Pasi
Expert
Expert
  • 4196Posts
  • 237Oplossingen
  • 1608Likes

Ziggo verzameld data : Smartwifi uitzetten op ConnectBox

Sinds kort heeft Ziggo de software/firmware op de ConnectBox aangepast. Hierdoor is Smartwifi actief geworden op uw ConnectBox, ook al maakt u verder geen gebruik van SmartWifi. Hiermee verzamelt Ziggo ongevraagd gegevens/data m.b.t. uw wifi gebruik, o.a. gebruikersnaam en wachtwoord !!

Tweakers.Net : "...maakt Ziggo gebruik van de eigen dienst SmartWifi, die onder meer gegevens verzamelt over de aangesloten apparaten, duur en snelheid van internetsessies en meer. Die gegevens verzamelde Ziggo al met SmartWifi voordat de Pods geïntroduceerd werden, staat te lezen in het privacybeleid. Tweakers heeft aan de provider vragen gesteld over het gebruik van persoonlijke data door de Pods..."


VodaFooneZiggo Privacy Statement :

PrivacyStatement VFZ.png



Ziggo heeft natuurlijk niets met mijn privé netwerk te maken en al helemaal niets met mijn gebruikersnaam en wachtwoord.
Ondanks dat Ziggo haar Privacy Statement ( ongemerkt ) heeft aangepast, om zo de data verzameling m.b.v. Smartwifi te legaliseren, heeft Ziggo niets aan mij gevraagd en/of gemeld. M.b.t. A.V.G en de steeds grotere zorgen om je privé gegevens, zou het beslist niet verkeerd zijn ( vriendelijk omschreven ) om de klant daarover in te lichten en aan te geven dat men deze optie uit kan zetten.

U kan SmartWifi uitzetten op de ConnetcBox :

ConnectBox - SmartWifi Uit-1.png

62 Reacties 62
Bert
Super Expert
Super Expert
  • 49089Posts
  • 3010Oplossingen
  • 10937Likes

"Tuurlijk heeft Ziggo e.e.a. ondertussen aangepast en/of verbeterd. Maar dat zal natuurlijk ook tijd worden. Het is alleen jammer, dat dit ieder keer zo laat gebeurt en dat Ziggo dit uit eigen beweging ( kuch ) doet."

 

"Vermeld dan tevens dat als men de app wel gaat gebruiken, er een nieuwe privacy regels gelden ( en dan gelijk vermelden wat daarin veranderd is ) en klaar is kees."

 

@Pasi Dat is vanaf het begin in de app aanwezig.

Pasi
Expert topicstarter
Expert
  • 4196Posts
  • 237Oplossingen
  • 1608Likes

Vreemd : blijkbaar kan Ziggo dat antwoord niet geven !!!

Geef je dan gelijk ook antwoord op de andere/onderstaande vragen, want blijkbaar weet jij meer dan b.v. Ziggo moderator@Alex, ondanks dat hij intern navraag heeft gedaan.



@Pasi  schreef:

Prima dat de discussie zich nu splitst in een technische kant en een AVG kant, zo kan iedereen zijn/haar problemen aangeven.

M.b.t. het technisch gedeelte, vraag ik mij of hoe men aan deze technische komt? Bij Ziggo heb ik nog geen technische informatie kunnen vinden en/of daarover een 'officieel' uitleg gezien. Daarom zijn veel vragen eigenlijk nog niet beantwoord, vragen zoals b.v. wanneer wordt mijn wifi netwerk wel of niet geanalyseerd? Wanneer wordt er wel of geen data opgeslagen en vooral wáár wordt deze opgeslagen? Kan dat bedrijf die mijn data opslaat mij 100% garanderen dat mijn data daar veilig is? Wanneer wordt die informatie weer verwijderd? Heb ik, als Ziggo klant, daarop invloed en/of kunnen klanten deze verwijdering actief laten uitvoeren en wordt de betreffende data dan ook echt verwijderd.

De AVG kant is mij duidelijker, want Ziggo heeft behoorlijk geblunderd m.b.t. privacy. Daarom zou ik graag van Ziggo een reactie willen hebben op het onderstaande:

@Pasi  schreef:"...De optie had gewoon standaard uit moeten staan ( en dan zou er ook geen data verzameld moeten worden ). Als de klant dan deze optie wil gebruiken, dán moet de klant deze actief en bewust ( !! ) aanzetten en dan zou er ook een popup kunnen verschijnen met de melding dat er daarvoor data verzameld moet worden. Dán had Ziggo ook verwijzen naar het gewijzigde privacy beleid, die daarvoor nodig is. Dán had de klant nog kunnen overwegen, om deze optie toch uit te laten staan of juist wel te gaan gebruiken.
Zó had Ziggo alles netjes en volgens de regels kunnen aftikken. Maar ook in dit geval denkt Ziggo in haar 'wijsheid' ( kuch ) anders en kiest voor de kortste ( = goedkoopste ) weg. Ziggo beslist wel wat goed is voor haar klanten, maar aangezien het een commercieel bedrijf betreft, is dat ( weer ) niet altijd in het voordeel van de klant..."

Kan/wil Ziggo beloven dat ze vanaf nu o.a. de AVG beter naleven en haar klanten open en eerlijk informeren?

Er is natuurlijk een grote kans dat Ziggo zich weer doofstom houdt ( zoals bijna altijd ) en niet officieel reageert. Maar dat is natuurlijk een zwaktebod en daarmee geeft Ziggo ook aan, dat Ziggo wel weet dat ze m.b.t. SmartWifi verkeerde beslissing heeft gemaakt.


RoWi.
Expert
Expert
  • 8649Posts
  • 371Oplossingen
  • 2201Likes

. In onze nieuwsbrief van juni hebben we aangekondigd dat we ons privacy statement aanpassen per 1 juli.

 

Hmm die heb ik dan zeker niet ontvangen of al verwijderd. 

 

 

Uitgelicht topic