Vraag
Reacties
CobusR
Level 10

de T3 fouten beginnen weer.

De T3 fouten beginnen weer erg op te lopen de laatste tijd (week) gisteren waren het er 150 stuks nu weer 260 zie onderstaande.

Ik heb geen uitval ervaren maar het lijkt mij toch weer niet in orde te zijn dat het er weer meer worden misschien dat er een meting kan plaatsvinden ?

 

Kanaal Kanaal soort Aantal Actieve Subcarriers Eerste Actieve Subcarrier (Hz) T3 Timeouts T4 Timeouts

25OFDMA625980000002601
0 Kudos
43 Reacties 43
Meldingen
Aan Uit
MR_CHIP
Level 19

hier niks meer 

alleen zag ik sporadisch deze melding maar ook bijna niet

09-01-2025 12:08:34noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 24; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 3.;CM-MAC=a0:55:1f:d4:52:09;CMTS-MAC=00:17:10:91:a5:02;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
09-01-2025 12:04:54noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 16; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 3.;CM-MAC=a0:55:1f:d4:52:09;CMTS-MAC=00:17:10:91:a5:02;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
0 Kudos
CobusR
Level 10
Topicstarter

Ik heb onderstaande.

 

Tijd Prioriteit Omschrijving

09-01-2025 19:46:28noticeGUI Login Status - Login Success from LAN interface
09-01-2025 18:50:59criticalStarted Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=a0:55:1f:ca:b8:37;CMTS-MAC=00:17:10:91:50:10;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
09-01-2025 18:14:34warningRNG-RSP CCAP Commanded Power in Excess of 6 dB Below the Value Corresponding to the Top of the DRW;CM-MAC=a0:55:1f:ca:b8:37;CMTS-MAC=00:17:10:91:50:10;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
09-01-2025 18:12:20criticalStarted Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=a0:55:1f:ca:b8:37;CMTS-MAC=00:17:10:91:50:10;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
09-01-2025 17:45:39noticeGUI Login Status - Login Success from LAN interface
09-01-2025 17:39:23warningRNG-RSP CCAP Commanded Power in Excess of 6 dB Below the Value Corresponding to the Top of the DRW;CM-MAC=a0:55:1f:ca:b8:37;CMTS-MAC=00:17:10:91:50:10;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
09-01-2025 12:55:07criticalStarted Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=a0:55:1f:ca:b8:37;CMTS-MAC=00:17:10:91:50:10;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
09-01-2025 12:46:31warningRNG-RSP CCAP Commanded Power in Excess of 6 dB Below the Value Corresponding to the Top of the DRW;CM-MAC=a0:55:1f:ca:b8:37;CMTS-MAC=00:17:10:91:50:10;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
09-01-2025 12:13:42criticalStarted Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=a0:55:1f:ca:b8:37;CMTS-MAC=00:17:10:91:50:10;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
09-01-2025 11:42:47warningRNG-RSP CCAP Commanded Power in Excess of 6 dB Below the Value Corresponding to the Top of the DRW;CM-MAC=a0:55:1f:ca:b8:37;CMTS-MAC=00:17:10:91:50:10;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
09-01-2025 11:31:07criticalStarted Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=a0:55:1f:ca:b8:37;CMTS-MAC=00:17:10:91:50:10;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
09-01-2025 11:27:05warningRNG-RSP CCAP Commanded Power in Excess of 6 dB Below the Value Corresponding to the Top of the DRW;CM-MAC=a0:55:1f:ca:b8:37;CMTS-MAC=00:17:10:91:50:10;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
0 Kudos
Cool1946
Level 12

@CobusR 

De door jou geplaatste output herken ik als die van mij.

Overigens werkt internet naar behoren bij mij.

0 Kudos
Marinus
Level 16

@Cool1946 @CobusR 

 

Bij T3 fouten op OFDMA (upload) kan je Sagemcom en dus ook al je devices (PC's etc) op je netwerk even geen contact maken met het Internet.

 

Doe je net even niets (lezen, scrollen, etc. dan merk je er waarschijnlijk weinig van. Alles staat in de cache van de browser.

Probeer je net een nieuwe website te openen of iets te downloaden (voor download is ook een werkende upload nodig) dan merk je dat dit niet werkt.

Een minuutje later werkt het wel weer.

 

@Ziggobeste moderatoren kijk hier eens naar.

Gebruiker heeft al langere tijd "last" hiervan. Echter is te aardig om te zeggen dat hij hierdoor (bijna) iedere keer uitval ervaart. Als zijn internet een beetje hapert, dan probeert hij het waarschijnlijk na en minuutje nog eens. En dan werkt het weer.

 

CobusR
Level 10
Topicstarter

Net even gekeken.

 

3.1 Upstreamkanalen

Kanaal Kanaalbreedte (MHz) Vermogen (dBmV) FFT type Modulatie Kanaaltype Aantal actieve subcarriers Eerste actieve subcarrier (Hz) T3-timeouts T4-timeouts
2531250000420.02KQAM64OFDMA625983231
0 Kudos
MR_CHIP
Level 19

jou upstream vermogen van OFDMA is wel hoog

 

 

dit is mijn docsis 3.0

MR_CHIP_0-1736496339253.png

dit is mijn docsis 3.1

MR_CHIP_1-1736496356411.png

 

0 Kudos
CobusR
Level 10
Topicstarter

Volgens alle monteurs is alles goed met het signaal het zal welmzo zijn maar dan blijf ik het wel raar vinden dat de T3 en enkele T4 meldlingen toch ieder keer weer terug komen zo gaat het weken goed en in een keer is het weer raak begrijp het eigenlijk ook niet goed maar gelukkig merk ik er tot nu toe niks van.

 

ED3.0 Upstream kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
05880000047.85120QAM 647
152000000475120QAM 648
24520000045.55120QAM 649
33840000045.35120QAM 6410

ED3.0 Upstream kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
0ATDMA0000
1ATDMA0000
2ATDMA0040
3ATDMA0000

D3.1 Upstream kanalen

Kanaal Kanaal breedte (MHz) Vermogen (dBmV) FFT Type Modulatie
2531.2542.02KQAM 64

D3.1 Upstream kanalen

Kanaal Kanaal soort Aantal Actieve Subcarriers Eerste Actieve Subcarrier (Hz) T3 Timeouts T4 Timeouts
25OFDMA625980000003691
0 Kudos
Marinus
Level 16

@CobusR 

 

Alleen als je er WEL wat van merkt en dit ook steeds bijft aangeven zal Ziggo er iets aan doen.

 

De reactie van Ziggo bij @CobusR zal zijn: "U hebt er toch geen last van?" (Dan hoeven wij niets te doen.)

 

0 Kudos
Cool1946
Level 12

Ziggo heb ik bericht gestuurd dat ,op advies van @tobiastheebe , zij mij leveren :

Idealiter zouden de POA-01-B + IEC/F-kabel groen/rood naar het modem door een POA-254/ + F/F-kabel rood/rood vervangen worden.

Omdat ik als tester hier ook functioneer lijkt mij de meest ideale verbindings benodigdheden normaal.

Wordt dus vervolgd. 🤔 

0 Kudos
MR_CHIP
Level 19

dat wordt lastig ziggo kan geen poa 254 leveren zonder monteur

0 Kudos
Cool1946
Level 12

Geen idee dat dit zonder monteur niet kan worden toegestuurd, wellicht dat ik daarom ook nog geen reactie heb ontvangen van Ziggo, mij lijkt het inpakken en verzenden op verzoek, niet de meest ingewikkelde handeling.  Mogelijk dat het iets met beleid te maken heeft. 

0 Kudos
Videopionier
Level 10

@CobusR  schreef:

Volgens alle monteurs is alles goed met het signaal...

 

ED3.0 Upstream kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
05880000047.85120QAM 647
152000000475120QAM 648
24520000045.55120QAM 649
33840000045.35120QAM 6410

ED3.0 Upstream kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
0ATDMA0000
1ATDMA0000
2ATDMA0040
3ATDMA0000

D3.1 Upstream kanalen

Kanaal Kanaal breedte (MHz) Vermogen (dBmV) FFT Type Modulatie
2531.2542.02KQAM 64

D3.1 Upstream kanalen

Kanaal Kanaal soort Aantal Actieve Subcarriers Eerste Actieve Subcarrier (Hz) T3 Timeouts T4 Timeouts
25OFDMA625980000003691

 

Beste monteurs dan. Er ontbreekt kennelijk iets aan hun opleiding.

Ze hadden moeten weten dat het vermogen van upstream kanalen bij normale omstandigheden onderling slechts enige tienden dB's afwijken. Daar zorgt dat "ranging" proces voor.

Het vermogen van de 3.1 upstream kanalen moet ca. 6 dB lager zijn dan die van de 3.0 upstream kanalen.

 

Er is dus wel degelijk iets mis met je verbinding, het lijkt op kabelschade, maar ook een defect in het CMTS kan dit veroorzaken. Ik heb het hier pas ook mee mogen maken, het duurde een week voor het gevonden was.

 

storing_upstream _nov2024.jpg

0 Kudos
CobusR
Level 10
Topicstarter

Tja ik weet het niet maar dat er wat mis is was mij alm wel duidelijk maar iedere keer konden ze niks vinden zeggen ze en heb er hier al wel 5 a 6 gehad de binnenhuis installatie is gewoon goed dat is wel duidelijk in ieder geval.

0 Kudos
CobusR
Level 10
Topicstarter

Dit geeft hij vandaag aan het is maar een gedeelte.

 

Tijd Prioriteit Omschrijving

11-01-2025 15:56:27noticeGUI Login Status - Login Success from LAN interface
11-01-2025 12:54:05criticalStarted Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=a0:55:1f:ca:b8:37;CMTS-MAC=00:17:10:91:50:10;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
11-01-2025 12:53:00warningRNG-RSP CCAP Commanded Power in Excess of 6 dB Below the Value Corresponding to the Top of the DRW;CM-MAC=a0:55:1f:ca:b8:37;CMTS-MAC=00:17:10:91:50:10;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
11-01-2025 11:03:49criticalStarted Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=a0:55:1f:ca:b8:37;CMTS-MAC=00:17:10:91:50:10;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
11-01-2025 10:55:33warningRNG-RSP CCAP Commanded Power in Excess of 6 dB Below the Value Corresponding to the Top of the DRW;CM-MAC=a0:55:1f:ca:b8:37;CMTS-MAC=00:17:10:91:50:10;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
11-01-2025 08:46:55criticalStarted Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=a0:55:1f:ca:b8:37;CMTS-MAC=00:17:10:91:50:10;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
11-01-2025 08:43:07noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 16; Chan ID: 34; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 3.;CM-MAC=a0:55:1f:ca:b8:37;CMTS-MAC=00:17:10:91:50:10;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
11-01-2025 08:41:49noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 24; Chan ID: 34; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 3.;CM-MAC=a0:55:1f:ca:b8:37;CMTS-MAC=00:17:10:91:50:10;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
11-01-2025 08:16:17criticalStarted Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=a0:55:1f:ca:b8:37;CMTS-MAC=00:17:10:91:50:10;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
11-01-2025 08:11:07noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 16; Chan ID: 34; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 3.;CM-MAC=a0:55:1f:ca:b8:37;CMTS-MAC=00:17:10:91:50:10;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
11-01-2025 08:10:51criticalStarted Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=a0:55:1f:ca:b8:37;CMTS-MAC=00:17:10:91:50:10;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
11-01-2025 08:08:41noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 24; Chan ID: 34; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 3.;CM-MAC=a0:55:1f:ca:b8:37;CMTS-MAC=00:17:10:91:50:10;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
11-01-2025 07:08:25criticalStarted Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=a0:55:1f:ca:b8:37;CMTS-MAC=00:17:10:91:50:10;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
0 Kudos
Videopionier
Level 10

Dit moet toch voldoende input zijn voor een moderator om in actie te komen.

Naar wellicht is iedereen nog op vakantie?

 

@CobusR  Kun je ook de downstream gegevens voor Docsis 3.0 en 3.1 hier delen?

Een gestoord 3.1 downlink kanaal kan ook gevolgen hebben voor de bijbehorende uplink kanalen, hun frequenties  zijn aan elkaar gelockt.

0 Kudos
MR_CHIP
Level 19

@tobiastheebe de max voor OFDMA is toch 45dbmv waar @CobusR dicht tegen aan zit

 

 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Voor OFDMA geldt inderdaad een Tx van maximaal 45 dBmV (en minimaal 30 dBmV) als streefwaarde. Ik was zelf ook gewend dat de Tx van de ATDMA channels <0,5 dBmV uiteenliep, maar sinds een jaar of twee is dat <1 dBmV geworden. Belangrijkste is m.i. dat de Tx over de dag niet meer dan enkele tienden dBmV's fluctueert. Zie hieronder hoe het er uit ziet op mijn modem. De daling van eind augustus komt door een aanpassing van mijn coaxinstallatie.

 

Screenshot 2025-01-11 at 19-23-09 nagiosgraph _cm1 - signal.pngScreenshot 2025-01-11 at 19-23-22 Extended Information.png

 

Mogelijk wordt OFDMA verstoord door een medeklant. Ziggo kan dat controleren door te kijken hoe OFDMA zich o.a. qua T3 timeouts gedraagt op andere modems in het wijknet.

0 Kudos
CobusR
Level 10
Topicstarter
6340000005.639QAM 2568
9642000000639QAM 2569
106500000005.939QAM 25610
116580000006.139QAM 25611
126660000006.540QAM 25612
136740000006.439QAM 25613
146820000006.139QAM 25614
156900000006.239QAM 25615
166980000006.340QAM 25616
177060000006.339QAM 25617
187140000006.340QAM 25618
197220000006.239QAM 25619
207300000006.740QAM 25620
217380000006.540QAM 25621
227460000006.639QAM 25622
237540000006.640QAM 25623
247620000006.540QAM 25624
257700000006.440QAM 25625
267780000006.440QAM 25626
277860000006.640QAM 25627
287940000006.740QAM 25628
298020000006.740QAM 25629
308100000006.339QAM 25630
318180000006.439QAM 25631
328260000005.739QAM 25632

ED3.0 Downstream kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS
1Goed (Locked)39370
2Goed (Locked)39430
3Goed (Locked)39430
4Goed (Locked)39730
5Goed (Locked)39720
6Goed (Locked)39690
7Goed (Locked)39920
8Goed (Locked)39750
9Goed (Locked)39510
10Goed (Locked)39760
11Goed (Locked)39630
12Goed (Locked)40490
13Goed (Locked)39570
14Goed (Locked)39510
15Goed (Locked)39720
16Goed (Locked)40560
17Goed (Locked)39580
18Goed (Locked)406331
19Goed (Locked)39630
20Goed (Locked)40450
21Goed (Locked)40500
22Goed (Locked)39530
23Goed (Locked)40560
24Goed (Locked)40510
25Goed (Locked)40540
26Goed (Locked)40310
27Goed (Locked)40370
28Goed (Locked)40140
29Goed (Locked)40290
30Goed (Locked)39210
31Goed (Locked)39280
32Goed (Locked)39600

D3.1 Downstream kanalen

Kanaal Kanaal breedte (MHz) FFT Type Aantal Actieve Subcarriers Modulatie (Actief Profiel) Eerste Actieve Subcarrier (Hz)
331684K3301QAM 4096368
34944K1840QAM 40961108

D3.1 Downstream kanalen

Kanaalnummer Locked Status RxMER Data (dB) PLC Power (dBmV) Correcteds (Active Profile) Uncorrectables (Active Profile)
33Goed (Locked)394.029576115510
34Goed (Locked)371.32358697205135246
0 Kudos
MR_CHIP
Level 19

@tobiastheebe kijk ik hier nou goed of zie ik 2 x OFDM

0 Kudos