Vraag
Reacties
Aankondigingen
Pasi
Level 19

Ziggo verhoogt in mei uploadsnelheid !

Tweakers.Net :

"...Ziggo voert in mei een snelheidsverhoging door van veel consumenteninternetabonnementen. De snelheidsverhoging varieert van 5 tot 50Mbit/s. Bij de meeste abonnementen gaat alleen de uploadsnelheid omhoog, maar bij Complete gaat ook downloaden vanaf mei sneller..."

111.png

Edit : link aangepast

802 Reacties 802
Meldingen
Aan Uit
JanAssen
Level 10

Gewoon restarten vanaf de aanland pagina (192,168.178.1) werkt ook 😉 

0 Kudos
PJD_
Level 10

Ik mag niet klagen denk ik, paar dagen geleden tegen de avond geen internet, was een storing geweest die opgelost is, komt volgens mij nog wel eens voor bij ons wat we niet merken omdat we overdag niet thuis zijn.

Maar moest nu het modem opnieuw opstarten om het weer aan de gang te krijgen, denk effe een speedtestje er achteraan, ik heb 50/20 wat 50/25 is geworden en ik haal 102/30.7 in het gunstigste geval en 97.4/30.6 tot nu toe in het slechtste geval.👍

Mash_man02
Level 8

@Verwijderd account 

Latency is afhankelijk van een aantal factoren op het gehele pad.

* media propagatie latency

* netwerk processing latency

* Eind-host / applicatie latency

Als we de eerste en laatste even uit dat verhaal schrappen geizen licht snelheid en de snelheid van signaal over koper bekabeling in beide situaties optreed.

Het punt met Coax is dat het een gedeeld medium is waarop vanwege de gedeelde aard meer rekening gehouden moet worden met signaal problemen, bij het ontwerp is er rekening gehouden met het feit dat data overdracjt niet altijd probleemloos zal gaan. De data wordt daarmee anders versleuteld om voor problemen te compenseren. Dit zorgt voor enige overhead, in de vorm van CRC data , en data interleaving en hardware die dit moet produceren. Hieruit ontstaat netwerk processing latency.

Tegenwoordig wordt deze processing in hardware gedaan, iets wat bijvoorbeeld niet zo heel goed gegaan in is de beruchte puma chipset waardoor de generieke processor taken moet doen waar die minder geschikt voor is.

Bij glasvezel is de techniek qua ontwerp en van nature minder vatbaar voor externe invloeden, er wordt hier wel gekeken naar fouten, maar in tegenstelling tot coax worden deze niet met redundante data corrigeerbaar gemaakt, simpelweg omdat het veel minder normaal is dat er fouten in en vanwege het medium optreden.

Het gevolg hiervan is dat post processing en de daarbij optredende latency vele malen lager ligt.

Dat is echter niet het gehele verhaal, om internet doensten betalbaar te houden maakt men altijd een afweging tussen het aantal gebruikers, en het werkelijk verwachte verbuik in de vorm van oversubscription.

Men koopt / relaiseerd naar de OLT (Optical line terminator) en Docsis CMTS (Cable modem termination system), dus zeg maar de switches die het signaal van de gebruikers op transport naar een centraal internet knooppunt zetten  minder in dan het totaal aan geruikers in theorie zou kunnen verbruiken waardoor er ook wachtrijen en daarme latency zou kunnen ontstaan op dat punt.

Hiernaast zien we dat glasvezel en coax op het wijknet ook gedeeld worden mits er sprake in van AON glasvezel, wat een actieve relatief dure techniek is die voor 1 op 1 oversubscription zorgt naat de OLT, deze techniek is in het verleden toegepast maar zien we steeds minder omwille van de relatief hoge kostprijs ten opzicht van PON techniek. 

PON heeft voor zover ik weet een maximum van 128 gebruikers per poort, maar ik geloof zelf dat dit in Nederland eigelijk niet toegepast wordt. Ik verwacht daar eerder 32 als main stream.

Op docsis kan men daar integen veel verder gaan met delen. Daar moeten we in beide gevallen natuurlijk ook nog wel rekening houden met de afgenomen contracten en het werkelijke gebruik.

En helaas, dan zijn er er nog niet, want ook ip de internet knooppunten kan vertraging optreden door sub optimale peering en te kort bandbreedte. T-Mobile heeft in het verleden wel eens geprobeerd alle nederlandse gebruikers over Duitsland te routeren, maar de latency en load was met die aanpassing zo veel minder dat er een enorme klachten regen kwam, dat heeft dan ook maar een paar dagen geduurt.

Over het algemeen zien we dat de latency van glas in basis afhenkelijk van de provider 3 tot 6ms lager is dan coax met een relatief stabielere jitter.

En ik ga zodra glas beschikbaar is ook voor 2 ISP's. Mijn vraagteken is dan wel nog welke gezien ik ook ipv6 gebruik en graag SD-WAN toepas om link te selecteren. T-Mobile heeft echter gaan ipv6 waarmee een ziggo verbinding al het IPv6 verkeer voor zijn rekening zou moeten nemen.

P.S. Ik denk trouwens dat de latency verlaging veroorzaakt wordt door minder subscribers op het coax segment, over een paar dagen lijkt dat weer terug bij af te zijn.

Mash_man02_0-1681635887601.png

Verwijderd account
Niet van toepassing

@Mash_man02 Dank je wel voor je uitbereide uitleg, ik heb er van geleerd, bedankt daarvoor. Vind ik leuk 😊

Heb ik het goed begrepen dat glas in de wijk soms van allerlei providers over dezelfde glas gaat? Ik dacht namelijk dat Ziggo echt een eigen netwerk had wat dat betreft. Uiteraard zijn er landelijke punten waar alle providers langs gaan naar het buitenland.

Hier wordt glas aangelegd en ik ben dus ook benieuwd als iedereen massaal naar T mobile gaat of dan de latency/performance van Ziggo nog beter wordt, misschien kies ik om die reden dan voor Ziggo 🤣 Concurreert T mobile net te sterk, blijft t door oversubcription toch nog in evenwicht.

Mij valt op dat T mobile minder sterke garanties doet over de geleverde snelheid. Oversubscription kan een issue zijn voor elke provider. Alleen bij glas is het probleem symmetrisch en bij coax a synchroon. Bij glas ben je altijd gegarandeerd van een dikke upload iig. 

Je ziet trouwens die latency inderdaad  alweer toenemen inje grafiek

Garihd
Level 17

@Mash_man02 scheef : "En ik ga zodra glas beschikbaar is ook voor 2 ISP's. Mijn vraagteken is dan wel nog welke..........."

welke provider hangt wezenlijk af van je woonplaats en welke netwerkbeheerders daar actief zijn.

T-mobile en bijvoorbeeld KPN zullen nagenoeg nooit via het netwerk van Delta leveren.

Met twee ISP's bedoel je twee verschillende netwerken Ziggo met Docsis via coax en een provider via een glasvezel lijn. Twee glasvezel providers kan enkel als er twee fysieke glasvezel aansluitingen aanwezig zijn.

@Verwijderd account 

Het werkt zo je hebt altijd de netwerkbeheerders die zijn eigenaar en onderhoudsplichtig aan de fysieke kabels en netwerkapparatuur. Dan heb je de operators dus de leveranciers van de werkelijke diensten dan pas de providers die hun diensten bij de diensten operators afnemen.

Op het Open Dutch Fiber netwerk is Tmobile hoofdhuurder die is daar operator en provider, in mijn woonplaats met een van oorsprong Reggefiber netwerk is dat ook het geval, in andere gebieden is Tmobile klant van KPN Wholesale net als bijvoorbeeld Budget of Solcon 

Ziggo en KPN doen alle drie, de provider KPN staat dan ook volledig los van kpn wholesale  en KPN netwerk. Bij Ziggo is er dezelfde opdeling alleen zijn daar geen andere providers.

0 Kudos
MR_CHIP
Level 19

ik ken plekken daar hebben mensen 1x delta 1x kpn 1x t-mobile

0 Kudos
Garihd
Level 17

@MR_CHIP  schreef:

ik ken plekken daar hebben mensen 1x delta 1x kpn 1x t-mobile

En dan ook nog de Ziggo coax aansluiting.

0 Kudos
wewanl
Level 17

Maar ik heb een uniekere situatie denk ik 🙂

Ik heb een coaxaansluiting van Caiway en een coaxaansluiting van Ziggo, allebei in de meterkast. 😉

Daarnaast nog een glasvezelaansluiting van Delta Netwerk.  

RoWi.
Level 20

Alleen vermoed ik dat Caiway niet meer via die coax aansluiting levert. 

Hier hangt ook nog een KPN koper isra punt die heb jij mogelijk ook nog @wewanl 

0 Kudos
Mash_man02
Level 8

Klopt, ODF is hier bezig, dus pas "open"  na een jaar. Heb bij voorkeur Freedom internet.

En inderdaad 2 aanbieders dat zal zeker via 2 gescheiden media moeten, complexiteit houdt men niet zo van.

0 Kudos
w.j.b
Level 14

@Mash_man02  schreef:

Heb bij voorkeur Freedom internet.

Wat is het voordeel van Freedom? Je betaalt by far de hoofdprijs en wat je er aan extra services voor terugkrijgt weegt mijns inziens absoluut niet op tegen die hogere kosten.

0 Kudos
PJD_
Level 10

@w.j.b, Het hoefd niet alleen de extra services te zijn waardoor je een duurdere aanbieder wilt hebben.

De zaken waar een bedrijf voor staat en zich inzet kan nu net een doorslag geven om wat meer te willen betalen.

Mash_man02
Level 8

Vast ip, mogelijkheid tot een subnet, vast ipv6 subnet. En medewerkers die iets wat meer ethousiast en gepassioneerd zijn dan de gemiddelde providers, ik heb jaren bij XS4all gezeten, echter na een verhuiding kon ik alleen voor ziggo kiezen wilde ik meer dan 21Mbps downstream krijgen.

Vast ip kan alleen bij ziggo als je zakelijk bent, anders had ik dat al lang gehad, maar goed ondanks dat je daar voor wilt betalen mag het bij ziggo gewoon niet.

Goedkoop is voor mij gewoon iets minder belangrijk.

0 Kudos
w.j.b
Level 14

Een vast IPv4 adres heb je bij KPN ook.

Een vaste IPv6 prefix heb je bij KPN ook.

Formeel zijn ze beide dynamisch maar in de praktijk veranderen ze nooit.

Ik weet niet waar je meerdere IPv4 adressen voor gaat gebruiken maar dat gaat bij een consumenten abonnement van KPN inderdaad niet.

En ja, de kennis, het enthousiasme en de gedrevenheid zijn bij een klantenservice vaak ver te zoeken.

0 Kudos
Mash_man02
Level 8

Ehrr, vast maar niet vast dus 🙂

0 Kudos
w.j.b
Level 14

@Mash_man02  schreef:

Ehrr, vast maar niet vast dus 🙂

Mijn IPv4 adres is sinds ik glasvezel heb en dat is nu ruim tien jaar, nog nooit gewijzigd en in de zeven jaar dat IPv6 actief is op mijn aansluiting is de IPv6 prefix ook nog nooit gewijzigd.

Ik weet niet hoe vast vast moet zijn om het ook vast te mogen noemen.

Mash_man02
Level 8

Vast is hard geconfigureerd in plaats van DHCP, of op basis van inlog gegevens uit de provisioning systemen statisch toegekend aan je account als er gebruik gemaakt wordt van PPOE.

Zolang je formeel geen aanspraak mag maken op een en het zelfde adres als onderdeel van je contract is het simpelweg niet vast.

Dat is meer het resultaat van een combinatie van geluk en een goed ontworpen stabiel netwerk.

Daar kunnen we nog uren over doorbomen, maar vast heeft voor mij waarde en doet mij persoonlijk besluiten om wat meer centjes voor over te hebben.

Niets meer en niets minder.

0 Kudos
w.j.b
Level 14

KPN gebruikt PPPoE en op MijnKPN kan je ook zien wat je (vaste) IP adres is.

Screenshot_2023-04-18-13-13-39-773_nl.kpn.mijn-edit.jpg

Het is de policy van KPN om IP adressen niet te wijzigen tenzij dat absoluut noodzakelijk is. Dat laatste is ook waarom ze het een dynamisch IP adres noemen immers daarmee behouden ze het recht om het IP adres te wijzigen.

0 Kudos
Mash_man02
Level 8

Als dat het geval is, is het beter geregeld als bij vele andere provider en het dichtste bij vast wat je kunt komen.

Maar ik neem het ze nog steeds kwalijk dat ze xs4all de das omgedaan hebben 🙂

0 Kudos
w.j.b
Level 14

@Mash_man02  schreef:

Als dat het geval is, is het beter geregeld als bij vele andere provider en het dichtste bij vast wat je kunt komen.

Het is niet "als dat het geval is" want het is echt het geval. 🙂

@Mash_man02  schreef:

Maar ik neem het ze nog steeds kwalijk dat ze xs4all de das omgedaan hebben

Geloof me, er zit echt nauwelijks verschil tussen KPN en xs4all als het gaat om de betrouwbaarheid van de dienstverlening. Ik ben al sinds jaar en dag klant van KPN en het het aantal uren dat ik geen Internet had is op één hand te tellen. En qua privacy, iets waar xs4all sterk in zou zijn, durf ik rustig te stellen dat KPN daar net zo veel aandacht aan besteedt. Het is vaak hetzelfde als de iPhone gebruiker die absoluut geen Android telefoon wil of een Android gebruiker die absoluut geen iPhone wil totdat ze dat eens open-minded proberen.

0 Kudos