1
Vraag
2
Reacties
ZigMCV

Level 4
  • 33Posts
  • 3Oplossingen
  • 8Likes

Zijn profielen in modems locatiespecifiek?

Voordat ik mijn modem in bridge modus had laten zetten had ik blijkbaar een ip-adres wat soort van in Amsterdam gelokaliseerd werd. Als ik naar speedtest.net ging zag ik dat de Amsterdamse testservers dichtbij waren. 

Nadat ik de bridge modus snel weer uit heb laten zetten vanwege problemen lijkt er ineens een ander profiel teruggezet te zijn, want nu wordt mijn ip in Dordrecht gelokaliseerd en zijn Rotterdamse servers het dichtste bij. Ik ben daarom nieuwsgierig of het klopt dat profielen lokatiespecifiek zijn en is er dan geen Rotterdams profiel?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Ieder modem maakt gebruik van een boot/config file waarin o.a. is gespecificeerd of de eRouter (ingebouwde router van het modem) wel of niet actief moet zijn (resp. router mode en bridge mode). Deze boot files waren tot voor kort verschillend tussen voormalig Ziggo- en UPC-gebied, maar naar de CMTS's in fUPC worden momenteel stapsgewijs nieuwe boot files volgens de fZiggo-standaard uitgerold om de provisioning vanuit de backend te vereenvoudigen. Een dergelijke boot/config file c.q. profiel is niet aan een specifieke locatie gekoppeld. Bij overgang van router naar bridge mode of andersom kan de router (ongeacht eRouter of eigen router) een IP-adres in een compleet ander subnet ontvangen, maar de geschatte locatie blijft meestal wel gelijk, afhankelijk van de site welke dit toont. De locatie kan wel significant verschillen bij overgang van Dual-Stack Lite naar IPv4 Only of Full Dual-Stack. Dual-Stack Lite komt voornamelijk in voormalig UPC-gebied voor.

Bekijk in context

5 Reacties 5
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Ieder modem maakt gebruik van een boot/config file waarin o.a. is gespecificeerd of de eRouter (ingebouwde router van het modem) wel of niet actief moet zijn (resp. router mode en bridge mode). Deze boot files waren tot voor kort verschillend tussen voormalig Ziggo- en UPC-gebied, maar naar de CMTS's in fUPC worden momenteel stapsgewijs nieuwe boot files volgens de fZiggo-standaard uitgerold om de provisioning vanuit de backend te vereenvoudigen. Een dergelijke boot/config file c.q. profiel is niet aan een specifieke locatie gekoppeld. Bij overgang van router naar bridge mode of andersom kan de router (ongeacht eRouter of eigen router) een IP-adres in een compleet ander subnet ontvangen, maar de geschatte locatie blijft meestal wel gelijk, afhankelijk van de site welke dit toont. De locatie kan wel significant verschillen bij overgang van Dual-Stack Lite naar IPv4 Only of Full Dual-Stack. Dual-Stack Lite komt voornamelijk in voormalig UPC-gebied voor.

ZigMCV
Topicstarter
Level 4
  • 33Posts
  • 3Oplossingen
  • 8Likes

Helder. Top antwoord, bedankt!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Graag gedaan, laat het gerust weten als je nog vragen hebt.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

De geschatte locatie kan nogal verschillen als je op een DHCP server zit die door het hele land IP adressen uitdeelt en je krijgt af en toe een ander IP adres.

Ik zou een tijdje terug tegelijk in Zwolle, Oosterhout, Roosendaal en Groningen wonen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Dat is wel interessant, want volgens mij staat de DHCP-server bij het CMTS in het LC. Sterker nog, de DHCP-server lijkt onderdeel te zijn van het CMTS/CCAP, als ik de lease van mijn router bekijk dan wordt een 10.x.x.x-adres vermeld.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic