Vraag
Reacties
Oplossing
Aankondigingen
Nick8900
Level 5

Zou ik ipv6 moeten aanzetten op router?

Goedemorgen!

Is het aan te raden om ipv6 aan te zetten op m'n TP link router?  Ik weet niet of Ziggo dit ondersteund, en zo wel waarom zou ik het wel aan willen zetten of waarom juist niet?

Alvast bedankt. 

0 Kudos
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Uiteraard wordt IPv6 ondersteund door Ziggo, er zijn echter nog verschillen tussen de beschikbare stacks (Dual-Stack Lite en Full Dual-Stack) in voormalig UPC- en Ziggo-gebied, afhankelijk van de door het modem gebruikte configuratie (boot file).

Door inschakelen van IPv6 in het thuisnetwerk ben je voorbereid op de toekomst, maar momenteel zijn er nog geen nadelige gevolgen voor het dagelijks gebruik als alleen IPv4 is ingeschakeld. Verreweg de meeste sites zijn ofwel alleen via IPv4 of via zowel IPv4 als IPv6 bereikbaar.

Bij gebruik van een eigen router wordt aanbevolen om het modem in bridge mode te (laten) zetten, indien dit nog niet het geval is.

Bekijk in context

0 Kudos
Ga naar reactie
5 Reacties 5
Meldingen
Aan Uit
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Uiteraard wordt IPv6 ondersteund door Ziggo, er zijn echter nog verschillen tussen de beschikbare stacks (Dual-Stack Lite en Full Dual-Stack) in voormalig UPC- en Ziggo-gebied, afhankelijk van de door het modem gebruikte configuratie (boot file).

Door inschakelen van IPv6 in het thuisnetwerk ben je voorbereid op de toekomst, maar momenteel zijn er nog geen nadelige gevolgen voor het dagelijks gebruik als alleen IPv4 is ingeschakeld. Verreweg de meeste sites zijn ofwel alleen via IPv4 of via zowel IPv4 als IPv6 bereikbaar.

Bij gebruik van een eigen router wordt aanbevolen om het modem in bridge mode te (laten) zetten, indien dit nog niet het geval is.

0 Kudos
Ga naar reactie
Nick8900
Level 5
Topicstarter

Bedankt voor uw antwoord,  ja connectbox van Ziggo staat in Bridgemode, de TP link router ipv6 aanzetten dan?

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Je kunt inderdaad IPv6 inschakelen. De WAN-interface moet ingesteld worden op DHCPv6/PD, de LAN-interface op SLAAC.

Als je in voormalig UPC-gebied woont, dan is IPv6 in bridge mode mogelijk nog niet beschikbaar.

0 Kudos
Nick8900
Level 5
Topicstarter

Ik had UPC in 2010 dus ik woon in voormalig UPC gebied?

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Dan woon je inderdaad in voormalig UPC-gebied.

Je kunt via de pagina Geavanceerde instellingen, Hulpmiddelen, Netwerkstatus, tabblad Configuratie controleren of het modem het nieuwe type boot file (bac10x000106yyyyyyyyyyyy) gebruikt, deze is voorwaardelijk voor ondersteuning van IPv6 in bridge mode. Het modem is op 192.168.100.1 bereikbaar.

0 Kudos