edmondvs

Level 7
  • 157Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes

Zwak binnenkomend signaal op modem.

Al een paar jaar is de signaalsterkte op mijn kabelmodem aan de lage kant: -9.7dBmV @850MHz.

Ik zou het waarderen als er toch eens een monteur langs komt om er wat aan te doen.

Kan een van de moderatoren dat regelen?

Alvast mijn dank.

 

 

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

Helder! Dan lijkt me de monteurafspraak te beste stap voor nu. 

Ik heb dit topic op de werkbon vermeld en de afspraak ingepland voor komende dinsdag tussen 08.00-13.00 uur. Komt het niet uit? Dan kan je de afspraak verzetten via Mijn Ziggo.

Bekijk in context

edmondvs
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes

@Jamyla 

Een monteur is langs geweest en al ras vond hij de oorzaak van het zwakke signaal: Ik was aangesloten op een verkeerde tap v.d. eindversterker, iets wat ik al die tij al vermoedde. Hij heeft dat rechtgezet en het signaal is nu 0.2dBmV & 850MHz, precies goed.  Ik hoop dat die andere storing, HF ingress @ 714 en 722MHz, nu ook verleden tijd is.

Bedankt voor de snelle oplossing.

 

 

Bekijk in context

11 Reacties 11
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Gelet op de zaken die aan het licht kwam in jouw vorige topic Downstreaam signaalsterkte te zwakt lijkt mij dat een goed plan.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) komt binnenkort langs in dit topic.

Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Posts
  • 643Oplossingen
  • 1723Likes

Hey @edmondvs

 

Gigantisch irritant dat je signaal niet helemaal mee wil werken. Ik ben het aan deze kant dan ook gelijk voor je onder de loep gaan nemen. 

Ik zie inderdaad dat het signaal dat op je modem binnenkomt aan de lage kant is. Nu ben ik alleen wel benieuwd (voordat ik een monteur voor je in plan), hoe het modem is aangesloten. Heb je hier een lange kabel tussen of een oude splitter? Is je hoofdaansluiting verouderd? Dit zijn de belangrijkste vragen waar ik graag eerst een antwoord op wil. 

Kun je mij daarmee helpen? Je kunt eventueel een foto van je aansluiting meesturen :-).

edmondvs
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes

Hi @Marije ,

 

Kabel, splitter en  AOP allemaal door jullie geleverd. De kabel is 1.5m lang. Splitter type: POA-01-B.

AOP van Technetix, type DOI-01 C+h+EL, dus dubbel galvanisch geïsoleerd, zoals het eigenlijk hoort !!!

Dit AOP is met zijn bandbreedte van "slechts" 1000MHz een beetje verouderd, maar voor doorgifte van max. 850MHz nog steeds ruim toereikend.  Daar ligt het dus ook niet aan.

 

Om tijd,  geld en irritatie te besparen raad ik jullie ten sterkste aan om direct te gaan meten aan de eindversterker in de straatkast, want daar gaat het hoogstwaarschijnlijk al mis. Zo niet, dan ligt het aan de "groene" kabel, Dan hebben we echt een probleem, want die laat zich niet gemakkelijk vervangen.

 

Aan de "binnenhuis bekabeling" ligt het perse niet. Dat heb ik (van huis uit elektronicus) op alle mogelijke manieren getest. Zelfs zonder tussenkomst van AOP, splitter of kabel is het signaal al te zwak (ca. 12dB zwakker dan bij mijn buurman), kan je nagaan!

BTW, voor aanvullende informatie zie: https://community.ziggo.nl/t5/Archief/Downstreaam-signaalsterkte-te-zwakt/td-p/68398

Groet,

Edmond.

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

Helder! Dan lijkt me de monteurafspraak te beste stap voor nu. 

Ik heb dit topic op de werkbon vermeld en de afspraak ingepland voor komende dinsdag tussen 08.00-13.00 uur. Komt het niet uit? Dan kan je de afspraak verzetten via Mijn Ziggo.

edmondvs
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes

@Jamyla 

Een monteur is langs geweest en al ras vond hij de oorzaak van het zwakke signaal: Ik was aangesloten op een verkeerde tap v.d. eindversterker, iets wat ik al die tij al vermoedde. Hij heeft dat rechtgezet en het signaal is nu 0.2dBmV & 850MHz, precies goed.  Ik hoop dat die andere storing, HF ingress @ 714 en 722MHz, nu ook verleden tijd is.

Bedankt voor de snelle oplossing.

 

 

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

Verhip nog aan toe @edmondvs 

 

Wat fijn dat hij al is langsgeweest en dit euvel heeft ontdekt. Super dat er nu korte metten is gemaakt met de boosdoener.

So far, so good.

 

Maar ik laat je topic nog even open staan dit weekend. Just in case 🙂

Mocht er dan toch nog een hick-up zijn dan horen we graag weer van je.

edmondvs
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes

Tot nu toe draait het als een tierelier. Signaal tussen 0.0 en 2.2dBmV, ca. 2 pre RS errors/uur/kanaal en zero post RS errors. Ook de hoge concentratie van RS errors rond 718MHz is verdwenen.

 

Nu nog een vlotter modem, dan ben ik helemaal blij, want het opvragen van de  connectbox-status (en ook het opstarten) gaat tergend langzaam (t.o.v. een Ubee).

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Fijn om te lezen, een downstream-vermogen tussen 0 en 2 dBmV is inderdaad uitstekend, 2 correctable errors per uur per kanaal is volledig acceptabel.

 

De UBC1318ZG is beschikbaar als alternatief (DOCSIS 3.1-)modem met een snelle en uitgebreide webinterface. Dit is een modem voor het MKB dat niet door de reguliere klantenservice kan worden toegestuurd, maar wel door een moderator. Wel ontbreekt een ingebouwd access point t.b.v. Wi-Fi, zou dat een probleem zijn in jouw situatie?

edmondvs
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes

@tobiastheebe 

Een UBC1318ZG zou mooi zijn en heb dat al een keer gevraagd. Maar Ziggo ging daar niet op in omdat mijn abonnement niet "duur" genoeg is. Bovendien, nu de verbinding in orde is, heb ik niet zo vaak meer de behoefte om in te loggen op het modem (om de status te bekijken). En wat het slome opstarten betreft, gewoon 's ochtends nog voor het tandenpoetsen dat ding alvast aanzetten.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Maak je het modem dan 's nachts stroomloos? Het modem is ontworpen voor 24/7 bedrijf.

edmondvs
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes

Natuurlijk is het modem geschikt voor voor 24/7 bedrijf, maar dat betekent niet dat je hem 's nachts aan moet laten staan. Je PC en CV laat je toch ook niet aanstaan? Het enige apparaat dat ik niet uitzet is de ijskast. Een beetje milieubewust, toch?

Uitgelicht topic