1
Vraag
2
Reageer en help mee
GEHOKA

Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ziggo pods schakelen Ziggo wifibooster uit.

Onze meterkast zit beneden in het appartementencomplex. Daar had ik onze ziggo booster geplaatst om daar wifi te krijgen. (Het ziggomodem zit in het appartement.) Zo kan ik via een P1 apparaatje in de slimme meter berichten voor het stroom- en gasverbruik op de telefoon ontvangen. Dat ging prima. Om betere wifi in de woning te krijgen kocht ik 2 ziggo pods (€99). Vanaf het moment dat ik die beiden in het stopcontact drukte deed de booster beneden in de meterkast het niet meer. Dus geen slimme meterberichten meer.

De ziggomonteur had geen oplossing! Trek die booster eruit, zei hij. Die dingen storen, wij verkopen ze niet meer. Maar ja, hij deed het prima, maar nu niet meer. Ook niet als ik de pods eruit haal. Ik ben totaal niet technisch, dus ik weet het nu niet verder. Als de ziggomonteur het al niet weet.

26 Reacties 26
Bert

Level 21
Super Expert
  • 63387Posts
  • 4383Oplossingen
  • 16770Likes

Welke booster heb je het precies over?

GEHOKA
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Het gaat om een ziggo wifi booster powerline. Zoeen met een stopcontact voorop.

Bert

Level 21
Super Expert
  • 63387Posts
  • 4383Oplossingen
  • 16770Likes

Ik leg dit bij de Ziggo moderators neer, zij kunnen de specialisten bereiken die deze apparaten heel goed kennen en mogelijk een oplossing weten voor je.

Het kan zijn dat er pas na het weekend gereageerd wordt.

PJD_

Level 9
Expert
  • 233Posts
  • 4Oplossingen
  • 178Likes

Ik vermoed dat de wifi pods omdat die ook via het stopcontact werken het stroomnetwerk verstoren waardoor de wifi booster geen contact meer kan maken met het basis station bij het modem, het stroomnetwerk word steeds meer "vervuilt" door allerhande apparaten en ook led lampen dat er tegenwoordig al normaal veel verstoring inzit, en er is een grens.

RoWi.

Level 20
Expert
  • 15730Posts
  • 676Oplossingen
  • 4945Likes

Nee @PJD_ die pods halen zover ik weet enkel de voeding uit het stroomnet meer niet. Dit zijn meer repeaters maar dan iets beter. 

 

Wat ik hier lees mag niet, de reactie van de monteur over het storen verbaasd mij al helemaal. De Powerline werkt niet samen met het achterliggende 'smartwifi' systeem daar zal het werkelijke probleem zitten, zelfs dan hoort deze gewoon signaal te krijgen. 

 

@GEHOKA haal het vinkje bij kanaal optimalisatie weg. Reset de Powerline's herstart de Ziggo modem/router. 

 

Heeft u soms een pod in de hoofd adapter gedaan?

Bert

Level 21
Super Expert
  • 63387Posts
  • 4383Oplossingen
  • 16770Likes

"Ik vermoed dat de wifi pods omdat die ook via het stopcontact werken het stroomnetwerk verstoren waardoor de wifi booster geen contact meer kan maken met het basis station bij het modem,"

 

Nee, de wifi pods werken niet via de stroom.

 

"Dit zijn meer repeaters maar dan iets beter. "

De wifi pods zijn access points met verbinding via een netwerkkabel of via wifi en via een 3e verborgen wifi verbinding.

 

"haal het vinkje bij kanaal optimalisatie weg. Reset de Powerline's herstart de Ziggo modem/router. "

Als je dat vinkje weghaalt, dan werken de wifi pods niet goed meer, omdat dan het mesh systeem en de kanaaloptimalisatie dan ook uitgeschakeld is.

PJD_

Level 9
Expert
  • 233Posts
  • 4Oplossingen
  • 178Likes

De Wifi pods werken op een stopcontact bedoel ik niet helemaal mee dat ze verbinden via het stroomnetwerk maar door hun ontwerp, direct in een stopcontact, gaan storen op je stroomkabels, en de boel dus niet meer lekker kan communiceren die er van afhankelijk zijn, de powerline adaptors waaruit die wifi boosters bestaan die het nu niet meer doen.

Blijft een vermoeden.

RoWi.

Level 20
Expert
  • 15730Posts
  • 676Oplossingen
  • 4945Likes

Dat de schakeling niet correct ontstoord is die mogelijkheid bestaat zeker.  Er zijn eigenlijk weinig redenen voor wat hier wordt beschreven. 

 

 

 

GEHOKA
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Tjonge jonge, wat ingewikkeld allemaal. Ik heb net ook een andere topic gelezen over deze pods. 1 zo'n ding in het stopcontact en alles wat naar wens werkte gaat anders werken. 

Ik begrijp nu ook dat mijn booster met de naam "ziggo-ap-7cijfers" nu dezelfde naam heeft gekregen als het modem. Alles werkt hier dus wel (wifi) alleen zegt het p1 apparaatje in de slimme meter steeds: wel verbonden maar zonder internet. Kennelijk had hij eerder wel internet via de booster, maar nu niet meer, want toen kon ik hem wel op mijn telefoon ontvangen voor de meterstanden. 

 

 

RoWi.

Level 20
Expert
  • 15730Posts
  • 676Oplossingen
  • 4945Likes

De P1 zal opnieuw verbonden moeten worden het lijkt erop dat deze nu geen IP adres krijgt.

 

Is de Powerline wel zichtbaar bij de verbonden apparaten in het menu van de Ziggo modem router?

 

GEHOKA
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Waar vind ik dat menu? Bedoel je in de smartwifi app? Of bedoel je als ik op verbindingen op de telefoon druk?

GEHOKA
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Beste expert,

Je schrijft over vinkje weghalen bij kanaal optimalisatie. dat wil ik wel doen, maar ik heb geen idee waar ik de kanaal optimalisatie kan vinden. De powerline resetten zal wel lukken daarna denk ik en het modem/router herstarten zal ook wel gaan.

Bert

Level 21
Super Expert
  • 63387Posts
  • 4383Oplossingen
  • 16770Likes

"haal het vinkje bij kanaal optimalisatie weg. Reset de Powerline's herstart de Ziggo modem/router. "

 

@GEHOKA Als je dat vinkje weghaalt, dan werken de wifi pods niet goed meer, omdat dan het mesh systeem en de kanaaloptimalisatie dan ook uitgeschakeld is.

 

Ik ga voor de oplossing van @RoWi. je wifibooster via de stroom heeft een andere wifinaam gekregen.

Maak opnieuw verbinding met de wifibooster met je P1 en dan zou het weer moeten werken.

 

Je hebt waarschijnlijk geen verbinding, omdat de wifinaam veranderd is in de wifibooster.

 

je kunt ook de wifinaam wijzigen in je modem, naar dezelfde wifinaam als de wifibooster via de stroom had, dan krijgen de wifipods en de wifibooster ook die wifinaam.

Wifi-netwerknaam wijzigen | Klantenservice | Ziggo

RoWi.

Level 20
Expert
  • 15730Posts
  • 676Oplossingen
  • 4945Likes


@GEHOKA  schreef:

Waar vind ik dat menu? Bedoel je in de smartwifi app? Of bedoel je als ik op verbindingen op de telefoon druk?


De smartwifi app mag, zelf zou ik deze nooit gebruiken, via 192.168.178.1 inloggen in de modem/router daar bij de verbonden apparaten kijken.

 

Bert heeft deels gelijk over het weghalen van dat vinkje echter is dat mogelijk een deel van de oorzaak. Er worden nu twee afwijkende systemen gecombineerd. Ik weet behoorlijk zeker dat de Powerline adapter niet samenwerkt met het AI systeem wat door Ziggo smartwifi wordt genoemd.

 

Bert

Level 21
Super Expert
  • 63387Posts
  • 4383Oplossingen
  • 16770Likes

@RoWi. De powerline adapter en de witte wifibooster en de pods werken met de SmartWifi app als het om de wifinaam gaat, maar niet binnen het mesh systeem, maar alles blijft werken met dezelfde wifinaam.

 

TS schrijf: "Ik begrijp nu ook dat mijn booster met de naam "ziggo-ap-7cijfers" nu dezelfde naam heeft gekregen als het modem."

En dat klopt ook, dus zou de P1 opnieuw verbinding moeten maken met de nieuwe wifinaam.

RoWi.

Level 20
Expert
  • 15730Posts
  • 676Oplossingen
  • 4945Likes

@Bert wat versta je onder het 'Mesh' systeem?  Mesh is slechts een onderdeel van wat Ziggo SmartWifi noemt.

 

Los van de technieken en de termen zal de P1 opnieuw verbinden het 'probleem' in mijn beleving inderdaad oplossen.

Bert

Level 21
Super Expert
  • 63387Posts
  • 4383Oplossingen
  • 16770Likes

@RoWi. Met het mesh systeem bedoel ik het systeem wat samenwerking van het modem in combinatie met de SmartWifi pods beheerd en die de overstap van de verbindende apparaten naar de verschillende wifipunten beheerd.

 

De andere wifiboosters, daar moet het apparaat wat wifi verbinding wil, zelf naartoe overstappen.

RoWi.

Level 20
Expert
  • 15730Posts
  • 676Oplossingen
  • 4945Likes


@Bert  schreef:

@RoWi. Met het mesh systeem bedoel ik het systeem wat samenwerking van het modem in combinatie met de SmartWifi pods beheerd en die de overstap van de verbindende apparaten naar de verschillende wifipunten beheerd.

 

De andere wifiboosters, daar moet het apparaat wat wifi verbinding wil, zelf naartoe overstappen.


Dan bedoel je fast roaming 802.11 k,v,r. Voor stationaire apparaten zoals de P1 heeft fast roaming geen nut. Mesh is de techniek die de snelste weg naar buiten kiest, dat kan zowel bedraad als via wifi gaan. In een woning met een toegangspunt per verdieping, kan je nauwelijks van een mesh netwerk spreken.

Bert

Level 21
Super Expert
  • 63387Posts
  • 4383Oplossingen
  • 16770Likes

@RoWi. Fast roaming 802.11 k,v,r zit o.a. in de apparaten die een wifiverbinding willen maken, dat is iets anders dan mesh.

 

Ik bedoel Mesh, dat zijn in dit geval de 3 wifipunten, het modem en de 2 pods, die samen een wifiwolk vormen en dat systeem bepaald met welk wifipunt een apparaat verbinding maakt, daarnaast kan het systeem de verbindende apparaten verdelen over de wifipunten, zodat de wifi stabieler blijft werken en seamless roaming toepassen.

Wat is mesh en hoe werkt het? | Ziggo

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic