Wlmpie

Level 11
  • 532Posts
  • 11Oplossingen
  • 174Likes

connectbox geeft geen ipv4 adres icm wifiboosters, ipv6 werkt wel.

Wij hebben thuis twee compal connectbox met full dual stack configuratie. Tevens ook nog twee zwarte wifiboosters C7 (bedraad aangesloten accespoints) en een mediabox next.

Vanwege vage wifiproblemen, vooral op de connectbox heb ik ipv6 op statefull gezet. Dat helpt een beetje, iig minder wifi problemen, want de android apparaten willen dan helemaal niet meer op ipv6.

Vorige week viel middenin een gesprek de vaste telefoon uit en na het ophangen kon ik geen kiestoon meer krijgen. Ik wilde toen modem gaan resetten maar omdat de kinderen in online lessen zaten heb ik eerst afgewacht. Vervolgens was er nieuws over een landelijke telefoonstoring en eind van de middag deed de telefoon het weer. Dus verder geen aandacht meer aan besteed.

Vandaag werd ik gebeld, maar na het opnemen alleen maar stilte. Na het ophangen weer geen kiestoon. Modem gereset en toen begon de internet ellende. Ik heb wifi  uitgezet en weer aangezet en nogmaals modem gereset etc etc.

Uiteindelijk bleek het een dhcp probleem. Ik kreeg op wifi geen ip-adres, de bedrade computers deden het nog wel totdat hun dhcp lease verliep en zij ook geen ipv4 meer kregen. Ipv6 deed het echter wel. google, youtube, tweakers werkten bijvoorbeeld gewoon, ook na modem reset. maar ik heb de bedrade computers niet gereset, dus het zou kunnen dat de ipv6 leases nog niet waren verlopen.

De klantenservice gebeld, want telefoon deed het weer, maar die verbrak om 20:00 uur toen de lijn werd opgenomen ook gelijk de verbinding (ziggo medewerker wilde naar huis denk ik, en daarna niet meer bereikbaar want na 20:00 uur)

Ik herinnerde mij dat ik hier op het forum iets had gelezen over ziggo wifiboosters en dhcp, dus ik heb de wifiboosters uitgezet en vervolgens het modem weer uit en aangezet. Daarna herstelden alle verbindingen zich weer.

wat kan er aan de hand zijn:

 

  1. toeval
  2. Connectbox is langzaam aan het overlijden en na de derde reset deed hij het gewoon weer.
  3. De wifiboosters veroorzaken een dhcp probleem in het netwerk, vooral als je je connectbox opnieuw opstart.

Morgenochtend moet mijn zoon online schoolexamen doen met via google hangouts supervisie van een surveillant. Zou wel fijn zijn als internet dan blijft werken.

Wie weet wat hier aan de hand kan zijn?

 

hieronder nog de data van mijn connectbox en wifiboosters

connectbox

Conform standaard specificaties : DOCSIS 3.0
Hardware versie : 5.01
Software versie : CH7465LG-NCIP-6.12.18.25-2p5-NOSH

 

wifibooster 2x identiek

Firmware Version:

2.1.2

Hardware Version:

Extra wifi-punt Ziggo C7 V2 00000000

 

 

 

 

35 Reacties 35
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Hey @Wlmpie 
Goed dat je aan de bel trekt. Een betrouwbare internetverbinding is juist nu zo belangrijk natuurlijk!

 

Voor ik de volledige materie in duik. Je zegt 2 Compal modems te hebben. Hoe kan dit? Zijn deze beide van ons en heb je deze beide aangesloten? Zijn ze met elkaar verbonden? 
Hoe is het gegaan met het examen? Ik hoop dat de verbinding overeind is gebleven en je zoon goed geleerd had 🙂 

 

Wlmpie
Topicstarter
Level 11
  • 532Posts
  • 11Oplossingen
  • 174Likes

Beste @Lycke Ziggo 

 

Het schoolexamen is goed gegaan evenals het examen van vandaag, verbinding bleef gelukkig stabiel. (i.t.t. de blaffende hond, maar dat terzijde )

 

Ik heb niet 2 compal modems. Er is maar 1 compal modem, maar er zijn 2 wifiboosters (C7) in huis voor de bovenverdieping en de zolder. Nadat ik die had uitgeschakeld werkte, na een modem reset, het internet weer naar behoren. Vervolgens heb ik de wifiboosters ook weer ingeschakeld en had ik op de bovenverdieping en op zolder ook weer wifi.

Kortom alles werkt nu weer. De vraag is echter hoe lang? 

 

 

Was het toeval dat het internet en de dhcp in de connectbox weer werkte na de 3e modemreset? In dat geval is denk ik mijn compal modem/router slecht aan het worden en zou ik graag een vervangende connectbox krijgen.

Ik kan nu wel gaan experimenteren door opnieuw een modem reset uit te voeren, maar dan loop ik vervolgens het risico dat alles definitief uitvalt en het hele gezin is momenteel internet afhankelijk, dus dat durf ik niet zomaar zonder een backup modem achter de hand te hebben.

in ieder geval alvast bedankt voor het meedenken.

Thomasz1

Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Beste Wlmpie,

 

Wij hebben hetzelfde probleem in combinatie met een compal modem en twee RUCKUS R310 access points. Na een bepaalde tijd of een restart werkt de IPv4 DHCP niet meer en DHCP voor IPv6 wel. Heb jij onderhand een oplossing kunnen vinden want wij worden redelijk gefrustreerd van.

 

Misschien nog een interessante toevoeging maar het lijkt erop dat een soft reset(dus settings blijven behouden) ook werkt om de DHCP weer werkend te krijgen.

 

Edit: Zelfde hardversie en DOCSIS versie. Een workaround die ik tot nu toe gevonden heb is statisch een IP adres in te stellen. Je kan dan wel gebruik maken van IPv4. Het modem lijkt namelijk gewoon een IPv4 adres te krijgen en routing uit te voeren

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Thomasz1 

Ik verdenk de DHCP in de ConnectBox. Deze CB is niet het stabielste ( en beste ) apparaat en zelf heb ik al regelmatig dit soort problemen gehad, dat spontaan de verbinding wegvielen omdat de DHCP in de CB niet meer reageerde en daardoor de aangesloten apparaten uiteindelijk geen juist IP nummer meer hadden. Na een herstart/reset van de CB en het opnieuw starten van de apparatuur, werkte het vaak wel weer, maar het was altijd wel afwachten hoe lang.

Sinds ik de DHCP op de CB heb uitgezet en deze ergens anders heb aangezet, is e.e.a. veel stabieler.


Het zou niet uit mogen maken ( want een hardware fout is het meestal niet ), maar misschien kan een Ziggo mod u een nieuwe CB sturen. Als u wilt dat een Ziggo mod direct uw gegevens kan achterhalen, zet dan uw postcode en huisnummer in uw Ziggo profiel. Deze gegevens zijn alleen voor hun zichtbaar.
 


Thomasz1

Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Bedankt voor de reactie. Fijn dat ik niet de enige ben met dit probleem. Helaas is de ConnectBox zo dichtgetimmerd dat de DHCP logs en details niet in te zien zijn anders kon ik zelf nog verder troubleshooten.

 

Ik ben verder nog benieuwd of een DHCP server los plaatsen in het netwerk het probleem van geen DHCP adressen toekennen compleet heeft verholpen of dat dit nog af en toe voorkomt. Daarnaast ben ik ook nog benieuwd wat bij jou valt onder e.e.a. stabieler. Nogmaals bedankt.

 

Indien een Ziggo mod meeleest. Mijn adres is ingevuld binnen mijn profiel. Recent hebben wij een afspraak gehad met een monteur. Die zag bij binnenkomen al direct dat de aansluiting in de muur verouderd was, deze is toen vervangen. Een paar weken voor de monteur heb wij een nieuw modem aangevraagd en nieuwe splitter aangesloten. Sinds de overstap van de Technicolor modem naar ConnectBox zijn deze problemen ontstaan.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Thomasz1  schreef:

Bedankt voor de reactie. Fijn dat ik niet de enige ben met dit probleem. Helaas is de ConnectBox zo dichtgetimmerd dat de DHCP logs en details niet in te zien zijn anders kon ik zelf nog verder troubleshooten.

 

Ik ben verder nog benieuwd of een DHCP server los plaatsen in het netwerk het probleem van geen DHCP adressen toekennen compleet heeft verholpen of dat dit nog af en toe voorkomt. Daarnaast ben ik ook nog benieuwd wat bij jou valt onder e.e.a. stabieler. Nogmaals bedankt.

 

.....Sinds de overstap van de Technicolor modem naar ConnectBox zijn deze problemen ontstaan.



De mogelijkheden op de ConnectBox zijn inderdaad minimaal. Want zo kost dat ding misschien maar enkele tientjes en dat is wel belangrijk voor Ziggo.

Op 'mijn' Compal CB heb ik DHCP kunnen uitzetten, omdat na de installatie van een Pi-hole, ik de DHCP daarin heb kunnen aanzetten. Sindsdien geen enkel uitval meer gehad m.b.t. IP nummer en/of spontaan verschijnende APIPA IP nummers ( ten gevolge van een niet reagerende DHCP ), waardoor o.a. verbinding met het internet uitvalt.

Qua hardware en software is de Technicolor veel beter/uitgebreider dan de CB, maar is wel wat verouderd en daardoor misschien niet meer geschikt voor het steeds sneller wordende Ziggo netwerk.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Wlmpie IPv6 loopt in het geheel nog niet lekker bij Ziggo, ook de zwarte wifibooster heeft hier problemen mee en nog meer apparaten, daarom heb ik hem ook uit laten zetten, DHCP IPv6 loopt iets anders dan een DHCP IPv4 server.

Daarom geef ik altijd het advies, vraag Ziggo om je modem op IPv4 only te zetten, ben je in ieder geval van de huidige IPv6 af en als IPv6 standaard gaat worden over 5-10 jaar, dan komt die vanzelf terug.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Bert  schreef:

...IPv6 loopt in het geheel nog niet lekker bij Ziggo, ook de zwarte wifibooster heeft hier problemen mee en nog meer apparaten, daarom heb ik hem ook uit laten zetten, DHCP IPv6 loopt iets anders dan een DHCP IPv4 server.

Daarom geef ik altijd het advies, vraag Ziggo om je modem op IPv4 only te zetten, ben je in ieder geval van de huidige IPv6 af ..


Als dat de oplossing is voor de IPv6 problemen, dan mag iedereen ( vooral ook de Super-experts, die toch een speciale band hebben met Ziggo ) wel eens meer gaan ( en blijven ! ) klagen bij Ziggo, minder vaak de problemen wegwuiven ( zoals hier ) en vaker blijven vragen/zeuren/drammen. Misschien wordt dat niet gewaardeerd van een Super-expert, maar wel zo eerlijk.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Pasi schreef: "dan mag iedereen ( vooral ook de Super-experts, die toch een speciale band hebben met Ziggo ) wel eens meer gaan ( en blijven ! ) klagen bij Ziggo"

 

Je hebt echt geen idee.

 

@Pasi schreef ook: "minder vaak de problemen wegwuiven ( zoals hier )"

 

@Pasi Ik wuif helemaal niets weg, waar haal je dat idee vandaan?

Waar zie je ook maar de schijn van een probleem wegwuiven?

Ik kan het niet vinden en ik waardeer het niet als je zaken in mijn schoenen schuift die er niet zijn.

 

Ik benoem juist al jaren in dit forum dat IPv6 in het geheel nog niet lekker loopt, ook hier: "IPv6 loopt in het geheel nog niet lekker bij Ziggo, ook de zwarte wifibooster heeft hier problemen mee en nog meer apparaten, daarom heb ik hem ook uit laten zetten,"

 

Ik geeft juist de oplossing om van dit soort problemen verlost te worden tot het wel goed werkt.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Bert  schreef:

@Pasi schreef: "dan mag iedereen ( vooral ook de Super-experts, die toch een speciale band hebben met Ziggo ) wel eens meer gaan ( en blijven ! ) klagen bij Ziggo"

 

Je hebt echt geen idee.

 

@Pasi schreef ook: "minder vaak de problemen wegwuiven ( zoals hier )"

 

@Pasi Ik wuif helemaal niets weg, waar haal je dat idee vandaan?

Waar zie je ook maar de schijn van een probleem wegwuiven?

Ik kan het niet vinden en ik waardeer het niet als je zaken in mijn schoenen schuift die er niet zijn.

 

Ik benoem juist al jaren in dit forum dat IPv6 in het geheel nog niet lekker loopt, ook hier: "IPv6 loopt in het geheel nog niet lekker bij Ziggo, ook de zwarte wifibooster heeft hier problemen mee en nog meer apparaten, daarom heb ik hem ook uit laten zetten,"

 

Ik geeft juist de oplossing om van dit soort problemen verlost te worden tot het wel goed werkt.


Natuurlijk geef je een prima oplossing, maar er wordt geen boos woord richting Ziggo vermeld. "...in het geheel nog niet lekker loopt...", je zou ook kunnen vermelden dat de IPv6 implementatie van Ziggo kloten is en tussen die 2 zinnen zit behoorlijk veel verschil.

Je mag echt openbaar klagen hoor !!! Het is ook voor andere forum gasten, goed te lezen, dat je klaagt over sommige Ziggo zaken die nog steeds maar niet opgelost worden. Je leest hier niet voor niets vaak, dan men denkt, dat sommige Super-experts voor Ziggo werken. Dat is niet zo maar een greep in de lucht, maar is een gevolg van niet openbaar willen ageren tegen Ziggo.

Laat ik het anders zeggen, je praat er redelijk makkelijk overheen. Je zou in dit geval ook nog eens een duidelijke sneer naar Ziggo kunnen maken, dat Ziggo de problemen met IPv6 nog steeds niet heeft opgelost.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Pasi Dank voor je adviezen, ik ga ze niet gebruiken, ik heb mijn eigen stijl en kan uitstekend inhoudelijk duidelijk maken wat ik bedoel als iets niet werkt zoals het werken moet.

 

Dit doe ik vrijwel nooit / nooit met inhoudsloze woorden en uitingen als boosheid, klagen, schelden, sneren enz. enz. enz.

Zonde van de moeite en tijd en het maakt vrijwel nooit ook maar enige indruk op andere mensen, ook denkt men dat wel, omdat het de werkelijke inhoud van een tekst nooit sterker maakt.

Het zwakt de inhoudelijke tekst vrijwel altijd af, omdat dan de meeste aandacht naar de niet inhoudelijke zaken gaat, waaruit blijkt dat het zinloos is, omdat je inhoudelijke boodschap dan niet goed meer op de voorgrond staat.

 

@Pasi Je geeft geen antwoord op mijn eerdere onderstaande vragen, ik begrijp hieruit dat je dat niet kan vinden: 

"Ik wuif helemaal niets weg, waar haal je dat idee vandaan?

Waar zie je ook maar de schijn van een probleem wegwuiven?

Ik kan het niet vinden en ik waardeer het niet als je zaken in mijn schoenen schuift die er niet zijn."

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Bert  schreef:

 

.... Je geeft geen antwoord op mijn eerdere onderstaande vragen, ik begrijp hieruit dat je dat niet kan vinden: 

"Ik wuif helemaal niets weg, waar haal je dat idee vandaan?

Waar zie je ook maar de schijn van een probleem wegwuiven?

Ik kan het niet vinden en ik waardeer het niet als je zaken in mijn schoenen schuift die er niet zijn."



Als je met "...IPv6 loopt in het geheel nog niet lekker bij Ziggo..." bedoelt, dat Ziggo's implementatie van IPv6 dusdanig slecht is, dat men IPv6 vaak beter uit kan zetten ( de door jezelf geopperde 'oplossing' ), dan ja, dat is e.e.a. niet bij de naam willen benoemen en het probleem wegwuiven als "...ach een probleempje...".

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Pasi schreef: "en het probleem wegwuiven als "...ach een probleempje..."."

 

Dat wat je hierboven quote, heb ik niet geschreven en is ook nergens uit op te maken.

Het is volledig je eigen invulling en je eigen weergave, van wat je denkt te lezen, van alleen de hier onderstaande onderstaande regel die ik geschreven heb en je maakt er een heel verhaal van, wat niet uit deze tekst op te maken valt: "IPv6 loopt in het geheel nog niet lekker bij Ziggo"

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Pasi  schreef:

@Bert  schreef:

 

.... Je geeft geen antwoord op mijn eerdere onderstaande vragen, ik begrijp hieruit dat je dat niet kan vinden: 

"Ik wuif helemaal niets weg, waar haal je dat idee vandaan?

Waar zie je ook maar de schijn van een probleem wegwuiven?

Ik kan het niet vinden en ik waardeer het niet als je zaken in mijn schoenen schuift die er niet zijn."



Als je met "...IPv6 loopt in het geheel nog niet lekker bij Ziggo..." bedoelt, dat Ziggo's implementatie van IPv6 dusdanig slecht is, dat men IPv6 vaak beter uit kan zetten ( de door jezelf geopperde 'oplossing' ), dan ja, dat is e.e.a. niet bij de naam willen benoemen en het probleem wegwuiven als "...ach een probleempje...".


 


@Bert  schreef:

@Pasi schreef: "en het probleem wegwuiven als "...ach een probleempje..."."

 

Dat wat je hierboven quote, heb ik niet geschreven en is ook nergens uit op te maken.

Het is volledig je eigen invulling en je eigen weergave, van wat je denkt te lezen, van alleen de hier onderstaande onderstaande regel die ik geschreven heb en je maakt er een heel verhaal van, wat niet uit deze tekst op te maken valt: "IPv6 loopt in het geheel nog niet lekker bij Ziggo"


Vreemd, waarom zou ik dan iedere keer jouw tekst boven mijn reactie blijven "aanhalen"?

 

Blijkbaar wil je m'n tekst niet goed lezen en stap je weer over het belangrijkste gedeelte heen, namelijk het probleem niet willen noemen en ageren naar Ziggo van belangrijke problemen bij Ziggo ( die ze nog steeds niet willen oplossen ), maar er vaak te makkelijk overheen te praten/schrijven.


Blijkbaar vindt je het belangrijker hoe het geschreven wordt, dan waarom en waarvoor het geschreven wordt. Laat ik het dan nogmaals proberen en het nóg duidelijker opschrijven :

Als je met "...IPv6 loopt in het geheel nog niet lekker bij Ziggo..." bedoelt, dat Ziggo's implementatie van IPv6 dusdanig slecht is, dat men IPv6 vaak beter uit kan zetten ( de door jezelf geopperde 'oplossing' ), dan ja, dat is e.e.a. niet bij de naam willen benoemen en het probleem wegwuiven als ...ach een probleempje....

Dan zal ik ook gelijk maar enkele zinnen voorstellen, die m.i. beter waren geweest : Ziggo heeft IPv6 dusdanig slecht in hun netwerk geïmplementeerd, dat deze vaak voor veel problemen zorgt. Ook de zwarte wifibooster heeft hier problemen mee en nog meer apparaten, daarom heb ik IPv6 ook uit laten zetten, DHCP IPv6 loopt iets anders dan een DHCP IPv4 server.

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Pasi "...IPv6 loopt in het geheel nog niet lekker bij Ziggo..."

Als je een auto gaat kopen en de verkoper zegt: de auto loopt in het geheel nog niet lekker, dan zal niemand die kopen en ermee gaan rijden.

 

Jij jou manier van communiceren, ik de mijne, einde discussie mijnerzijds.

 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

**delete**


Inderdaad, ook einde discussie mijnerzijds.

Thomasz1

Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

@LyckeIk ben benieuwd of dit bij Ziggo een bekend probleem is en wat we kunnen proberen om dit probleem op te lossen. Is er een instelling in de software of andere hardware versie die te proberen zijn om het probleem te verhelpen?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Thomasz1 Lycke is een paar maanden afwezig.

 

Het probleem is bekend, als zolang Ziggo IPv6 heeft.

IPv6 is in het geheel nog niet belangrijk, op enkele bedrijfsspecifieke uitzonderingen na.

Nog geen 35% van de wereld beschikt over IPv6 en veel webservers ook niet en waar het wel aanwezig is, loopt het op veel plaatsen nog niet lekker, mede door gebruikersapparatuur die ook nog niet met IPv6 omgaat zoals dat zou moeten.

Het is wel uit de kinderschoenen, maar zit nog in de pubertijd, nog geen stabiele continuïteit.

 

Mocht er iemand last van hebben, is het advies: vraag aan Ziggo of je modem op IPv4 only gezet kan worden.

Thomasz1

Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Bedankt voor de reactie! Indien jij kan bevestigen dat dit een oplossing is specifiek voor het DHCP probleem zou ik dit willen overwegen. Persoonlijk ben ik namelijk van mening dat we in de overgang fase zitten naar IPv6 en zowel toegang tot v4 en IPv6 het mogelijk maakt voor producten en diensten om te wennen aan IPv6 en de voorkeur te geven aan IPv6 om zo langzamerhand over te gaan voor internet toepassingen. Het is wel vervelend dat er wordt betaald voor een dienst met specificatie en dit niet goed functioneert. Het gekke is namelijk dat de DHCPv4 stopt met functioneren maar de DHCPv6 wel blijft werken.

 

Ken jij iemand van de Ziggo Community die ook werkzaam is bij Ziggo die jou mogelijk oplossing kan bevestigen of mee kan denken?

Uitgelicht topic