jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

advies om binnenhuis installatie te verbeteren

Hallo,

Een kennis van mij belde gisteren op hij had geen vaste telefoon- en internetverbinding meer.
Uitgezocht of er een storing was. Die was er niet. Vervolgens gevraagd welke lampjes op de connectbox branden, dan wel knipperen. Hij gaf aan dat de horizontale led groen knipperde.
De storingswizard leerde me dat het iets met bekabeling te maken kon hebben.
Vervolgens stelde ik de vraag of er iets bij de aansluiting beneden gebeurd was. Zijn antwoord was ja, er is een stekker los gekomen van de kabel die naar boven gaat. Dat het zo werkt is bewonderingswaardig als ik soms lees wat mede forumbezoekers voor problemen hebben om de modem online te krijgen.

Nu de situatie voor zo ver ik kan overzien:

 

Op de beneden verdieping:

het AOP wat ik verdenk een TRAS1000 doos te zijn.
Daarop zit een ouderwetse splitter, zoals ze nog in het analoge tijdperk werden gebruikt om meerdere aansluitingen te maken. Hier op zit een stekker met daaraan een kabel die naar boven gaat, waar ook de modem staat. De andere aansluiting gaat met een kort kabeltje naar een WCD met TV en radio uitgang. Hierop is een POA-1-UPC geplaatst die het signaal weer naar de TV en de Quantis kabel ontvanger.

Op dit moment werkt de quantis niet, maar dat verwacht ik met een andere en betere kabel weer in orde te krijgen.

Mijn zorg is dat als de modem weer stopt met zijn werk doen. Dan zitten oudere mensen zonder telefoon.

Zelf zat ik er over te denken om:

1. De eerder genoemde WCD buiten spel te zetten.

2. Een 3 weg splitter (de 3 voudige van de POA-1-UPC) op het AOP.
3. Modem naar beneden halen en dan op die splitter aansluiten.

Vervolgens komt dan de uitdaging of de wifi sterk genoeg is om de PC boven van internet te voor zien.


Hoe denken jullie hier over?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@jansmarcel  schreef:

...Wat de PC betreft moet ik kijken of de kabel makkelijk boven is te krijgen.


Veel huizen hebben loze ( lege ) buizen en/of vaak een 'koker' die van beneden naar boven loopt, voor o.a. water, gas en afvoer. Dit soort kokers zijn ideaal om ook een netwerkkabel door te leggen. Het is soms misschien een omweg , maar een netwerkkabel kan/mag 100m lang zijn, terwijl lengte geen invloed heeft op de werking/signaal.
Als u een netwerkkabel neemt, waaraan u zelf de RJ45 stekkers knijpt, dan zou u die kabel b.v. ook via CV vloerdoorvoer kunnen leggen, waardoor u makkelijk van de ene verdieping naar de ander kan.

Bekijk in context

12 Reacties 12
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Aanbevolen wordt om het modem bij het AOP te plaatsen en met een korte kabel (1,5 m.) op het AOP dan wel een splitter op het AOP aan te sluiten. AOP zelf eventueel laten vervangen door een monteur.

 

In plaats van een POA 03-UPC, zou ik een POA-254 op het AOP plaatsen en op de POA-254 vervolgens de POA 01-UPC plaatsen voor TV + QE317. Voordeel is minder demping voor het modem en scheiding met/filtering van de binnenhuisinstallatie qua upstream/retourband.

 

Wat betreft de PC: indien mogelijk een UTP-kabel trekken (Cat 6) trekken.

jansmarcel
Topicstarter
Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

@tobiastheebe  Eigenlijk dus al een beetje wat ik dacht. de 254, is dat de splitter waar voor de modem een F-connector aansluiting op zit?

Die kan ik via Ziggo krijgen op moet deze elders aangeschaft worden? (bv via de randapparatuur shop)

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De POA-254 beschikt inderdaad over een F-aansluiting voor het modem. Via Ziggo Randapparatuur wordt alleen de POA-01-B aangeboden, maar het is mogelijk dat in werkelijkheid de POA-254 wordt toegestuurd, gezien die laatste nu de standaard is en een POA-01-B alleen nog in uitzonderlijke situaties wordt toegestuurd. Een moderator kan ook een POA-254 (met bijpassende nieuwe F/F-kabel voor het modem) toesturen.

jansmarcel
Topicstarter
Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

@tobiastheebe  Dat zou helemaal ideaal zijn. Als er kosten aan verbonden zijn dan hoor ik het wel. Ik vind het gewoon belangrijk dat de telefoon bij die mensen blijft werken.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Dit aansluitmateriaal kan kosteloos toegestuurd worden, mag dit naar jouw adres?

jansmarcel
Topicstarter
Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

Dat mag zeker. Bedankt voor de info en het regelen. Wat de PC betreft moet ik kijken of de kabel makkelijk boven is te krijgen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Ik heb zojuist het verzoek bij de moderators neergelegd.

 

Bij overstap naar een DOCSIS 3.1-modem dient overigens het AOP te worden vervangen.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@jansmarcel  schreef:

...Wat de PC betreft moet ik kijken of de kabel makkelijk boven is te krijgen.


Veel huizen hebben loze ( lege ) buizen en/of vaak een 'koker' die van beneden naar boven loopt, voor o.a. water, gas en afvoer. Dit soort kokers zijn ideaal om ook een netwerkkabel door te leggen. Het is soms misschien een omweg , maar een netwerkkabel kan/mag 100m lang zijn, terwijl lengte geen invloed heeft op de werking/signaal.
Als u een netwerkkabel neemt, waaraan u zelf de RJ45 stekkers knijpt, dan zou u die kabel b.v. ook via CV vloerdoorvoer kunnen leggen, waardoor u makkelijk van de ene verdieping naar de ander kan.

jansmarcel
Topicstarter
Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

Bedankt voor de tips.

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@jansmarcel aardig dat je je kennis met deze materie wil en kan helpen. Zo zie je maar, iemand met verstand van zaken in je vriendenkring is onmisbaar!

De gewenste kabels/splitters komen jouw kant op. Die zijn onderweg, kosteloos. Laat je weten of het daarmee gelukt is? 

jansmarcel
Topicstarter
Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

Ga ik doen. Het kan ook zijn dat de kennis zegt dat we het spul op de plank leggen en het oppakken als er weer iets mis gaat. We zien wel.

jansmarcel
Topicstarter
Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

Het was inderdaad blijven liggen. De beste man had nog 2x een storing gehad zoals beschreven in de start topic. De laatste was dus vandaag. Toen was voor mij de maat vol. Ik had genoeg van het oplappen.
Zijn huisaansluiting ziet er nadat ik "uitgeraasd" was😋 als volgt uit: AOP -> POA-254 met op de F-connector aansluiting uiteraard de ConnectBox en op de IEC uitgang een POA-01-UPC met daarop de TV en op de andere de Quantis QE317. Modem werkt (snelheid wordt gehaald), telefoonlijn is weer actief. TV werkt. Alleen de Quantis niet getest. Signaal naar boven met een setje Deco's opgelost. Omvormer is weer benaderbaar en de PC heeft zo weer een connectie met netwerkkabel (die ik gelukkig niet heb hoeven trekken.

Voor mij is het hiermee opgelost.

Uitgelicht topic