1
Vraag
2
Reacties
Soenda

Level 4
  • 128Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Ziggo via Glasvezel?

Er is hier deze week glasvezel aangelegd door KPN. Ik heb al jaren last van een hele onstabiele verbinding tijdens gamen dus vraag me af Ziggo een deel krijgt van glasvezel zodat ik bij jullie ook 200/200 of 500/500 - 1000/1000 kan halen of moet ik overstappen naar KPN om glasvezel te kunnen krijgen? 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@Soenda  schreef:

Ik hoorde dat KPN een deel van de kabel moet afstaan aan ziggo? Dat is jammer ik moet dan helaas overstappen. Ja ik hoor nu al jaren dat het beter gaat worden ha. Dank!


Deze info is onjuist , Ziggo is alleen verkrijgbaar via de Coax kabel.

 

Ergens in de toekomst is het mogelijk dat Ziggo ook via glasvezel gaat aanbieden , maar dat zal nog jaren duren.

Bekijk in context

41 Reacties 41
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Ziggo levert niet via de glasvezel van KPN.

 

In de toekomst wordt Ziggo wel stabieler met de Docsis 3.1 techniek die op de coax kabel komt voor de internetverbinding.

Soenda
Topicstarter
Level 4
  • 128Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Ik hoorde dat KPN een deel van de kabel moet afstaan aan ziggo? Dat is jammer ik moet dan helaas overstappen. Ja ik hoor nu al jaren dat het beter gaat worden ha. Dank!

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@Soenda  schreef:

Ik hoorde dat KPN een deel van de kabel moet afstaan aan ziggo? Dat is jammer ik moet dan helaas overstappen. Ja ik hoor nu al jaren dat het beter gaat worden ha. Dank!


Deze info is onjuist , Ziggo is alleen verkrijgbaar via de Coax kabel.

 

Ergens in de toekomst is het mogelijk dat Ziggo ook via glasvezel gaat aanbieden , maar dat zal nog jaren duren.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

"Ik hoorde dat KPN een deel van de kabel moet afstaan aan ziggo?"

 

Er is zelfs sprake van het volledig terugdraaien van alle eerdere besluiten dat de koperdraden en de kabel open moeten/moesten, voor andere providers.

 

Toegangsregulering KPN en VodafoneZiggo van de baan (rechtspraak.nl)

 

 

VodafoneZiggo hoeft haar kabelnetwerk niet open te stellen voor concurrenten en KPN is niet langer gereguleerd. Dat is de uitkomst van de procedure die een aantal telecombedrijven bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) hebben aangespannen tegen het marktanalysebesluit Wholesale Fixed Access van de toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM). Het CBb heeft dit marktanalysebesluit vandaag vernietigd.

 

In het marktanalysebesluit had ACM aan zowel KPN als VodafoneZiggo de verplichting opgelegd om andere marktpartijen toegang te verlenen tot hun netwerk. Zonder deze verplichting zouden KPN en VodafoneZiggo volgens ACM een gezamenlijke aanmerkelijke marktmacht hebben op de retailmarkt voor internetdiensten of bundels met internetdiensten. Het CBb oordeelt echter dat ACM het bestaan van zo’n gezamenlijke marktmacht niet heeft bewezen. Daarmee vervalt de basis voor de aan KPN en VodafoneZiggo opgelegde regulering en sneuvelen dus ook de toegangsverplichtingen.

 

Deze uitspraak is definitief, het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) is de eindrechter in deze zaak. De volledige uitspraak is via onderstaande link te raadplegen. Bij verschil tussen dit persbericht en de volledige uitspraak is laatstgenoemde beslissend. ECLI:NL:CBB:2020:177

Gebruiker456325

Level 5
  • 71Posts
  • 3Oplossingen
  • 17Likes

Ziggo zou glasvezel hebben tot de verdeelkast in onze straat, en daarna coaxkabel tot in de meterkast. KPN is ook bezig glasvezel uit te rollen direct tot in de meterkast. Legt KPN dan een tweede glasvezelkabel aan naast die van Ziggo, van de "centrale" tot de verdeelkast, of sluit KPN aan op de bestaande kabel van Ziggo die er al ligt? 

