1
Vraag
2
Reageer en help mee
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Ziggo verzamelt data : Smartwifi uitzetten op ConnectBox

Sinds kort heeft Ziggo de software/firmware op de ConnectBox aangepast. Hierdoor is Smartwifi actief geworden op uw ConnectBox, ook al maakt u verder geen gebruik van SmartWifi. Hiermee verzamelt Ziggo ongevraagd gegevens/data m.b.t. uw wifi gebruik, o.a. gebruikersnaam en wachtwoord !!

Tweakers.Net : "...maakt Ziggo gebruik van de eigen dienst SmartWifi, die onder meer gegevens verzamelt over de aangesloten apparaten, duur en snelheid van internetsessies en meer. Die gegevens verzamelde Ziggo al met SmartWifi voordat de Pods geïntroduceerd werden, staat te lezen in het privacybeleid. Tweakers heeft aan de provider vragen gesteld over het gebruik van persoonlijke data door de Pods..."


VodaFooneZiggo Privacy Statement :

PrivacyStatement VFZ.png



Ziggo heeft natuurlijk niets met mijn privé netwerk te maken en al helemaal niets met mijn gebruikersnaam en wachtwoord.
Ondanks dat Ziggo haar Privacy Statement ( ongemerkt ) heeft aangepast, om zo de data verzameling m.b.v. Smartwifi te legaliseren, heeft Ziggo niets aan mij gevraagd en/of gemeld. M.b.t. A.V.G en de steeds grotere zorgen om je privé gegevens, zou het beslist niet verkeerd zijn ( vriendelijk omschreven ) om de klant daarover in te lichten en aan te geven dat men deze optie uit kan zetten.

U kan SmartWifi uitzetten op de ConnetcBox :

ConnectBox - SmartWifi Uit-1.png

Uitgelicht
Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8990Reacties
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @Pasi,

 

We hebben dit intern belegd en daar is het volgende uitgekomen: 

We voeren continu verbeteringen door in ons netwerk voor het leveren van goedwerkende producten en/of diensten. Dit gebeurt onder andere door middel van software-updates die wij voor onze klanten doorvoeren zodat zij veilig online kunnen blijven. Zo kunnen wij voortdurend onze bestaande diensten verbeteren en verder ontwikkelen. Onlangs hebben we onze modems ge-update naar SmartWifi modem en dit zorgt voor een verbetering in de wifi ervaring bij onze klanten. In onze nieuwsbrief van juni hebben we aangekondigd dat we ons privacy statement aanpassen per 1 juli.

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8990Reacties
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @Pasi,

 

Goede vragen en uiteenzetting. Wat betreft de data & privacy: Ja, wij maken gebruik van onze beveiligde clouddienst voor het opslaan van data die wordt geanonimiseerd en vervolgens als bron dient voor software die de Smartwifi modem en de pods continu optimaliseert. Zoals beschreven in ons privacy statement gebruiken wij bepaalde gegevens om het Wifi-netwerk van onze klant zo goed mogelijk te laten functioneren en mogelijke problemen aan het Wifi-netwerk zo snel mogelijk voor de klant op te kunnen lossen. Dit zijn gebruiksgegevens, zoals technische gegevens (gebruiksinstellingen, datavolumes, signaalsterktes etc.) en de hoeveelheid en soort apparaten die met het Wifi-netwerk zijn verbonden. Deze gegevens gebruiken wij om de kwaliteit van het Wifi-netwerk te beheren en te waarborgen, zodat wij de klant de meest optimale internetervaring kunnen bieden. En om mogelijke Wifi-problemen te voorkomen en, indien nodig, voor hen op te lossen. Wij maken hiervoor alleen gebruik van noodzakelijke gegevens en verwijderen deze gegevens zo snel mogelijk. Wij gebruiken hiervoor niet de inhoud van het internetverkeer; deze blijft geheim.

69 Reacties 69
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75170Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

@Pasi Dit is vrijwel gelijk aan alle andere diensten waar wachtwoord bij staat.

Zoek maar eens op wachtwoord in  het privacybeleid.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Blijkbaar had ik het mis ik dacht dat die optimalisatie op bandsteering sloeg, waarbij de router bepaald of de 2,4 of 5 ghz wordt gebruikt. Dat werkt overigens enkel goed met 1 ssid voor beide banden.

 

Wat ik nu lees gaat veel verder dan dat. Ik herriner mij ook niks van een melding over een vernieuwde  privacy statement. Toch zal dat vinkje weghalen geen verschil maken betreffende het genoemde in dat artikel, je trekt daarmee niet de goedkeuring in!!!

Indien mijn begin regel correct is betreft enkel de genoemde functie verder niet.

Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Bert  schreef:

...Dit is vrijwel gelijk aan alle andere diensten waar wachtwoord bij staat.

Zoek maar eens op wachtwoord in  het privacybeleid.


Allemaal prima. Maar iedere extra functie/service of wat dan ook, die data verzamelt, is er één meer en één te veel. Zo te lezen vindt je het ook niet erg dat Google e.e.a. steeds verder uitbreid. Als we allemaal blijven reageren met 'ach zo was het al en een beetje meer maakt ook niet uit', dan veranderd er niets en wordt de bende alleen maar groter.

Ziggo had minimaal de klant moeten informeren en moeten wijzen op de mogelijkheid om de optie uit te zetten!!

JanAssen

Level 10
  • 383Posts
  • 3Oplossingen
  • 97Likes

Ik schrik hier toch wel van want ik welke eula heeft dit gestaan of is dit aangekondigd? Ik hoop dat er een moderator langskomt en uitleg komt geven, hier hebben wij toch recht op? Des te meer reden om het gebruik van een eigen modem toe te staan maar daar is al een een draadje voor. 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

In ieder geval wijzen op de gewijzigde tekst. Dat vinkje in de modem is echt niet genoeg neem dat van mij aan. Dit moet dieper in het systeem worden uitgezet.

Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@RoWi.  schreef:

...Dat vinkje in de modem is echt niet genoeg neem dat van mij aan...


Daar dacht ik ook aan en wilde nog daarover uitweiden, maar bedacht me later en ben bij het onderwerp gebleven.

En als men de functie uitzet, wordt dan de cache/buffer gewist? En/of wordt alles wel gewist als de modem/router uit/aan gaat? Allemaal klanten vragen, die men bij zo'n functie van te voren kan bedanken.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75170Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

@Pasi schreef: "Zo te lezen vindt je het ook niet erg dat Google e.e.a. steeds verder uitbreid. Als we allemaal blijven reageren met 'ach zo was het al en een beetje meer maakt ook niet uit', dan veranderd er niets en wordt de bende alleen maar groter."

 

Ik heb geen idee waar je het over hebt @Pasi  en hoe je dit allemaal uit mijn reactie kunt halen, ik heb het niet gehad over Google en maakt niet uit.

AUB geen zaken aan mij toedichten die nergens in mijn tekst te vinden zijn.

 

Mijn bericht was niet meer dan info, zonder enige mening of ook maar één woord over privacy.

 

Dit is vrijwel gelijk aan alle andere diensten waar wachtwoord bij staat.

Zoek maar eens op wachtwoord in  het privacybeleid.

Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Bert  schreef:

...Mijn bericht was niet meer dan info, zonder enige mening of ook maar één woord over privacy.


Maar wel met een bewuste reden geplaatst! En natuurlijk mag ik reageren op de suggestie die jij maakt, dat jij daar dan niet blij mee bent, dat is dan jammer.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook vind, zoals al vaker op dit forum is gemeld en ook al vandaag ( ? ) eerder op dit forum door een ander is opgemerkt, is dat sommigen erg Ziggo positief zijn.
En dat is jammer, want je bent een prima probleem oplosser voor Ziggo klanten. Maar voor mij niet meer de 'Super Expert' die je volgens Ziggo bent.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75170Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

@Pasi schreef: "Maar wel met een bewuste reden geplaatst! En natuurlijk mag ik reageren op de suggestie die jij maakt, dat jij daar dan niet blij mee bent, dat is dan jammer."

 

De reden is voor jou gissen, er staat geen enkel waardeoordeel bij.

Die suggestie die je mij toedicht is volledig je eigen invulling.

Ik geef alleen aan dat je mij geen zaken moet toedichten die nergens uit blijken.

 

"is dat sommigen erg Ziggo positief zijn."

"Maar voor mij niet meer de 'Super Expert' die je volgens Ziggo bent."

 

Dat zie ik ook als een huidige eigen invulling van je eigen gedachten en in het geheel niet onderbouwd, ik hecht er dan ook geen enkele waarde aan.

 

Ik gaf alleen aan dat er op meer plaatsen het woord wachtwoord staat, daar blijkt niets positiefs of negatiefs uit, dat is uitsluitend een geconstateerd feit.

 

Mijn tekst nogmaals voor de helderheid:

"Dit is vrijwel gelijk aan alle andere diensten waar wachtwoord bij staat.

Zoek maar eens op wachtwoord in  het privacybeleid."

 

Die tekst kun je net zo makkelijk als zijnde negatief lezen, want blijkbaar worden deze gegevens veel vaker gebruikt, dan uit je eerste bericht lijkt te zijn.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Deja vu, deze hele privacy discussie, hebben we eerder gevoerd dat wordt even zoeken.

 

Zonder toegang tot bepaalde gegevens kan een provider ons geen diensten leveren. Het gaat er enkel om hoe wordt hier mee om gegaan, is dat op welke manier herleidbaar naar een individu en wordt dit met derden gedeeld en zo ja hoe en waarom.

 

 

Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

 


@Bert  schreef:

...Dit is vrijwel gelijk aan alle andere diensten waar wachtwoord bij staat.

Zoek maar eens op wachtwoord in  het privacybeleid.


Vrij vertaald : ach, dat deed Ziggo al, niets nieuws, want het is niets anders dan bij de andere Ziggo diensten/opties.



Het is juist wat je niet zegt. Dat je niets zegt over dat Ziggo ( blijkbaar ) weer een extra functie/service heeft gestart die data verzamelt, verwijd je bewust, want dat kan je natuurlijk niet vermelden.



@Bert  schreef:

...Die tekst kun je net zo makkelijk als zijnde negatief lezen, want blijkbaar worden deze gegevens veel vaker gebruikt, dan uit je eerste bericht lijkt te zijn.


Blijkbaar vindt je het niet interessant genoeg, om ook maar iets over die nieuwe functie te schrijven en daarover je mening te geven. Dat is vreemd, want die geef je anders juist altijd wel. En aangezien het beslist negatief nieuws over Ziggo is, die probeert af te zwakken ( met, ach Ziggo deed dit al ), is de optel som snel gemaakt : Ziggo heeft blijkbaar meer invloed, dan jij denkt.


Feit blijft namelijk, dat Ziggo weer een lijst maakt met privé gegevens van de klant. Afgezien hoe veilig die lijst opgeslagen is/wordt en of die wel/niet encrypt is, zijn dit soort lijsten een potentieel probleem. Hoe vaak lezen we tegenwoordig niet, dat er ergens iets gehackt is, waardoor klanten gegevens gelekt zijn. Nu zal Ziggo dat niet gebeuren, want hun fantastische ( kuch ) firmware/software is natuurlijk de veiligste van allemaal ( kuch ).

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75170Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

@Pasi Ik reageer niet meer op jou eigen invullingen van wat ik allemaal zou bedoelen met die 2 korte zinnetjes, waar je steeds een heel verhaal van blijft maken en mij aangeeft wat ik zou moeten zeggen?

 

Je blijft maar schrijven en invullen over wat ik mogelijk zou kunnen bedoelen en wat ik niet zeg of wat ik wel of niet interessant zou vinden en waar ik wel en niet mijn mening over moet geven en tekstuele invullingen tussen haakjes en de invloed die Ziggo op mij zou hebben.

 

@Pasi je hebt een levendige fantasie, dat moet ik je nageven, alleen het komt in het geheel niet overéén met de werkelijkheid.

Veel plezier ermee gewenst verder.🙂

Hiermee beëindig ik deze discussie mijnerzijds.

Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Bert  schreef:

....alleen het komt in het geheel niet overéén met de werkelijkheid...


Toegeven dat Ziggo meer invloed heeft, dat je wil laten merken, is blijkbaar moeilijk.



@Pasi  schreef:



...Feit blijft namelijk, dat Ziggo weer een lijst maakt met privé gegevens van de klant. Afgezien hoe veilig die lijst opgeslagen is/wordt en of die wel/niet encrypt is, zijn dit soort lijsten een potentieel probleem. Hoe vaak lezen we tegenwoordig niet, dat er ergens iets gehackt is, waardoor klanten gegevens gelekt zijn. Nu zal Ziggo dat niet gebeuren, want hun fantastische ( kuch ) firmware/software is natuurlijk de veiligste van allemaal ( kuch ).


En weer geen reactie/mening m.b.t. het onderwerp van dit draadje, ondanks de laatste alinea van mijn laatste logje.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75170Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

@Pasi Ziggo heeft natuurlijk niets met mijn privé netwerk te maken en al helemaal niets met mijn gebruikersnaam en wachtwoord.

 

Je hebt zelf je eigen Mijn Ziggo aangemaakt met je eigen gebruikersnaam en wachtwoord.

 

Waar in het privacy beleid gebruikersnaam en wachtwoord staat, gaat dit om de gebruikersnaam en wachtwoord om in te loggen in de Mijn Ziggo, Mijn Vodafone of apps als de SmartWifi app, waar je inlogt met je eigen gemaakte Mijn Ziggo gebruikersnaam en wachtwoord.

 

Ziggo zal dat door jezelf gemaakte gebruikersnaam en wachtwoord wel moeten bewaren, anders kunnen zij niet controleren of jij het zelf bent die inlogt in Mijn Ziggo of apps waar je met Mijn Ziggo gegevens in moet loggen.

 

"Ziggo heeft natuurlijk niets met mijn privé netwerk te maken en al helemaal niets met mijn gebruikersnaam en wachtwoord."

Nergens wordt gesproken over het bewaren van de beveiligingssleutel van je wifinetwerk of de inlog op je modem.

Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Bert  schreef:

...Ziggo zal dat door jezelf gemaakte gebruikersnaam en wachtwoord wel moeten bewaren, anders kunnen zij niet controleren of jij het zelf bent die inlogt in Mijn Ziggo of apps waar je met Mijn Ziggo gegevens in moet loggen....


We hebben het hier over de SmartWifi software op/in het Ziggo Modem/Router ( die bij de klanten thuis staan ), die gegevens verzameld én niet over b.v. de Ziggo website.

Als je wilt inloggen op een netwerk ( of dit nu thuis, op het werk op of het internet is ), dan heb je inderdaad een gebruikersnaam en wachtwoord nodig. Vaak worden voor dat soort netwerken software gebruikt, die veel meer bedrijven in de wereld gebruiken en die software is aan hun stand verplicht om de inlog gegevens goed, versleuteld en veilig te bewaren.

Maar dit is geheel wat anders. Ziggo heeft voor SmartWifi een optie in de ZMR laten maken, die o.a. inlog gegevens bewaard. Afgezien van het feit, dat Ziggo voor deze extra vergaring van privé gegevens toestemming zou moeten vragen, rijst direct de vraag hoe veilig e.e.a. door de Ziggo software scripters is gemaakt. Ziggo's software/firmware kennende, zal dat met minimale middelen gedaan/gemaakt zijn en het zou mij dan ook niet verbazen, dat Ziggo in haar bekende wijsheid ( kuch ) o.a. over de beveiliging daarvan, geheel eigen ideeën heeft.

Tevens, heeft Ziggo weer een lijst gemaakt met privé gegevens en afgezien van hoe veilig die lijst opgeslagen is/wordt en of die wel/niet encrypt is, zijn dit soort lijsten een potentieel probleem. Hoe vaak lezen we tegenwoordig niet, dat er ergens iets gehackt is, waardoor klanten gegevens gelekt zijn.


Afgezien van al het bovenstaande:
De optie had gewoon standaard uit moeten staan ( en dan zou er ook geen data verzameld moeten worden ). Als de klant dan deze optie wil gebruiken, dán moet de klant deze actief en bewust ( !! ) aanzetten en dan zou er ook een popup kunnen verschijnen met de melding dat er daarvoor data verzameld moet worden. Dán had Ziggo ook verwijzen naar het gewijzigde privacy beleid, die daarvoor nodig is. Dán had de klant nog kunnen overwegen, om deze optie toch uit te laten staan of juist wel te gaan gebruiken.
Zó had Ziggo alles netjes en volgens de regels kunnen aftikken. Maar ook in dit geval denkt Ziggo in haar 'wijsheid' ( kuch ) anders en kiest voor de kortste ( = goedkoopste ) weg. Ziggo beslist wel wat goed is voor haar klanten, maar aangezien het een commercieel bedrijf betreft, is dat ( weer ) niet altijd in het voordeel van de klant.



Ps. het is overigens verbazingwekkend dat er nog geen Ziggo moderator heeft gereageerd. Blijkbaar wil/durft Ziggo geen stelling te nemen in dit draadje.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75170Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

@Pasi schreefZ: "Als je wilt inloggen op een netwerk ( of dit nu thuis, op het werk op of het internet is ), dan heb je inderdaad een gebruikersnaam en wachtwoord nodig."

 

Je hebt voor het inloggen op een netwerk geen gebruikersnaam en wachtwoord nodig, maar alleen een beveiligingssleutel.

 

"We hebben het hier over de SmartWifi software op/in het Ziggo Modem/Router ( die bij de klanten thuis staan ), die gegevens verzameld én niet over b.v. de Ziggo website."

 

We hebben het hier ook over de SmartWifi app en daarop moet je inloggen met je Mijn Ziggo gebruikersnaam en wachtwoord om je instellingen te veranderen en dat is maar goed ook, anders kon iedereen in je modem en bij je wifi gegevens.

 

Dit gaat over je Mijn Ziggo gebruikersnaam en wachtwoord en dus niet over je beveiligingssleutel, daar kan Ziggo niet bij.

Als je je beveiligingssleutel of inlog van je modem niet meer weet, is de enige manier om hier weer in te kunnen, het modem met de resetknop naar de fabrieksinstellingen zetten, daar kan Ziggo je niet bij helpen, omdat ze die gegevens uit privacy overweging niet verzamelen.

Zie de diverse topics waar mensen hun inlog gegevens en hun beveiligingssleutel kwijt zijn.

Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

 


@Bert  schreef:

...Je hebt voor het inloggen op een netwerk geen gebruikersnaam en wachtwoord nodig, maar alleen een beveiligingssleutel....


Nog meer technische kreten ( en rook ? ) en alleen maar technisch geneuzel, want het maakt mij geheel niet uit welk wachtwoord/gebruikersnaam Ziggo opslaat, maar dát Ziggo deze privé gegevens ( ongevraagd ) in een nieuwe functie/optie/lijstje nogmaals bewaard.

Helaas weer geen echte ( inhoudelijk ) stelling m.b.t. de gehele optie/functie of Ziggo's werkwijze.

 


@Pasi  schreef:

Sinds kort heeft Ziggo de software/firmware op de ConnectBox aangepast. Hierdoor is Smartwifi actief geworden op uw ConnectBox, ook al maakt u verder geen gebruik van SmartWifi. Hiermee verzamelt Ziggo ongevraagd gegevens/data m.b.t. uw wifi gebruik, o.a. gebruikersnaam en wachtwoord !!

Tweakers.Net : "...maakt Ziggo gebruik van de eigen dienst SmartWifi, die onder meer gegevens verzamelt over de aangesloten apparaten, duur en snelheid van internetsessies en meer. Die gegevens verzamelde Ziggo al met SmartWifi voordat de Pods geïntroduceerd werden, staat te lezen in het privacybeleid. Tweakers heeft aan de provider vragen gesteld over het gebruik van persoonlijke data door de Pods..."

.....

Ziggo heeft natuurlijk niets met mijn privé netwerk te maken en al helemaal niets met mijn gebruikersnaam en wachtwoord.
Ondanks dat Ziggo haar Privacy Statement ( ongemerkt ) heeft aangepast, om zo de data verzameling m.b.v. Smartwifi te legaliseren, heeft Ziggo niets aan mij gevraagd en/of gemeld. M.b.t. A.V.G en de steeds grotere zorgen om je privé gegevens, zou het beslist niet verkeerd zijn ( vriendelijk omschreven ) om de klant daarover in te lichten en aan te geven dat men deze optie uit kan zetten.


En geen reactie op de mijn vorige laatste alinea:


@Pasi  schreef:

...Afgezien van al het bovenstaande:

De optie had gewoon standaard uit moeten staan ( en dan zou er ook geen data verzameld moeten worden ). Als de klant dan deze optie wil gebruiken, dán moet de klant deze actief en bewust ( !! ) aanzetten en dan zou er ook een popup kunnen verschijnen met de melding dat er daarvoor data verzameld moet worden. Dán had Ziggo ook verwijzen naar het gewijzigde privacy beleid, die daarvoor nodig is. Dán had de klant nog kunnen overwegen, om deze optie toch uit te laten staan of juist wel te gaan gebruiken.
Zó had Ziggo alles netjes en volgens de regels kunnen aftikken. Maar ook in dit geval denkt Ziggo in haar 'wijsheid' ( kuch ) anders en kiest voor de kortste ( = goedkoopste ) weg. Ziggo beslist wel wat goed is voor haar klanten, maar aangezien het een commercieel bedrijf betreft, is dat ( weer ) niet altijd in het voordeel van de klant.

Gertjan Woudenb

Level 9
  • 251Posts
  • 1Oplossingen
  • 104Likes

"Ps. het is overigens verbazingwekkend dat er nog geen Ziggo moderator heeft gereageerd. Blijkbaar wil/durft Ziggo geen stelling te nemen in dit draadje."

 

Dat valt me sowieso op. Zodra je kritisch bent of kritische vragen stelt zijn de moderators ineens erg rustig. Dat is ook al zo in het topic over een eigen router mogen gebruiken. En mijn kritische vragen over het beleid van Ziggo mbt het zenderaanbod worden ook niet beantwoord.

Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Gertjan Woudenb  schreef:

...Ps. het is overigens verbazingwekkend dat er nog geen Ziggo moderator heeft gereageerd...


Alles was een Ziggo mod in zijn/haar reactie zet, zou als een officiële reactie van Ziggo gezien kunnen worden. Dat is voor een 'simpele' klanten storing niet zo erg belangrijk ( en foutjes kunnen altijd gemaakt worden ), maar voor sommige draadjes wel. Ik kan me voorstellen dat ze in dat geval gewoon wachten totdat e.e.a. is afgezwakt ( door de tijd of door ander mans reacties ) of dat men ondertussen iemand vraagt hiervoor een 'veilige' tekst te schrijven, die een Ziggo mod dan ( misschien in zijn/haar eigen woorden ) kan plaatsen.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic