Mr.internet23

Level 6
  • 113Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes

Ziggo upload omhoog

Ik heb de afgelopen weken een aantal keren een upload gehad van 150mbit/s "ipv 35mbit/s" waarschijnlijk waren ze aan het testen en dat beviel me heel goed dus had er alle hoop in. Totdat net het bericht kwam....


Dus er is net een bericht gekomen dat ziggo de UPLOAD omhoog gaat doen!! 

met max 25mbit/s voor het giga pakket & de rest gaat volgensmij met 5mbit/s omhoog.... in iedergeval dus eigenlijk heb je er totaal niks aan. "Van 35mbit/s naar 40mbit/s

 

Delta is hier nu glasvezel "XGS-pon" aan het aanleggen. En voor 1gbps up & down + 120 zenders "incl espn compleet etc" betaal je "als ik de kortingen etc meereken van beide providers" 5€ per maand meer bij delta. 

Er is niet veel mis met ziggo, BUITEN eigenlijk alles wat met internet te maken heeft: de lage upload, hoge latency "coax" & oude "m4" boosters die je krijgt. Maar het tv pakket van ziggo is wel echt perfect en daarom zonde dat ze niet iets doen aan die upload. 

iemand enig idee waarom ze bij ziggo niet gewoon de upload omhoog doen. Want naar mijn idee gaat echt minimaal 50% overstappen van ziggo naar delta... 

22 Reacties 22
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Mash_man02

Level 8
  • 198Posts
  • 0Oplossingen
  • 82Likes

Binnen de docsis standaard zijn er voor up en download verschillende spectra in gebruik omdat het een half duplex medium betreft. Zenden en ontvangen in het zelfde spectrum gaat niet omdat het gedeeld is.

 

Hierdoor is er keuze in bandbreedte per richting. Men kan en zal omwille van standaarden dus een spectrum gedeelte aan een data richting moeten gaan definieren.

 

Onderzoek toont aan dat er normaal gesproken meer gebruik gemaakt wordt van download dan upload.

 

Dus is er als standaard gekozen voor een asymetsche standaard. Binnen docsis 3.1 bijvoorbeeld is de maximale upload per CMTS rond de 2gbps. Deze bandbreedte wordt gedeelt op een segment. Wat betekend dat we met een iets meer dan 13 subscribers de volledige upload bandbreedte kunnen dicht trekken als we uitgaan van 150Mbps en een theoretisch perfect headend waardoor er nagenoeg geen errors optreden en retransmissions nodig zijn.

 

Ik heb als klant in het verleden met docsis 3.0 al vaker last van gehad van die oversubscription gezien er toen nog veel minder bandbreedte upstream beschikbaar was maar de upload niet veel hoger was dan dat je op docsis 3.1 beschikbaar is.

 

Dus des te meer upload er beschikbaar gesteld en gebruikt wordt des te sneller we elkaar op een segment in de weg zitten en de s te vaker Ziggo een segment moet gaan splitsen wat weer kosten en kosten verhogingen betekend. Het betekend dus voor individuele klanten dat als we de upload technisch beperken de kans dat enkelen de upstream van en heel segment consumeren waardoor het voor velen in geheel niet meer werkbaar is ook gelijk vele malen kleiner is en dat is dan ook de rede dat men de upstream niet zo maar in grote stappen vrijgeeft. 

 

Dus als je werkelijk zo veel upload nodig hebt is  glas technisch beter geschikt, maar laten daarmee ook stellen dat met name GPON ook gebruikt maakt van oversubscription en dat je daarmee ook bandbreedte deelt met andere gebruikers omwille van kosteprijs. XGS-PON is een 8Gb segment waarvan jij maximaal 1/8e krijgt en minimaal afhankelijk is van wat de andere gebruikers in jouw groep aan het uitspoken zijn.

 

Glas is dan wel full duplex dus jaten we eens aannemen dat jij het segment deelt met 32 andere gebruikers en ze allemaal de upload volledig gebruiken. In dat geval zal jij ook niet meer dan 250mbit overhouden gegeven dat ook hier weinig error's optreden.

 

Oh ja, en als jij naar Delta gaat hebben wij minder oversubscription :-).

 

 

 

lennart_dh

Level 5
  • 71Posts
  • 5Oplossingen
  • 13Likes

Zeker de hoge latency valt echt wel mee. Ik heb voorbeelden van T-Mobile glasvezel gezien waarbij de ping naar Google 10ms was, waar deze bij Ziggo (in mijn geval) 8ms is. Daarnaast vraag ik mij af wie het verschil tussen 4ms en 8ms vast kan stellen.

Mash_man02

Level 8
  • 198Posts
  • 0Oplossingen
  • 82Likes

@lennart_dh 

 

Ik ben het roerend met je eens, lager is beter maar goed is goed.

RoWi.

Level 20
  • 18189Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@lennart_dh wat denk je van de E Sporters  die 4ms is het verschil tussen winnen of verliezen.

 

En niet alleen de echte E Sporters ook de andere wat serieuzere gamer zal dat verschil zeker merken.

 

@Mr.internet23  die 50% is vermoedelijk te hoog ingeschat. Zo wisselvallig is de markt niet.

 

Het zal voor Delta Fiber wel gunstig zijn als de providers op dat netwerk 50% van de Ziggo klanten binnenhalen, dan is het geen nutteloze investering.

 

Vanuit net beheers oogpunt dus niet de providers zijn er gewoonweg teveel netwerken die hetzelfde doen.

Mash_man02

Level 8
  • 198Posts
  • 0Oplossingen
  • 82Likes

euh 0,004 seconden ? op de menselijke reactie is verwaarloosbaar.

 

In athletiek regels is vasgelegd dat alle reactietijden onder de 100ms gezien worden als een valse start.

 

De normaal menselijk snelste reaktie tijd is aangenomen rond de 120ms te zijn. Dus de invloed van 4ms latency is daar van 3,33% en dat is dan wel echt het grootste redelijk getal wat ik kan bedenken.

 

Als dat voor jou een verschil maakt moet je maar een 1 op 1 oversubscribed eigen verbinding realiseren op basis van peering met de hoster van jouw favoriete game als die als die al een open peering policy heeft.

 

Koste bate ??? Nope ! 🙂 

 

 

lennart_dh

Level 5
  • 71Posts
  • 5Oplossingen
  • 13Likes

Ik betwijfel het. De verwerkingssnelheid aan de kant van de host tellen dan ook mee, daar heeft een ISP geen invloed op. En hoeveel gamers zitten er niet op wifi, waarbij hun lokale netwerkomstandigheden ook meetellen?

Garihd

Level 16
  • 2026Posts
  • 72Oplossingen
  • 1107Likes

Als dat voor jou een verschil maakt moet je maar een 1 op 1 oversubscribed eigen verbinding realiseren op basis van peering met de hoster van jouw favoriete game als die als die al een open peering policy heeft.

 

ik ben recreatief speler mij maakt het niet zo veel uit. Ik ben al lang blij met mijn eigen verbinding naar de point of presence niet dat malle Gpon wat niet veel beter is dan het kabel distributie systeem.

Wat Rowi schrijft klopt ten dele wel, hoe hoger de ping des te kleiner je win kans vooral bij First person shooter spellen. 

 

 

@lennart_dh een serieuze gamer zal echt nooit via wifi klooien.

 

Mr.internet23
Topicstarter
Level 6
  • 113Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes

Ik verdiep me niet zo in echt specifieke details over de verschillende dingen en ben ook niet echt een gamer "heel soms" maar dan merk ik wel dat het internet "vooral na 19:00" tijdens het gamen soms aardig slecht kan zijn. 

Wat in de straat komt is geen GPON maar zoals aangegeven XGS-PON. Maar zo te zien hebben jullie hier veel meer verstand van dus misschien dat zo iets ook scheelt kwa verschil tussen COAX- GPON & XGS-PON. 

 

 

Mash_man02

Level 8
  • 198Posts
  • 0Oplossingen
  • 82Likes

Heb je daar ooit een casus over geopend, c.q. met een Ziggo mod besproken ?

 

Dat het savond's wat drukker is en je latecy iets meer variatie gaat vertonen kan best, maar je moet savonds ook gewoon kunnen gamen.

 

Ik heb in het verleden ook wel eens wat last gehad, maar met name hier op het forum doet men toch heel veel voor je als duidelijk te krijgen is waaraan het probleem ligt.

 

Ter indicatie mij latency naar DNS google graph van de afgelopen 30 uur :

Mash_man02_1-1673467391246.png

 

Heel soms heb ik nog een hikje, vermodelijk door upstream modulatie aanpassingen vanwege ruis, maar over het algemeen is het al veel beter dan dat het ooit geweest is.

 

Met wifi boosters en dergelijk doe ik niets, dat is gewoon waar naar zijn geld, kost weinig, is ook weinig 🙂

 

Dus ik stop liever wat centjes in professioneel spul, kan dan ook prima overal op alle verdiepingen online gamen of forse down / uploads over de wifi doen. Zonder dat daar andere gebruikers last van hebben.

 

Op dit moment shape ik cloud storage diensten naar maximaal 45mbps upload zodat er altijd nog 5 vrij blijft en er dus gen package loss en verhoogde latency optreed voor het overige verkeer.

 

 

RoWi.

Level 20
  • 18189Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Mr.internet23 het verschil tussen Gpon en xgs pon is de maximale leverbare snelheid.

Coax is niks meer dan de naam van de kabel. De techniek is Docsis. 

Daar zullen we het verder bij laten.

 

PS u noemt iets interessants het TV pakket mag ik vragen wat de reden is dat dit voor u perfect is? 

 

Ik neem aan het zenderaanbod?

Mr.internet23
Topicstarter
Level 6
  • 113Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes

Ja, heb wel vaker het er over gehad en het valt opzich ook wel mee en je kan gewoon gamen. Alleen soms heb je dan gewoon wat lag maar das allemaal niet zo'n probleem want game echt zelden. Alleen merk ik dag het ook soms kwa telefoon niet heel stabiel is. Maar wat moet je verwachten als je iets niet beter weer. 

hoe kom je aan die graph? Dan zou ik die ook wel ff een paar dagen aan kunnen zeggen of een aantal uur?

 

en op 2 kanalen "als ik mijn modem uit lees" is er altijd wel ruis "errors lopen tot in de 1000den na een paar weken"

 

maar voor meer info zou je oudere topics van mij kunnen terug lezen.

Mash_man02

Level 8
  • 198Posts
  • 0Oplossingen
  • 82Likes

Die graph is een open source tool die je op een machine en in mijn geval een linux container kunt installeren.

 

SmokePing - About SmokePing (oetiker.ch)

 

Het helpt mij enorm om issues met de verbinding aan te tonen, gezien ik daar ook het modem buiten mijn firewall en ook een aantal interne nodes mee meet.

 

Die graphs kan ik vergelijken, als ik dus geen problemen naar het modem zie maar wel gelijke problemen naar verschillende internet hostst in amsterdam bij meerdere providers is de kans dat het in het ziggo netwerk fout gaat wel een behoorlijk stuk aannemelijker.

 

 

 

 

Mr.internet23
Topicstarter
Level 6
  • 113Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes

@RoWi. 


het hele tv pakket van ziggo vind ik echt uitstekend, echt helemaal niks op aan te merken. 
Next mini, lekker klein dus makkelijk weg te werken. Grote plus punten vind ik dat youtube & netflix op het kastje van ziggo zelf staan. Dus je gebruikt nu letterlijk altijd gewoon maar 1 afstandsbediening. Spraakbediening scheelt ook heel veel "voor de luie ouders ;)" en kwa zenders "ookal is helaas f1 weg" het basic zender pakket is gewoon goed kwa aanbod. 
en gewoon de hele interface van de ziggo tv is lekker duidelijk en ziet er goed uit.

enige min punt is misschien de ziggo Go als je in het buitenland verbonden bent via een netwerk "4/5g" van dat eigen land je geen ziggo go kan gebruiken.... want ik koop met wintersport altijd een simkaart voor dat land of een portable wifi router "dan werkt ziggo ook niet" omdat je met een nederlandse provider verbonden moet zijn... 

volgensmij doet die het wel met je bijv tele2 simkaart maar als ik in het buitenland op vakantie ben gebruik ik die niet omdat je "maar" 20GB internet heb

Mr.internet23
Topicstarter
Level 6
  • 113Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes

@Mash_man02 Zou ik er wat aan hebben als ik die even een dag op mijn pc instaleer en laat draaien?

Mash_man02

Level 8
  • 198Posts
  • 0Oplossingen
  • 82Likes

Dat denk ik wel alhoewel je daar wel een linux vm o.i.d. voor nodig zal hebben in bijvoorbeeld een virtuele machine,

 

Als je wan ipv4 pingbaar is bij ziggo kan ik hem ook wel een dagje bekijken vanuit mijn verbinding, maar dat werkt alleen als je in bridge mode draait.

Mr.internet23
Topicstarter
Level 6
  • 113Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes

Ja ik heb alles in bridge. Heb ook geen standaart ziggo modem maar die zakelijke "bleek veel beter te zijn" en doe dus alles via de deco's m4

RoWi.

Level 20
  • 18189Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Mr.internet23 Ziggo Go dus niet Ziggo Go TV moet het overal binnen de EU doen. Ook via de sim van een lokale telecom provider.  Als u in Zwitserland bent voor Wintersport dan zal het niet werken dat is bij geen enkele TV leverancier het geval. Net zo goed dat Ziggo Go niet meer werkt in Engeland.

 

 

 

 

 

Mr.internet23
Topicstarter
Level 6
  • 113Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes

Aahhh dan zou het precies daarom zijn. Ik heb dan een simkaart via vodafone UK omdat die onbeperkt internet geeft in heel europa... dan weet ik iedergeval de reden waardoor dat dus komt. Zolang je een zwitserse en engelse simkaart gebruikt zou die het wel moeten doen. 

bedankt voor de info!

Uitgelicht topic