Ik heb een wit "Smart-Wifi" modem in de woonkamer staan. Met de Ziggo "Speedtest" meet ik een download datasnelheid van 500 Mb/s. Mijn werkkamer bevindt zich op de eerste verdieping boven een betonnen plafond. Daar heb ik een Ziggo "WiFi Powerline PG-9072LG-ZG" geïnstalleerd. De data worden dus via het elektriciteitsnet verzonden. Daar is de download-datasnelheid echter al gedaald tot ca. 50 Mb/s, dus 10 keer lager dan op het modem. Als ik een 30 meter lange (CAT7) ethernetkabel van het modem na de 1e verdieping leg, heb ik nog zo'n 280 Mb/s, d.w.z. ik verlies maar een factor 2 in de datasnelheid.
Mijn vraag nu: Is de 10-voudige verlaging van de datasnelheid een gevolg van de overdracht via de stroomlijn, of te wijten is aan de oude "Powerline PG-9072LG-ZG"? Als het de elektriciteitsnet is, investeer ik natuurlijk niet in de nieuwe "Smart Wifi". Als het de oude "booster" is, zou ik graag willen weten welk bandbreedteverlies bij dit systeem te verwachten is. Dat zou ik dan kunnen vergelijken met de optie "lange ethernetkabel vanaf de modem".
Opgelost! Ga naar oplossing.
"Mijn vraag nu: Is de 10-voudige verlaging van de datasnelheid een gevolg van de overdracht via de stroomlijn, of te wijten is aan de oude "Powerline PG-9072LG-ZG"?"
Waarschijnlijk wel, de aardedraad werkt ook meer op dit apparaat, als je hem zonder aarde hebt aangesloten, ben je al een stap terug.
Ook verschillende groepen kunnen een rol spelen en de lassen die het signaal tegenkomt in de stroomdraden beperken de verbinding.
Ik heb nu 2 pods, het modem werkt ook in het pod mesh systeem mee als fundament voor het mesh systeem.
Dus 3 wifipunten in huis nu.
1 pod aangesloten via een netwerkkabel en daar heb ik een download van 600 Mibit/s.
Op 12 meter van het modem en op 6 meter van de 1e pod een 2e pod die via wifi contact heeft met het modem en de 1e pod. (alle 3 de wifipunten hebben contact met elkaar via een eigen verborgen verbinding via de wifi)
Op de 2e pod een download snelheid van 250 Mbit/s, ook nog op 8 meter afstand in de tuin.
Zelfs met uren via Teams geen uitval van verbinding via de wifi.
Ik zou ze lenen/huren, dan heb je onbeperkte garantie en kun je ze vervangen, mocht er in de toekomst een andere mogelijkheid zich voordoen.
SmartWifi van Ziggo | altijd en overal in huis of op de zaak perfecte wifi
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Heb je er nog meer apparatuur aanhangen / tussen?
Met een "lange ethernetkabel vanaf de modem" zou je geen snelheidsverlies mogen hebben.
"Mijn vraag nu: Is de 10-voudige verlaging van de datasnelheid een gevolg van de overdracht via de stroomlijn, of te wijten is aan de oude "Powerline PG-9072LG-ZG"?"
Waarschijnlijk wel, de aardedraad werkt ook meer op dit apparaat, als je hem zonder aarde hebt aangesloten, ben je al een stap terug.
Ook verschillende groepen kunnen een rol spelen en de lassen die het signaal tegenkomt in de stroomdraden beperken de verbinding.
Ik heb nu 2 pods, het modem werkt ook in het pod mesh systeem mee als fundament voor het mesh systeem.
Dus 3 wifipunten in huis nu.
1 pod aangesloten via een netwerkkabel en daar heb ik een download van 600 Mibit/s.
Op 12 meter van het modem en op 6 meter van de 1e pod een 2e pod die via wifi contact heeft met het modem en de 1e pod. (alle 3 de wifipunten hebben contact met elkaar via een eigen verborgen verbinding via de wifi)
Op de 2e pod een download snelheid van 250 Mbit/s, ook nog op 8 meter afstand in de tuin.
Zelfs met uren via Teams geen uitval van verbinding via de wifi.
Ik zou ze lenen/huren, dan heb je onbeperkte garantie en kun je ze vervangen, mocht er in de toekomst een andere mogelijkheid zich voordoen.
SmartWifi van Ziggo | altijd en overal in huis of op de zaak perfecte wifi
Hey @Blasius, welkom op de Community!
Je bent kritisch aan het kijken naar wat de opties voor jou zijn om je netwerk verder uit te breiden en/of andere apparatuur te vervangen. Voordat je daaraan begint, wil je natuurlijk goed geïnformeerd zijn. Super dat je ons daarvoor gevonden hebt.
@Steefb en @Bert geven je hier graag advies over. Had je hun reacties gezien? 🙂
Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Ik ga waarschijnlijk de smart wifi pods lenen van Ziggo.
Ja, dat was waarschijnlijk een meetfout. De Ethernet-kabel maakt de volledige bandbreedte mogelijk. Hartelijk bedankt.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.