1
Vraag
2
Reageer en help mee
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Ziggo wil vanaf 2025 internet aanbieden met hogere snelheden door Docsis 4.0

Ziggo wil vanaf 2025 internet aanbieden met hogere snelheden door Docsis 4.0 - IT Pro - Nieuws - Twe...

 

 De uitrol is gepland vanaf 2025 en dit gaat regio voor regio, net als bij onze Gigabit-uitrol. De tijdslijn is afhankelijk van de tijdslijnen die onze leveranciers aanhouden en wanneer de benodigde componenten beschikbaar komen." 

 

 

Welke snelheden blijkt niet uit dit artikel, en er wordt alleen over download gesproken.

 

VodafoneZiggo investeert in internet van de toekomst

 

VodafoneZiggo investeert in internet van de toekomst - YouTube

 

126 Reacties 126
MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

hopelijk ooit een hogere upload dan de schamele 75 voor consumenten

HBO Fan

Level 12
  • 729Posts
  • 9Oplossingen
  • 565Likes

@MR_CHIP 

Denkt u ook niet dan 75 mbps upload* voor een consument in 95+% van de gevallen meer dan ruim voldoende is? Lagere snelheden ook, anders had Ziggo geen consument abonnee meer over toch.

 

Wat natuurlijk wel zo is dat veel "consumenten" het abonnement voor meer zakelijke toepassingen inzetten, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling achter een consument abonnement.

 

* (75mbps/8)*60*0.8 = 450 MB per minuut upload

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Steefb  schreef:

Ziggo wil vanaf 2025 internet aanbieden met hogere snelheden door Docsis 4.0 - IT Pro - Nieuws - Twe...

 

 De uitrol is gepland vanaf 2025 en dit gaat regio voor regio, net als bij onze Gigabit-uitrol. De tijdslijn is afhankelijk van de tijdslijnen die onze leveranciers aanhouden en wanneer de benodigde componenten beschikbaar komen." 

 

 

Welke snelheden blijkt niet uit dit artikel, en er wordt alleen over download gesproken.

 

VodafoneZiggo investeert in internet van de toekomst

 

VodafoneZiggo investeert in internet van de toekomst - YouTube

 


Ik moet het nog zien, dat Ziggo in 2025 overgaat naar Docsis 4.0. Misschien hier of daar een test gebiedje, maar landelijk ... ik verwacht het niet.

Natuurlijk is snel nooit snel genoeg, maar voorlopig lijkt me 1Gbit/s toch snel zat en zou Ziggo zich bezig kunnen houden met andere zaken. Volgens mij zijn er genoeg zinnige klanten wensen die Ziggo kan implementeren, waardoor Ziggo haar service wat kan oppoetsen. Daarna wordt het misschien weer tijd om naar snelheid te kijken.

M.i. moet Ziggo stoppen met die snelheids wedstrijd, want glasvezel zal altijd sneller zijn dan coax. Waarbij coax bij steeds hogere snelheden natuurlijk ook steeds kritischer en storings gevoeliger wordt. Ziggo moet meer in de kwaliteit en services investeren, want dat is het enige waarin Ziggo nog kan 'winnen' ( als ze tenminste veel beter haar best gaat doen ).

 

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

@HBO Fan  schreef:

@MR_CHIP 

Denkt u ook niet dan 75 mbps upload* voor een consument in 95+% van de gevallen meer dan ruim voldoende is? Lagere snelheden ook, anders had Ziggo geen consument abonnee meer over toch.

 

Wat natuurlijk wel zo is dat veel "consumenten" het abonnement voor meer zakelijke toepassingen inzetten, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling achter een consument abonnement.

 

* (75mbps/8)*60*0.8 = 450 MB per minuut upload


wat andere er van vinden/nodig hebben etc, boeit mij vrij weinig

 

deze wens is btw gebaseerd opdat ik later een eigen NAS wil draaien met 2x uitgaande 4K videostream's van zo hoog mogelijk (al zal dit nu 25Mbps each zijn waardoor je als ze allebei ervan gebruikmaken 50Mbps zijn )

ik leg alleen mijn wensen uit ik zou graag nog meer betalen dan ik nu doe voor een hogere upload

 

HBO Fan

Level 12
  • 729Posts
  • 9Oplossingen
  • 565Likes

Duidelijk @MR_CHIP ..

Kijk eens naar Zakelijk Internet Giga Xtra. 100 mbps upload snelheden. Dat is toch al gauw 33% meer snelheid dan u nu heeft. 

Voor nog hogere snelheden zult toch bij glasvezel gaan uitkomen.

Of als uw situatie het toelaat/ nodig heeft een eventuele server plaatsten/huren in een van de NL'se datacenters. Daar zijn uplinks met 10Gbps natuurlijk gewoon mogelijk, dan is 75 mbps we een beetje mager.

 

Bewerking:

Het draaien van NAS met 2x 4K uitgaande streams lijkt me eerder een zakelijke toepassing dan een standaard consumentenproduct. Maar een mens mag wensen natuurlijk.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

dat kan ik helaas niet nemen omdat ik onder curatele sta helaas (kan dus geen eigen bedrijf starten , kvk is namelijk verplicht )

anders had ik dat heel graag gedaan 

en glas wordt hier niet aangelegd omdat het niet voldoende bekostigd wordt door woonkracht 10 helaas 

 

toevoeging : 

die 2x uitgaande 4k stream zijn naar de tv's van mijn ouder die elk op eigen plek wonen niet heel speciaal en niet persee heel zakelijk wel wat nerdie en tech savy

 

ik ga een eigen nas gebruiken omdat ik hier nog schijven van resp 14TB en 4TB heb liggen

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@MR_CHIP  schreef:

wat andere er van vinden/nodig hebben etc, boeit mij vrij weinig…


Dat was wel al eerder duidelijk.

Maar het is zoals @HBO Fan al schreef: het gaat hier over snelheden voor consumenten. Als u meer wil, dan zou ik rap overstappen naar een zakelijk abonnement.

 

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

tja als dat kon had ik het echt gelijk gedaan helaas in mijn situatie kan dat niet

en ik ben al wel blij met de iets hogere upload van 50 > 75 van mij mag het in mijn use case altijd meer zijn natuurlijk ik snap dat dit voor de huis tuin keuken gebruiker niet heel interresant is 

HBO Fan

Level 12
  • 729Posts
  • 9Oplossingen
  • 565Likes

Succes met uw NAS inrichting, denk ook aan goede beveiliging van uw systeem. Met een beetje juiste 4K-compressie komt u wel weg met 75 mbps, maar dan mogelijk niet met 2 streams gelijktijdig.

De vraag die u zich ook kan stellen: wat kijk ik/kijken we gelijktijdig in 4K, via internet connectie*, waardoor ik met huidige upload niet uitkom. 

 

* Ik ga uit dat u dit systeem niet inricht voor een thuis situatie, dan volstaat een normaal thuisnetwerk natuurlijk prima en dan is 1GBit zo aangelegd natuurlijk.

 

 

 

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

zie boven de edit het gaat om echt uitgaande streams buiten mijn thuisnetwerk* om natuurlijk 

 

 

*(welke inmiddels 2.5Gbit based is ik heb een 8 poort 2.5Gbit switch met allemaal cat 8.1 overkill natuurlijk maar ik vind dat leuk )

HBO Fan

Level 12
  • 729Posts
  • 9Oplossingen
  • 565Likes

@MR_CHIP ik begrijp uit uw aangepaste post dat u een soort van persoonlijke Netflix voor u en uw ouders wilt maken. Los van dat ik dat een super idee vind, valt dat normaal niet direct in een consumenten categorie.

 

Ik vrees dat uw use-case dan ook nooit goed past in een dergelijke Ziggo oplossing. Maar hopen/ wensen mag altijd. Hoop dat uw situatie zich ten goede zal keren en u op een dag wel de gewenste snelheden zal halen. Maar of het ooit snel genoeg gaat zijn, ik vrees van niet. 👍

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ja ik ben wat dat betreft niet echt de doorsnee internet gebruiker 😛

naja ik volg de ontwikkelingen altijd wel graag op de voet , zo ben ik heel blij met de sagemcom eindelijk een docsis 3.1 modem met broadcom chipset, met ingebouwde wifi 6 dan nog wel (haal via de wifi makkelijk 1020Mbps 😄

 

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Wie zaken in de cloud opslaat als backup is toch ook gebaat bij een hogere upload. Er wordt hier wel een beetje vreemd gedacht.

 

"Wat natuurlijk wel zo is dat veel "consumenten" het abonnement voor meer zakelijke toepassingen inzetten, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling achter een consument abonnement."

 

Is er een onderbouwing voor dat "Veel" dit lijkt te zijn gebaseerd op de gedoe waarbij een consumenten aansluiting verplicht een zakelijk abonnement wordt.

 

Maar dat is hier verder of topic. 

Dit plan laat duidelijk zien dat Ziggo voorlopig en aan Docsis blijft vasthouden en aan de coax kabel. 

 

Wel significant is die laatste regel uit dat artikel : Bij die componenten gaat het onder meer om modems voor  klanten.

 

HBO Fan

Level 12
  • 729Posts
  • 9Oplossingen
  • 565Likes

@RoWi. 

"Wie zaken in de cloud opslaat als backup is toch ook gebaat bij een hogere upload. Er wordt hier wel een beetje vreemd gedacht."

 

Wat is dan een juist getal volgens u? 100mbps. 1000 of zelfs 10.000 mbps? 

Een backup in de cloud of andere plek waar je het ook wilt bewaren en via internet/upload bereikbaar moet zijn is natuurlijk gebaat bij snelheid. Maar je back-upt normaal geen TB/s per dag, als consument. Mogelijk alleen de eerste keer, maar als consument zal je zo nu en dan mogelijk eens een video of photo collectie van misschien 100 GB willen veiligstellen. Die 100GB is dan met een uurtje of 5 in de cloud geplaatst. Maar dit is geen dagelijkse hoeveelheid, maar zo nu en dan en alleen bij nieuwe content (backups is niet gelijk aan kopie van reeds in backup aanwezige data)

 

De normale consument dagelijkse hoeveelheid aan backup is eerder in MB's dan in GB's uit te drukken.

Dus ik blijf voor nu toch echt bij  mijn mening dan de aangeboden upload snelheden best goed passen bij een consument gebruik. En ja natuurlijk is het leuk om 1 TB in 3 uur naar de cloud te pushen, maar is het nodig?

 

bewerking:

Daarnaast is het bij veel cloud backup providers niet zo dat je met een 100 of 1000 mbps upload sneller bent. Ook daar wordt gelimiteerd natuurlijk en als je gebruik maakt van de zero-knowledge providers (en dat zou je zeker moeten doen) dan is het sowieso trager vanwege de strenge encryptie toe per bestand wordt toegepast.

 

 

 

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Ik houd mijn backup lokaal op 2 losse harddisks.

 

Het ging mij om het verwijt dat "veel" consumenten hun verbinding zakelijk of voor zakelijke toepassingen gebruiken daar hoor ik graag een onderbouwing voor.

 

Als mijn werkgever mij verplicht om vanuit huis te werken is er afhankelijk van het soort werk ook een hogere bandbreedte nuttig. Maar ik ben nog steeds consument geen zakelijk gebruiker.

 

Wat een juist getal is doet er niet toe, dat verschilt per klant. 

 

wewanl

Level 16
  • 2307Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Ziggo moet gewoon stoppen met coax.

Ziggo is straks het lachertje van Europa tussen zijn Liberty Global zusjes die allemaal zijn overgeschakeld op FTTH.

In 2025 zitten KPN en Delta Netwerk al op veel hogere snelheden en zijn vrees ik nog meer klanten overgestapt naar glasvezel aanbieders. Het imago van coax is gewoon antiek vergeleken bij glasvezel. Of dit rationeel is of niet. De klantbeleving is wat telt. 

HBO Fan

Level 12
  • 729Posts
  • 9Oplossingen
  • 565Likes

Eén van de onderbouwingen geeft u zelf al aan  @RoWi. 

Als u thuis werkt, voor uw werkgever, dat gebruikt u uw consumenten abonnement dus voor een zakelijke toepassing. Namelijk: uw werk.

 

En natuurlijk snap ik prima dat het onzinnig is om 2 aansluitingen te hebben, maar vergelijk het met elke andere nutsvoorziening. U kunt thuis ook niet een staalsmelterij starten op een consumenten aansluiting gas/elektra.

 

Vandaar dat ik schreefWat natuurlijk wel zo is dat veel "consumenten" het abonnement voor meer zakelijke toepassingen inzetten, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling achter een consument abonnement.

 

Als je kijkt naar wat consumenten aan uploaddata hebben is dat echt niet zoveel.... meeste zal foto's en/of video gerelateerd zijn en dat gaat prima met huidige snelheden. , 

Ja sneller is altijd fijn, maar nodig?

 

Dan on-topic: bij bright spreekt men over test snelheden voor upload van rond de 1 gbps, dus wie weet.

 

bron: https://www.bright.nl/nieuws/1135553/ziggo-netwerk-gigabit-sneller-kabel-internet-docsis.html

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@wewanl ik heb door de jaren heen DSL, Glasvezel en Coax gebruikt ik kan wel zeggen dat de signaal drager totaal geen invloed heeft op mijn persoonlijke klant beleving.

 

De overige zaken prijs/product dat is meer bepalend voor die beleving.  Hierin ga ik met HBOfan mee in die zin dat veel mensen zich blindstaren op cijfertjes. Kijk puur naar je gebruik.  Voor mij is glasvezel ook oud dat is er alweer 20 jaar.😝

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

en voor een zakelijk abbonement heb je een kvk nodig , wat je ook niet zal hebben als je alleen voor een werkgever werkt 

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic