1
Vraag
2
Reacties
theeuw

Level 1
  • 3Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

dhcp instellingen lijken niet te kloppen

@Ziggo

Mijn connectbox heeft ip-adres 192.168.0.1. Bij de dhcp geeft hij echter aan mobiele apparaten als default gateway het ip-adres 192.168.0.2. Ik kan niet vinden waar ik dit kan wijzigen, de range van ip-adressen voor aangesloten apparaten kan ik wel wijzigen, maar de default-gateway staat daar niet bij. Hoe kan ik dit alsnog wijzigen? 

 

PS de ip-range begint bij 192.168.0.50, dat is prima.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
theeuw
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ken je die van de rode blossen op de wangen van schaamte?

2 kapiteins op 1 schip: op de windows-server bleek de dhcp-server OOK actief, en deze bleek instellingen overgenomen te hebben van de oude router. Na het uitschakelen van die dhcp-server was het probleem (uiteraard, zou ik haast zeggen) opgelost.

Bekijk in context

3 Reacties 3
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Dat is vreemd, bij de Connectbox en het SmartWifi modem kan het interface-adres (voor apparaten in het LAN de gateway) namelijk alleen .1 zijn, dit wordt automatisch ingesteld bij aanpassen van de DHCP-scope en kan niet handmatig worden aangepast. Op welke typen apparaten speelt dit? Hebben deze apparaten wel internettoegang via IPv4? Maak je naast het modem gebruik van een eigen DHCP-server?

 

Op een PC kun je het commando arp -a 192.168.0.2 uitvoeren om te achterhalen welk MAC-adres hierbij hoort, en daarmee de fabrikant.

theeuw
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Het adres 192.168.0.2 wordt niet meer gebruikt. Volgens mij was dit het oude adres van de (vorige) router.

 

c:\>arp -a 192.168.0.2
No ARP Entries Found.

 

theeuw
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ken je die van de rode blossen op de wangen van schaamte?

2 kapiteins op 1 schip: op de windows-server bleek de dhcp-server OOK actief, en deze bleek instellingen overgenomen te hebben van de oude router. Na het uitschakelen van die dhcp-server was het probleem (uiteraard, zou ik haast zeggen) opgelost.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic