1
Vraag
2
Reageer en help mee
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Ziggo verzamelt data : Smartwifi uitzetten op ConnectBox

Sinds kort heeft Ziggo de software/firmware op de ConnectBox aangepast. Hierdoor is Smartwifi actief geworden op uw ConnectBox, ook al maakt u verder geen gebruik van SmartWifi. Hiermee verzamelt Ziggo ongevraagd gegevens/data m.b.t. uw wifi gebruik, o.a. gebruikersnaam en wachtwoord !!

Tweakers.Net : "...maakt Ziggo gebruik van de eigen dienst SmartWifi, die onder meer gegevens verzamelt over de aangesloten apparaten, duur en snelheid van internetsessies en meer. Die gegevens verzamelde Ziggo al met SmartWifi voordat de Pods geïntroduceerd werden, staat te lezen in het privacybeleid. Tweakers heeft aan de provider vragen gesteld over het gebruik van persoonlijke data door de Pods..."


VodaFooneZiggo Privacy Statement :

PrivacyStatement VFZ.png



Ziggo heeft natuurlijk niets met mijn privé netwerk te maken en al helemaal niets met mijn gebruikersnaam en wachtwoord.
Ondanks dat Ziggo haar Privacy Statement ( ongemerkt ) heeft aangepast, om zo de data verzameling m.b.v. Smartwifi te legaliseren, heeft Ziggo niets aan mij gevraagd en/of gemeld. M.b.t. A.V.G en de steeds grotere zorgen om je privé gegevens, zou het beslist niet verkeerd zijn ( vriendelijk omschreven ) om de klant daarover in te lichten en aan te geven dat men deze optie uit kan zetten.

U kan SmartWifi uitzetten op de ConnetcBox :

ConnectBox - SmartWifi Uit-1.png

Uitgelicht
Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Reacties
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @Pasi,

 

We hebben dit intern belegd en daar is het volgende uitgekomen: 

We voeren continu verbeteringen door in ons netwerk voor het leveren van goedwerkende producten en/of diensten. Dit gebeurt onder andere door middel van software-updates die wij voor onze klanten doorvoeren zodat zij veilig online kunnen blijven. Zo kunnen wij voortdurend onze bestaande diensten verbeteren en verder ontwikkelen. Onlangs hebben we onze modems ge-update naar SmartWifi modem en dit zorgt voor een verbetering in de wifi ervaring bij onze klanten. In onze nieuwsbrief van juni hebben we aangekondigd dat we ons privacy statement aanpassen per 1 juli.

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Reacties
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @Pasi,

 

Goede vragen en uiteenzetting. Wat betreft de data & privacy: Ja, wij maken gebruik van onze beveiligde clouddienst voor het opslaan van data die wordt geanonimiseerd en vervolgens als bron dient voor software die de Smartwifi modem en de pods continu optimaliseert. Zoals beschreven in ons privacy statement gebruiken wij bepaalde gegevens om het Wifi-netwerk van onze klant zo goed mogelijk te laten functioneren en mogelijke problemen aan het Wifi-netwerk zo snel mogelijk voor de klant op te kunnen lossen. Dit zijn gebruiksgegevens, zoals technische gegevens (gebruiksinstellingen, datavolumes, signaalsterktes etc.) en de hoeveelheid en soort apparaten die met het Wifi-netwerk zijn verbonden. Deze gegevens gebruiken wij om de kwaliteit van het Wifi-netwerk te beheren en te waarborgen, zodat wij de klant de meest optimale internetervaring kunnen bieden. En om mogelijke Wifi-problemen te voorkomen en, indien nodig, voor hen op te lossen. Wij maken hiervoor alleen gebruik van noodzakelijke gegevens en verwijderen deze gegevens zo snel mogelijk. Wij gebruiken hiervoor niet de inhoud van het internetverkeer; deze blijft geheim.

69 Reacties 69
Gertjan Woudenb

Level 9
  • 251Posts
  • 1Oplossingen
  • 104Likes

"Wachten tot e.e.a. is afgezwakt" is struisvogelpolitiek en zwak. Ik verwacht van een moderator dat deze met antwoorden komt. In dit topic met een verklaring waarom Ziggo deze keuze gemaakt heeft zonder de klanten te informeren.

Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Gertjan Woudenb  schreef:

...In dit topic met een verklaring waarom Ziggo deze keuze gemaakt heeft zonder de klanten te informeren.


Dat zal een Ziggo moderator nooit doen, want dat is een beleidskwestie. Daarover mag een Ziggo mod helemaal niets persoonlijks zeggen, behalve dat hij/zij er mee eens is. Dat zal Ziggo van hem/haar verlangen en daarvoor heeft hij/zij getekend toen ze zijn/haar contract tekende.

Grote kans dat moderator reacties op beleidskwestie, via een mail aan hem/haar worden aangeleverd en hij/zij dat hooguit in eigen worden mag weergeven. Vandaar dat het dan altijd makkelijker is, om te verwijzen naar de huisregels en/of beleid van andere afdelingen.

Ik verwacht, dat een Ziggo mod hier op dit forum, de laagste publieke functie heeft, op de helpdesk medewerkers na.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Pasi schreef: "Nog meer technische kreten ( en rook ? ) en alleen maar technisch geneuzel, want het maakt mij geheel niet uit welk wachtwoord/gebruikersnaam Ziggo opslaat, maar dát Ziggo deze privé gegevens ( ongevraagd ) in een nieuwe functie/optie/lijstje nogmaals bewaard."

 

Je schrijft zelf: "Als je wilt inloggen op een netwerk ( of dit nu thuis, op het werk op of het internet is ), dan heb je inderdaad een gebruikersnaam en wachtwoord nodig."

 

Ik leg uit dat dit onjuist is en zo niet werkt, maar op een andere manier met een beveiligingssleutel, je logt nooit in op je wifi met een gebruikersnaam en wachtwoord en dat noem je geneuzel en niet inhoudelijk?

 

Als je een inhoudelijk uitleg over wifi en en de wijze van verbinding maken hiermee en het verschil tussen gebruikersnaam en wachtwoord  en beveiligingssleutel, geneuzel vindt, dan heb je geen idee waar je inhoudelijk over discussieert en als je niet begrijpt dat Ziggo je Mijn Ziggo inlognaam en wachtwoord in een lijstje bewaard om te controleren of jij het wel bent die inlogt via Mijn Ziggo zoals ook met deze inlog gegevens  in alle apps en zo ook in de Smart Wifi app, dan is verder discussiëren hierover volslagen zinloos.

Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Bert  schreef:

...Als je een inhoudelijk uitleg over wifi en en de wijze van verbinding maken hiermee en het verschil tussen gebruikersnaam en wachtwoord  en beveiligingssleutel, geneuzel vindt, dan heb je geen idee waar je inhoudelijk over discussieert en als je niet begrijpt dat Ziggo je Mijn Ziggo inlognaam en wachtwoord in een lijstje bewaard om te controleren of jij het wel bent die inlogt via Mijn Ziggo zoals ook met deze inlog gegevens  in alle apps en zo ook in de Smart Wifi app, dan is verder discussiëren hierover volslagen zinloos.


Ik hoef geen inhoudelijk technisch uitleg, als IT'er weet ik ook wel hoe e.e.a. werkt.

Maar daar gaat het niet over. Waar het om gaat, is dat Ziggo ongevraagd data verzamelt voor een nieuwe functie/optie. Het gaat om AVG en niet om techniek !!

Verberg je nu niet steeds achter de techniek en geef eens je mening over dat Ziggo weer en ongevraagd ( ! ) een bakje maakt met privé gegevens ! Of geeft je mening over het onderstaande !


@Pasi  schreef:"...De optie had gewoon standaard uit moeten staan ( en dan zou er ook geen data verzameld moeten worden ). Als de klant dan deze optie wil gebruiken, dán moet de klant deze actief en bewust ( !! ) aanzetten en dan zou er ook een popup kunnen verschijnen met de melding dat er daarvoor data verzameld moet worden. Dán had Ziggo ook verwijzen naar het gewijzigde privacy beleid, die daarvoor nodig is. Dán had de klant nog kunnen overwegen, om deze optie toch uit te laten staan of juist wel te gaan gebruiken.
Zó had Ziggo alles netjes en volgens de regels kunnen aftikken. Maar ook in dit geval denkt Ziggo in haar 'wijsheid' ( kuch ) anders en kiest voor de kortste ( = goedkoopste ) weg. Ziggo beslist wel wat goed is voor haar klanten, maar aangezien het een commercieel bedrijf betreft, is dat ( weer ) niet altijd in het voordeel van de klant..."

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @Pasi,

 

Goede vragen en uiteenzetting. Wat betreft de data & privacy: Ja, wij maken gebruik van onze beveiligde clouddienst voor het opslaan van data die wordt geanonimiseerd en vervolgens als bron dient voor software die de Smartwifi modem en de pods continu optimaliseert. Zoals beschreven in ons privacy statement gebruiken wij bepaalde gegevens om het Wifi-netwerk van onze klant zo goed mogelijk te laten functioneren en mogelijke problemen aan het Wifi-netwerk zo snel mogelijk voor de klant op te kunnen lossen. Dit zijn gebruiksgegevens, zoals technische gegevens (gebruiksinstellingen, datavolumes, signaalsterktes etc.) en de hoeveelheid en soort apparaten die met het Wifi-netwerk zijn verbonden. Deze gegevens gebruiken wij om de kwaliteit van het Wifi-netwerk te beheren en te waarborgen, zodat wij de klant de meest optimale internetervaring kunnen bieden. En om mogelijke Wifi-problemen te voorkomen en, indien nodig, voor hen op te lossen. Wij maken hiervoor alleen gebruik van noodzakelijke gegevens en verwijderen deze gegevens zo snel mogelijk. Wij gebruiken hiervoor niet de inhoud van het internetverkeer; deze blijft geheim.

Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

**Delete**

 



Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Alex  schreef:

Hi @Pasi,

 

Goede vragen en uiteenzetting. Wat betreft de data & privacy: Ja, wij maken gebruik van onze beveiligde clouddienst voor het opslaan van data die wordt geanonimiseerd en vervolgens als bron dient voor software die de Smartwifi modem en de pods continu optimaliseert. Zoals beschreven in ons privacy statement gebruiken wij bepaalde gegevens om het Wifi-netwerk van onze klant zo goed mogelijk te laten functioneren en mogelijke problemen aan het Wifi-netwerk zo snel mogelijk voor de klant op te kunnen lossen. Dit zijn gebruiksgegevens, zoals technische gegevens (gebruiksinstellingen, datavolumes, signaalsterktes etc.) en de hoeveelheid en soort apparaten die met het Wifi-netwerk zijn verbonden. Deze gegevens gebruiken wij om de kwaliteit van het Wifi-netwerk te beheren en te waarborgen, zodat wij de klant de meest optimale internetervaring kunnen bieden. En om mogelijke Wifi-problemen te voorkomen en, indien nodig, voor hen op te lossen. Wij maken hiervoor alleen gebruik van noodzakelijke gegevens en verwijderen deze gegevens zo snel mogelijk. Wij gebruiken hiervoor niet de inhoud van het internetverkeer; deze blijft geheim.




Hallo @Alex,

Sorry dat ik het vraag, maar dit lijkt me een knip & plak antwoord ( o.a. vreemd lettertype ) uit de huisregels of email? Overigens niets persoonlijks ( maar dat wist je waarschijnlijk al, toch? ).

Ziggo verzameld data Smartwifi uitzetten op ConnectBox.png


Overigens, hoe en wanneer?


@Alex  schreef:

...Wij maken hiervoor alleen gebruik van noodzakelijke gegevens en verwijderen deze gegevens zo snel mogelijk...



Het gaat overigens wel over mijn wifi netwerk.


@Alex  schreef:

...Deze gegevens gebruiken wij om de kwaliteit van het Wifi-netwerk te beheren en te waarborgen...




Nog een reactie op onderstaand ?

@Pasi  schreef:"...De optie had gewoon standaard uit moeten staan ( en dan zou er ook geen data verzameld moeten worden ). Als de klant dan deze optie wil gebruiken, dán moet de klant deze actief en bewust ( !! ) aanzetten en dan zou er ook een popup kunnen verschijnen met de melding dat er daarvoor data verzameld moet worden. Dán had Ziggo ook verwijzen naar het gewijzigde privacy beleid, die daarvoor nodig is. Dán had de klant nog kunnen overwegen, om deze optie toch uit te laten staan of juist wel te gaan gebruiken.
Zó had Ziggo alles netjes en volgens de regels kunnen aftikken. Maar ook in dit geval denkt Ziggo in haar 'wijsheid' ( kuch ) anders en kiest voor de kortste ( = goedkoopste ) weg. Ziggo beslist wel wat goed is voor haar klanten, maar aangezien het een commercieel bedrijf betreft, is dat ( weer ) niet altijd in het voordeel van de klant..."

Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Alex  schreef:

Hi @Pasi,

 

Goede vragen en uiteenzetting.....

.....gebruiken hiervoor niet de inhoud van het internetverkeer; deze blijft geheim.


Het is een knip/plak actie van wat Ziggo aan Tweakers.Net heeft gemeld.

 


Maar nog geen reactie van Ziggo op het onderstaande !!

@Pasi  schreef:"...De optie had gewoon standaard uit moeten staan ( en dan zou er ook geen data verzameld moeten worden ). Als de klant dan deze optie wil gebruiken, dán moet de klant deze actief en bewust ( !! ) aanzetten en dan zou er ook een popup kunnen verschijnen met de melding dat er daarvoor data verzameld moet worden. Dán had Ziggo ook verwijzen naar het gewijzigde privacy beleid, die daarvoor nodig is. Dán had de klant nog kunnen overwegen, om deze optie toch uit te laten staan of juist wel te gaan gebruiken.
Zó had Ziggo alles netjes en volgens de regels kunnen aftikken. Maar ook in dit geval denkt Ziggo in haar 'wijsheid' ( kuch ) anders en kiest voor de kortste ( = goedkoopste ) weg. Ziggo beslist wel wat goed is voor haar klanten, maar aangezien het een commercieel bedrijf betreft, is dat ( weer ) niet altijd in het voordeel van de klant..."

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Als we dan toch  privacy gerelateerde vragen stellen, wordt het platform van Plume  gebruikt?

Toen ik voor het eerst over de pods las zag ik de vragen die nu worden gesteld al aankomen. Blijkbaar vonden de product testers dit allemaal geen probleem. Ps @Pasi hoe gaat TPLink met hun privacy om, dit product de Pods en wat er bij komt kijken valt voor mij om dezelfde reden af als de Deco units. heb je al een keer gelezen wat die verzamelen. Link

Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@RoWi.  schreef:

...hoe gaat TPLink met hun privacy om, dit product de Pods en wat er bij komt kijken valt voor mij om dezelfde reden af als de Deco units. heb je al een keer gelezen wat die verzamelen. Link

 


Ik weet dat TP-link data verzameld, maar daar heb ik bewust voor gekozen. Tevens verwacht dat TP-Link ( een wereld merk in netwerk apparatuur ), dat beslist veiliger kan doen dan Ziggo.
Maar ik gebruik ook een Android ( Google ) smartphone en terwijl ik veel doe om zo privé mogelijk het internet op te gaan, moet je soms keuzes maken.

M.b.t. SmartWifi gaat het mij vooral om, dat Ziggo gewoon voor opt-in had moeten kiezen, i.p.v. een opt-out en dan ook nog niet eens vertellen dat de optie ook uitgezet kan worden. Gewoon een open en duidelijke aankondiging v.w.b. AVG en privacy beleid.
Ziggo beslist weer wat goed is voor haar klanten en heeft blijkbaar niets geleerd van al die firmware blunders met die aparte beeld en audio instellingen, waardoor menig klant zijn/haar de tv instellingen moest wijziging om een fatsoenlijk beeld/geluid te behouden.

Hoeveel Ziggo klanten zullen die app ooit gaan gebruiken en hoeveel ConnectBox staan bij klanten. Grote kans dat er heel vaak data wordt verzameld, terwijl misschien maar heel weinig Ziggo klanten die optie/app gaan gebruiken. Tevens zal de app waarschijnlijk niet dagelijks gebruikt worden ( maar 1 keer per maand/jaar/... ) terwijl de functie in de CB gewoon continue aanblijft staan. Met standaard uit, had iedereen zelf kunnen kiezen of e.e.a. het waard is en Ziggo vertrouwd.

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Je hebt toch ook bewust gekozen voor Ziggo als je provider?

Smart wifi is niks meer en minder dan elke andere mesh systeem, het verschil met deze pods is dat er blijkbaar actiever de beste instelling wordt gekozen dus ofwel 2,4 ghz ofwel 5 ghz en ga zo maar door.

 

Welke klant leest elke EULA of voorwaarden, was dit artikel niet gepubliceerd was dit topic vermoedelijk nooit gestart.

 

Wat mij verbaasd is het punt dat dit product er hoe dan ook is door gekomen door de groep klanten, want los van de technisce werking zou ik hier tijdens de test al naar hebben gevraagd.

 

De groene concurrent doet niet veel anders met hun Wifi manager. 

Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@RoWi.  schreef:

Je hebt toch ook bewust gekozen voor Ziggo als je provider?

....

Welke klant leest elke EULA of voorwaarden, was dit artikel niet gepubliceerd was dit topic vermoedelijk nooit gestart.

 

Wat mij verbaasd is het punt dat dit product er hoe dan ook is door gekomen door de groep klanten, want los van de technisce werking zou ik hier tijdens de test al naar hebben gevraagd.

 

De groene concurrent doet niet veel anders met hun Wifi manager. 


Ja, ik ben een @Home klant en nee ik lees niet dagelijks de EULA/voorwaarden. Ik verwacht van een serieus bedrijf dat deze mij informeert, indien er belangrijke zaken wijzigen.

Inderdaad, maar blijkbaar zijn de testers te technisch en/of vragen ze niet naar andere logische zaken, waar b.v. niet techneuten wel over nadenken. Tevens zou Ziggo toch onderhand moeten door hebben, dat ze de lat hoger moeten leggen. Dat ze dat juist niet doen, geeft aan wat Ziggo stuurt en welke richting het op gaat.

Natuurlijk doet KPN het niet beter. In een duopolie hoef je namelijk niet beter te zijn, dan je directe concurrent. Sterker nog, een duopolie is een tik-tak markt. Bedrijf A doet wat, bedrijf B ziet de resultaten/gevolgen en doet iets gelijks maar net iets beter/erger. Daarop reageert bedrijf A met een aanpassing richting bedrijf B, maar net iets meer/minder. Waarop bedrijf B weer reageert. Zo wordt b.v. de service en/of diensten stap voor stap afgebouwd of de prijzen verhoogd.
Zolang ze samen een duopolie vormen, is er geen gevaar en kunnen de markt kneden zoals ze willen. Want de klanten hebben geen keuze.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@RoWi. "Wat mij verbaasd is het punt dat dit product er hoe dan ook is door gekomen door de groep klanten, want los van de technische werking zou ik hier tijdens de test al naar hebben gevraagd."

 

Ik heb er niet om gevraagd en mogelijk ook anderen niet, omdat dezelfde gebruiksgegevens ook al gebruikt worden bij Telefonie, internet, Wifi spots, Mijn Ziggo, Netwerkbeheer en Dienstverlening en ik het bij SmartWifi dan ook in het geheel niet vreemd vindt dat die gegevens gebruikt worden.

 

En in de voorwaarden van Ziggo staat: 

 

Ziggo heeft zijn beleid ten aanzien van privacy
neergelegd in het “privacybeleid” van Ziggo,
zoals dat gepubliceerd is op ziggo.nl. Ziggo zal als
nieuwe ontwikkelingen dat noodzakelijk maken het
privacybeleid van Ziggo aanpassen.

 

Dus het is in het geheel niet vreemd dat dit in het privacybeleid van Ziggo is aangepast.

 

Daarbovenop:

Je gebruikersnaam en wachtwoord wordt alleen gebruikt als je inlogt in de SmartWifi app.

je moet met de Gebruikersvoorwaarden Ziggo SmartWifi app, die een paar pagina's lang is, akkoord gaan en als je niet akkoord gaat wordt je weer uitgelogd en kun je de SmartWifi app niet gebruiken.

 

Als in je modem de Smart Wifi aanstaat, dan gebruik je je gebruikersnaam en wachtwoord in het geheel niet.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Pasi  schreef :

.....Ik verwacht van een serieus bedrijf dat deze mij informeert, indien er belangrijke zaken wijzigen.

 

En daarin ben ik het met je eens, zover ik weet is het zelfs gebruikelijk om je klanten van dit soort wijzigingen op de hoogte te brengen. Of we hebben beiden die aankondiging gemist, onder het mom van weer een nietszeggende nieuwsbrief niet gelezen. Of er is inderdaad niet opgewezen dat er een nieuw privacy statement zou komen.  Gezien de datum had dat in juni moeten zijn vermeld, helaas werd alleen gewezen op de nieuwe prijzen per 1 juli niet op andere wijzigingen en dat is inderdaad slordig.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Wederom een nietszeggende reactie.

Het enige nuttige is de opmerking dat je blijkbaar niet naar de zaken hebt gevraagd waar ik meteen naar zou vragen, want wordt er echt een eigen beveiligde cloud dienst gebruikt, of zoals ik eerder verwacht wordt het platform voor Consumer Experience Management van Plume hiervoor gebruikt?

 

Een niet onbelangrijk verschil.

 

Je kan heel mooi naar het statement wijzen, het belangrijkste punt is iets significants wijzigen zonder berichtgeving. En hierin is zover ik het terugvind Ziggo nalatig geweest!!!

 

Ga je dus nieuwe dingen doen, dan zul je daar toestemming voor moeten verkrijgen én je privacyverklaring daarop moeten aanpassen. Alleen maar de tekst aanpassen is niet genoeg. En zelfs als je nieuwe dingen gaat doen die binnen een verkregen toestemming vallen, zul je meer moeten doen dan alleen die tekst aanpassen. Je zult echt mensen erop moeten wijzen dat je de tekst aangepast hebt, en wel zo dat zij afdoende geïnformeerd worden daardoor.

 

Bron

 

---

Aanvulling, de plek(Mijn Ziggo-Privacy waar wij de klanten toestemming zouden kunnen geven of intrekken is niks te vinden over Smart wifi, dat vinkje in de connectbox zegt niet veel. Ziggo kan middels TR069 evengoed inzien welk aparaten hier in mijn netwerk hangen. Daar verhelpt dat vinkje bij netwerk optimalisatie niets aan. Hier staat de wifi uit toch kan ik zoals elders aangegeven dit uit en aanvinken.

 

Smartwifi zoals vermeld in het statement gaat verder dan de uitleg bij de optimalisatie.

Screenshot_20210825-222450_Chrome.jpg

Dat we voor diensten wachtwoorden etc nodig hebben is logisch, net zo goed is het logisch dat dit ergens wordt bewaard. Anders zou ik Ziggo Go niet kunnen gebruiken. Daar zal je mij niet over horen. De procedure of beter het missen van een aankondiging daar gaat het mij om.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@RoWi. "Wederom een nietszeggende reactie."

 

Als je de app gaat gebruiken, dan wordt je op de hoogte gesteld van wat er allemaal wordt gebruikt.

Dan hoef je er toch niet meer naar te vragen?

Ik wist voldoende.

Gebruik je de app niet of ga je niet akkoord, dan gebeurd er ook niets met je gegevens.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Bert  schreef:

@RoWi. "Wederom een nietszeggende reactie."

 

Als je de app gaat gebruiken, dan wordt je op de hoogte gesteld van wat er allemaal wordt gebruikt.

Dan hoef je er toch niet meer naar te vragen?

Ik wist voldoende.

Gebruik je de app niet of ga je niet akkoord, dan gebeurd er ook niets met je gegevens.


Je mist volledig het punt blijkbaar. Het gaat totaal mij niet om de app en de pods het gaat om de gewijzigde privacy statement zonder berichtgeving!!!

 

En laten we eerlijk zijn zelfs voor die wijziging van dat statement werd het merendeel van die gegevens al opgeslagen, daar is inderdaad weinig in veranderd.

 

Het gaat in verband met dit onderwerp mij ook om het nog steeds missen van changelogs betreffende firmware updates.  Dat emailtje over deze update is meer een verkoop praatje.

 

Ik heb blijkbaar een aankondiging via email gemist met de aankonding per 1 juli is onze privacy statment gewijzigd vanwege een nieuwe service en product. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@RoWi. "Smartwifi zoals vermeld in het statement gaat verder dan de uitleg bij de optimalisatie."

 

"Je mist volledig het punt blijkbaar. Het gaat totaal niet om de app en de pods het gaat om de gewijzigde privacy statement zonder berichtgeving!!!"

 

Als je alleen de optimalisatie aanzet worden er geen verdere gegevens gebruikt dan to nu toe, je 2,4 en 5 GHz wordt samengevoegd en de kanalen worden geoptimaliseerd tegen interferentie, dan heb je nog geen samenvoeging van het netwerk van de 2 soorten wifiboosters of het mesh netwerk wat die gegevens nodig heeft om goed te kunnen functioneren en is de wijziging van de privacy niet aan de orde en hoeft er niemand een bericht te krijgen.

 

De wijziging van de privacy gegevens gaan in als je de SmartWifi app download en gaat gebruiken.

 

Als je dan de app download en inlogt, dan krijg je te maken met het verwerken van allerlei gegevens en krijg je als eerste te lezen dat de Algemene Voorwaarden en het privacy beleid van toepassing is met de linken daarnaartoe en dat je bij wijziging geïnformeerd wordt alsmede een heel uitgebreide uitleg over de app en wat de privacy inhoud en de gegevensbescherming.

 

Daar wordt de gebruiker dus uitgebreid op de hoogte gebracht van wat Ziggo allemaal doet met welke gegevens.

 

Wil je het hele verhaal lezen, download dan de app, log in met je Mijn Ziggo gegevens en als je het gelezen hebt kun je op annuleren drukken en start de app verder niet op.

Mr_Fire

Level 6
  • 92Posts
  • 4Oplossingen
  • 15Likes

Download de app liever niet als het niet nodig is. Geef aub toe dat het een beetje vreemd is dat wanneer een FW push gedaan wordt/is. Dat wanneer je nieuwe functies krijgt er nauwelijks gecommuniceerd wordt over welke wijzigingen er worden doorgevoerd en voor wie deze wijzigingen impact heeft.

Nee daarvoor moet ik een app downloaden om er achter te komen wat het "technisch" inhoud.

 

Persoonlijk houd ik ervan dat ik weet wat er gewijzigd wordt. Maar dat ben ik, ik wil graag weten welke impact een fw heeft. Ook ik heb blijkbaar de informatie mail gemist waarin dat stond.

 

  • Weet iemand toevallig wat de fw precies inhoudt? Bug fixes, new functionality, etc.. .? Smart Wi-Fi is leuk maar ja hij staat hier in Bridge en zoals menig hier wel begrijpen heb je geen ene k.. aan Wi-Fi chanel optimalisatie als het hele Wi-Fi uitstaat. Dus ja een app downloaden om instellingen te kunnen doen in een router waarvan het router gedeelte uitstaat en alleen nog maar modem zou moeten zijn vind ik een tikkeltje overbodig.

Wat mij betreft had Ziggo iets meer informatie kunnen geven voordat de update uitgevoerd werd.

 

Succes allen...

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Fout, de gewijzigde statement is per 1 juli 2021 in gegaan, ik hoef een app niet te downloaden en eerst in te loggen om ergens wel, of niet mee akkoord te gaan. Het gaat om het vooraf aankondigen van deze wijziging.

En ik verwacht een ondubbelzinnige verklaring dat alleen de Pods van die cloud omgeving gebruik maken, niet de Connectbox, dat blijkt namenlijk nergens uit.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic