JCJ.Buijs

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Zoem op speakerboxen door LAN kabel uit SmartWifi modem Giga

Situatie:

- Mijn pc zat via LAN aan de 'Smartwifi modem giga' van Ziggo. Voor het geluid is er een aansluiting met een kleine jack die naar boxen gaat.

- Ik heb tijdelijk ivm kleine verbouwing mijn pc voor internet via wifi aangesloten en geluid via bluetooth. Het 'Smartwifi modem giga' is toen ook een paar keer opnieuw op moeten starten (omdat stekker uit stopcontact moest).

- Toen ik het weer terug aansloot via de kabel in de 'normale' opstelling, zat er ineens een zoemtoon op de boxen:

  > Die zoemtoon was er niet als ik de jack op een ander apparaat aansloot

  > Die zoemtoon was er ook als de pc niet op het stroomnetwerk was aangesloten

  > De zoemtoon bleek weg te gaan als ik de LAN kabel verwijderde.

- Ik heb de LAN kabel (Cat.6(A) SSTP LSOH) na die laatste constatering vervangen voor een nieuwe uit de verpakking van zelfde merk en soort. De zoem kwam weer terug.

- Ik heb de LAN kabel vervangen voor een simpelere kabel (Cat.5(E)). Daarmee is de zoem wel weg.

 

Iemand enig idee waardoor dit ontstaan kan zijn? Zou het een instelling van het modem kunnen zijn die alleen bij een 6A kabel werkt en niet bij 5E kabel?

 

Alvast bedankt voor het meedenken.

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

Een zoem/brom is meestal een aarde probleem, een aardlus.

 

"Een ‘aardlus’ of ‘ground loop’ ontstaat wanneer je twee of meer geluidsapparaten op elkaar aansluit die ieder gevoed worden door een andere stroomgroep."

 

Is het mogelijk om de eerste plaats waar Ziggo je woning binnenkomt aan de aarde aan te sluiten?

Of de PC te aarden?

Mogelijk is je brom dan weg.

 

Heeft de CAT6 metalen stekkers met een extra afscherming, ik vermoed van wel als ik de specificaties bekijk, en de CAT5e niet?

Dat zou de koppeling / metalen verbinding verklaren tussen het modem en de PC die de aardlus veroorzaakt.

Bekijk in context

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

Is het een zoem-toon of een brom-toon?

Is de PC aangesloten op een wandcontactdoos met veiligheidsaarde (z.g. geaard stopcontact)?

 

Al die "S"-en in de codering op Cat6A-kabel slaan op de afscherming. De stekkertjes van die kabel zullen dan ook wel met metaal afgeschermd zijn.

Tja, ...audio en aardlussen zijn altijd een probleem. De PC krijgt vermoedelijk via de afscherming van de Cat6A-kabel een dubbele aardverbinding. De aardleidingen pikken dan de de in de omgeving aanwezige (stoorsignalen) van het lichtnet op.

Dit is niet op te lossen met een instelling in de modem. Je zou kunnen proberen of het helpt de PC aan te sluiten op een stopcontact zonder randaarde (verbinding) of zet er een kort verlengsnoertje (zonder randaarde) tussen.

 

@Bert: Ik zie dat jouw post ca 6 minuten eerder doorkwam. Had ik niet in beeld op moment van doorsturen.

Bekijk in context

7 Reacties 7
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

Een zoem/brom is meestal een aarde probleem, een aardlus.

 

"Een ‘aardlus’ of ‘ground loop’ ontstaat wanneer je twee of meer geluidsapparaten op elkaar aansluit die ieder gevoed worden door een andere stroomgroep."

 

Is het mogelijk om de eerste plaats waar Ziggo je woning binnenkomt aan de aarde aan te sluiten?

Of de PC te aarden?

Mogelijk is je brom dan weg.

 

Heeft de CAT6 metalen stekkers met een extra afscherming, ik vermoed van wel als ik de specificaties bekijk, en de CAT5e niet?

Dat zou de koppeling / metalen verbinding verklaren tussen het modem en de PC die de aardlus veroorzaakt.

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

Is het een zoem-toon of een brom-toon?

Is de PC aangesloten op een wandcontactdoos met veiligheidsaarde (z.g. geaard stopcontact)?

 

Al die "S"-en in de codering op Cat6A-kabel slaan op de afscherming. De stekkertjes van die kabel zullen dan ook wel met metaal afgeschermd zijn.

Tja, ...audio en aardlussen zijn altijd een probleem. De PC krijgt vermoedelijk via de afscherming van de Cat6A-kabel een dubbele aardverbinding. De aardleidingen pikken dan de de in de omgeving aanwezige (stoorsignalen) van het lichtnet op.

Dit is niet op te lossen met een instelling in de modem. Je zou kunnen proberen of het helpt de PC aan te sluiten op een stopcontact zonder randaarde (verbinding) of zet er een kort verlengsnoertje (zonder randaarde) tussen.

 

@Bert: Ik zie dat jouw post ca 6 minuten eerder doorkwam. Had ik niet in beeld op moment van doorsturen.

JCJ.Buijs
Topicstarter
Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Beste Denny en @Bert ,

 

Dank!

De Cat6(A) kabel heeft inderdaad metalen connectoren. Zowel PC als modem zijn aan zelfde groep gekoppeld met aarde (of die moet los zijn geraakt in het stopcontact, maar daar heb ik niet aan gezeten).

 

Ik heb tussen het modem en het stopcontact een verlengsnoer geplaatst zonder aarde. Dat verhielp het probleem niet. Maar gezien jullie oplossing van een aardlus heb ik ook even de coax-kabel uit het modem gehaald. Dat hielp wel!

 

Het lijkt er dus op das aarding van de PC <> de televisiekabel (de kabel van Ziggo die we "de kabel" noemen 😉 ) de aardlus veroorzaken. Is dat een mogelijkheid in jullie ogen?

 

Voor nu dus even opgelost met de cat.5(E) kabel. Nogmaals bedankt voor jullie reacties.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

@DennyW Geen enkel probleem, meer dan welkom, hoe meer inzichten hoe beter.

 

@JCJ.Buijs Dan zou een aarde kabel van het AOP naar je aarde aansluiting in de meterkast de oplossing moeten zijn.

@DennyW Hoe denk jij daarover?

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

Los halen van de aardverbinding van het stopcontact zelf is een echte no-no.
Los van het feit dat bij nieuwe installaties (en oudere installaties die dus danig gewijzigd zijn dat die op norm gebracht moeten worden) WCD-en met aardaansluiting (en in woonruimten ook nog eens met kinderveiligheidsvoorziening) tegenwoordig voorschrift zijn, zou dit een situatie geven waar het aan de buitenkant niet duidelijk is dat de het stopcontact "gemodificeerd" is.

Ook het vervangen van de WCD door een exemplaar zonder randaarde is niet volgens de regeltjes. (Dergelijke WCD-en mag je alleen nog plaatsen ter vervanging van een zelfde soort WCD.)

 

De tip van Bert om het Ziggo AOP in de meterkast te verbinden met het aardblokje (potentiaal vereffeningspunt) kan een oplossing zijn.

 

Verder, is het zo dat je van Cat6A ook geen wonder moet verwachten. Voor korte afstanden en als je niet in een industrie gebied (met zware machines) zit voegt de (extra) afscherming niet veel toe. Pas als je netwerk met hele hoge datasnelheden werkt (en wat langere kabels gebruikt), kan Cat6 en Cat6A zinnig zijn. Opgemerkt moet worden dat Cat6 tegenwoordig soms makkelijker verkrijgbaar (en goedkoper) kan zijn dan Cat5.

 

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@JCJ.Buijs 

Heel soms wil het bij audio-apparatuur (versterkers / actieve boxen) helpen als je de netstekker 180° omdraait in het stopcontact.

Ferdy Bossy

Level 9
  • 330Posts
  • 16Oplossingen
  • 51Likes

In alle kabels zitten kwaliteitsverschillen, maar wat de fabrikant hier deed is niet in de haak, 5e biedt theoretisch minder bescherming tegen elektromagnetische straling dan 6. Trouwens het zijn niet alleen netwerk kabels die werken als een zender of ontvanger, Bluetooth / WiFi / LED verlichting / magnetron / 230 Volt etc  kunnen ook veel problemen veroorzaken. Vooral met High-end apparatuur, wordt het steeds moeilijker om deze storing te omzeilen.

Uitgelicht topic