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Ziggo en KPN hebben elk hun eigen netwerk en doen niet aan gezamenlijk .

 

Dus KPN sluit niet aan op de Ziggo glasvezel .

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Steefb  schreef:

Ziggo en KPN hebben elk hun eigen netwerk en doen niet aan gezamenlijk .

 

Dus KPN sluit niet aan op de Ziggo glasvezel .


Ziggo glasvezel ( in huis ) ?



@Soenda  schreef:

Er is hier deze week glasvezel aangelegd door KPN. Ik heb al jaren last van een hele onstabiele verbinding...



Dus het antwoord is :  Ziggo levert niet over de KPN glasvezel in uw huis.

Persoonlijk zou ik direct overstappen, al was het maar om zelf te ontdekken hoe goed/stabiel e.e.a. via de glasvezel werkt, want glasvezel is de toekomst ( wat Ziggo ook zegt, hun laatste stuk is altijd coax ).

Tevens dé gelegenheid om te achterhalen hoe KPN presteert, in vergelijking met Ziggo, qua beeld/geluid, services, diensten en kosten.


Bevalt het u niet, dan kan u na een jaar altijd weer terug naar Ziggo en dan krijgt u ( als nieuwe klant ) ook nog allerlei leuke kortingen van Ziggo.


Edit : @Steefb, ik reageerde op de vraag van TS en heb het zijspoor van gebruikerxxxxx niet gezien.

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

@Pasi  schreef:
Ziggo glasvezel ?

Ziggo heeft glas liggen tot aan de verdeelkasten, daar sluit KPN dus niet op aan.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Gebruiker456325  schreef:

Ziggo zou glasvezel hebben tot de verdeelkast in onze straat, en daarna coaxkabel tot in de meterkast. KPN is ook bezig glasvezel uit te rollen direct tot in de meterkast. Legt KPN dan een tweede glasvezelkabel aan naast die van Ziggo, van de "centrale" tot de verdeelkast, of sluit KPN aan op de bestaande kabel van Ziggo die er al ligt? 


In een ideale wereld, zou je slechts één netwerk verwachten, met zoals met gas, water en electra, helaas leven we niet in een ideale wereld zeker niet op het gebied van internet en televisie.

 

Verder moeten we ook onderscheid maken tussen de providers en netwerkbeheerders, Ziggo, KPN, en Delta zijn zowel netwerkbeheerder en provider.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Ronihd  schreef:

@Soenda  schreef:

Ik hoorde dat KPN een deel van de kabel moet afstaan aan ziggo? Dat is jammer ik moet dan helaas overstappen. Ja ik hoor nu al jaren dat het beter gaat worden ha. Dank!


Deze info is onjuist , Ziggo is alleen verkrijgbaar via de Coax kabel.

 

Ergens in de toekomst is het mogelijk dat Ziggo ook via glasvezel gaat aanbieden , maar dat zal nog jaren duren.


Dit is niet helemaal meer correct dit jaar al in Rotterdam en later ook elders gaat ook Ziggo via glasvezel tot in huis leveren, echter wel via de Docsis methode deze klanten zullen dus een glas(licht) naar coax omvormer krijgen.

https://www.totaaltv.nl/nieuws/ziggo-stapt-toch-over-op-glasvezel-tot-in-de-meterkast/

 

Yoshi

Level 8
  • 183Posts
  • 3Oplossingen
  • 55Likes

In Waalre levert Ziggo ook over glas tot in de meterkast, daar wordt vervolgens een media converter geplaatst om weer naar docsis en dvb-c te gaan.

Gebruiker456325

Level 5
  • 71Posts
  • 3Oplossingen
  • 17Likes

Gisteravond was er een voorlichtingsavond van KPN in onze woonplaats in Midden-Brabant over het aanleggen van glasvezel in de hele gemeente van november tot februari a.s. en de gratis aansluiting in je meterkast in februari-maart, en naar keus internet vanaf april 2022. We kregen allemaal een brief van de KPN in de bus en als je je aanmeldt vervolg via e-mail. Je moet natuurlijk toestemming geven voor de gratis aansluiting en je bent niet verplicht om een abonnement te nemen. De aangeboden snelheid is 1 Gbps. De eerste zes maanden is er €25 korting.

 

Dit is een enorme operatie voor de KPN. Ze moeten eerst vergunning krijgen van de gemeente, en dan toestemming van alle bewoners, en bij appartementen de vve's en nog eens de bewoners, en wie weigert, of de glasvezel dan nog wel door diens meterkast mag van de benedenbuur naar de bovenbuur, anders moet dat buitenom. Ook moeten ze graven over de hele lengte van de straat en als er geen buis ligt, van de straat naar de gevel van de huizen. Dit lijkt me een enorme investering voor de KPN. Gelukkig is financieren nu goedkoop voor hun.

 

Het is in onze woonplaats een hele happening, voor het eerst heeft Ziggo concurrentie bij ons. De KPN had tot nu toe alleen koperdraad tot ons huis met daarop maximaal 100 Mbps. Ziggo ging daar met adsl overheen. Maar nu gaat KPN daar voor het eerst overheen met 1 Gbps en Ziggo maximaal 600 Mbps levert voor particulieren. Ik heb nu een 300 Mbps abonnement van Ziggo en 1 Gbps van KPN is €7 per maand meer. Ik heb een bruin vermoeden dat KPN heel onze woonplaats gaat veroveren. Ook door de €25 korting de eerste zes maanden. En na een jaar kan je weer terug naar Ziggo met daar weer korting de eerste zes maanden. En ik zie op de website dat nieuwe abonnees twee wifi pods gratis krijgen. Die voordelen hadden wij de afgelopen 17 jaar niet!

 

Ik had het al eerder gevraagd op dit forum, het is heel simpel, maar niemand weet het. Zijn er mensen met 1 Gbps glasvezel? Gewoon aan de eettafel in de woonkamer, wat halen zij aan snelheid via wifi met de Ziggo speedtest op hun smartphone? Ik haalde tot vorige maand nog tot 30 Mbps en nu met een nieuw modem en Smartwifi tot 145 Mbps. Zou je met glasvezel dan 800 Mbps kunnen halen? Aan de eettafel dus, niet de meterkast, want daar zit ik nooit. En Ziggo speedtest is prima, gewoon appels met appels vergelijken ook al is er elders beep beep Wile E. Coyite.

 

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

1Gbps via wifi is eerder uitzondering dan regel. Daar is ook geschikte hardware voor nodig wat wifi 6 ofwel 801.11AX ondersteund.

 

800 Mbps moet lukken, zoals gezegd afhankelijk van de specificaties van alle hardware.

Ook bedraad is er geen garantie te geven op de 1Gbps meer dan 900 moet lukken.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

Los van het feit dat ik gelukkig ook niet alles wetend ben ( Waalre Ziggo glas aanleg ? ) 

 

Zelf een Ziggo 1 Gb/s aansluiting onderstaand plaatje zie je wat ik bekabeld haal op mijn desktop.

 

Op de Iphone 12 Pro Wifi 6 haal ik gemiddeld in de woonkamer +_ 700 Mb/s zit ik heel dicht bij mijn Asus router ook Wifi 6 geschikt dan haal ik net aan 820Mb/s 

 

Hoe jonger de Wifi apparatuur ( Wifi 6 ) des te sneller je gaat.

 

Maar heb je de snelheid op je telefoon echt nodig ? ik denk als die 200 Mb/s haalt dan merkt je geen verschil met 850Mb/sec

 

Ronihd_0-1632219315648.png

 

 

 

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

@Ronihd  schreef:

Los van het feit dat ik gelukkig ook niet alles wetend ben ( Waalre Ziggo glas aanleg ? ) 

 

 

 

 


Waalre is een apart geval, door diverse overnames is dit glasvezelnetwerk in handen van ziggo gekomen.

Home - WeConnect Waalre

 

Overigens zijn er ook wel zakelijke abonnementen die rechtstreeks glas aanbieden.

 

Internet, telefonie & televisie voor grote bedrijven | Ziggo Grootzakelijk

Yoshi

Level 8
  • 183Posts
  • 3Oplossingen
  • 55Likes

Ik was in de veronderstelling dat WeConnect Waalre een non-profit organisatie is welke het netwerk aanbiedt voor meerdere providers. Waaronder dus Ziggo.

Gebruiker456325

Level 5
  • 71Posts
  • 3Oplossingen
  • 17Likes

Veel dank @Ronihd en anderen. Blij voor het eerst te horen dat je met glasvezel via wifi in je woonkamer gemiddeld 700 Mbps kan halen. Voor mij is het nog nieuw, ik kom uit een tijdperk dat ik jaren in de woonkamer niet verder had dan 30-50 Mbps met een 802.11AC smartphone en met nieuwe connectbox tot 145 Mbps. Ik lees dat 802.11AX gemaakt is voor b.v. op luchthavens waar heel veel mensen tegelijk op wifi willen zitten. Bekabeld haalt mijn 802.11AC laptop ergens een keer ook 1020 Mbps.

 

Het is voor mij om te weten wat KPN 1 Gbps glasvezel gaat doen in mijn woonkamer. Ze geven 6 maanden €25 korting, dan vind ik 700 Mbps in de woonkamer heel leuk. Daarna ga ik willen weten hoeveel sneller de websites verschijnen. Even langzaam met de trekker door de Eurotunnel persen of beep beep Wile E. Coyote. Weet iemand dat al? 

 

 

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Gebruiker456325 

Wifi 6 802.11 ax is niet speciaal voor op luchthavens althans niet dat ik weet.

 

Met 802.11 ac zijn snelheden mogelijk tot wel 866 Mbps. Dat je maar 30 tot 50 Mbps haalde kan aan de oude modem liggen via 2,4 ghz is 72 Mpbs ongeveer het maximale. De 145 Mbps met een 300Mbps abonnement vind ik persoonlijk te laag, dat moet beter kunnen, bedraad hoor je die 300Mbps te halen.

 

Omdat er op wifi geen garantie is te geven wil ik je wel waarschuwen geen te hoge verwachting te hebben. Juist omdat je nu ook ongeveer 145Mbps haalt is de kans groot dat dit niet beter wordt.

 

Er zijn wel wat topics te vinden hier en op de andere fora, dat websites wel iets sneller lijken te openen, vooral afbeeldingen zullen iets sneller laden, verder is het laden van websites niet enkel van de internet snelheid afhankelijk, dit hangt ook samen met de processor en dergelijke.

 

 

 

Gebruiker456325

Level 5
  • 71Posts
  • 3Oplossingen
  • 17Likes

@RoWi. dank je wel voor je reactie. In overleg met de interne afdeling van Ziggo heb ik een nieuw modem gekregen die tot 145 Mbps via wifi geeft aan de eettafel. Die 145 Mbps wordt heel veel beter als ik mij dichter naar de meterkast verplaats. Bedoel jij dat een nieuw Ziggo modem toch niet goed is? 

 

Vind je het goed dat ik aanhou wat op internet staat? Dat 802.11AX bedoeld is voor situaties waar heel veel mensen tegelijk op wifi komen, en dat 802.11AC voor een gezinswoning bedoeld is. Al mijn apparaten van meerdere merken hebben in hun specificaties 802.11AC staan en kunnen tot 1300 Mbps doen (praktijkmeting). 802.11AX gaat vanzelf komen zodra we apparaten vervangen door nieuwe die dat hebben.

 

Hier wordt eerst gemeten voordat we een verwachting hebben. Maar ik kan nog niet meten. Daarom stelde ik hier de vraag bedoeld voor mensen die 1 Gbps glasvezel hebben, wat ze dan via wifi meten aan de eettafel. Op basis van de antwoorden kan ik dan een verwachting hebben wat de KPN kan leveren met 1 Gbps glasvezel aan mijn eettafel. 

 

Ik wou graag weten wat andere mensen op hun scherm zien of de websites dan sneller komen met 1 Gbps glasvezel, niet wat het mogelijk zou kunnen zijn. Zou jij 10x snellere internet nemen als de websites amper sneller komen?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic