Vraag
Reacties
Oplossing
kb1
Level 7

all hosts for 'ziggo.nl' have been failing for a long time (and retry time not reached)

Deze week was het weer zo ver. Van de e-mails verzonden namens de atletiekvereniging werden er een aantal ge-bounced (niet afgeleverd.) De melding in het bounce bericht was

all hosts for 'ziggo.nl' have been failing for a long time (and retry time not reached)

De Status code die werd vermeld was 5.0.0

Een Status die begint met een 5. betekent dat er iets is fout gegaan. De twee cijfers daarna geven een indicatie wat er dan fout gaat. Een status 5.1.1 betekent bijvoorbeeld dat het mail adres niet (meer) bestaat. Een status code 5.0.0 geeft echter geen enkele indicatie wat er fout is gegaan.

De foutboodschap zelf is al even nietszeggend. All hosts (welke dan?) for 'ziggo.nl' have been failing for a long time (hoe lang?) and retry time not reached?

Als verzender van legitieme e-mail word je hiermee flink het bos in gestuurd.

Als de bedoeling is om een beroeps spammer niet wijzer te maken heeft het ook weinig zin. Die weten precies wat er fout is gegaan en schakelen snel over naar paden die nog wel werken.

 

In de bounce berichten was er één die wel een zinvolle foutboodschap meegaf:

Diagnostic-Code: smtp; 550 mx4.tb.mail.iss.as9143.net mx4.tb.mail.iss.as9143.net MXIN103 
Your IP xxx.xxx.xxx.86 is in RBL. Please see http://csi.cloudmark.com/reset-request/?ip=xxx.xxx.xxx.86
;id=BY7amq3BfFSZf;sid=BY7amq3BfFSZf;mta=mx4.tb;d=20210805;t=094854[CET];ipsrc=xxx.xxx.xxx.86;

Dit bericht komt van Cloudmark. Cloudmark houdt een zwarte lijst (blacklist) bij van ip adressen met een slechte reputatie. In tegenstelling tot de vele andere blacklists is de lijst van Cloudmark niet openbaar. Alleen providers zoals Ziggo en KPN die gebruik maken van Cloudmark hebben toegang tot de lijst. Als verzender van e-mail weet je dus ook niet of een ip-address waarvan je via jouw e-mail provider gebruik maakt op die lijst staat, totdat je plotseling bounces terug krijgt.

Heb je een bounce mail met een Cloudmark foutboodschap dan kun je de link hierin openen en een formulier invullen om het ip-address van de zwarte lijst af te krijgen.

 

Het bleek in ons geval te gaan om één ip-address (eindigend op .86) van de mail provider die de atletiekvereniging gebruikt. De provider heeft een heel stel mail servers en een daarvan is waarschijnlijk gebruikt voor spam activiteiten van een van de vele klanten van de provider. Als onze mail provider dit door krijgt zal hij misschien ook zelf contact opnemen met Cloudmark om zijn ip-address van de zwarte lijst af te krijgen. De andere mails gericht aan Ziggo en KPN adressen gebruikten toevallig een ander mail server/ip-address en kwamen ongehinderd aan.

 

We kunnen veronderstellen dat de andere bounce mails met "All hosts for 'ziggo.nl' have been failing" ook zijn gebounced vanwege de Cloudmark vermelding. Vind je dan niet toevallig die ene mail met de Cloudmark boodschap dan tast je volledig in het duister. In het bounce bericht kun je niet eens het foute ip-address terugvinden van de mail server die het originele bericht heeft verzonden.

 

Het is op zich al onbehoorlijk van Cloudmark om hun zwarte lijst geheim te houden. Het is nog veel onbehoorlijker om de goedwillende mail verzenders die vaak buiten hun schuld worden getroffen door deze zwarte lijst in het duister te laten over waarom hun mails worden geweigerd.

Wat het nog een keer erger maakt is dat de verzender van de e-mail helemaal geen relatie hoeft te hebben met in dit geval Ziggo die de mail weigert. Als verzender moet je dan potentieel een klacht indienen bij alle mail providers die mail weigeren (Ziggo, KPN, ...) Deze providers gaan echter niet over de mail provider waarvan het ip-address op de zwarte lijst staat van Cloudmark. Als verzender kom je daar met deze foutboodschap echter niet achter, als je uit deze boodschap al kunt destilleren wat er echt aan de hand is.

 

Zie je deze boodschap in een bounce mail gericht aan een ziggo.nl, quicknet.nl, enz. adres - stuur dan een e-mail naar abuse@ziggo.nl met daarin een kopie van de bounce mail(s). Als ze vriendelijk zijn kunnen ze namens jou Cloudmark vragen om het ip-address te resetten die op de zwarte lijst staat.

Hoe je dit meldt bij KPN weet ik niet. Bij Tele2 is het lastiger, daar moet je lid worden van de Tele2 community en daarin jouw klacht melden.

 

Een betere oplossing is natuurlijk als Ziggo de bounce tekst aanpast. Minimaal moet daar in staan waarom de e-mail is geweigerd met vermelding van het ip-address die op de zwarte lijst staat. Als er een Cloudmark boodschap beschikbaar is dan hoort die in het bounce bericht te staan. Wijzig ook de 5.0.0. bounce status naar een waarde die beter overeenkomt met de reden van de weigering.

 

 

 

 

e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing
20 Reacties 20
kb1
Level 7
Topicstarter

De boodschap: "all hosts for 'ziggo.nl' have been failing for a long time (and retry time not reached)"

komt niet van Ziggo maar van de mail provider die de mail verzendt. Om dit te laten oplossen moet je contact opnemen met de verzendende mail provider.

In de meeste andere gevallen waar een e-mail niet kan worden afgeleverd aan een Ziggo adres kun je mailen naar abuse@ziggo.nl en een kopie van de mail bijsluiten.

 

De boodschap "all hosts..." komt uit het mail software pakket Exim die door de verzendende mail provider wordt gebruikt. De oorzaak is bijna altijd dat een van de mail servers van de provider op een zwarte lijst is terecht gekomen. Dat gebeurt bijvoorbeeld als een of meer gebruikers van de mail provider veel mails sturen die als spam worden aangemerkt. De mail provider moet actie nemen om van die zwarte lijst af te komen.

 

Als Ziggo merkt dat een mail server die naar een Ziggo adres wil sturen op een zwarte lijst staat dan breekt Ziggo direct de poging af met een 550 status en een boodschap die aangeeft dat de mail server op de zwarte lijst staat. Die boodschap krijg je te zien in de geweigerde mail.

Exim ziet dat Ziggo mails weigert van de mail server en besluit na korte of lange tijd om nieuwe mails direct terug te sturen met een "all hosts..." boodschap. Als je dit ziet is de mail dus nooit bij Ziggo geweest.

 

Exim zal zo nu en dan een mail proberen te bezorgen om te kijken of het probleem is opgelost. Als Exim te snel besluit om mails direct terug te sturen kun je aan die mails ook niet zien wat de oorzaak is, op welke zwarte lijst de mail server staat. Dat is vervelend omdat je als verzender in het duister blijft.

 

Als de mail provider meerdere mail servers heeft kunnen andere mails nog wel bezorgd worden via servers die niet op een zwarte lijst staan. Je kunt een mail die terugkomt met "all hosts..." dus gewoon nog een keer proberen te verzenden met een redelijke kans op succes.

0 Kudos