1
Vraag
2
Reacties
Murris

Level 1
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ziggo uitgaande mail SMTP werkt niet met ExpressVPN aan

Al eerder gezien in een topic, maar toen geen antwoord gezien.
Sinds ik VPN Express heb geïnstalleerd werkt mijn uitgaande Email niet meer.
Hij vraagt dan om het wachtwoord. Na invullen zelfde resultaat.
Zet de VPN uit dan gaat het wel goed.
Ik werk met Thunderbird Email en met meerdere Gmail accounts ... geen probleem.
Moet ik het anders instellen???
Gr Roel
61 Reacties 61
Knakworst

Level 5
  • 133Posts
  • 0Oplossingen
  • 24Likes
Hallo mguzz. Bedankt voor de informatie.

Het lijkt me niet dat de issue zit bij de settings van PIA. Tenminste, de settings zijn van invloed op die tunnel, en uiteindelijk kom je daaruit en maak je 'in the clear' verbinding met de SMTP van Ziggo.

Ik heb geen Windows 10, en ben dat ook niet van plan. In mijn mailclient (Thunderbird), en ook in Pegasus toen ik dat testte geloof ik, moet ik opgeven welke vorm van authenticatie ik wil gebruiken. Slechts 'authenticatie' voldoet niet. Er zijn daar meerdere opties. Te weten: geen, normaal paswoord, encrypted paswoord, Kerberos/GSSAPI, NTLM, of OAuth2.

Voor connection security moet ik kiezen tussen: geen, STARTTLS, of SSL/TLS.

Kun je misschien kijken welke soort authenticatie en aanverwante settings je gebruikt in je Win10 mail client mbt SMTP?
Verwijderd account
Niet van toepassing
Knakworst Ik had je verzoek wel gelezen maar dit hoeft in Mail van Windows 10 niet te worden ingevuld (geen opties aanwezig) vandaar dat ik Thunderbird er al jaren geleden heb uitgegooid.

Is je router toevallig vorige week van het stroom af geweest, bij mij werd nl. nieuwe firmware geinstalleerd na een restart (UBEE router) en stond de firewall optie op high ipv low, tis maar een idee :slight_smile:
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Hier wordt ook gesproken over PIA: https://community.ziggo.nl/e-mail-103/het-verzenden-van-e-mail-lukt-niet-27185/index2.html#post276811
Knakworst

Level 5
  • 133Posts
  • 0Oplossingen
  • 24Likes
Daar wordt idd over PIA gesproken maar geen daadwerkelijke oplossing aangedragen behalve: 'zet de VPN even uit'. Dat is een non-oplossing. Evenals een handvol andere topics die ik inmiddels gelezen heb helaas.

Mijn router is de Cisco modem. Geen andere hardware tussen mij en de PC. En tot vorige week werkte mailen gewoon. SPI firewall staat op Low. Net gecontroleerd. VPN passtrough staat allemaal aan. Daar ben ik verder ook niet aan geweest.

mguzz het lijkt me eerlijk gezegd raar dat je geen opties hebt. Wellicht verstopt, of autodetect oid, maar toch moet je wel kunnen zien welke settings je gebruikt?
Knakworst

Level 5
  • 133Posts
  • 0Oplossingen
  • 24Likes
Ik gebruik overigens geen IMAP maar POP3 voor inkomende mail. Wellicht dat daar iets van wordt overgenomen voor uitgaande authenticatie bij jou en dat aangepast moet worden bij mij?
Verwijderd account
Niet van toepassing
Ik kan de opties niet vinden, zal wel autodetect zijn, heb je ipv de smtp naam het ip-adres van de smtp server van Ziggo al geprobeerd? 212.54.42.9

Knakworst

Level 5
  • 133Posts
  • 0Oplossingen
  • 24Likes
Net geprobeerd. Werkt niet. Dezelfde foutmelding:

An error occurred while sending mail: The mail server sent an incorrect greeting: Cannot connect to SMTP server 212.54.42.9 (212.54.42.9:587), connect error 10060.
Knakworst

Level 5
  • 133Posts
  • 0Oplossingen
  • 24Likes
Net alle ander beschikbare vormen van authenticatie geprobeerd. Allemaal dezelfde melding.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Al een andere vpn server gekozen bv in Belgium?
Knakworst

Level 5
  • 133Posts
  • 0Oplossingen
  • 24Likes
Ja, gisteren Zweden geprobeerd. Werkte ook niet.

Ik heb inmiddels ook een blocked website doorgegeven aan PIA. En dan smtp.ziggo.nl ingevuld. Mja.

Maar aangezien bij jou uitgaande mail wel werkt moet er een combinatie zijn die wordt toegelaten. Daarom dat die details zo belangrijk zijn.

Ik heb het idee dat er bij Ziggo of PIA toch sprake is van een blokkade op een niveau ergens. Misschien dat bij jou de mail automatisch gereroute wordt via MS oid?
Verwijderd account
Niet van toepassing
Om uit te sluiten of het aan de smtp server van Ziggo ligt kan je een andere proberen, heb je een gmail account?

Server Name: smtp.gmail.com
Port: 587
Use name and Password: checked
User Name: gmail user id
Connection Security: STARTTLS
Knakworst

Level 5
  • 133Posts
  • 0Oplossingen
  • 24Likes
Nope. Geen GMail. Maar wel een ander adres waarmee ik kan testen. En die SMTP werkt zonder problemen achter de VPN. Via SSL/TLS op poort 465. Bij Ziggo krijg ik met die settings gewoon de foutmeldingen.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Nu wordt het wel een vreemd probleem, ik zal morgen Thunderbird installeren, ik vind het wel een interessant geval....
Knakworst

Level 5
  • 133Posts
  • 0Oplossingen
  • 24Likes
En, ben je al iets wijzer geworden? Ik heb net een testmail gestuurd en na heeeeeeel lang nadenken lijkt hij te zijn verstuurd (naar buiten het Ziggo-netwerk). Pas als ik terughoor weet ik het zeker. Dit met de originele settings. Een tweede mailtje naar mezelf (binnen Ziggo-netwerk) duurde ook heel lang, maar ging uiteindelijk door, en direct daarna ophalen en was aangekomen. Dus er is wel iets veranderd.

Misschien is het door het melden bij PIA, misschien dat iemand van Ziggo hier meeleest of een van de soortgelijke topics. Dan zou het wel fijn zijn om een of andere erkenning te krijgen waar het probleem lag. En misschien nog ligt. Want het gaat echt heeeeeeel traag. Dat is beter dan helemaal niet, maar dat moet beter kunnen. En het is maar weer de vraag of het morgen nog 'werkt'.
Knakworst

Level 5
  • 133Posts
  • 0Oplossingen
  • 24Likes
Ok, teruggehoord. Mail is ook buiten Ziggo aangekomen. Maar wel in de spambox.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Knakworst mguzz
Alle providers en software (systeem en app) en hardware bedrijven lezen mee in hun eigen en andere fora om problemen tegen te komen en te kunnen tackelen, maar zullen zeer zelden melden wie er nu eigenlijk de veroorzaker was en/of waar de oorzaak gelegen heeft, zij willen, heel begrijpelijk, de concurrentie niet laten weten waar hun kinderziektes of zwakke plekken zitten.

Zo verdwijnen vreemde problemen ineens op een onbegrijpelijke wijze, na een melding aan het bedrijf op de één of andere manier of na een beschrijving in fora.

Grotere bedrijven of organisaties doen dit 24/7/365.
Knakworst

Level 5
  • 133Posts
  • 0Oplossingen
  • 24Likes
Ik weet dat bedrijven zo werken. Het is zeer ergerlijk. Want de betalende klant mag overal zelf achteraan en weet zelden of nooit wat ze anders kunnen doen om problemen te voorkomen of te verminderen. Transparantie zou fijn zijn. Dat verhullen is imo kleutergedrag. Zo gaat het sturen van mail sinds vanmiddag een stukje sneller dan afgelopen nacht. Ik heb niets veranderd. Is dat Ziggo? Is dat PIA? Ik wil dat weten omdat ik dan de volgende keer direct bij de vermoedelijke juiste partij aan kan kloppen.

Ik vraag niet om details. Al zou dat wel interessant zijn. Maar in grote lijnen wat nou het euvel was. Al was het maar omdat het juist dit soort topics kan voorkomen. Dus, anonieme Ziggo-medewerker, als je dit leest: bedankt. Maar er is ruimte voor verbetering. Of PIA: idem.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Knakworst Ik ben het met je eens, meer transparantie maakt het wel leuker.

Als alle bedrijven al hun problemen die ze oplossen met achterliggende updates in hun servers en/of verbindingen en/of met firmware voor systeemsoftware of hardware en/of adapters en drivers op internet zouden zetten, ben je meer dan duizenden berichten per dag verder en die leest toch niemand behalve een enkeling die specifiek op zoek gaat.
Als een probleem opgelost is, hoor en zie je niemand meer.
Knakworst

Level 5
  • 133Posts
  • 0Oplossingen
  • 24Likes
Het mooie van internet is juist dat je kunt zoeken op soortgelijke problemen uit het verleden. Die details kunnen nou net de clou zijn voor de oplossing die je zoekt. De mensen die dat niet interessant vinden hoeven het ook niet te lezen, maar het is dan wel beschikbaar voor de groep die wel op niveau aan het troubleshooten is. Hoe vaak ik wel niet een knowledgebase van lang geleden nodig heb gehad, is ontelbaar. Er is een groep mensen die voor de doorsneeproblemen geen hulp nodig heeft. Dus juist als het niet standaard is, pas op zoek gaat. En net die niet standaard problemen zijn van het kaliber dat de gemiddelde helpdesk het niet in het script heeft staan en je dus niets verder kan helpen. Dat zijn vaak ook de dingen waarbij je op een forum steeds de standaardreplies voorbij ziet komen met non-oplossingen of die niet eens betrekking hebben op het specifieke probleem. Zo van: "heb je de PC al geherinstalleerd?" Wat zijn dat voor antwoorden? Irritant en draagt niet bij aan de vindbaarheid van daadwerkelijke tips en tricks. Was dáár maar een filter voor.

Ik ben het wel met je eens dat het ook vervelend is als mensen dan iets gevonden hebben, dat ze dan niets meer van zich laten horen. Ipv het te delen met de rest zodat het te vinden is voor de volgende zoekende. Ik ben er wel zo eentje die terugkoppelt. Juist omdat ik daar zelf in het verleden van anderen ook wat aan heb gehad.

Maar nogmaals: ik hoef van Ziggo (of PIA) niet elke omgevallen bit te weten. Maar stel nou dat ze konden zeggen dat er dus toch een adresrange was geblokkeerd oid. Dat is behulpzaam. Want het spreekt direct tegen dat 'er niet wordt geblocked'. Ik noem maar wat. Want dat is het soort semi-officiele informatie waarop je mogelijke oorzaken uitsluit. En zonder die juiste informatie verdoe je je tijd door naar oplossingen te zoeken op het verkeerde vlak. En dat is gewoon kwalijk.

In mijn geval is dat 9 van de 10 keer dat ik van het kastje naar de muur word gestuurd en word gevraagd om allerlei dingen aan te passen op mijn machine, terwijl ik nagenoeg zeker weet dat ik het probleem niet ben. En dat blijkt weer nu. Was het zoiets, dan had ik dat al zelf ondervangen. Ik ga pas bij de community te rade als dat niet werkt, en dan is het niet leuk om alsnog de oorzaak bij jezelf neergelegd te krijgen terwijl die kans zeer klein is. Dus dan zit ik dagen met SMTP-settings te kloten, terwijl dan een week later duidelijk wordt dat dat verspilde moeite is. Zucht. En dan is dat beleid van stil blijven als bedrijf zeer ergerlijk. Want nu weet je effectief nog niks en de volgende keer zit je in hetzelfde schuitje. Zonder informatie.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Knakworst

Daar ben ik mee eens, ik kwam in 1997 op internet en vooral de ICT jongens in de USA deelden veel kennis in fora onderling, terwijl in NL iedereen bang was dat de concurrentie ermee vandoor zou gaan en veel tot alles voor zichzelf wilden houden.
Ik heb in die tijd geleerd, als je veel deelt, krijg je nog meer terug en leer je 2 maal zo snel.

Ik kom nu nog die fora tegen en vrijwel alle oude informatie, tips en simpele oplossingen en superhandige simpele software staan er nog op en werken zelfs in Windows 10 vaak nog, als je alles goed configureert.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic