1
Vraag
2
Reacties
Murris

Level 1
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ziggo uitgaande mail SMTP werkt niet met ExpressVPN aan

Al eerder gezien in een topic, maar toen geen antwoord gezien.
Sinds ik VPN Express heb geïnstalleerd werkt mijn uitgaande Email niet meer.
Hij vraagt dan om het wachtwoord. Na invullen zelfde resultaat.
Zet de VPN uit dan gaat het wel goed.
Ik werk met Thunderbird Email en met meerdere Gmail accounts ... geen probleem.
Moet ik het anders instellen???
Gr Roel
61 Reacties 61
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Als TS poort 25 heeft ingesteld in plaats van 587 dan kan hij inderdaad alleen vanaf het ziggo netwerk verzenden. Poort 587 accepteert wel externe IP adressen mits goed ingesteld en met gebruik van username/password (dezelfde als je inkomende email)
Ik heb al verschillende malen email verzonden ook via VPN en altijd zonder problemen.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Nick999
Open Relay Poort 25 heeft terecht een block.
Als TS zonder VPN email kan verzenden, dan gaat dat niet over 25.
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
hanh wrote:
Mark Ziggo
Ik geloof dat je iets mist.
...


Ik mis vooral de specifieke SMTP instellingen die TS gebruikt.

En ik bedoel exact hetzelfde als wat Nick999 ook aangeeft, alleen ben ik wat langer van stof geweest. :sweat_smile:
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Mark Ziggo
Wat kan er mis zijn met die instellingen als TS zonder VPN Email kan verzenden?
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
hanh wrote:
Wat kan er mis zijn met die instellingen als TS zonder VPN Email kan verzenden?


Dat TS waarschijnlijk poort 25 gebruikt. Daar is niets mis mee zo lang je alleen vanaf een Ziggo verbinding email verstuurt (een PC thuis bijvoorbeeld). Maar zodra je je VPN aanzet verstuur je je mail in feite vanaf het VPN netwerk (buiten Ziggo) dus wordt poort 25 niet meer geaccepteerd door de server.

Als je de SMTP instellingen aanpast en poort 587 gebruikt werkt het wel, instructies hoe je dat precies instelt vind je hier: zelfde link als in mijn vorige bericht.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Mark Ziggo
Bij mij lukte verzenden via poort 25 nooit.
Testte het zojuist nog even: nu ook niet.
Ik weet niet beter dan dat smtp.ziggo.nl een block heeft staan op poort 25.
Dat moet ook. Poort 25 wordt uitsluitend nog gebruikt voor Relay
tussen Mail Servers onderling.
Gr Han
hanh wrote:

Open Relay Poort 25 heeft terecht een block.
Als TS zonder VPN email kan verzenden, dan gaat dat niet over 25.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes
Jesse Ziggo wrote:


25: Geblokkeerd voor verkeer met een andere destination dan de Ziggo SMTP server (geldt alleen voor oud-Ziggo gebied)
135: Geblokkeerd voor TCP en UDP verkeer
136: Geblokkeerd voor TCP en UDP verkeer
137: Geblokkeerd voor TCP en UDP verkeer
138: Geblokkeerd voor TCP en UDP verkeer
139: Geblokkeerd voor TCP en UDP verkeer
445: Geblokkeerd voor TCP verkeer
520: Geblokkeerd voor UDP verkeer

Daarnaast is het firewall niveau in je modem ook van invloed. Standaard staat deze op low en ook dan zijn poorten 500 en 4500 niet geblokkeerd. Per setting wordt in de interface aangegeven welke restricties er gelden, het kan geen kwaad om dit te controleren.


Maar ik weet niet wat er ondertussen is gewijzigd.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Geldt ook voor fUPC-regio, poort 25 is alléén voor zakelijke klanten beschikbaar.
Zie bij de rubriek voorwaarden de pdf-brochure Netneutraliteit.
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
hanh wrote:
Ik weet niet beter dan dat smtp.ziggo.nl een block heeft staan op poort 25.


Poort 25 is binnen het Ziggo netwerk geblokkeerd voor uitgaand verkeer behalve voor verkeer naar smtp.ziggo.nl. Daarbij vul je dan geen gebruikersnaam en wachtwoord in bij de SMTP instellingen, dus ook geen SSL/TLS of wachtwoordverificatie aanvinken.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Mark Ziggo
Je hebt gelijk. Was vergeten voor de test authenticatie uit te zetten.
Just a test: gebruik smtp.ziggo.nl verder nooit.
Altijd de verkeerde veronderstelling gehad...
Thanks, Han
Knakworst

Level 5
  • 133Posts
  • 0Oplossingen
  • 24Likes
Hallo. Ik schop dit topic even. Ik kan namelijk ook niet (meer) mailen vanachter mijn VPN.

Tot een paar dagen geleden ging dat meestal wel. Soms wat traag. Soms niet. Maar meestal wel. Afhankelijk van het IP van de VPN waarmee ik de SMTP probeerde te bereiken, denk ik.

Dat was altijd op poort 587 met STARTTLS. Dat werkt nu niet meer. Ik krijg steeds (ook na meerdere malen disconnecten van VPN en opnieuw connecten) de foutmelding: An error occurred while sending mail: The mail server sent an incorrect greeting: Cannot connect to SMTP server 212.54.42.9 (212.54.42.9:587), connect error 10060.

Ik heb de tips van mguzz en Mark Ziggo gevolgd, maar dat werkt dus ook niet. Via poort 587 en SSL krijg ik überhaupt geen verbinding met de SMTP. Verander ik het terug naar STARTTLS dan krijg ik wel verbinding, maar die foutmelding over een incorrect greeting.

Dat gedoe is dus een dag of 3 geleden begonnen. Ik zou graag weten welke instellingen gegarandeerd wel werken met mijn Thunderbird op te kunnen mailen vanaf een niet-Ziggo IP zoals mijn VPN. De instructies van het "stappenplan e-mail instellen" werken in ieder geval niet, en helaas de hier genoemde tips ook niet (meer).
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Hi Knakworst, de instellingen die ingevoerd worden in het stappenplan e-mail instellen zijn juist. Maar toch kan het soms niet werken en dat heeft dan ook niets met de instellingen te maken. Je geeft aan dat je de mailserver al met poort 587 en STARTTLS hebt ingesteld, dat is correct en heeft ook gewerkt.

Op de Mozilla kennisbank heb ik dit gevonden:
Connecting
Thunderbird connects to the SMTP server, and the SMTP server responds. The status message at this stage is "Connecting..."

The message could not be sent because connecting to SMTP server server name failed. The server may be unavailable or is refusing SMTP connections. Please verify that your SMTP server setting is correct and try again, or else contact your network administrator.
or:
An error occurred sending mail: The mail server sent an incorrect greeting: message


  • You specified the wrong server. The server you specified exists, but it is not an SMTP server.
  • You specified the wrong port number. Ask whoever runs the SMTP server what the correct port number is.
  • The server is down. This is usually temporary. If it persists, contact whoever administers the server.
  • Your firewall is blocking the port.
  • Your ISP is blocking the port. This often affects port 25, and you can often work around it by using port 587, but details depend on your ISP and on the SMTP server's configuration.
  • See also the Security and Logging in sections, below.


De server (smtp.ziggo.nl) en poortnummer (587) zijn correct, de server is niet down en we blokkeren de gebruikte poort niet.
Zou je je firewall/internetbeveiliging eens helemaal uit kunnen zetten om een testmail te versturen via VPN? Ik ben benieuwd!
Knakworst

Level 5
  • 133Posts
  • 0Oplossingen
  • 24Likes
Hallo Mark,

Ik heb het net nog eens geprobeerd.

Eerst zoals ik het gisteren heb getest. Dezelfde foutmelding over incorrect greeting.

Dan met de antivirus uitgeschakeld. Nu deze melding:

Sending of the message failed.
The message could not be sent because the connection to Outgoing server (SMTP) smtp.ziggo.nl timed out. Try again.

Dan met antivirus en firewall uitgeschakeld. Met dezelfde melding tot gevolg.

Die melding over een timeout heb ik voorheen ook wel eens gehad. Echt afhankelijk van de dag en misschien van het IP waarvan ik kom. Soms werkte de smtp meteen, en soms moest ie er echt lang over nadenken. En soms kreeg ik dus ook al die foutmelding.

Met de AV en firewall weer aan verandert de melding terug in de incorrect greeting. Maar zonder AV werkt het dus ook niet, alleen met een andere foutmelding. De firewall heeft geen updates oid gehad in de laatste weken. De AV houdt zichzelf bij.

De AV zonder mailshield resulteert in de timeout-melding, en de AV staat zo ingesteld dat hij geen SSL verbindingen scant.

Ga ik van VPN af, met identieke settings en alles aan, wordt de server meteen gevonden en de mail meteen verstuurd.
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Hm, dat lijkt dan niet de oorzaak. Maar we zoeken verder!

Zou je (om problemen in Thunderbird uit te sluiten) ook eens een andere mailcliënt kunnen installeren en vanuit daar een e-mail versturen via VPN? Ik ben benieuwd of je daarin dezelfde foutcode krijgt of misschien een hele andere die ons dichter bij de oplossing brengt.

Verder zou ook het netwerk (tussen jou, via de VPN provider, naar onze smtp-server) niet helemaal lekker kunnen zijn. Je kunt een traceroute / mtr kunnen maken van zowel de route zonder als met VPN, dan kun je de uitkomsten vergelijken (screenshot daarvan hier posten mag natuurlijk ook, dan kunnen we meekijken).
Knakworst

Level 5
  • 133Posts
  • 0Oplossingen
  • 24Likes
Hallo Mark.

Ik heb even Pegasus Mail geïnstalleerd in roaming mode. Die krijgt het ook niet voor elkaar.

Met VPN:

20:19:42.096: --- 29 May 2018, 20:19:42.096 ---
20:19:42.096: Connect to 'smtp.ziggo.nl', timeout 15 seconds.
20:19:58.322: 8: Socket read timeout
20:19:58.322: >>

Zonder VPN: mail halen en zenden zonder probleem.

Traceroute achter VPN:

Tracing route to smtp.ziggo.nl [212.54.42.9]
over a maximum of 30 hops:

1 11 ms 12 ms 10 ms 10.19.10.1
2 11 ms 11 ms 11 ms 46.166.138.190
3 18 ms 14 ms 11 ms 213.46.182.161
4 * * * Request timed out.
5 15 ms 15 ms 17 ms asd-rc0001-cr101-bundle-ether60-1.aorta.net [84.
116.245.74]
6 14 ms 15 ms 15 ms 84.116.194.26
7 14 ms 16 ms 14 ms tb-rc0001-cr103-ae25-0.core.as9143.net [213.51.1
60.183]
8 14 ms 15 ms 16 ms tb-rc0001-fw131-reth1-809.core.as9143.net [213.5
1.128.12]
9 14 ms 16 ms 15 ms smtp.tb.mail.iss.as9143.net [212.54.42.9]

Trace complete.
Knakworst

Level 5
  • 133Posts
  • 0Oplossingen
  • 24Likes
Nog een poging. De 1e rij heeft kleiner-dan tekens voor de 1ms tijden. Ik denk dat het daarop hier misgaat:

Traceroute zonder VPN:
Tracing route to smtp.ziggo.nl [212.54.34.9]
over a maximum of 30 hops:

1 1 ms 1 ms 1 ms 192.168.178.1
2 6 ms 5 ms 7 ms 10.223.0.1
3 6 ms 7 ms 8 ms ht-rc0001-cr102-xe-2-0-4-0.core.as9143.net [213.
51.186.66]
4 9 ms 9 ms 9 ms asd-tr0610-cr101-ae5-0.core.as9143.net [213.51.1
58.102]
5 11 ms 11 ms 10 ms hvs-rc0002-cr102-ae0-0.core.as9143.net [213.51.1
58.5]
6 9 ms 10 ms 10 ms mnd-rc0002-cr104-ae25-0.core.as9143.net [213.51.
160.179]
7 10 ms 9 ms 10 ms 213.51.128.4
8 9 ms 11 ms 10 ms smtp.mnd.mail.iss.as9143.net [212.54.34.9]

Trace complete.


Edit: kijk nu werkt het wel. Om een of andere reden wordt dat kleiner-dan teken hier geparsed, zelfs binnen code-brackets. Foei...
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Knakworst, maak je toevallig gebruik van PIA? Zie: dit topic en ook deze.
Knakworst

Level 5
  • 133Posts
  • 0Oplossingen
  • 24Likes
Ja het is PIA. Die gaat er niet af. Maar aangezien mguzz zegt dat hij prima kan mailen vanachter PIA de vraag exact welke instellingen hij gebruikt. Want SSL en authenticatie is niet genoeg informatie. Ik kan in Thunderbird kiezen voor SSL/TLS, en dan moet ik voor het soort authenticatie kiezen uit een aantal. Normaal paswoord, encrypted paswoord, en nog een paar geavanceerde. Ik krijg als ik SSL/TLS kies ipv STARTTLS überhaupt geen verbinding met de SMTP, zo lijkt het.

Inderdaad is dat probleem nu ongeveer een week geleden begonnen. Aan mijn kant is niets veranderd aan de software. Ook de versie van PIA niet. Wat mij toch iets doet twijfelen aan de uitspraak dat Ziggo geen verkeer blockt op poort 587 naar de SMTP. Want het heeft er de schijn van dat er toch iets wordt tegengehouden.

Dus nogmaals de vraag: exact welke settings zouden wel moeten werken? En kun je misschien iets intern terugkoppelen naar de afdeling die de mail beheert oid, of de blacklists/whitelists, en vragen of daar toch niet iets in is veranderd vorige week?
Knakworst

Level 5
  • 133Posts
  • 0Oplossingen
  • 24Likes
N.B: ook met connection security uitgeschakeld, en dan met normaal paswoord of encrypted paswoord, geen succes. Dezelfde foutmelding. Sowieso lijkt het me niet de bedoeling dat security wordt uitgeschakeld, maar het werkt dus niet eens. Ik hoop dat mguzz zijn exacte settings hier wil delen. Dan kan ik die proberen.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Knakworst Ik maak geen gebruik van TB maar van mail van Windows 10.

Instellingen PIA:

Ik maak connectie met een Nederlandse VPN server

Advanced settings

Encryption:

Data encryption: AES-128
Data authentication: SHA-1
Handshake: RSA-2018

Connection:

Connection type: udp
Remote port: auto
Local port: leeg
Request port forwarding: leeg
PIA MACE: aangevinkt
VPN Kill Switch, IPv6 leak protection, Use small packets: leeg
Debug mode: aangevinkt

Mail van Windows 10 settings:

server voor binnenkomende e-mail:
imap.ziggo.nl:993:1

server voor uitgaande e-mail:
smtp.ziggo.nl:587:0

op de server voor uitgaande e-mail is authenticatie vereist
zelfde accountgegevens gebruiken voor verzenden van e-mail
SSL vereisen voor inkomende mail is aangevinkt
SSL vereisen voor uitgaande mail is niet actief

en uiteraard username en wachtwoord invullen.

Mocht je Windows 10 hebben dan kan je dit snel testen met Mail, account aanmaken is fluitje van een cent

succes!
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic