MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

docsis 3.1 upstream IUC's

dit is de inhoud van een privebericht vanuit mij naar Mariska 

 

zij raaddee mij aan toch een topic te openen al kan er waarschijnelijk niks aan gedaan worden vanwege dat docsis 3.1 nog niet volledig is uitgerold en verplaatst

 

@Paul zou jij misschien weer met mij meekunnen kijken 

 

inhoud

IUC's meldingen zijn nog niet minder geworden helaas en vooral tijdens gamen merk ik er soms wat van al is dat moeilijk te meten

 

dit antwoord kreeg ik van Tobias op bepaalde vragen die ik hem over mijn modem had gesteld 

Echter kan OFDMA ook latency spikes (als de IUC bijvoorbeeld naar 12 13 of 13 terugvalt) of uitval (bijvoorbeeld T2 timeouts of mislukkende ranging) veroorzaken.

 

mij vraag is aangezien mijn OFDMA upstream kanaal IUC idd vaak terugvalt tot de laatste 12/13 getal

 

of hier toch nog op een andere niveau naar gekeken kan worden (liefst zonder monteur aangezien hier alles qua waardes echt ok is en ook tijdje geleden is doorgemeten door een netwerkmonteur) of eventueel navragen

bij Paul of bij dat TOP team geen idee of jullie dat zelf kunnen

 

 

ik hoor graag de mogelijkheden van je, sorry als ik dit niet via deze weg mag vragen maar heb al best wat topics gehad en die draaien toch vaak uit op een monteur nu sta ik daar gerust voor open alleen dat veranderen van IUC's gebeurt op random momenten

487 Reacties 487
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Vanmiddag wel een behoorlijk dip in de verbinding gehad, maar qua profiles is er helaas niets veranderd.

aaa.png

 

MR_CHIP
Topicstarter
Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

die profile meldingen zijn bij mij weg

vermoedelijk is bij jou de ofdma wijziging nog niet gedaan, dit kan je op de ubee wel zien adv de gebruikte profielen

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@MR_CHIP  schreef:

...adv de gebruikte profielen


??? Geen idee !

MR_CHIP
Topicstarter
Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

bij connection waar je alle info ziet over de downstream kanalen kan je de gebruikte profielen zien

Random

Level 16
  • 2161Posts
  • 101Oplossingen
  • 1125Likes

Zonet eens gekeken hoe het met mijn Ubee events zit.

Dit ziet er niet zo best uit.

Guido64_0-1668943072103.png

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De DHCP renew warning is 'normaal' en staat bij ieder modem in de event log. Dit wordt veroorzaakt doordat de DHCP-server (een) bepaalde vendor-specific optie(s) meestuurt die het modem niet kan verwerken. Een enkele T3 timeout duidt ook niet op een probleem.

Random

Level 16
  • 2161Posts
  • 101Oplossingen
  • 1125Likes

Oke bedankt, niets aan de hand dus.

Fijn zo'n docsis expert als jou in de buurt 👍

 

Ik had ook nog een test gedaan op dslreports en https://www.waveform.com/tools/bufferbloat

Die slecht ping tijden die blijven toch en zo nu en dan valt een stream waar ik naar zit te kijken ook nog steeds wel eens weg. Nou ja https://www.waveform.com/tools/bufferbloat blijft nu telkens een A aangeven terwijl dslreports telkens een D laat zien. en als ik zelf een ping laat lopen naar google.com terwijl ik een groot bestand download dan is de ping ook nog nog steeds > 300ms.

bb-1.jpg

dslreports:

DslReports-2.jpg

Ping naar google.com:

Guido64_0-1668946663202.png

 

 

 

MR_CHIP
Topicstarter
Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

de meest up2date log

20-11-2022 19:54:46warningDynamic Range Window violation
20-11-2022 19:54:46warning

RNG-RSP CCAP Commanded Power Exceeds Value Corresponding to the Top of the DRW;CM-MAC=4c:19:5d:d9:64:d0;CMTS-MAC=00:17:10:91:a5:02;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

 

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
05880000044.55120QAM 647
15200000044.55120QAM 648
24520000044.55120QAM 649
33840000045.85120QAM 6410

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1618000000340QAM 2563
26020000003.940QAM 2561
36100000003.540QAM 2562
46260000002.840QAM 2564
56340000002.740QAM 2565
66420000002.640QAM 2566
76500000002.940QAM 2567
86580000003.540QAM 2568
96660000003.940QAM 2569
106740000003.940QAM 25610
116820000004.241QAM 25611
126900000004.441QAM 25612
136980000004.141QAM 25613
147060000003.440QAM 25614
157140000003.240QAM 25615
167220000002.840QAM 25616
177300000002.940QAM 25617
187380000002.940QAM 25618
197460000002.740QAM 25619
207540000002.940QAM 25620
217620000002.840QAM 25621
227700000002.340QAM 25622
237780000002.240QAM 25623
247860000002.240QAM 25624
257940000001.939QAM 25625
26802000000239QAM 25626
278100000002.338QAM 25627
288180000002.438QAM 25628
298260000002.240QAM 25629
308340000001.740QAM 25630
318420000001.440QAM 25631
328500000001.340QAM 25632

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS
1Goed (Locked)4088
2Goed (Locked)4018
3Goed (Locked)40107
4Goed (Locked)4098
5Goed (Locked)40108
6Goed (Locked)40138
7Goed (Locked)40168
8Goed (Locked)40188
9Goed (Locked)4098
10Goed (Locked)40138
11Goed (Locked)4178
12Goed (Locked)41108
13Goed (Locked)4189
14Goed (Locked)40138
15Goed (Locked)40158
16Goed (Locked)40209
17Goed (Locked)40128
18Goed (Locked)4088
19Goed (Locked)40148
20Goed (Locked)40148
21Goed (Locked)40128
22Goed (Locked)40127
23Goed (Locked)40128
24Goed (Locked)4090
25Goed (Locked)39160
26Goed (Locked)39170
27Goed (Locked)38120
28Goed (Locked)389290
29Goed (Locked)40912
30Goed (Locked)40160
31Goed (Locked)40150
32Goed (Locked)40160
MR_CHIP
Topicstarter
Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

robinjoo19_0-1669023543477.png

 

merk zelf niks schokkends tho

 

Resul33

Level 7
  • 160Posts
  • 0Oplossingen
  • 77Likes

log.png

MR_CHIP
Topicstarter
Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

@Paul enig idee wanneer er meer bekend is ? is er al een eta ?

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

MMM, mijn verbinding gaat blijkbaar ook bergafwaarts. Gisteren al wat 'gestotter' gezien en nu brandt het "US" ledje blauw i.p.v. groen. Helaas kan ik nergens een handleiding vinden, iemand een linkje daarvoor ?

In de log staat een paar keer het onderstaand riedeltje....

2022-11-21 18:31:55warningDynamic Range Window violation
2022-11-21 18:31:55warningRNG-RSP CCAP Commanded Power Exceeds Value Corresponding to the Top of the DRW;CM-MAC=0c:b9:37:4a:77:6c;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:90:4f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-11-21 18:30:47noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 8; Chan ID: 25; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=0c:b9:37:4a:77:6c;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:90:4f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-11-21 18:30:19critical16 consecutive T3 timeouts while trying to range on upstream channel 8;CM-MAC=0c:b9:37:4a:77:6c;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:90:4f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-11-21 18:30:19criticalRanging Request Retries exhausted;CM-MAC=0c:b9:37:4a:77:6c;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:90:4f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-11-21 18:29:36criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=0c:b9:37:4a:77:6c;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:90:4f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-11-21 18:29:31warningDynamic Range Window violation

 

2022-11-22, 10-59-00 Ziggo UBC1318ZG.png


Ik zal het modem maar eens herstarten.....

Ps. Hmmmm .... wel tijdens het NL voetbal. Overbelasting van Ziggo's netwerk ???

 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@Paul enig idee wanneer er meer bekend is ? is er al een eta ?

Een exacte oplossingtermijn is helaas niet te geven. Wel kan ik je zeggen dat onze engineers hun best doen om dit zo spoedig mogelijk op te lossen. 

Random

Level 16
  • 2161Posts
  • 101Oplossingen
  • 1125Likes

Niet te doen om online tv te kijken rond deze tijd. Zowel NPO als Ziggogo.tv stotteren, haperend beeld en gewoon stop en niks meer, bevroren beeld grrrrr

 

Zodra het journaal weer afgelopen is werkt alles weer gewoon tot 20 uur weer rond het journaal gaat het weer stotteren.

Random

Level 16
  • 2161Posts
  • 101Oplossingen
  • 1125Likes

Trouwens @Paul  over iets anders. Ik zag zonet dat de wijkkast hier 1 straat verder beschadigd is en met plakband omwikkeld, scheef staat en niet goed gesloten. Lijkt erop dat er zo regenwater in stroomt. Lijkt me toch ook niet bevorderlijk.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Random Weet je toevallig welke straat en voor welk huisnummer die kast staat?

Random

Level 16
  • 2161Posts
  • 101Oplossingen
  • 1125Likes

Dat weet ik inderdaad.

Ik zal dat doorgeven aan Paul d.m.v. een privébericht.

 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@Random Hartelijk dank voor je alertheid en het doorgeven! Ik zorg ervoor dat er een monteur langs komt om de schade aan de eindversterkerkast te herstellen. 

MR_CHIP
Topicstarter
Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

helaas nog steeds aan ontstabiele upload snelheid

robinjoo19_0-1669198008833.png

 

 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@MR_CHIP Vervelend dat de upload bij jou nog schommelt! Wil je het modem nog eens opnieuw starten en testen wat dan je bevindingen zijn? Ik zie dat de modem uptime nu 5 dagen is, dus het modem is nog niet recent gereset. 

Uitgelicht topic