Mijn connectbox heeft ip-adres 192.168.0.1. Bij de dhcp geeft hij echter aan mobiele apparaten als default gateway het ip-adres 192.168.0.2. Ik kan niet vinden waar ik dit kan wijzigen, de range van ip-adressen voor aangesloten apparaten kan ik wel wijzigen, maar de default-gateway staat daar niet bij. Hoe kan ik dit alsnog wijzigen?
PS de ip-range begint bij 192.168.0.50, dat is prima.
Opgelost! Ga naar oplossing.
Ken je die van de rode blossen op de wangen van schaamte?
2 kapiteins op 1 schip: op de windows-server bleek de dhcp-server OOK actief, en deze bleek instellingen overgenomen te hebben van de oude router. Na het uitschakelen van die dhcp-server was het probleem (uiteraard, zou ik haast zeggen) opgelost.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Dat is vreemd, bij de Connectbox en het SmartWifi modem kan het interface-adres (voor apparaten in het LAN de gateway) namelijk alleen .1 zijn, dit wordt automatisch ingesteld bij aanpassen van de DHCP-scope en kan niet handmatig worden aangepast. Op welke typen apparaten speelt dit? Hebben deze apparaten wel internettoegang via IPv4? Maak je naast het modem gebruik van een eigen DHCP-server?
Op een PC kun je het commando arp -a 192.168.0.2 uitvoeren om te achterhalen welk MAC-adres hierbij hoort, en daarmee de fabrikant.
Het adres 192.168.0.2 wordt niet meer gebruikt. Volgens mij was dit het oude adres van de (vorige) router.
c:\>arp -a 192.168.0.2
No ARP Entries Found.
Ken je die van de rode blossen op de wangen van schaamte?
2 kapiteins op 1 schip: op de windows-server bleek de dhcp-server OOK actief, en deze bleek instellingen overgenomen te hebben van de oude router. Na het uitschakelen van die dhcp-server was het probleem (uiteraard, zou ik haast zeggen) opgelost.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.