1
Vraag
2
Reageer en help mee
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Ziggo wil vanaf 2025 internet aanbieden met hogere snelheden door Docsis 4.0

Ziggo wil vanaf 2025 internet aanbieden met hogere snelheden door Docsis 4.0 - IT Pro - Nieuws - Twe...

 

 De uitrol is gepland vanaf 2025 en dit gaat regio voor regio, net als bij onze Gigabit-uitrol. De tijdslijn is afhankelijk van de tijdslijnen die onze leveranciers aanhouden en wanneer de benodigde componenten beschikbaar komen." 

 

 

Welke snelheden blijkt niet uit dit artikel, en er wordt alleen over download gesproken.

 

VodafoneZiggo investeert in internet van de toekomst

 

VodafoneZiggo investeert in internet van de toekomst - YouTube

 

126 Reacties 126
wewanl

Level 16
  • 2307Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Ik denk zelf dat Ziggo genoeg Mediaboxen kan leveren aan de klanten en zelf ook dolgraag af wil van DVB-C.

 

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@MR_CHIP  schreef:

dat is de onvermijdbare prijs voor innovatie 


@MR_CHIP Daar is op zich niets mis mee, op een gegeven moment komt dat wel, maar het is nu niet de tijd ervoor en ook absoluut niet noodzakelijk voor de huidige internet snelheden, dus nu DVB-C uitzetten en mensen nu op kosten jagen is geen optie.

Pas over 5-10 jaar is mogelijk alle ruimte op de kabel nodig voor internet only.

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@wewanl  schreef:

Waarom zou het de Ziggo klanten dan niet lukken? 


Het heeft helemaal niets met wèl of niet lukken te maken, maar met niet willen. Zolang Ziggo live TV blijft leveren via coax en ik niet hoef te streamen (en dat schreef ik al eerder) blijf ik bij Ziggo.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ach ieder zijn keuze/mening natuurlijk

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@wewanl  schreef:

Ik denk zelf dat Ziggo genoeg Mediaboxen kan leveren aan de klanten en zelf ook dolgraag af wil van DVB-C.


Geen idee waarom Ziggo nu van DVB-C af zou willen, het dient geen enkel doel en heeft geen enkel voordeel, het kost dan alleen klanten geld om TV te kunnen kijken, want Ziggo gaat geen 6 miljoen mediaboxen weggeven.

caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@Bert 

Heel simpel, het hele huidige DVB frequentie spectrum kan dan gebruikt worden voor DOCSIS.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

"....het kost dan alleen klanten geld om TV te kunnen kijken"

 

Alsof Ziggo/Liberty Global dat wat interesseert. Zeker niet als het voor een tweede scherm is. Je moet nu ook al extra Mediaboxen of een CI+ module en smartcard huren. Alleen klanten die nog eigen smartcards gebruiken hebben pech. En zeker de klanten die een QE317 hebben gekocht om radio te kunnen luisteren.

 

We hebben de app en website dus het alternatief is er al. En dat heeft meer mogelijkheden dan kijken via DVB-C.

 

"Geen idee waarom Ziggo nu van DVB-C af zou willen, het dient geen enkel doel en heeft geen enkel voordeel" 

Het heeft voor Ziggo zeker voordeel nu is er een dubbel systeem dus extra kosten en onderhoud.

Het zal dus bijna zeker een besparing inhouden.

 

 

 

 

amvih

Level 10
  • 385Posts
  • 12Oplossingen
  • 190Likes

Er is denk ik nog een andere rede waarom dit niet zo snel zal gebeuren, en dat is denk ik dat het aantal overstappers naar andere providers als men van de simpele DVB-C afstapt groot zal zijn.

Wat is er nu makkelijker als de CI+ module en visa versa.

De consument zal tegen die tijd zeggen als DVB-C wordt afgeschaft, dan kan ik net zo goed naar een glasvezel provider overstappen, als ik het gemak dan toch kwijtraak. Dit zullen zeker afwegingen zijn die Ziggo ook bezig houden.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@caesar  schreef:

@Bert 

Heel simpel, het hele huidige DVB frequentie spectrum kan dan gebruikt worden voor DOCSIS.


@caesar Dat is duidelijk, alleen die ruimte heb je pas over jaren nodig, er is nu ruimte voldoende voor de huidige internet snelheden.

caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@Bert 

Als je over wilt gaan naar IPTV, dan heb je ook het spectrum van DVB nodig.

 

Bij Freedom Internet hebben ze daar net een heel mooi verhaal over gepubliceerd op hun website. Daar wordt de klant serieus genomen, en krijgt hij te horen wat er allemaal speelt, en waarom. Een verademing in vergelijking met Ziggo.

 

https://freedom.nl/nieuwsartikel/het-tv-dilemma

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

De redenatie dat het frequentie spectrum van DVB-c nodig is voor iptv ontgaat mij. 

 

Ziggo levert via de Next Mini nu al volledig IPTV.

Van Freedom is het natuurlijk een bewuste keuze dat scheelt hun enorm veel kosten. En het is maar de vraag of  Canal Digitaal zo gunstig is. Er zijn via deze dienst steeds minder kanalen beschikbaar. Zo is de hele Discovery groep al een behoorlijke tijd weg.

Tubejack

Level 6
  • 107Posts
  • 4Oplossingen
  • 44Likes

@RoWi. Canal Digitaal kijken via een Amino Aria A710  is een drama.  Vandaar dat ik voor de TV weer terug ben naar Ziggo.  

Tubejack

Level 6
  • 107Posts
  • 4Oplossingen
  • 44Likes

@caesar  Inderdaad duidelijk verhaal, maar hoe leg ik mijn kleinkinderen uit waarom  de TV telkens hakkelt. 

Tubejack

Level 6
  • 107Posts
  • 4Oplossingen
  • 44Likes

@RoWi. Mooi die Next mini, not.....  🙄Bij minstens 3 mensen  die ik ken, moest de het abonnee aansluitpunt worden vervangen voordat hij kon installeren CS-1028  of zo staat me bij. Terwijl het internet het via diezelfde aansluiting het gewoon razend snel deed. Dan denk ik waarom? Het is toch IPTV? 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Tubejack iptv is er in meerdere varianten. Multicast en Unicast/Singlecast.

De apps gebruiken Unicast en er zijn diverse aanwijzingen dat Ziggo dit ook voor de Mini gebruikt. Het probleem daarvan is dat de bandbreedte/bitrate van elke kijker opgeteld moet worden.  Bij multicast is er net als met dvb-c 1 stream waar iedere kijker gebruik van maakt.

 

Kortom naast de thuisaansluiting speelt het achterliggende platform een grote rol.

Dit is hier al eerder genoemd en op andere plekken op de community.

caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@RoWi. 

Als je veel meer IPTV over de kabel wilt sturen, dan heb je ook veel meer DOCSIS kanalen nodig, en die komen in het DVB gebied. In de DOCSIS 4.0 documentatie staan al die kanalen genoemd.

 

In Amerika zijn de Amerikaanse Ziggo's al begonnen met het verwijderen van hun DVB-achtige TV kanalen van de kabel om ruimte te maken voor DOCSIS 4.0.

caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@Tubejack 

Er is toch ook een Canal Digitaal app voor op Android? Denk aan Google TV , Amazon stick/cube etc.

caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

DOCSIS 3.1 maakt gebruik van hogere frequenties dan DOCSIS 3.0. Als je een aansluitpunt hebt dat niet geschikt is voor die hogere frequenties, dan gaat het fout. Bij DOCSIS 4.0 maken ze gebruik van nog weer hogere frequenties, maar daar zijn de nieuwe aansluitpunten op berekend.

Garihd

Level 16
  • 2026Posts
  • 72Oplossingen
  • 1107Likes

@caesar  schreef:

@RoWi. 

Als je veel meer IPTV over de kabel wilt sturen, dan heb je ook veel meer DOCSIS kanalen nodig, en die komen in het DVB gebied. In de DOCSIS 4.0 documentatie staan al die kanalen genoemd.

 

In Amerika zijn de Amerikaanse Ziggo's al begonnen met het verwijderen van hun DVB-achtige TV kanalen van de kabel om ruimte te maken voor DOCSIS 4.0.


Maar Ziggo hoeft niet meer iptv over het netwerk de sturen, mits ze de juiste techniek toepassen.  Docsis dus internet opzichzelf staat in principe los van iptv.  Ook docsis 3.0 kan prima overweg met het huidige aanbod iptv kanalen. Het gaat puur om het tv platform zelf, die moet alle stream aanvragen aan kunnen.

 

Ja Canal Digital heeft inderdaad een app ook voor Tizen van Samsung en Webos van LG. Dat neemt niet weg dat hun zender aanbod kleiner wordt.

 

Als er nog een tweegats aansluiting is zal deze hoe dan ook vervangen moeten worden dat heeft verder weinig met de docsis variant te maken.

caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@Garihd 

Het gaat niet over meer TV kanalen, maar over meer DOCSIS kanalen. Een DOCSIS kanaal kan een bepaalde hoeveelheid IP verkeer aan, neemt het IP verkeer toe, of wil je een hogere snelheid, dan heb je meer DOCSIS kanaal nodig.

 

Een tweegats aansluiting heeft filters die er voor zorgen dat het FM verkeer niet op de TV aansluiting komt, maar bij DOCSIS 3.1 zitten upload kanalen in de voormalige FM frequenties.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic