1
Vraag
2
Reacties
patrickboere

Level 3
  • 16Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

bedrade aansluiting internet voor tv

Hallo, ik wil graag mijn samsung q led tv en de mediabox next mini bedraad aansluiten op internet. Nu heb ik hier een tp link sg105 pe switch voor gekocht. Zowel de tv als de next mini herkennen geen bedrade aansluiting. Als ik de internetkabel rechtstreeks op de tv aansluit werkt het wel. Heb meerdere switches in huis (zelfde type) die wel feilloos werken (voor o.a. acces point, computer), dit was plug and play. Doe ik iets verkeerd of zie ik wat over het hoofd? 

43 Reacties 43
RoBink

Level 6
  • 97Posts
  • 5Oplossingen
  • 38Likes

Ik meen te herinneren dat ik ooit wel eens ergens gelezen had dat die TP link switches niet geschikt zijn voor IPTV.  Ik zal eens zoeken of ik dat nog ergens kan vinden.

Alleen al daarom gebruik ik al jaren alleen maar Netgear switches. Werkt subliem, feilloos, plug en play.  Wel de luxere, duurdere versies met de zwarte metalen behuizing. Maar de gewone blauwe metalen behuizing heb ik ook uitstekende ervaring mee.  Ik zou je pijlen op Netgear richten.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@tobiastheebe  schreef:

TS gaf eerder wel aan: "Als ik de internetkabel rechtstreeks op de tv aansluit werkt het wel.", maar ik heb ook mijn twijfels.


Met een switch ertussen is in de lijn ZMR <> switch <> tv een extra netwerkkabeltje nodig 🤔 !

 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@RoBink  schreef:

Ik meen te herinneren dat ik ooit wel eens ergens gelezen had .


Waarom zou TP-link switch niet werken ? TP-Link is beslist een groot en goed merk, dus dat is geen reden om kreupele switches op de markt te brengen.

Dat een duurdere Netgear beter is, dat zal 'ie ook wel moeten zijn. Als men een duurdere TP-Link koopt, dan verwacht je toch ook betere ..... !

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Bij switches is IGMP het belangrijkste in verband met IPTV. Vooral als er echt multicast wordt toegepast IGMP zorgt er dan voor dat de TV stream alleen naar de box gaat die om de stream vraagt.

 

Mijn advies aan de topic starter is het volgende laat de Ziggo modem/router de DHCP regelen.

Afgaande op de afbeelding dacht ik dat dit nu niet zo is.

Zoveel duurder is een Netgear switch niet, ik heb hier ook een managed Netgear puur omdat de oudc unmanaged switch het hele netwerk platlegde. 

RoBink

Level 6
  • 97Posts
  • 5Oplossingen
  • 38Likes

@patrickboere 

@Pasi 

 

ik heb even wat teruggezocht en je kunt eens googelen op “igmp snooping” en/of op “tp link switch tv werkt niet” en je krijgt een veelvoud aan (ook recente) antwoorden waar anderen ook last hebben van hetzelfde probleem met tp-link switches. Hopelijk biedt dat genoeg houvast en inzicht voor je en kom je er verder mee.

Het was voor mij ooit een van de redenen om mijn switches te vervangen door netgears die je overal kunt vinden tegen een zacht prijsje.

 

je kunt eventueel ook eerst nog op de tp link website kijken naar easy smart Configuration utility, via die tool kun je in het menu van de switch komen en bekijken of IGMP aan of uit staat. Maar dan ga je wel weer een stap verder dan eigenlijk nodig zou zijn, want je wilt immers zo makkelijk mogelijk plug en play direct uit de doos.

 

Op de support pagina van TP link staat een vraag/antwoord en uitleg over IGMP. Even jouw typenummer invullen, naar support en vervolgens naar FAQ.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Voor zover ik weet, gebruikt Ziggo alleen unicast streams op het Horizon-platform.

 

Zoals ik eerder had aangegeven, zou ik op dit moment een PC aansluiten op de switch en daarop de verbinding testen, eventueel ook ipconfig /all controleren. Daarmee is beter te bepalen wat er misgaat.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@tobiastheebe 

Wat bedoel je met het 'Horizon' platform?

 

Als dit het platform is wat de Mini gebruikt voor lineair kijken is dat 'dom' in die zin dat elke Ziggo klant met een Mini minstens 7 Mb vraagt van dat platform. Dus 1000 kijkers naar het zelfde kanaal vraagt 7 Gb van dat platform met multicast blijft het 7 Mb ongeacht het aantal kijkers.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Horizon 4 - Liberty Global

 

Ik weet het niet 100% zeker, maar dit is volgens mij OTT i.p.v. IPTV. Daarnaast verwacht ik dat Liberty Global de nodige maatregelen heeft getroffen om het datagebruik te beperken.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@RoBink  schreef:

ik heb even wat teruggezocht en je kunt eens googelen op “igmp snooping” en/of op “tp link switch tv werkt niet” en je krijgt een veelvoud aan (ook recente) antwoorden waar anderen ook last hebben van hetzelfde probleem met tp-link switches.

.....

Maar dan ga je wel weer een stap verder dan eigenlijk nodig zou zijn, want je wilt immers zo makkelijk mogelijk plug en play direct uit de doos.

 

Op de support pagina van TP link staat een vraag/antwoord en uitleg over IGMP. Even jouw typenummer invullen, naar support en vervolgens naar FAQ.


De goedkoopste TP-Link switches ( b.v. TL-SG105 en TL-SG108 ) hebben gewoon IGMP snooping en volgens mij staat deze optie standaard aan ( en is ook niet uit te zetten ).

Screenshot 2023-01-14 at 20-20-39 TL-SG105SG108SG116(UN)_Datasheet.pdf.png

Misschien dat andere, wat oudere TP-Link switches, deze optie niet hebben ( of die staat misschien default uit ), dat weet ik niet. Zo vaak koop in geen switch !

Als ik b.v. bij Tweakers.Net kijk naar de TL-SG108 dan staat daar inderdaad "...V1 ondersteunt géén IGMP snooping icm KPN TV streams...". Maar deze switch is in 2013 uitgebracht, wat V1 zal zijn. Ondertussen zijn we op V6, zoals te zien is bij de support page.

Ps. Maar misschien moeten 'we', als er switches worden gebruikt in deze situaties, inderdaad gaan vragen hoe oud de switches zijn 👍 !

 

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Dat filmpje betreft zover ik weet de introductie van het nieuwe platform die naar de Next is uitgerold en de Mediabox XL. Dat is inderdaad het Ott deel de beperking zit onder andere in de app die 'maar' 720p doet.

 

Mij gaat het om de Mini is dat multicast IPTV, als dit geen multicast is zal dit een reden zijn van diverse topics.  Een unmanaged switch zonder igmp  kan prima werken al zal ik altijd een switch met die functie adviseren.

 

Nu on topic een switch managed of niet zou bijna altijd meteen moeten werken zonder enige kennis. Het enige waar ik vraagtekens bij had  van de in het start topic genoemde switch is de PoE functie als er geen hardware is die van Power over Ethernet gebruikmaken is dat overbodig.

 

En wat ik al aangaf zet de dhcp functie van de switches uit. Behalve wat hier over de Sagemcom is genoemd is er geen reden dat het niet werkt.

 

@patrickboere als er 1 van de andere switches bij de TV en de Mini wordt geplaatst doet deze het dan wel?

 

 

 

 

patrickboere
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

Ga ik morgen eens proberen maar weet eigenlijk niet wat ik dan moet zien

patrickboere
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

Kabels zijn goed, zijn nieuw en doorgemeten

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Op een PC, aangesloten op de switch, simpelweg controleren of de internetverbinding naar behoren werkt. Eventueel de uitvoer van ipconfig /all hier plaatsen zodat we deze verder kunnen onderzoeken.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@patrickboere  schreef:

Heb even een foto toegevoegd van het programmaatje van tp link om de switches te beheren....20230111_091953.jpg


Als u dan de configuratie van de 2 switches bekijkt, staat er dan zoiets als de onderstaan foto bij en is dan IMGP snooping enabled?

aaa.jpg

patrickboere
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

Voor zover ik ook kan lezen op diverse forums zie ik idd dat de TP link switches behoorlijk wat problemen geven. Misschien toch maar kijken of ik deze weer kan retouren en een netgear switch kan kopen.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

"Ga ik morgen eens proberen maar weet eigenlijk niet wat ik dan moet zien"

 

Als dit op mijn suggestie gaat om de switches te wisselen dan zal alles gewoon werken.

 

Nog een andere gedachtegang staat de Switch wel in de gebruikers interface bij de verbonden apparaten in de Ziggo modem/router. En welke heeft u de nieuwste de zwarte Sagemcom? Waar heeft u die IP adressen aangepast in de switches zelf of via de interface van de Ziggo modem router?

 

 

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Ik maak gebruik van TL-SG108PE V3 en een V5 en ondervind geen problemen. Het beheer doe ik door direct op de switch in te loggen en maak geen gebruik van niet noodzakelijk TP-link beheer programma. Je moet er wel voor zorgen dat de switchen een ander IP adres krijgen in je LAN dan die van de fabrieksinstelling, anders kan je bij meerder switchen een IP conflict krijgen als ze op 192.168.0.1 blijven ingesteld. Of als je router ook 192.168.0.1 als IP adres heeft.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Karel. Daarom staat bij mij op de switch dhcp uit deze krijgt netjes een ip uit mijn modem/router en zit alles binnen hetzelfde bereik.

 

Er wordt vanuit de switch gedacht eerst zal in mijn beleving moeten worden vastgesteld of die switch wel zichtbaar is in de modem/router.

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Bij mij hebben de switches een fixed IP adres in mijn LAN subnet. Ik heb zowel een reservering in DHCP op het modem gemaakt voor de switches maar tevens de gereserveerde adressen als fixed adres in de switches ingesteld. Mochten ze “terugvallen” op DHCP in de switch, dan krijgen ze toch het door mij gewenste adres en zo weet de modem/router ook de Netbios naam van de switches.

patrickboere
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

HET WERKT !!! Zojuist de Netgear switch GS105E opgehaald en aangesloten en het was plug and play. Adressen haalt hij automatisch op. Mag ik jullie allemaal hartelijk danken voor de vele tips.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic