1
Vraag
2
Reacties
Nanoprobe

Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Ziggo wifispot THUIS uitsluiten i.c.m. Deco M4

Ik/we gebruiken regelmatig  Ziggo wifispots in het land. Prima. Sinds een poosje hebben we een set Deco M4 mesh systeem voor wifi van Ziggo verkregen. In onze Connectbox is daartoe wifi uit gezet. En dat werkt eigenlijk allemaal prima. Voorheen werden onze mobiele apparaten thuis echter uitgesloten op de Connectbox voor wifispots, wel zo handig als je andere apparaten zoals een NAS hebt. Nu komt het veelvuldig voor dat als we weg zijn geweest en thuis komen dat Ziggo connected blijft i.p.v. dat op ons eigen SSID wordt overgeschakeld, en daar kom je altijd te laat achter om dan handmatig weer om te schakelen.

Vraag: Is het mogelijk om i.c.m. met de Deco M4  tóch wifispot thuis uit te sluiten als voorheen?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Het volgende kan je proberen:

  • Zet de wifi in de DECO’s uit
  • Zet de wifi in het modem met dezelfde wachtwoord & SSID’s als in de DECO’s aan.
  • Maak met je mobiele apparaten verbinding met de wifi van je modem en maak verbinding of probeer verbinding te maken met Ziggo Wifispots van je modem. 
  • Nu zijn de MAC adressen van je mobiele apparaten in het eigen modem bekent en kan je niet opnieuw met het eigen modem verbinding maken met Ziggo Wifispot.
  • Zet de Wifi van de DECO’s weer aan, en in het modem weer uit.

Hopelijk kan je nu thuis op deze manier geen gebruik maken van Ziggo Wifispots.

 

Na een reset van het modem, of een firmware update van het modem of een mobiel apparaat kan het zijn dat je het opnieuw uit moet voeren.

 

Bekijk in context

13 Reacties 13
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31058Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15499Likes

Je maakt dan verbinding met de Ziggo SSID die wordt uitgezonden door een andere modemrouter in de omgeving. Je kunt op apparaten de opgeslagen Ziggo SSID zo instellen, dat niet automatisch wordt verbonden wanneer de SSID binnen bereik is.

 

Het volgende staat los van WifiSpots, maar je kunt de Deco's het beste in AP mode configureren, indien dat nog niet is gedaan. Zie hiervoor de pagina Meer, Geavanceerd, Bewerkingsmodus in de Deco-app.

Nanoprobe
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Dank voor reactie. Deco staat en stond in AP modus, moest ook wel ivm bedrade NAS e.a. 

Ik denk en weet vrijwel zeker dat mijn eigen connectbox (of mogelijk de Deco?) Het Ziggo signaal produceert gezien de sterkte v.h. signaal dat gelijk op gaat en op een haar na even sterk is als mijn eigen SSID. Die van de buren is een héél stuk zwakker(vrijstaande huizen). Op een meter van mijn meterkast waar alles staat hebben zowel mijn SSID als die van Ziggo een sterkte van ongeveer -31dBm. En verder in huis natuurlijk zwakker maar beiden ongeveer gelijk. 

Natuurlijk kan ik Ziggo handmatig verbinden maar wat ik wil is thuis gewoon Ziggo blacklisten zoals het voorheen automatisch ging.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31058Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15499Likes

Door uitschakelen van de 2,4- en 5 GHz-radio's op de modemrouter zou de Ziggo (WifiSpots) SSID ook uitgeschakeld moeten worden, waardoor de apparaten alleen met jouw SSID verbinden, o.b.v. de significant hogere signaalsterkte.

Nanoprobe
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Dank Tobiastheebe. Dat dacht ik dus óók, ze staan beide uit(en kan daardoor dus bv ook geen gastnetwerk op de connectbox configureren, maar dat terzijde.) Modem is ook al herstart met 2,4 en 5 mhz uit en ze staan ook nog steeds uitgevinkt.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

wifispots signaal kan je niet uitzetten

in bridge mode hoort die wel uit te staan

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Het gaat niet om het uitzetten van de wifi spots, want doet men dat kan er geen gebruik van worden gemaakt, het gaat om het niet automatisch verbinden hiermee. Als het signaal van de wifi spots sterk genoeg is zal een toestel hiermee verbonden blijven.

 

Dat uitsluiten, wat in het start topic wordt genoemd klinkt mij onbekend wat Tobias noemt niet automatisch hiermee laten verbinden is de enige mij bekende mogelijkheid. Ik ben dan ook heel benieuwd hoe de topic starter dit had ingesteld voor de Deco units in gebruik werden genomen.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ik had het over het wifispot signaal ssid niet over de wifispot knop in mijn ziggo 

als antwoord op tobias zijn vraag

 

Door uitschakelen van de 2,4- en 5 GHz-radio's op de modemrouter zou de Ziggo (WifiSpots) SSID ook uitgeschakeld moeten worden, 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Dat was mij niet duidelijk. 

 

Ik meen inderdaad ook dat het uitzetten van de eigen SSId's geen invloed heeft op het Ziggo spot signaal. Maar hoe dan ook al is dit niet de eerste situatie waar een klant met de 'eigen' Ziggo spot verbind is de theorie dat dit niet zou moeten kunnen.

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Het volgende kan je proberen:

  • Zet de wifi in de DECO’s uit
  • Zet de wifi in het modem met dezelfde wachtwoord & SSID’s als in de DECO’s aan.
  • Maak met je mobiele apparaten verbinding met de wifi van je modem en maak verbinding of probeer verbinding te maken met Ziggo Wifispots van je modem. 
  • Nu zijn de MAC adressen van je mobiele apparaten in het eigen modem bekent en kan je niet opnieuw met het eigen modem verbinding maken met Ziggo Wifispot.
  • Zet de Wifi van de DECO’s weer aan, en in het modem weer uit.

Hopelijk kan je nu thuis op deze manier geen gebruik maken van Ziggo Wifispots.

 

Na een reset van het modem, of een firmware update van het modem of een mobiel apparaat kan het zijn dat je het opnieuw uit moet voeren.

 

Nanoprobe
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

@Karel: Je stappen lijken mij een plausibele oplossing om bepaalde mac adressen in je eigen modem voor wifispots te blacklisten. Ik moet even een moment prikken deze week om het góed te testen en laat dan zeker weten wat het resultaat is. Verwacht niet meteen reactie dus, beetje druk. Je zou denken dat die mac adressen maar een paar simpele plekken in een tabel zijn en dat je dat éigenlijk gewoon met het handje moet kunnen invullen, al dan niet via de grafische interface of desnoods via een prompt.

Nanoprobe
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Je plannetje heeft gewerkt zo te zien! Krijg thuis(!) nu 'netjes' de melding dat mijn Ziggo adres niet geverifieerd kan worden op meerdere apparaten(allemaal even op Ziggo aangemeld terwijl Deco uit stond). In principe dienen deze gegevens bewaard te blijven in de Connectbox tot een rigoureuze update of reset en moeten ze een gewone herstart overleven. Na herstart van Deco werd 'lokaal' Ziggo nog steeds geweigerd. Dank voor het meedenken, deze mag in de knowledgebase van de helpdesk lijkt mij.

RoBink

Level 6
  • 97Posts
  • 5Oplossingen
  • 38Likes

@Nanoprobe  Dat heeft er mee te maken dat je telefoon AUTOMATISCH verbinding maakt met dat Ziggo netwerk.  Het is heel simpel op te lossen door in je telefoon bij de wifi instellingen bij Ziggo het schuifje automatisch verbinden uit te schakelen.  Bij het wifi netwerk van thuis via de Deco zet je het automatisch verbinden schuifje juist aan.  Het betekent overigens wel dat je buiten de deur dan altijd even handmatig verbinding moet maken met een ziggo hotspot. 

Nanoprobe
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

@Karel had hierboven al een werkende oplossing gegeven. Dus alles is opgelost.

Ik wil juist wel dat ik overal automatisch verbind met Ziggo, behalve thuis want dan verbind ik (automatisch) met mijn thuisnetwerk. Ziggo moest thuis dus ge-blacklist i.c.m. de Deco worden en dat is nu dus gelukt en hoef nergens met de hand meer schuifjes te bedienen.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic