afzender noreply@ziggo.nl voor spam in de vorm van een chantage-/afpersings email - hoe kan dat?

Afgezien van het feit dat het vervelend is om spam te ontvangen, laat staan spam in de vorm van een chantage-/afpersingsemail, ben ik wel verbolgen over het feit dat ZIGGO blijkbaar spam afkomstig van noreply@ziggo.nl doorlaat!
Kan iemand mij uitleggen hoe het kan dat het spoofen van noreply@ziggo.nl niet opgepikt wordt door jullie eigen filters?
enige mogelijkheid die ik kan verzinnen is dat die spam dus van het eigen netwerk afkomstig is. Dan nog zou zo een mass-email direct gestopt moeten worden. Waarom gebeurt dit niet?

Boelie
Ontdekker
  • 2Reacties
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
1 Geaccepteerde oplossing

Hey all. Bedankt voor al jullie meldingen!
Gelukkig hebben jullie allemaal snel door dat dit mailtje natuurlijk hartstikke nep is en zeker niet vanuit ons komt! Hij is gelukkig ook al veel bij onze abuse afdeling terecht gekomen, dus we zijn op de hoogte. Helaas komen zulke verhalen voor en is niet alles tegen te houden.

Er worden (gelukkig) een hoop mails tegengehouden door spamfilters. Helaas 'groeien' de zenders ook en worden er regelmatig nieuwe manieren gevonden om toch weer ergens doorheen te glippen. We zullen er alles aan doen dergelijke incidenten zo veel mogelijk te voorkomen.

Bekijk in context

Lycke Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 11146Reacties
  • 853Oplossingen
  • 3920Likes
112 Reacties 112

Ontving vanmorgen vroeg 3 x exact dezelfde mail.
Ik was hoogst verbaasd dat Ziggo deze chantage-afpersing-mails niet heeft gefilterd.
In feite dieptreurig.
Zeeburgia
Expert
Expert
  • 687Reacties
  • 19Oplossingen
  • 899Likes

Dank voor je reactie,
Exact de reden voor mijn post....
Boelie
topicstarter
Ontdekker
  • 2Reacties
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ik heb ook deze mail ontvangen van noreply@ziggo.nl
Castlenco
Ontdekker
  • 2Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik vermoed dat deze spam mail er tussendoor geglipt is ergens vanaf of achter een andere mee gelift is. Reden waarom ik dit meld is dat ik al geruime tijd geen spam berichten meer gehad heb maar het kan altijd gebeuren.
Erik-Rik
Gedreven Raadgever
  • 473Reacties
  • 11Oplossingen
  • 22Likes

Kijk eens in de header van het bericht.
Grote kans dat het echt niet via een Ziggo account verstuurd is.
RobertKoopman
Gedreven Raadgever
  • 902Reacties
  • 86Oplossingen
  • 246Likes

RobertKoopman wrote:
Kijk eens in de header van het bericht.
Grote kans dat het echt niet via een Ziggo account verstuurd is.

Natuurlijk komt dit niet van Ziggo. Maar het lijkt me dat Ziggo hier wel van op de hoogte wil zijn wanneer er spam in omloop is met als afzender @ziggo.nl
Castlenco
Ontdekker
  • 2Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

beste Boelie en Zeeburgia /all,

Dit soort problemen kun je het beste melden, of de mail forwarden, naar abuse@ziggo.nl

Weten welke mailadressen Ziggo gebruikt zie je in dit overzicht


groet,

Bam
BAM
Gedreven Raadgever
  • 244Reacties
  • 19Oplossingen
  • 30Likes

Castlenco
Volledig met je eens.
En een combi van noreplay@ziggo.nl met als onderwerp 'nog 3 dagen om te betalen' had al voldoende zwaarwegend moeten zijn voor Ziggo om te filteren.

BAM
Waarom de mail forwarden naar Ziggo?
Het lijkt mij voldoende dat deze calamiteit is gemeld op dit forum, want er nemen aan het forum ook moderators van Ziggo deel die het probleem intern kunnen doorsluizen.
Zeeburgia
Expert
Expert
  • 687Reacties
  • 19Oplossingen
  • 899Likes

beste Zeeburgia,

"Het lijkt mij voldoende dat deze calamiteit is gemeld op dit forum, want er nemen aan het forum ook moderators van Ziggo deel die het probleem intern kunnen doorsluizen."

Als er brand is bel je dan de brandweer of wacht je af tot ze reageren op rooksignalen? :unamused: :joy:

Eigen initiatief kan dus geen kwaad.


succes,

Bam
BAM
Gedreven Raadgever
  • 244Reacties
  • 19Oplossingen
  • 30Likes

Eigen initiatief is natuurlijk op zich te prevaleren (in een ideale wereld), maar uit eigen ervaring weet ik dat een serieus probleem sneller door Ziggo wordt opgepakt via de twee Ziggo forums in vergelijking met een veelal laconiek opererende helpdesk, een helpdesk die je als klant stelselmatig niet terugbelt in weerwil van beloftes.
Ik verwacht dat we op korte termijn een reactie kunnen tegemoetzien van een Ziggo moderator.
Zeeburgia
Expert
Expert
  • 687Reacties
  • 19Oplossingen
  • 899Likes

noreply@ziggo.nl bestaat niet, maar is redelijk eenvoudig te gebruiken als afzender.
Boompieapp
Raadgever
  • 431Reacties
  • 11Oplossingen
  • 26Likes

Haal je schouders op, en gooi deze email weg. 😉
En ga door met je leven. 🙂
Gusto
Expert
Expert
  • 1490Reacties
  • 33Oplossingen
  • 144Likes

Gusto wrote:
Haal je schouders op, en gooi deze email weg. 😉
En ga door met je leven. 🙂
Dit is wel de beste oplossing :stuck_out_tongue_winking_eye:
EnergieBoy
Super Expert
Super Expert
  • 10640Reacties
  • 519Oplossingen
  • 2411Likes

Men moet zich van zo'n spam mailtje nu niet teveel gaan aftrekken, ik bedoel aantrekken.
Sparco1955
Expert
Expert
  • 1639Reacties
  • 155Oplossingen
  • 396Likes

Zelfde mail ontvangen, en doorgestuurd naar abuse@ziggo.nl
Is gewoon een of ander kindje dat een computer totaal blaadje heeft gelezen en weet hoe hij de email moet vervalsen.... Life goes on...:sneezing_face:
ABFM
Ontdekker
  • 1Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Net ook deze mail ontvangen. Idd raar dat Ziggo dit niet als spam ziet. Wat gaat Ziggo eraan doen?
Nikita
Ontdekker
  • 3Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

ook zo een mail gekregen. Vervelend want je denkt van een intern medewerker van Ziggo die de boel gewoon
belazert. Ziggo moet deze spam stoppen.
roel58
Ontdekker
  • 2Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb overigens nog niemand horen zeggen dat die chantagemail helemaal niet kan kloppen, omdat
er geen sprake geweest kan zijn van wat die zogenaamde Michael beweert................haha.
Anders wordt 't wel linker toch?
roel58
Ontdekker
  • 2Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Vanmorgen ook deze mail ontvangen. Schandelijk dat dit door Ziggo niet gefilterd wordt! Ik neem aan dat Ziggo zo snel mogelijk met een reactie komt...

Overigens surf ik al jaren redelijk ongerust omdat ik altijd denk dat de virus software alles er wel uitpikt... Misschien naïef?
DeVragendeDerde
Gedreven Ontdekker
  • 5Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bij mij worden sommige belangrijke berichten in de spam gezet. De echte spam staan in de gewone mail. Heb hierover al gebeld met Ziggo. Allemaal heel vervelend hoor je dan. Mocht het aanhouden dan kon ik gerust weer bellen.

Mailportaal van Ziggo werkt niet goed.
We betalen voldoende voor een goed werkende software maar het werkt niet naar behoren.
Nikita
Ontdekker
  • 3Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Wil even melden dat ik hetzelfde mailtje heb ontvangen
Hooimijt
Ontdekker
  • 1Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Deze mail inderdaad ook vanmorgen ontvangen en verwijderd.
Speedyhome
Ontdekker
  • 1Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ook ontvangen, en maak me er niet druk om echt of nep.
Dan wordt ik maar beroemd mee heel heel heel veel mensen tegelijkertijd.
Want ik durf daar grof geld op in te zetten, dat ik zeker weet dat ik niet de enigste vrijgezel ben
In Nederland.
Beetje lullig voor me moeder en mijn vader maar ja ik ben ook niet van steen.
Ah c'est la vie enjoy the movie.
kefkef81
Ontdekker
  • 1Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

#metoo

Hier kunnen sommige huishoudens heel veel hinder van krijgen. Schande!

aan de bak Ziggo!
helmahero
Ontdekker
  • 1Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Yep #MeToo...

Maar wat wel schandalig is, is dat dit e-mailadres blijkbaar niet de eerste keer is gebruikt voor dit soort praktijken. Hoe kan dit Ziggo???

https://www.fraudehelpdesk.nl/vragen-meldingen-cpt/ziggo-incasso-april-mislukt/
moby18
Ontdekker
  • 2Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Wat een paniek om niks.:neutral_face:
Spam bestaat al jaren en veel mensen krijgen er tientallen tot honderd per dag. Steeds vaker worden fake "bekende" emailadressen als afzender gebruikt omdat die nou eenmaal makkelijker langs de spamfilters komen. Deze keer noreply@ziggo.nl maar er zijn ook spammers die je eigen email als afzender nemen omdat die niet te blokkeren zijn tenzij je uitgebreide test van de headers gaat doen
Gewoon niet op reageren en verwijderen.
Als iedereen de mails gaat doorsturen naar Abuse draag je alleen maar bji aan het verspreiden van spam. Nog afgezien van het feit dat abuse alleen iets kan doen tegen misbruik binnen ziggo (of NL) netwerken en al helemaal niet tegen landen die toch al weinig tot niks doen tegen spam zoals Rusland, India, Oekraine, waat deze mails vaak vandaan komen.

Anders de headers invullen bij https://www.spamcop.net/
Die scant de headers en kan dan ook klachten sturen naar de juiste abuse (bv van netwerk waaevandaan de mail komt of eigenaar van een eventueel gehackte site)
Spamcop is gratis. Ik gebruik het al jaren consequent voor iedere spam die ik binnenkreeg en inmiddels is mijn spam gedaald tot 1-2 spam emails per kwartaal, die dan ook nog eens door Gmail al worden herkend.
Nick999
Expert
Expert
  • 3900Reacties
  • 224Oplossingen
  • 1062Likes

Hey all. Bedankt voor al jullie meldingen!
Gelukkig hebben jullie allemaal snel door dat dit mailtje natuurlijk hartstikke nep is en zeker niet vanuit ons komt! Hij is gelukkig ook al veel bij onze abuse afdeling terecht gekomen, dus we zijn op de hoogte. Helaas komen zulke verhalen voor en is niet alles tegen te houden.

Er worden (gelukkig) een hoop mails tegengehouden door spamfilters. Helaas 'groeien' de zenders ook en worden er regelmatig nieuwe manieren gevonden om toch weer ergens doorheen te glippen. We zullen er alles aan doen dergelijke incidenten zo veel mogelijk te voorkomen.

Bekijk in context

Lycke Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 11146Reacties
  • 853Oplossingen
  • 3920Likes

Dank voor je reactie @Lycke
Maar dit moet toch iemand zijn met een @ Ziggo.nl adres? Jullie moeten dan toch kunnen zien wie dat adres heeft aangemaakt?
moby18
Ontdekker
  • 2Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Wut??

Een spam e-mail van "noreply-at-ziggo" met onder andere de woorden "3 dagen om te betalen", "porno", "gehackt", "bitcoin" en "trojan virus" die bovendien schijnbaar al enkele weken de ronde doet in diverse vormen en waarbij al tenminste 1 persoon betaald heeft was niet tegen te houden??

Absolute onzin en schandalig.

Valt me ook op dat ik dit soort e-mails aanmerkelijk vaker krijg sinds de fusie van Ziggo en UPC.
DeVragendeDerde
Gedreven Ontdekker
  • 5Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

beste DeVragendeDerde,

Dus vanaf 2014 heb jij er al last van? Toen was de fusie tussen Ziggo en UPC.
Of bedoel je de meest recente fusie tussen Vodafone en Ziggo?


groet,

Bam
BAM
Gedreven Raadgever
  • 244Reacties
  • 19Oplossingen
  • 30Likes

Nick999 wrote:
Wat een paniek om niks.:neutral_face:
Spam bestaat al jaren en veel mensen krijgen er tientallen tot honderd per dag. Steeds vaker worden fake "bekende" emailadressen als afzender gebruikt omdat die nou eenmaal makkelijker langs de spamfilters komen. Deze keer noreply@ziggo.nl maar er zijn ook spammers die je eigen email als afzender nemen omdat die niet te blokkeren zijn tenzij je uitgebreide test van de headers gaat doen
Gewoon niet op reageren en verwijderen.
Als iedereen de mails gaat doorsturen naar Abuse draag je alleen maar bji aan het verspreiden van spam. Nog afgezien van het feit dat abuse alleen iets kan doen tegen misbruik binnen ziggo (of NL) netwerken en al helemaal niet tegen landen die toch al weinig tot niks doen tegen spam zoals Rusland, India, Oekraine, waat deze mails vaak vandaan komen.

Anders de headers invullen bij https://www.spamcop.net/
Die scant de headers en kan dan ook klachten sturen naar de juiste abuse (bv van netwerk waaevandaan de mail komt of eigenaar van een eventueel gehackte site)
Spamcop is gratis. Ik gebruik het al jaren consequent voor iedere spam die ik binnenkreeg en inmiddels is mijn spam gedaald tot 1-2 spam emails per kwartaal, die dan ook nog eens door Gmail al worden herkend.


Handige link die je hebt neergezet, dank je, daar ga ik zekers gebruik van maken :wink:
Dave-
Super Expert
Super Expert
  • 13715Reacties
  • 553Oplossingen
  • 2624Likes

Nee, ik bedoel Ziggo/UPC. Sindsdien heb ik een aantal mails ontvangen, o.a. mails om mijn creditcard opnieuw te activeren en om bedragen op Bitcoin adressen te storten (redenen kan ik me niet meer herinneren).

Voor die fusie kreeg ik nooit dit soort flauwekul te zien.
DeVragendeDerde
Gedreven Ontdekker
  • 5Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

https://www.ad.nl/binnenland/sluwe-ict-er-pakt-enlsquo-seksafperserenrsquo-met-truc-terug-br-br~a2885086/
X-gebruiker-X
Ontdekker
  • 1Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

beste X-gebruiker-X,

Ik wil je vriendelijk doch dringend verzoeken dit soort berichten te markeren met
"Voor eigen risico !!"

Buikpijn van het :joy: :rofl: :joy: :thumbsup_tone2:


groet,

Bam
BAM
Gedreven Raadgever
  • 244Reacties
  • 19Oplossingen
  • 30Likes

Ik vind het verhaal bijna te mooi om waar te zijn, maar als het waar is en de persoon is gepakt dan is dat 1) prachtig en 2) onwaarschijnlijk dom van de crimineel die dus goed is met computers, maar zich vervolgens zo eenvoudig te grazen laat nemen.
DeVragendeDerde
Gedreven Ontdekker
  • 5Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Geweldig ???
Dave-
Super Expert
Super Expert
  • 13715Reacties
  • 553Oplossingen
  • 2624Likes

Ook ik heb vanmorgen heel vroeg zo'n zelfde mail gehad van ene Michael.
Ik heb helemaal geen verstand van de bitcoin wereld, maar kan je zo'n zot als Michael niet pakken op zijn bitcoin adres (in dit geval 1FMEViu8MB1aWzKViXtEjHCV9jHdTpKrYj ). Of is dit te simpel gedacht.
Ook zie ik als de bron van het bericht bekijk een IP adres staan. Toch ook te achterhalen.
In ieder geval beveilig ons beter tegen deze praktijken die toch uit naam van ZIGGO worden verstuurd.
piver46
Ontdekker
  • 1Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

piver46 De kans is groot dat een willekeurige andere internetter een mail namens jou ontvangt voor bv "penis enlargement" :grin:

Zo werkt spam nl. Men geeft nooit een eigen email op maar vrijwel altijd een fake emailadres van anderen. Als je emailadres eenmaal op zon spamlijst staat kom je er niet meer vanaf en kan je mail niet alleen worden gebruikt voor spam maar ook als afzender email. En in dat geval kun je er als "echte"eigenaar van dat email adres net zo weinig aan doen als ziggo nu. Vooralsnog is Gail een van de beste emailproviders met de beste spamfilters, maar ja, Google "leest" dan ook je emails; iets wat niet iedereen fijn vindt en ook niet alle bedrijven mogen.
Nick999
Expert
Expert
  • 3900Reacties
  • 224Oplossingen
  • 1062Likes

moby18 wrote:
Dank voor je reactie @Lycke
Maar dit moet toch iemand zijn met een @ Ziggo.nl adres? Jullie moeten dan toch kunnen zien wie dat adres heeft aangemaakt?


Spammers, hackers en afpersers kunnen elk adres laten zien als afzender in een mail, ook dat van mij en jou.
Het zijn vaak eigen mailservers of gehackte mailservers die op elke plaats in een mail zetten wat zij willen, ook in de headers.
Als je dan een verzendende server hebt gehuurd in het oerwoud in Verweggiestan en dan nog via een server laat lopen in Nogverderwegland dan is er ook niet snel iets aan te doen en niet te achterhalen waar het vandaan komt.

De providers kunnen alleen proberen de servers te blokken en de spamfilter actief te krijgen op bepaalde teksten, maar niet zo strak dat er sommige goede mails niet meer doorkomen en morgen is er weer een andere mail en server in gebruik in Nogveelverderwegland.

Op dit moment is 59,33% van alle verzonden mails spam, fishing en afpersing, dus gelukkig wordt er al veel tegengehouden.
Be rt
Super Expert
Super Expert
  • 39910Reacties
  • 2230Oplossingen
  • 8246Likes

Uitgelicht topic