1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
Mattbett

Level 2
  • 43Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

.arnhem.chello.nl bij ConnectBox in Bridge naar Linksys Velop

Hoi,

Connectbox in Bridge.
Linksys Velop in DHCP.
Vast IP in Velop werkt niet. Lease verloopt vanuit Ziggo om de paar dagen.
Gevolg: Bijna alle apparaten krijgen: .arnhem.chollo.nl als achtevoegsel.
Dit lijkt me niet wenselijk. Heb ik ook al met Serkan van community over gehad.
Graag oplossing dan wel tips.
Dankjewel alvast

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
efok

Level 17
  • 4082Posts
  • 221Oplossingen
  • 1622Likes
Mattbett wrote:
hanh
Ik weet dat het een dynamisch adres is en het IP zelden of nooit veranderd. Echter bij het vastzetten van het ipv4 adres in de velop waardoor hij niet via de DHCP aan zijn ipv4 komt gaat het een paar dagen goed. Daarna gooit Ziggo hem er uit.

Dat doet Ziggo terecht, omdat je met een vast IP het IP van een ander zou kunnen claimen, niet doen dus. Op DHCP laten. Mocht je een vast IP willen omdat ja dan services van buitenaf kunt bereiken, dan kun je beter gebruik maken van bijvoorbeeld dynu.com. Mocht je IP een keer veranderen, dan houd je dezelfde hostname.
efok: Helaas kan je het niet uitvinken. Last van niet. Ik vraag me echter af met wat voor naam de "buitenwereld" ziet welk apparaat (bijv die van mij met .arhem.chello enz) met de servers praat.

Dat zal wel loslopen, browsers en dergelijke geven je interne hostname niet mee. Communicatie met de "buitenwereld"is op IP basis en niet apparaatnaam.
voorbeeld: http://www.whatsmyip.org/more-info-about-you/

Bekijk in context

9 Reacties 9
Meldingen
Aan Uit
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3467Likes
Waar komt dat lijstje vandaan?

De Velop Router krijgt via DHCP een dynamisch extern IPv4 adres van Ziggo.
Dat is geen vast Ip, maar in een normale situatie verandert dat Ip zelden.

Gr Han
efok

Level 17
  • 4082Posts
  • 221Oplossingen
  • 1622Likes
Ik ken de velop niet, maar staat je velop op DHCP aan de Wan zijde? Dan zou de lease toch vanzelf moeten vernieuwen, zo ongeveer halverwege de looptijd. Ik heb daar nog nooit issues mee gehad met een modem in bridge. Een vast IP is niet de bedoeling, dat geeft problemen.
Kennelijk geeft je router het domein Arnhem.chello.nl mee aan de LAN zijde in zijn DHCP leases. Dat kun je vast ergens utvinken, en zoniet, heb je er last van?
Mattbett
Topicstarter
Level 2
  • 43Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
hanh
Dat lijstje komt van een een progje wat ik kan draaien om te zien wat er aan mijn netwerk hangt.
Ik weet dat het een dynamisch adres is en het IP zelden of nooit veranderd. Echter bij het vastzetten van het ipv4 adres in de velop waardoor hij niet via de DHCP aan zijn ipv4 komt gaat het een paar dagen goed. Daarna gooit Ziggo hem er uit. Waarna de Velop opnieuw opstart met het zg. dynamische ipv4 adres wat ie altijd krijgt.
efok: Helaas kan je het niet uitvinken. Last van niet. Ik vraag me echter af met wat voor naam de "buitenwereld" ziet welk apparaat (bijv die van mij met .arhem.chello enz) met de servers praat.
efok

Level 17
  • 4082Posts
  • 221Oplossingen
  • 1622Likes
Mattbett wrote:
hanh
Ik weet dat het een dynamisch adres is en het IP zelden of nooit veranderd. Echter bij het vastzetten van het ipv4 adres in de velop waardoor hij niet via de DHCP aan zijn ipv4 komt gaat het een paar dagen goed. Daarna gooit Ziggo hem er uit.

Dat doet Ziggo terecht, omdat je met een vast IP het IP van een ander zou kunnen claimen, niet doen dus. Op DHCP laten. Mocht je een vast IP willen omdat ja dan services van buitenaf kunt bereiken, dan kun je beter gebruik maken van bijvoorbeeld dynu.com. Mocht je IP een keer veranderen, dan houd je dezelfde hostname.

Dat zal wel loslopen, browsers en dergelijke geven je interne hostname niet mee. Communicatie met de "buitenwereld"is op IP basis en niet apparaatnaam.
voorbeeld: http://www.whatsmyip.org/more-info-about-you/
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3467Likes
De buitenwereld ziet die namen niet. Het dataverkeer verloopt via het externe Ip dat de Velop krijgt; de Router van de Velop stuurt inkomende responses naar het interne Ip van het apparaat waarvoor het verkeer bestemd is- dat noemen ze NAT.
Gewoon DHCP blijven gebruiken voor extrene Ip.

Om een wijziging van dat Ip netjes te kunnen opvangen tbv toegang vanaf de buitenwereld kun je overwegen DDNS te gaan gebruiken bij een DDNS provider. Je krijgt dan een publiek bekende naam -bv mattbett.dyndns.ws- die verwijst naar het externe Ip. Wijziging hiervan kan automatisch in de gaten worden.
Gr Han
efok

Level 17
  • 4082Posts
  • 221Oplossingen
  • 1622Likes
Wat grappig: dat is precies wat ik zeg namelijk.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3467Likes
He efok .

Zag dat acheraf ook nadat ik een post van mijn reaktie deed.
Had hem kunnen slopen, maar deed dat niet.
Gun je het beste antwoord, omdat het eerder was.
Veranderen kan helaas niet meer.
Gr Han
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3868Posts
  • 225Oplossingen
  • 1581Likes
hanh wrote:
He efokGun je het beste antwoord, omdat het eerder was.
Veranderen kan helaas niet meer.
Gr Han
Aangepast 🙂

@Mattbett, alleen DHCP gaat lekker werken ben ik bang! Wel een leuk experiment 😉
efok

Level 17
  • 4082Posts
  • 221Oplossingen
  • 1622Likes
hanh Anne H Ziggo Jongens wat lief ....:heart_eyes: had echt niet gehoeven hoor.:blush: