1
Vraag
2
Reacties
geert301

Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

appartement kabel signaal te zwak voor internet

Hi allen,

 

Voor de context, wij huren een appartement op de 4e verdieping in Amsterdam en hebben 3 jaar bij KPN gezeten zonder problemen. Sinds 31 maart zijn we overgestapt naar Ziggo voor internet en tv, vanwege de aantrekkelijke sprinter deals. 

Bij de installatie werkte het internet en tv al niet na het aansluiten van alle apparatuur (Connectbox en Mediabox Next). Dus een monteur laten inplannen door de klantenservice. 

Deze kwam op 5 april langs en constateerde dat de originele groene Ziggo kabel niet in de meterkast beschikbaar is, maar dat er eigen kabels getrokken zijn (door de verhuurder). In de meterkast zit een splitter waarbij er één kabel loopt naar de woonkamer en één naar de slaapkamer. 

Na het vervangen van de splitter door eentje van Ziggo is de Connectbox hierop aangesloten (zie foto) en de Mediabox next op het punt uit de muur in de woonkamer.

De monteur vertrok en alles werkte prima, tot afgelopen zaterdag....

 

Afgelopen zaterdagochtend werkte alles prima, we gingen de deur uit, en bij terugkomst deed het internet en tv opeens niet meer. Groen knipperend lampje op de connectbox... Dus weer een monteur langs laten komen om te kijken.

 

De monteur is wel een uur bezig geweest met controleren van het signaal op de kabel, koppelingen vervangen, controleren van de kabels vanaf de straatkast, bij de onderburen kijken naar de situatie, maar alles helaas zonder goed resultaat. Het signaal op de kabel was even -0,8 maar bleef op het einde steken op rond de -10.  Niet voldoende voor internet, maar wel voor de tv. HIermee houdt ook de dienstverlening vanuit Ziggo op, omdat hier niet de originele groene kabel ligt.  

 

Dan nu mijn vragen waar we mee zitten:

 

1. Hoe kan je in een oud appartementen gebouw erachter komen waar de originele groene kabels liggen? Heeft Ziggo bij de aanleg van deze kabels enige documentatie hierover?

 

2. De verhuurder zegt niet te weten waar de originele groene kabel zit en wilt ook niet meewerken eraan om die te vinden. Volgens hem is hij alleen verplicht voor een werkend ISRA punt in de woning. Klopt dit? Moet de verhuurder ook niet zorgen voor een werkend aansluitpunt voor Ziggo? Hebben anderen hier (juridische) ervaring mee? 

 

3. Waarom wordt er 50 euro materiaalkosten in rekening gebracht voor het vervangen van een paar kabelkoppelingen? Die kosten toch maar een paar euro per stuk..?

 

 Hopelijk heeft iemand de oplossing/juridisch advies, want we beginnen echt spijt te krijgen van de overstap.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Anne B
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 10237Posts
  • 1089Oplossingen
  • 9643Likes

Goedemorgen @geert301 en welkom op de Ziggo Community. Erg jammer dat je start bij Ziggo zo slecht is! Ik kijk graag wat ik voor je kan betekenen. De monteurskosten zal ik in elk geval direct vergoeden. Om antwoord op je vraag te geven, de €50- komt niet van de kosten van de koppelingen die zijn vervangen, maar dit zijn de algemene kosten voor een monteursbezoek. Maar zoals gezegd, bij deze heb ik de monteurskosten vergoed. Je bent een nieuwe klant dus het hoort niet in rekening te worden gebracht. 

Om een volledig beeld te krijgen heb ik de werkbon en notities van de monteur gelezen. Zoals je aangeeft is er in de kast buiten wel een aansluiting apart voor jouw appartement. Echter kon de monteur deze binnen nergens vinden. Hij vermoed dat die achter een radiator is weggewerkt bij een recente renovatie  maar kan het niet met zekerheid zeggen. Daar houdt het helaas ook op voor de Ziggo monteur. Hij zal geen dergelijk ingrijpende (bouw)werkzaamheden ondernemen zoals een radiator van de muur halen. 

 

Mijn advies is om toch met de verhuurder in gesprek te gaan hierover. Mogelijk weet een eerdere huurder meer. Wat exact de verplichting is van een verhuurder is zou ik zo niet kunnen zeggen. 

 

  

Bekijk in context

19 Reacties 19
anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9761Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

dan denk ik dat er nooit een groene kabel is geweest.

anders had die in de meterkast of woonkamer moeten zitten. maar gezien er een kabel naar het appartement is getrokken denk ik dat er nooit een groene kabel is geweest.

wel is het raar dan je een abonnement hebt kunnen afsluiten terwijl er geen groene kabel is

Steefb

Level 20
  • 15865Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

 

 


@anoniemforum  schreef:

wel is het raar dan je een abonnement hebt kunnen afsluiten terwijl er geen groene kabel is


Of die is er wel geweest, maar er bij een verbouwing uitgesloopt en amateuristisch hersteld.

geert301
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

De monteur heeft in de straatkast wel gezien dat er 5 groene kabels richting ons gebouw gaan, één voor elke verdieping. Maar het is dus de grote vraag waar die eindigen, hoe kom je daarachter, en in hoeverre is de verhuurder verplicht hieraan mee te werken? 

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

kan een monteur geen special apparaat aansluiting zodat hij kan meten/pulsen waar de kabel heen gaat

 

@tobiastheebe

Gio2903

Level 17
  • 3124Posts
  • 160Oplossingen
  • 2219Likes

zijn die appartementen allemaal een verschillend huisnummer? Want dan hebben ze als het goed is allemaal een eigen groene kabel. als het 1 huisnummer is dan word ie vanaf de binnenkomende plaats van de groene kabel opgesplitst en dan moet je inderdaad bij de verhuurder zijn. die woningen in amsterdam zijn vaak een lastig verhaal en is ook meestal niet zomaar even aan te leggen

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Ik weet niet in hoeverre een koppeling van buitenkabel op binnenkabel zichtbaar is in de grafiek op een TDR-meter. Als de koppeling van lage kwaliteit is c.q. veel echo/reflectie oplevert dan zou het zeker zichtbaar moeten zijn en kan de afstand van het meetpunt tot die koppeling worden achterhaald.

geert301
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Hoi Gio, ja elk appartement heeft zijn eigen huisnummer (huis, 1-hoog, 2-hoog, 3-hoog en 4-hoog). Er zijn ook 5 groene kabels vanaf de straatkast naar het huis toe, maar ergens houdt het dus op..

Gio2903

Level 17
  • 3124Posts
  • 160Oplossingen
  • 2219Likes

een monteur kan in het systeem zien hoelang de groene kabel van ev naar de woning is en wat voor kabeltype dit is. als hij de kabel pulst en de koppeling tussen groen en wit is niet goed zal het apparaat aangeven op hoeveel meter de kabel "schade" heeft. in dit geval zal dit waarschijnlijk de plek van de koppeling zijn. je zult wel met de verhuurder of iemand met kennis van het pand in gesprek moeten gaan waar dit dan precies is. een monteur weet dat namelijk ook niet

 

edit: terwijl ik mijn bericht aan het typen was was die vraag al gesteld en had je er al antwoord op gegeven. excuus 🙂

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@geert301 Heb je werkelijk een rekening gehad van € 50,00, want dat kan nooit de bedoeling zijn als je een nieuwe klant bent, je hebt ten slotte installatiegarantie.

 

Een Ziggo moderator kan zien wat er gebeurt is en wat er nu moet gaan gebeuren om alles in orde te krijgen voor je.

Anne B
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 10237Posts
  • 1089Oplossingen
  • 9643Likes

Goedemorgen @geert301 en welkom op de Ziggo Community. Erg jammer dat je start bij Ziggo zo slecht is! Ik kijk graag wat ik voor je kan betekenen. De monteurskosten zal ik in elk geval direct vergoeden. Om antwoord op je vraag te geven, de €50- komt niet van de kosten van de koppelingen die zijn vervangen, maar dit zijn de algemene kosten voor een monteursbezoek. Maar zoals gezegd, bij deze heb ik de monteurskosten vergoed. Je bent een nieuwe klant dus het hoort niet in rekening te worden gebracht. 

Om een volledig beeld te krijgen heb ik de werkbon en notities van de monteur gelezen. Zoals je aangeeft is er in de kast buiten wel een aansluiting apart voor jouw appartement. Echter kon de monteur deze binnen nergens vinden. Hij vermoed dat die achter een radiator is weggewerkt bij een recente renovatie  maar kan het niet met zekerheid zeggen. Daar houdt het helaas ook op voor de Ziggo monteur. Hij zal geen dergelijk ingrijpende (bouw)werkzaamheden ondernemen zoals een radiator van de muur halen. 

 

Mijn advies is om toch met de verhuurder in gesprek te gaan hierover. Mogelijk weet een eerdere huurder meer. Wat exact de verplichting is van een verhuurder is zou ik zo niet kunnen zeggen. 

 

  

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@geert301 

Veelal is de indeling van de boven elkaar gelegen appartementen bij etagewoningen (1e. 2e.3e. en 4e) gelijk. De indeling van een eventueel aanwezig appartement die op de begane grond ("Huis") wijkt meestal af.

 

Informeer eens bij een paar onderburen (minstens twee) waar bij hen de Ziggo-aansluiting (oorspronkelijk) geplaatst is.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Opmerking bij 2.

Nee, die plicht is er zover ik weet niet, tenzij dit in de huurovereenskomst is vast gelegd. Ook de ISRA betwijfel ik of een verhuurder/pandeigenaar die plicht heeft.

 

Als ik dit zo lees en de foto bekijk heeft de verhuurder vanaf het punt waar de 5 groene kabels binnenkomen deze zelf naar de woningen door getrokken naar de appartementen, het is zelfs mogelijk dat de interne bekabeling nog van een CAI installatie afkomstig zijn dan zijn die kabels ergen beneden in een fietsen kelder bijvoorbeeld gekoppeld.

geert301
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Dankjewel voor het crediteren van de materiaalkosten. Ik snap ook helemaal dat de Ziggo monteur dat soort ingrepen niet gaat doen, dus ik zal weer verder in gesprek gaan met de verhuurder over het opnieuw/juist aanleggen van de originele kabels. Als ik hier juridisch advies over krijg wat zijn verplichtingen hierin zijn, zal ik dat ook hier delen op het forum voor andere geinteresseerden. 

 

@DennyW dit ga ik ook zeker even doen, thanks voor de tip. 

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@geert301 

Juridisch kan het wat lastig worden. Voor zo ver ik weet is de verplichting dat een woning, bij nieuwbouw, een telefoon-landlijn-aansluiting (z.g. ISRA-punt van KPN, voorheen Staatsbedrijf PTT) moet hebben verdwenen uit het z.g. Bouwbesluit.
Er is ook geen verplichting dat er glasvezelaansluiting moet zijn. De infrastructuur hiervoor is niet overal aanwezig. Datzelfde geldt eigenlijk ook voor kabel-TV. Er zijn nog steeds dorpjes die nog verstoken zijn van kabel-TV. Mensen die daar wonen hopen op een voorspoedig uitrol van glasvezel om de de koperdraadverbindingen van de telefoonlijn daar vaak ook niet geweldig is. De DSL-snelheden zijn dan bedroevend.

 

Bij verkoop van huizen wordt vaak aangegeven of er er glasvezel en / of kabel-TV aansluiting is. Als er niets vermeld is, kan je er dus niet vanuit gaan dat het "wel goed zit".

 

Wat de verplichtingen zijn voor een verhuurder kan juridisch wel interessant zijn. De TV-aansluiting was b.v. bij de woningbezichtiging aanwezig. Je zou er dan op mogen reken dat deze goed werkt. Hier kan de jurist mogelijk wel iets mee.

 

@RoWi.gaf al aan dat bij oud bouw er een hele geschiedenis is van aansluiten op kabel-TV. In de jaren 60 is men begonnen met z.g. centrale antenne systemen. Later werden woningen aangesloten op lokale kabelbedrijven. Die werden weer opgekocht door...enz. enz. In veel situaties kon men alle woningen van een huizenblok, flatgebouw overzetten op een nieuw systeem op een centraal punt; b.v. het punt waar voorheen een collectieve antenneversterker zat.
N.B.: Dit laatste kon, op het laatst, alleen als er geen gebruik gemaakt werd van een z.g. doorlus- / rijgsysteem en / of als de coax enz. nog wel aan de toen geldende normen voldeed.

*EDIT*

Heel wel mogelijk dat er bij nieuwbouw bij appartementencomplexen, door de aannemer  projectontwikkelaar al coax in de afzonderlijke appartementen is aangelegd die op een centraal punt buiten de woning aangesloten worden op de coax van het kabelbedrijf.

 

**EDIT**

Ook als een projectontwikkelaar nieuw te bouwen huizen aanbiedt, moet je opletten of kabel of telefoon wel in het bestek opgenomen zijn. Brengt z.g. meerkosten met zich mee.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

je kan altijd nog starlink nemen mocht het echt niet werken met de verbindingen

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

In de jaren 60 is er wel mee begonnen, pas rond de jaren 70 kwamen de echte CAI voorzieningen wat nu VodafoneZiggo is naast de andere kabel providers zoals Delta/Zeelandnet.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@MR_CHIP  schreef:

je kan altijd nog starlink nemen mocht het echt niet werken met de verbindingen

 


Met die prijzen? 🤔 Dan nog eerder terug naar KPN, geen idee wat deze op het adres van @geert301 konden leveren op internet gebied.

 

 

Strikt juridisch gezien ga je een overeenkomst aan met Ziggo, deze heeft de leverplicht tot in de woning. En dan komt het vervelende bij huurwoningen er zal van de pand eigenaar toestemming moeten komen om desnoods buitenlangs een nieuwe groene kabel te trekken. Of als deze via een leiding gaat de witte kabel vervangen door een groene. De vraag blijft nog steeds waarom de groene kabels destijds niet naar elke woning zijn door getrokken. Dat kan enkel de huisjesmelker/pandeigenaar/verhuurder beantwoorden.

 

Ik ga er bijna vanuit dat in elke woning de situatie hetzelfde zal zijn zoals op de foto.

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@RoWi.  schreef:

In de jaren 60 is er wel mee begonnen, pas rond de jaren 70 kwamen de echte CAI voorzieningen wat nu VodafoneZiggo is naast de andere kabel providers zoals Delta/Zeelandnet.


Woningbouwverenigingen zijn halverwege 60-jaren in de de nieuwbouwwijken / tuinsteden in Amsterdam begonnen met centrale antennes op woonblokken. Mijn ouders mochten volgens huurovereenkomst geen eigen antenne plaatsen. Per zoveel huizenblokjes was er één antennemast voor radio en TV (alleen NL 1 en 2).

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Dat kan Kloppen. PTT was blijkbaar zelfs de eerste begin jaren 60 met kabelTV. De cai antenne's maakten zelfs in het westen de ontvangst van de duitse ether zenders mogelijk.

Bron

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic