Hi allen,
Voor de context, wij huren een appartement op de 4e verdieping in Amsterdam en hebben 3 jaar bij KPN gezeten zonder problemen. Sinds 31 maart zijn we overgestapt naar Ziggo voor internet en tv, vanwege de aantrekkelijke sprinter deals.
Bij de installatie werkte het internet en tv al niet na het aansluiten van alle apparatuur (Connectbox en Mediabox Next). Dus een monteur laten inplannen door de klantenservice.
Deze kwam op 5 april langs en constateerde dat de originele groene Ziggo kabel niet in de meterkast beschikbaar is, maar dat er eigen kabels getrokken zijn (door de verhuurder). In de meterkast zit een splitter waarbij er één kabel loopt naar de woonkamer en één naar de slaapkamer.
Na het vervangen van de splitter door eentje van Ziggo is de Connectbox hierop aangesloten (zie foto) en de Mediabox next op het punt uit de muur in de woonkamer.
De monteur vertrok en alles werkte prima, tot afgelopen zaterdag....
Afgelopen zaterdagochtend werkte alles prima, we gingen de deur uit, en bij terugkomst deed het internet en tv opeens niet meer. Groen knipperend lampje op de connectbox... Dus weer een monteur langs laten komen om te kijken.
De monteur is wel een uur bezig geweest met controleren van het signaal op de kabel, koppelingen vervangen, controleren van de kabels vanaf de straatkast, bij de onderburen kijken naar de situatie, maar alles helaas zonder goed resultaat. Het signaal op de kabel was even -0,8 maar bleef op het einde steken op rond de -10. Niet voldoende voor internet, maar wel voor de tv. HIermee houdt ook de dienstverlening vanuit Ziggo op, omdat hier niet de originele groene kabel ligt.
Dan nu mijn vragen waar we mee zitten:
1. Hoe kan je in een oud appartementen gebouw erachter komen waar de originele groene kabels liggen? Heeft Ziggo bij de aanleg van deze kabels enige documentatie hierover?
2. De verhuurder zegt niet te weten waar de originele groene kabel zit en wilt ook niet meewerken eraan om die te vinden. Volgens hem is hij alleen verplicht voor een werkend ISRA punt in de woning. Klopt dit? Moet de verhuurder ook niet zorgen voor een werkend aansluitpunt voor Ziggo? Hebben anderen hier (juridische) ervaring mee?
3. Waarom wordt er 50 euro materiaalkosten in rekening gebracht voor het vervangen van een paar kabelkoppelingen? Die kosten toch maar een paar euro per stuk..?
Hopelijk heeft iemand de oplossing/juridisch advies, want we beginnen echt spijt te krijgen van de overstap.