1
Vraag
2
Reageer en help mee
ksmrs

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ziggo over op Glasvezel van KPN?

Deze week is er in onze wijk (o.a. 2134BP) een KPN team actief die naar hun zeggen de laatste 20% die nog niet over is op glasvezel proberen over te halen.
Tevens met de mededeling dat in 2024 Ziggo ook (verplicht) op het glasvezelnetwerk van KPN wordt geleverd.

En dat het goedkoper is als we het nu nemen ipv via Ziggo.

Ik vind dat een raar verhaal.

 

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?

20 Reacties 20
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Onzin, je wordt voorgelogen.

 

Zie ook dit topic, gaat weliswaar over T-Mobile, zelfde strekking.

 

Opgelost: Re: Verplicht overstappen naar glasvezel T-Mobile - Ziggo Community

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Dit is onjuiste informatie, Ziggo kan geen diensten leveren over de infrastructuur van KPN NetwerkNL.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Dit is klikklare onzin, Ziggo heeft zijn eigen netwerk en zit nergens op de glasvezel van KPN, net zoals KPN niet op de coax kabel zit van Ziggo.

Zowel de kabel als koper en glas moest eerder open voor alle providers, maar dat is helemaal van de baan en een provider hoeft een ander niet toe te laten en er is wettelijk geen enkel verplichting meer om een andere provider toe te laten, zelfs KPN, die eerder de verplichting had om anderen toe te laten, mag alle huidige andere providers die op de KPN kabels zitten eraf gooien, in de loop van de tijd.

 

Als ik KPN vergelijk met Ziggo met dezelfde TV kanalen en abonnementen en internet, dan is KPN duurder met minder TV kanalen en mogelijkheden, maar KPN heeft met internet wel een snellere upload, maar daar heeft vrijwel niemand wat aan of je moet heel vaak heel veel foto's en films in een hoge resolutie uploaden naar je werkgever of een webserver.

De normale internet gebruiker, zelfs de intensieve internet gebruiker, gebruikt veel download, maar dan is b.v. 75 Mbit/s upload al veel meer dan genoeg.

Glasvezelkabel is niet beter dan coaxkabel, beiden hebben hun goede kanten en hun nadelen.

 

Glasvezel gaat nu tot 1 Gbit/s en later tot 10 Gbit/s download en 10 Gbit/s upload en mogelijk later hoger.

Coax kabel kan nu tot 1 Gbit/s download en later tot 10 Gbit/s download en 6 Gbit/s upload  en mogelijk later hoger.

 

Verschil tussen coax en glas?

Vrijwel niets, beide kunnen veel TV kanalen doorgeven en beide snel internet.

Kijk goed en lees goed op de verschillende forums Welkom - Ziggo Community 

KPN Forum Home | KPN Community en vergelijk de ervaringen en kies waar je het meest vertrouwen in hebt of wat in je omgeving de beste prijs/kwaliteit heeft.

franske1958

Level 7
  • 161Posts
  • 5Oplossingen
  • 80Likes

Dat is hele grote onzin zoals hierboven al meerdere mensen hebben vermeld.   Ziggo heeft op bepaalde punten zelfs een groot voordeel. Zeker voor iemand die naar radio wil luisteren zonder de TV aan. Voor Ziggo is er de QE317 of een oude Humax die perfect werken daarvoor. Voor glasvezel bestaat er geen vergelijkbaar radio kastje. Voor zowel Ziggo als glasvezel is het ook mogelijk om via internet naar radio te luisteren maar dat loopt via een internetradio provider, en die willen ook wel eens "leuke" verassingen hebben.  Zoals zomaar ineens een paar Euro per maand moeten gaan betalen. Hetgeen voor iemand zonder betaalmogelijkheden naar het buitenland zorgt voor een totaal onbruikbare internet radio. 

 

 

Garihd

Level 16
  • 2026Posts
  • 72Oplossingen
  • 1107Likes

@tobiastheebe  schreef:

Dit is onjuiste informatie, Ziggo kan geen diensten leveren over de infrastructuur van KPN NetwerkNL.


Dat is natuurlijk ook onzin. In principe kan de provider Ziggo gewoon  diensten leveren via het KPN netwerk. Echter moet de provider die diensten dan bij KPN Wholesale inkopen. En dat zal de provider ziggo niet willen omdat ze hoofdgebruiker zijn van een netwerk die wordt beheerd door een andere tak van hetzelfde concern.

 

Het is natuurlijk wel vreemd dat Ziggo verplicht zou worden via het glasnetwerk van KPN zou moeten leveren. 

 

@ksmrs wat de prijs betreft dat heb je bij KPN zelf in de hand. Bij Ziggo is daar veel minder keuze in. Dat hangt heel sterk samen met wat u nu bij Ziggo afneemt. Het eerste jaar kunt u zeker goedkoper uit zijn door allerlei welkomst voordeeltjes.

 

@Bert je verwart Netwerkbeheerders en Netwerk Operators met providers.  Een provider huurt ruimte op een  netwerk met andere woorden een provider kan geen andere providers weigeren of toestaan.

 

En KPN heeft echt niet minder mogelijkheden dan Ziggo. Een kleiner aantal tv kanalen misschien wel maar daar betaal je bij Ziggo wel de hoofdprijs voor, dan is € 12,50 boven de internet prijs echt voordeliger.

 

Het grote verschil is de techniek omdat Ziggo op de kabel voor Docsis dezelfde frequenties als mobiele telefonie etc is dat daarom meer storingsgevoelig met niet goed afgeschermd materiaal. En dat verschil in techniek is alles bepalend dat is meer dan vrijwel niets.

 

Merkt een consument daar iets van, nee normaal gesproken niet.

 

ksmrs
Topicstarter
Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Het is me iig wel duidelijk dat de KPN mensen aan de deur een mooi verhaal ophangen wat niet (ter plekke) te verifiëren is door een doorsnee consument.
Waar het dan vandaan komt dat hij aangeeft dat per 2024 er iets gaat veranderen voor de niet-KPN klanten of niet-glasvezel gebruikers is me nog een raadsel.

Garihd

Level 16
  • 2026Posts
  • 72Oplossingen
  • 1107Likes

Dat is inderdaad iets bijzonders want dat kan feitelijk alleen iets zijn wat in Den Haag is bedacht. Maar feitelijk heeft de politiek helaas niet veel te vertellen omdat zowel het kabel netwerk van Ziggo en de diverse glasvezelnetwerken van private bedrijven zijn.

 

Er gaan wel weer geruchten over verplichte openstelling. In principe is elke provider en operaror welkom op het netwerk van KPN Netwerk als die provider daar een prijs voor neerlegt. Bron

 

Wat betreft mijn eeerdere reactie Ziggo kan als provider en operator via glasvezel leveren zonder graafwerk maar daar zitten wel weer andere kosten aan. Bron

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes
Dat is natuurlijk ook onzin. In principe kan de provider Ziggo gewoon diensten leveren via het KPN netwerk. Echter moet de provider die diensten dan bij KPN Wholesale inkopen. En dat zal de provider ziggo niet willen omdat ze hoofdgebruiker zijn van een netwerk die wordt beheerd door een andere tak van hetzelfde concern.

Het gebruiken van een andere single-mode vezel binnen dezelfde kabel zal inderdaad wel lukken, maar HFC vereist andere apparatuur en lasers dan AON en PON.

Garihd

Level 16
  • 2026Posts
  • 72Oplossingen
  • 1107Likes

@tobiastheebe  schreef:
Dat is natuurlijk ook onzin. In principe kan de provider Ziggo gewoon diensten leveren via het KPN netwerk. Echter moet de provider die diensten dan bij KPN Wholesale inkopen. En dat zal de provider ziggo niet willen omdat ze hoofdgebruiker zijn van een netwerk die wordt beheerd door een andere tak van hetzelfde concern.

Het gebruiken van een andere single-mode vezel binnen dezelfde kabel zal inderdaad wel lukken, maar HFC vereist andere apparatuur en lasers dan AON en PON.


Met HFC (Hybrid Fibre Coax) bedoel je het docsis en DVB-C RF signaal neem ik aan? Daar wordt inderdaad een  ander kleurtje licht voor gebruikt deels daarom werden er twee vezels gebruikt door de eerste generatie glasvezelnetwerken. 1 vezel met het FM en DVB-C signaal en 1 vezel voor internet en iptv.

 

Echter is dat iets van de netwerkbeheerder en de operator dat heeft in principe weinig met de provider te maken. Maar dat gaat allemaal te ver of topic. 

 

Voor de topic starter is 1 ding van belang deze kan gewoon Ziggo klant blijven  en kan de  vezel naar binnen laten brengen zonder afname plicht.

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

"@Bert je verwart Netwerkbeheerders en Netwerk Operators met providers.  Een provider huurt ruimte op een  netwerk met andere woorden een provider kan geen andere providers weigeren of toestaan."

 

@Garihd KPN - KPN Netwerk - KPN XL - KPN B.V - KPN Winkel, voor de eenvoud noem ik het allemaal KPN 🙂

Ziggo- Ziggo services - Ziggo netwerk - Ziggo netwerk II - Ziggo B.V. - Ziggo Real Estate - Ziggo finance - Ziggo Zakelijk - UPC Nederland, voor de eenvoud noem ik het allemaal Ziggo 🙂

sebas14

Level 11
  • 590Posts
  • 16Oplossingen
  • 306Likes

Dat KPN duurder is met het TV abonnement, daar zijn de meningen nog wel over verdeeld en ook of je thuis en mobiel combineert.

 

Als Ziggo en Vodafone nou eens het voordeel toevoegen dat het TV Plus pakket gratis wordt bij combineren dan staan ze gelijk met KPN en dan wordt hier weer interessant. Nu scheelt het 11 euro in de maand. Upload vind ik hier tot op heden ook niet echt spannend. 

 

En er is ook geen voordeel bij het radio luisteren zonder de TV aan bij Ziggo, want dit  is bij andere providers ook makkelijk op te lossen.

 

Maar als je tevreden bent over de diensten en je kan het financieel redden in de maand, lekker blijven zitten waar je zit.

Garihd

Level 16
  • 2026Posts
  • 72Oplossingen
  • 1107Likes

@Bert  schreef:

"@Bert je verwart Netwerkbeheerders en Netwerk Operators met providers.  Een provider huurt ruimte op een  netwerk met andere woorden een provider kan geen andere providers weigeren of toestaan."

 

@Garihd KPN - KPN Netwerk - KPN XL - KPN B.V - KPN Winkel, voor de eenvoud noem ik het allemaal KPN 🙂

Ziggo- Ziggo services - Ziggo netwerk - Ziggo netwerk II - Ziggo B.V. - Ziggo Real Estate - Ziggo finance - Ziggo Zakelijk - UPC Nederland, voor de eenvoud noem ik het allemaal Ziggo 🙂


Dat is allemaal prima, echter dan nog klopt deze uitspraak niet!

 

Zowel de kabel als koper en glas moest eerder open voor alle providers, maar dat is helemaal van de baan en een provider hoeft een ander niet toe te laten en er is wettelijk geen enkel verplichting meer om een andere provider toe te laten, zelfs KPN, die eerder de verplichting had om anderen toe te laten, mag alle huidige andere providers die op de KPN kabels zitten eraf gooien, in de loop van de tijd"

 

Een provider heeft daarin weinig te vertellen. Elke provider ook de provider Ziggo is gewoon klant van een Netwerkbeheerder. Dus afhankelijk van het onderwerp is onderscheid maken wel degelijk van belang.

caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@ksmrs 

 

Ziggo is bezig afscheid te nemen van DVB-C, ze worden straks een IP only leverancier.

 

Voor IP maken ze gebruik van DOCSIS 3.0 en DOCSIS 3.1, en eigenlijk moeten ze om optimaal gebruik te kunnen maken van DOCSIS 3.1, alle DOCSIS 3.0 apparatuur vervangen.

 

DOCSIS 4.0 komt eraan, dat wordt weer een rondje apparatuur vervangen.

 

AOP's moeten vervangen worden omdat ze niet geschikt zijn voor DOCSIS 3.1 en hoger.

 

Coax kabels hebben niet het eeuwige leven, en komen aan het eind van hun levensduur.

 

De vraag is dus of je als IP leverancier die coax infrastructuur wilt behouden op termijn, of dat je ook gebruik gaat maken van de glasvezel die toch bij iedereen wordt aangelegd. Je hoeft de technici van Ziggo echt niet uit te leggen dat glasvezel de toekomst is, dat weten ze heel goed.

 

Het zal mij dus absoluut niet verbazen als Ziggo ook zijn diensten gaat aanbieden op de glasvezel, op de langer termijn is dat hun enige kans om te overleven. Dat roep ik al jaren. Een eigen glasvezelnetwerk gaan aanleggen is kapitaalverspilling, dat gaan ze nooit doen.

 

Kortom, laat die glasvezel aanleggen, ook al wil je hem nog niet gebruiken.

Gio2903

Level 17
  • 3125Posts
  • 160Oplossingen
  • 2219Likes

@caesar"en eigen glasvezelnetwerk gaan aanleggen is kapitaalverspilling, dat gaan ze nooit doen." dat is natuurlijk onzin. alles tm de wijkkasten is al glasvezel, ziggo zal alles daarachter ooit heus wel veranderen naar 100% glasvezel. maar de kabels van een ander gebruiken als grootste provider van NL? Denk het niet..

caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@Gio2903 

Denk je dat er veel consumenten zijn die er op zitten te wachten dat Ziggo ook een glasvezel naar binnen brengt? Ik denk het niet.

 

Het is al vele jaren duidelijk dat glasvezel de toekomst heeft. Toen KPN grootschalig glas wilde gaan aanleggen, had Ziggo samen met de KPN een netwerkbedrijf moeten opzetten om dat glas aan te leggen.

 

Ze hebben gewoon de boot gemist.

PieterBoes

Level 6
  • 91Posts
  • 2Oplossingen
  • 43Likes

Ik zou sowieso nooit ingaan op "aanbiedingen" aan de deur. Zij willen zo veel mogelijk verkopen en helaas wordt daar nog wel eens onzin bij verteld. Het wordt allemaal veel rooskleuriger uitgelegd in het voordeel van de provider waar zij voor werken. Denk maar aan al die energieverkopers die we tot voor kort aan de deur kregen: ze waren allemaal de goedkoopste......

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@caesar Ziggo (Liberty Global) had inderdaad samen met KPN bij Reggefiber kunnen instappen.

Vodafone maakte al van het Reggefiber netwerk gebruik. Echter door de fusie mocht Ziggo niet via glasvezel ftth leveren vanwege allerlei bepalingen. Dus los van de boot missen speelde er meer zaken.

 

@ksmrs een ding ben ik benieuwd naar ligt dat vezel netwerk er al lang? Deze actie kan verband houden met het uitschakelen van het koper netwerk hoewel die klanten direct worden benaderd. Het is in ieder geval een vreemde redenering. 

 

Er zijn wel gemeentes waar Ziggo levert via het kabelnetwerk van de gemeente zoals Edam uit mijn hoofd gezegd ik ga er deels vanuit dat dit voor Hoofddorp niet op gaat. Dat strookt ook niet met die uitspraak betreffende 2024. Ik ben heel benieuwd of daar een onderbouwing voor is.

ksmrs
Topicstarter
Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

De wijk is van 2005/2006. De glasvezel is rond 2011 naar de huizen (binnen) gelegd.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Dan is het dus geen 'nieuwe' aanleg en dan kan ik die laatste 20 procent beter plaatsen. Want ik ken in mijn woonplaats waar sinds 2015/16 glasvezel ligt genoeg KPN klanten die hun koperlijntje snel vonden. Dit houd dus blijkbaar verband met het uitschakelen van het kopernetwerk wat mij wel verbaasd is die huis aan huis(?) actie.

 

Ik weet namelijk dat de eigen klanten via email op de hoogte zijn gebracht. Ook de koperklanten van andere providers worden verplicht hun dienst via het glasvezelnetwerk af te nemen. Dat kan dan wel bij hun huidige provider.

 

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic