1
Vraag
2
Reageer en help mee
Pasi
Expert
Expert
  • 5694Posts
  • 335Oplossingen
  • 2524Likes

Ziggo verzamelt data : Smartwifi uitzetten op ConnectBox

Sinds kort heeft Ziggo de software/firmware op de ConnectBox aangepast. Hierdoor is Smartwifi actief geworden op uw ConnectBox, ook al maakt u verder geen gebruik van SmartWifi. Hiermee verzamelt Ziggo ongevraagd gegevens/data m.b.t. uw wifi gebruik, o.a. gebruikersnaam en wachtwoord !!

Tweakers.Net : "...maakt Ziggo gebruik van de eigen dienst SmartWifi, die onder meer gegevens verzamelt over de aangesloten apparaten, duur en snelheid van internetsessies en meer. Die gegevens verzamelde Ziggo al met SmartWifi voordat de Pods geïntroduceerd werden, staat te lezen in het privacybeleid. Tweakers heeft aan de provider vragen gesteld over het gebruik van persoonlijke data door de Pods..."


VodaFooneZiggo Privacy Statement :

PrivacyStatement VFZ.png



Ziggo heeft natuurlijk niets met mijn privé netwerk te maken en al helemaal niets met mijn gebruikersnaam en wachtwoord.
Ondanks dat Ziggo haar Privacy Statement ( ongemerkt ) heeft aangepast, om zo de data verzameling m.b.v. Smartwifi te legaliseren, heeft Ziggo niets aan mij gevraagd en/of gemeld. M.b.t. A.V.G en de steeds grotere zorgen om je privé gegevens, zou het beslist niet verkeerd zijn ( vriendelijk omschreven ) om de klant daarover in te lichten en aan te geven dat men deze optie uit kan zetten.

U kan SmartWifi uitzetten op de ConnetcBox :

ConnectBox - SmartWifi Uit-1.png

Uitgelicht
Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 6387Reacties
  • 719Oplossingen
  • 2524Likes

Hi @Pasi,

 

We hebben dit intern belegd en daar is het volgende uitgekomen: 

We voeren continu verbeteringen door in ons netwerk voor het leveren van goedwerkende producten en/of diensten. Dit gebeurt onder andere door middel van software-updates die wij voor onze klanten doorvoeren zodat zij veilig online kunnen blijven. Zo kunnen wij voortdurend onze bestaande diensten verbeteren en verder ontwikkelen. Onlangs hebben we onze modems ge-update naar SmartWifi modem en dit zorgt voor een verbetering in de wifi ervaring bij onze klanten. In onze nieuwsbrief van juni hebben we aangekondigd dat we ons privacy statement aanpassen per 1 juli.

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 6387Reacties
  • 719Oplossingen
  • 2524Likes

Hi @Pasi,

 

Goede vragen en uiteenzetting. Wat betreft de data & privacy: Ja, wij maken gebruik van onze beveiligde clouddienst voor het opslaan van data die wordt geanonimiseerd en vervolgens als bron dient voor software die de Smartwifi modem en de pods continu optimaliseert. Zoals beschreven in ons privacy statement gebruiken wij bepaalde gegevens om het Wifi-netwerk van onze klant zo goed mogelijk te laten functioneren en mogelijke problemen aan het Wifi-netwerk zo snel mogelijk voor de klant op te kunnen lossen. Dit zijn gebruiksgegevens, zoals technische gegevens (gebruiksinstellingen, datavolumes, signaalsterktes etc.) en de hoeveelheid en soort apparaten die met het Wifi-netwerk zijn verbonden. Deze gegevens gebruiken wij om de kwaliteit van het Wifi-netwerk te beheren en te waarborgen, zodat wij de klant de meest optimale internetervaring kunnen bieden. En om mogelijke Wifi-problemen te voorkomen en, indien nodig, voor hen op te lossen. Wij maken hiervoor alleen gebruik van noodzakelijke gegevens en verwijderen deze gegevens zo snel mogelijk. Wij gebruiken hiervoor niet de inhoud van het internetverkeer; deze blijft geheim.

69 Reacties 69
Bert
Super Expert
Super Expert
  • 59604Posts
  • 4011Oplossingen
  • 14912Likes

"Tuurlijk heeft Ziggo e.e.a. ondertussen aangepast en/of verbeterd. Maar dat zal natuurlijk ook tijd worden. Het is alleen jammer, dat dit ieder keer zo laat gebeurt en dat Ziggo dit uit eigen beweging ( kuch ) doet."

 

"Vermeld dan tevens dat als men de app wel gaat gebruiken, er een nieuwe privacy regels gelden ( en dan gelijk vermelden wat daarin veranderd is ) en klaar is kees."

 

@Pasi Dat is vanaf het begin in de app aanwezig.

Pasi
Expert topicstarter
Expert
  • 5694Posts
  • 335Oplossingen
  • 2524Likes

Vreemd : blijkbaar kan Ziggo dat antwoord niet geven !!!

Geef je dan gelijk ook antwoord op de andere/onderstaande vragen, want blijkbaar weet jij meer dan b.v. Ziggo moderator@Alex, ondanks dat hij intern navraag heeft gedaan.



@Pasi  schreef:

Prima dat de discussie zich nu splitst in een technische kant en een AVG kant, zo kan iedereen zijn/haar problemen aangeven.

M.b.t. het technisch gedeelte, vraag ik mij of hoe men aan deze technische komt? Bij Ziggo heb ik nog geen technische informatie kunnen vinden en/of daarover een 'officieel' uitleg gezien. Daarom zijn veel vragen eigenlijk nog niet beantwoord, vragen zoals b.v. wanneer wordt mijn wifi netwerk wel of niet geanalyseerd? Wanneer wordt er wel of geen data opgeslagen en vooral wáár wordt deze opgeslagen? Kan dat bedrijf die mijn data opslaat mij 100% garanderen dat mijn data daar veilig is? Wanneer wordt die informatie weer verwijderd? Heb ik, als Ziggo klant, daarop invloed en/of kunnen klanten deze verwijdering actief laten uitvoeren en wordt de betreffende data dan ook echt verwijderd.

De AVG kant is mij duidelijker, want Ziggo heeft behoorlijk geblunderd m.b.t. privacy. Daarom zou ik graag van Ziggo een reactie willen hebben op het onderstaande:

@Pasi  schreef:"...De optie had gewoon standaard uit moeten staan ( en dan zou er ook geen data verzameld moeten worden ). Als de klant dan deze optie wil gebruiken, dán moet de klant deze actief en bewust ( !! ) aanzetten en dan zou er ook een popup kunnen verschijnen met de melding dat er daarvoor data verzameld moet worden. Dán had Ziggo ook verwijzen naar het gewijzigde privacy beleid, die daarvoor nodig is. Dán had de klant nog kunnen overwegen, om deze optie toch uit te laten staan of juist wel te gaan gebruiken.
Zó had Ziggo alles netjes en volgens de regels kunnen aftikken. Maar ook in dit geval denkt Ziggo in haar 'wijsheid' ( kuch ) anders en kiest voor de kortste ( = goedkoopste ) weg. Ziggo beslist wel wat goed is voor haar klanten, maar aangezien het een commercieel bedrijf betreft, is dat ( weer ) niet altijd in het voordeel van de klant..."

Kan/wil Ziggo beloven dat ze vanaf nu o.a. de AVG beter naleven en haar klanten open en eerlijk informeren?

Er is natuurlijk een grote kans dat Ziggo zich weer doofstom houdt ( zoals bijna altijd ) en niet officieel reageert. Maar dat is natuurlijk een zwaktebod en daarmee geeft Ziggo ook aan, dat Ziggo wel weet dat ze m.b.t. SmartWifi verkeerde beslissing heeft gemaakt.


RoWi.
Expert
Expert
  • 13868Posts
  • 606Oplossingen
  • 3911Likes

. In onze nieuwsbrief van juni hebben we aangekondigd dat we ons privacy statement aanpassen per 1 juli.

 

Hmm die heb ik dan zeker niet ontvangen of al verwijderd. 

 

 

Tom999

Stamgast
  • 45Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

Je hebt volkomen gelijk. Dit hele Ziggo communityplatform en de zogenaamde superexperts zijn allemaal zwaar geïnstrueerde en door Ziggo betaalde figuren die je nooit eerlijk zullen helpen en het altijd voor Ziggo opnemen.

Tom999

Stamgast
  • 45Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

Wel gluiperd!

Tom999

Stamgast
  • 45Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

Dit hele forum is een doorgestoken kaart. En Ziggo is een verschrikkelijk bedrijf

Tom999

Stamgast
  • 45Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

Ziggo had gewoon een miljoenenboete moeten krijgen van de autoriteit persoonsgegevens. Gewoon keihard en rucksichtslos financieel afstraffen dit misbruik van data, wat elke keer weer het geval is! Het misbruik is gewoon ingebakken bij Ziggo.

Monica
Community Moderator
Community Moderator
  • 772Posts
  • 154Oplossingen
  • 264Likes

Hey @Tom999. Jij bent niet bepaald blij met ons, dát is wel duidelijk. Jammer dat het op zo'n manier moet gaan. Is er iets wat je dwars zit, waar ik je wellicht mee kan helpen? Ik zit voor je klaar, hoor!

 

Wel wil ik je vragen om het hier gezellig te houden. Elkaar met respect en vriendelijkheid benaderen, lijkt me iets wat mogelijk moet zijn, toch? De discussie over super-experts (die overigens niet door VodafoneZiggo betaald worden) en doorgestoken kaarten, ga ik niet met je aan. Niemand heeft wat aan een welles-nietes gesprek en ik help je veel liever met eventuele problemen die spelen dan kinderachtige ruzies.

 

Als je van mening bent dat Ziggo zich niet aan de wet houdt/boetes moet krijgen, staat het je natuurlijk vrij om hier actie op te ondernemen. Het is me nu niet 100% duidelijk wat er precies fout gaat. Maar mocht je willen dat ik nog ergens achteraan ga, dan hoor ik het wel 🙂

c7rl

Raadgever
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Buiten het feit dat er van alles "vezameld word" onder het mom van Mesh Wifi en AI WiFi boosters , alles ivm diensten voor de klant bla bla bla , werkt die ZMR met die twee Pods voor geen ene meter! Dus dat verzamelen heeft geen ene r... opgeleverd. Ben nog actief op een ander draadje en kwam deze zoeven tegen. Ik heb de ZMR naar fabrieksinstellingen gezet ( want de ZMR en de 2 pods stonden allemaal op kanaal 6 en 44 te blaten en dus elkaar te verstoren waardoor ik brakke WiFi had ook na 24 uur)  en de pods uit de muur getrokken. In de App kon ik ze dus EINDELIJK verwijderen, ook een optie die er niet GEWOON is. Ik heb mijn twee fritzbox repeaters2400 uit de kast getrokken van mijn vorige provider KPN en die ga ik inzetten ALS AP. Hoe ik dat precies ga doen geen iedee. In iedergeval heb ik met InSSIDer een WiFi Analyzer moeten constateren dat het data graaien van Ziggo in iedergeval geen goed werkend mesh WiFi opleverd met de Pods. 

Mr_Fire

Gedreven Raadgever
  • 79Posts
  • 4Oplossingen
  • 10Likes

Goede morgen, 

 

Ehmm beide op ch 6 voor de 2,4g en 44 voor de 5g klinkt goed. Ik weet niet wat je verwacht maar als je gaat meshen dan zit alles op hetzelfde kanaal zodat de pods onderling op dat kanaal kun communiceren. 

 

Mesh niet goed? Dan hebben de pods onderling geen goede verbinding, dus zijn ze te ver uit elkaar geplaatst. Meeste WiFi apparatuur is niet echt geschikt om naar boven te gaan. Horizontaal gaat verder als verticaal. Als je verticaal gaat moeten de pods dichterbij elkaar als dat je horizontaal gaat. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.