. Ze wisselen meerdere keren per dag van locatie (IP), en één van die paden is defect.

Waardoor het soms goed werkt en soms niet.

0 Kudos
efok
Level 17

@wopper , ja ik zag te laat dat je dat allang gezien had , daarom mijn eerder bericht nog even ge-edit.

0 Kudos
Kermit
Level 12
Topicstarter

https://share.pingplotter.com/bsn1vLvU7fR

Het moet echt iets zijn binnen het Akamai cluster:

-dezelfde tracert

-dezelfde file

-ander tijdstip

Resultaat = snel

Als we een ingang bij akamai kunnen creëren zijn ze misschien nog wel blij met onze feedback ook.

0 Kudos
efok
Level 17

Ik kan die file zelf niet downloaden maar ik zal er ook eens een smokeping opzetten. Kunnen we die eens naast elkaar leggen. En een mtr naar de verschillende hosts.

0 Kudos
Kermit
Level 12
Topicstarter

@efok dat zou wel tof zijn:

104.81.140.32 (host met loss op bepaalde tijdsmomenten)

80.67.92.30 (host zonder loss)

download2.vmware.com op basis van DNS

0 Kudos
efok
Level 17

@wopperIk heb vannacht 3 x een mtr laten lopen, 1000x met een interval van 25 seconden. Zie de resultaten hieronder. Bij mij geen rare uitschieters of loss op de eindhosts, ook niet op de host waar jij problemen ervaart. Ik weet het: moment opname. Ik zal ze vandaag overdag nog eens runnen. Mijn smokepings had ik niet goed in de config gezet, dus die moet ik even opnieuw doen, maar dit geeft eigenlijk al een goed beeld. Zij het niet grafisch in de tijd.

0 Kudos
Kermit
Level 12
Topicstarter

Check!

Juist tijd is een belangrijke factor in dit troubleshoot traject; het is er soms wel en soms niet. Met name overdag is het aanwezig, als het blauw is dan ervaar ik de loss: https://bit.ly/33cmi8t

0 Kudos
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator

Dit is ook apart:

Tijdens je pingtest op 9-9 tussen 10:29 en 10:39 is het ip-adres van de download2.vmware.com 2x verandert. De download liep tijdens deze test constant mee en was ook constant traag? Dan is onze focus op 104.81.140.32 als slechte host onterecht toch?

0 Kudos